تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806973036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طبیعت سرخ و سبز ابیانه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

طبیعت سرخ و سبز ابیانه کاشان- ایرنا- در میانه راه کاشان به اصفهان در فاصله 40 کیلومتری نطنز در دامنه کوه های کرکس آنجا که دست خلاق آفریدگار بر بوم طبیعت نقش آبادی هایی از جنس سادگی بسته، یکی از روستاهای استثنایی و منحصر بفرد ایران قرار دارد.


ابیانه، روستایی تاریخی با بافت کهن هم دوش بسیاری از چشم اندازهای قدیمی ایران که آوازه تاریخی مدال افتخارشان است و نام ثبت شده ملی را به یدک می کشند، چشم انداز و میراث معنوی دست نخورده اش را در معرض دید گردشگران می گذارد.
قدمت بناهای این روستای تاریخی و بافت سنتی که همچنان در لباس و گویش و آداب و رسوم اصالت خود را چون گنجینه ای حفظ کرده، کوچه باغ ها و ایوان های بلند و دیوارهای سرخ گون و خش خش برگ های درختان سپیدار هرکدام جلوه ای از زیبایی را به نمایش می گذارند.
خانه های این روستا بر روی دامنه ای در شمال رودخانه ˈبرزرودˈ با سبک معماری دوره صفویه با ترکیب خاک قرمز رنگ رس، آجر و خشت دارای پنجره هایی از جنس چوب گردو و ایوان های چوبی مشرف بر کوچه که به صورت مناظر جالبی درآمده اند.
از آنجا که در دامنه های شیب دار روستا فضای کافی برای ساختن خانه های مورد نیاز وجود ندارد، در ابیانه چنین رسم شده که هر خانواده انبار غار مانندی در تپه های یک کیلومتری روستا در کنار جاده ایجاد کند.
این غارها که در تپه ها حفر شده اند، برای نگهداری دامها، آذوقه زمستانی و اشیای غیر ضروری مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی از وجوه تمایز روستای ابیانه از دیگر همطرازان، جلوه سرخ رنگ بناهای این روستاست، رنگ سرخ که در ترکیب با درختان قد افراشته روستا لکه ای سرخ و سبز را نمایان می سازد و کارشناسان و محققین سرخی این خاک را به دلیل وجود آهن موجود در آن اعلام کرده اند.
نکته جالب دیگری که در ابیانه دیده می شود اهالی مسنی هستند که همگی لباس محلی بر تن دارند، لباس مردان شامل قبا، شلواری سیاه رنگ، کلاه نمدی و گیوه است و لباس زنان نیز ترکیبی از پیراهن های گشاد گلدار با شلوار است.
روستای ابیانه دارای جاذبه های تاریخی زیبایی است که از جمله آنها می توان به ˈامامزادهˈ یا ˈزیارتگاه مرقد مطهر شاهزاده ˈعیسی و یحییˈ اشاره کرد که به گفته اهالی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند.
این زیارتگاه گنبد هشت ضلعی با کاشی کاری فیروزه ای دارد و رواق حرم منقش به کتیبه، منبری چوبی و قدیمی در ایوان جنوبی این بنا از دیدنی های این امامزاده ها هستند.
زیارتگاه ˈهینزاˈ در جنوب شرقی ابیانه که در پیشگاه یک فرورفتگی داخل صخره های دره قرارگرفته نیز از جاذبه های مذهبی تاریخی این روستاست.
زیارتگاه هینزا مربوط به بی بی زبیده خاتون، دختر موسی بن جعفر (ع) است که به گفته اهالی تحت تعقیب بوده و مردم او را در این اتاقک که امروزه مرقد ایشان است، پناه داده اند.
موزه مردم شناسی، مسجد حاجتگاه، مجتمع گردشگری سرآسیاب، آب انبار میان ده، مسجد جامع، مسجد پرزله، آسیاب پایین و بالا از دیگر آثار تاریخی و دیدنی این روستای کهن هستند.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابیانه در گفت وگو با ایرنا گفت: این روستا با جاذبه های طبیعی شگرف و درخت زارهای دامنه کوه و آثار تاریخی در نوروز سال 92 پذیرای بیش از 127 هزار گردشگر داخلی و خارجی بود.
ˈروح الله احمدیˈ افزود: با توجه به میزان گردشگران و بازدید کنندگان در ایام نوروز 93 برای خدمت رسانی بیشتر به مسافران نوروزی غرفه صنایع دستی و سوغات محلی در این روستا برپا خواهد بود.
وی استقرار پایگاه اطلاع رسانی و چند راهنما برای معرفی جاذبه های گردشگری، بافت تاریخی روستا و بازدید از موزه مردم شناسی و نیز جانمایی و تعبیه سه پارکینگ در ورودی روستا برای پیشگیری از ازدحام و نیز مراقبت از وسایل نقلیه گردشگران از دیگر اقدامات انجام شده برای این ایام توسط میراث فرهنگی عنوان کرد.
به گفته وی حدود 80 درصد از تخت های اقامتی شهرستان نطنز در ابیانه قرار گرفته و این روستا با برخورداری از دو هتل سه ستاره و دو مرکز اقامتی سنتی در خدمت مسافران نوروزی است.
7429/545
انتهای پیام /*




17/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن