تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821076004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تداوم محدودیت های فروش به نفع بورس نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناسان بازار سرمایه، تداوم محدودیت های فروش به نفع بورس نیست تهران - ایرنا - هرچند مسوولان بازار سرمایه برای جلوگیری از افت های شدید در این بازار اقدامات و محدودیت هایی خاص در فروش را از 26 بهمن ماه اعمال کردند اما کارشناسان معتقدند ادامه این راهکار به نفع بازار سرمایه نیست.


به گزارش روز شنبه ایرنا، بازار سرمایه پس از طی دوران طلایی در سال جاری با نوسان های شدیدی مواجه شد به طوری که تالار شیشه ای روزانه با افت های پی در پی همراه است.
هرچند روند روبه رشد بازار سهام طی ماه های اخیر به گونه ای بوده که بسیاری از معامله گران بازدهی مناسبی را طی بازه زمانی مذکور کسب کرده اند اما پس از عبور از این دوران طلایی، بازار سرمایه با فشار عرضه ها و نوسان قیمت سهام شرکت های فعال بورسی مواجه شد.
سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از روز 26 بهمن در جهت حمایت از سهامداران خرد محدودیت هایی را در فروش اجرایی کرد اما این دستورالعمل نه تنها تغییر زیادی در بهبود روند منفی بورس ایجاد نکرد بلکه با مخالفت هایی از سوی سهامداران مواجه شده است.
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره طرح سازمان بورس و اوراق بهادار برای بهبود بازار، گفت: تالار شیشه ای به دلیل شرایط بازار و رفتارهای احساسی در هفته های گذشته شاهد نزول شاخص بوده است.
شهریار شهمیری با بیان آنکه، نرخ سهام شرکت ها با رقم های چند برابری کاهش مواجه شده است، اظهار داشت: سازمان بورس برای رفع این مشکل اعمال محدودیت هایی را در فروش اجرایی کرد.
وی تاکید کرد: این روش ها موقت است و به عنوان خریدن زمان می توان از آن استفاده کرد.
شهمیری تصریح کرد: اعمال این روش باید در شرایط خاص سیاسی و نظامی و برای مدت زمان محدود اجرایی شود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: ایران در ماه های گذشته در شرایط مناسب سیاسی قرار داشت ولی بازار به طور سیستماتیک با مشکلاتی مواجه شده بود.
وی با تاکید بر اینکه محدودیت معاملاتی روش کوتاه مدت برای اتخاذ تصمیم های کلان و بلندمدت است، گفت: اگر این طرح ادامه دار باشد اثرات مخربی بر بازار خواهد داشت.
شهمیری اظهار داشت: با طرح اعمال محدودیت سهامداران امکان کمتری برای خرید و فروش دارند و به همین دلیل بسیاری از بازیگران اصلی از ورود به بازار خودداری می کنند. این راهکار موقتی است و باید زودتر تعیین تکلیف شود.
این کارشناس بازار سرمایه، مجموعه ای از عوامل را دلیل بروز افت های شدید در بازار سرمایه دانست و گفت: هر مساله ای که امنیت سرمایه گذاری و روانی سرمایه گذاران را تقویت کند، می تواند به بهبود و توسعه بازار کمک کند.
شهمیری افزود: باید تصمیم گیری دولتمردان با منافع بازار همسویی داشته باشد زیرا این بازار قلب اقتصاد و مولد اقتصادی است.
وی با بیان آنکه، توجه مسئولان و نگاه ها به بازار پول قوی تر از بازار سرمایه است، گفت: هرچند بازار سرمایه جایگاهی را بین مسولان پیدا کرده اما با توجه به نبودن بازارهای رقیب باید جایگاه این بازار بهبود یابد.
احمدحسین عظیمی یکی دیگر از کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: مصوبه دستورالعمل جدید اجرایی معاملات در جهت کنترل رفتار و فروش های هیجانی سهامداران راهکار مناسبی برای آغاز حرکت مثبتی بود اما ادامه این راهکار بر روند بازار تأثیر معکوس خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت در حجم فروش کمتر سهامداری به دلیل ترس از عدم نقدشوندگی و فروش سهام، حاضر به خرید سهام با حجم بالا می باشد در نتیجه محدودیت مذکور باعث شده رغبت کافی برای فعالیت در بازار سرمایه از بین برود.
وی گفت: در واقع با محدودیت اعمال شده شاهد کاهش فعالیت سهامداران حقوقی هستیم. به اعتقاد بنده، مدیریت بازار با اعمال سلیقه های شخصی باعث افت بیشتر شاخص می شود در صورتی که نیاز اصلی بازار سرمایه به آیین نامه ای است که مبنا و اساس اصلی معاملات باشد نه مصوبات مقطعی و سلیقه ای در واقع با این مصوبات مقطعی از جمله محدودیت در حجم سفارشات، انتقال 14 شرکت از بازار پایه به بازار توافقی باعث بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه می شود.
عظیمی اظهار داشت: از جمله عوامل خروج نقدینگی از بازار سرمایه می توان به سیاست های دولت در حوزه اقتصاد از جمله نرخ سود 23 درصدی اوراق مشارکت اشاره کرد. علت دیگر خروج نقدینگی از بازار سرمایه به علت شناسایی سود شرکت ها با توجه به سال مالی اکثر شرکت ها در 29 اسفند می باشد.
گفتنی است وجود عرضه های اولیه نیز دلیلی دیگر بر خروج نقدینگی در روزهای اخیر می باشد.
عظیمی تصریح کرد: به اعتقاد بنده، کنترل های مقام ناظر بازار باید برداشته شود و هر لحظه مصوبه ای در بازار سرمایه اعمال نشود زیرا در آن صورت با تصویب قوانین جدید، اعتماد سهامداران از بین می رود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر، وضعیت خارج از پیش بینی شده و روند بازار طبق روند اصلی و منطقی خود پیش نمی رود بلکه بسته به تصمیم های لحظه ای و مصوبات جهت می گیرد.
اقتصام(5)9141**1558
انتهای پیام /*




17/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن