تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833143185
این چمران دوستداشتنی و واقعی است
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
این چمران دوستداشتنی و واقعی است وبلاگ > عصرآزاد، سحر - فیلمهای کوتاه «مصطفی» و «عباس» از مجموعه «نامها» ورای تجربههای جدیدی که در بخش فنی، تکنولوژی و استفاده از تکنیک موشن گرافیک برای سینمای ایران دارند، یک ویژگی مهم را یادآور میشوند؛ اینکه با یک فیلمنامه ساختارمند و دراماتیک میتوان زندگی پر فراز و فرود قهرمانان واقعی را به شکلی موجز، ملموس و جذاب در 30 دقیقه هم روایت کرد نه بیشتر.
«مصطفی» چمران و «عباس» دوران؛ دو فیلم کوتاه از مجموعه مستند- داستانی «نامها» به کارگردانی رضا میرکریمی هستند که جزو تجربههای اولیه کار با تکنیک موشن گرافیک در کارنامه این فیلمساز و سینمای ایران محسوب میشوند. قطعاً استفاده از تکنیکی که قدمت چندانی در این سرزمین ندارد برای روایت و غبارروبی از داستان زندگی قهرمانانی که امروز نامشان بیش از کارهای بزرگی که انجام دادهاند، یادآور اتوبانهای شهری تهران است، ریسک بزرگی برای سازندگان بوده است. این ریسکپذیری را میتوان از چند وجه بررسی کرد که مهمترین آنها هدف اولیه مجموعه برای آشنا کردن مخاطب هدف یعنی قشر نوجوان با این قهرمانان است. قشری که این اسامی برایش یادآور شاهراههای شرق و غرب و شمال و جنوب تهران است مگر آنکه به واسطه دلایل و دغدغههای شخصی با شخصیت واقعی این قهرمانان آشنا باشند. قشری که اغلبشان با داشتههای خود، فرهنگ و سرزمینشان بیگانه هستند و به ناچار قهرمان خود را در داشتههای دیگران میجویند غافل از آنکه ریشه در این خاک دارند. بخصوص وقتی قرار باشد در مدت زمان زمان کوتاه 30 دقیقه روایتی برگرفته از واقعیت به گونهای دراماتیزه شود که هم نقاط اوج زندگی و فعالیتهای شخصیت محوری را در بر بگیرد هم در عین حال جذابیت دراماتیک داشته باشد و مخاطب امروز را با خود همراه کند، کار سختتر میشود. نهایتاً اینکه ترسیم شمایلی باورپذیر و در عین حال وامدار واقعیت و درام از این شخصیتها در ذهن مخاطب، کاری سختتر و پیچیدهتر هم به نظر میآید بخصوص که فضای این قصهها به شکلی اجتنابناپذیر به فضای دهه شصت و جنگ ایران ارجاع میدهد که نشانهها و مایههای شعاری و تلخ در آن کم نیستند. نکته دیگری که این دو فیلم کوتاه، بخصوص «مصطفی» را مورد توجه قرار میدهد همزمانی پخش آن با فیلم سینمایی «چ» ابراهیم حاتمیکیا است که خواه ناخواه صرفنظر از مدیوم و قالب اثر، قهرمان محوری هر دو را در قیاس با هم قرار میدهد. قیاسی که بیراه هم نیست چراکه یک شهید مصطفی چمران بیشتر نبوده که زندگیاش آغاز و پایان مشخص و نقاط اوج و فرود متعددی داشته است. طبعاً هر دو اثر با زوایه نگاه نویسنده و فیلمساز بر بستر زندگی این قهرمان با درامپردازی خاص خود حرکت کردهاند تا شمایلی نزدیک به واقعیت و از دریچه ذهن فیلمساز از این شهید ثبت کنند. با این مقدمات وقتی چمران «مصطفی» و «چ» را با هم مقایسه میکنیم، به دلایل مشخص و مختلف به این نتیجه میرسیم که قهرمان این فیلم کوتاه چقدر واقعی، باورپذیر و جذاب است در عین حالیکه زوایای مختلف زندگی او گاه به شکل کد و گاه به شکل نریشن ارائه میشود. این شخصیت گوشت و خون دارد و اگر هم شعار میدهد که رفتار عمومی فضای حاکم بر آن مقطع زمانی پر التهاب بوده، از ورای همین شعار میتوان به جهان ذهنی او نزدیک شد. نمونه این ویژگی، وامداری «مصطفی» به واقعیت زندگی شهید چمران است که بعد از ترک شدن از سوی همسر آمریکایی و فرزندانش و تنها ماندن در لبنان یک همسر لبنانی اختیار کرده است. این بخش واقعی به واسطه نوع و شرایط زندگی چمران میتواند عادی تلقی شود بدون آنکه به وجهه و شخصیت چند وجهی او لطمهای بزند و در عین حال گرههای زندگی او را از جنس مردم عادی و معمولی، ملموس جلوه دهد. درحالیکه همین واقعیت از «چ» حذف شده و همه وجه عاشقانه و پدرانه شخصیت چمران در این فیلم متکی بر رابطه عاطفی و حسی او با همسر آمریکایی و فرزندانش است که مرتب در ذهناش زنده میشوند. عشقی بزرگ و متعالی که این شخصیت را در کنار نمودهای دیگری که در فیلم دارد، تخت و تکبعدی میکند و فراز و فرودهای شخصیتی او را به شکلی عامدانه سمت و سو میدهد تا غیر زمینیتر جلوه کند. صرفنظر از این قیاس که میتواند تحلیلهای جزئی و طولانیتری را به همراه داشته باشد، ویژگی مهم این دو فیلم کوتاه را ورای تکنیک و ... باید در فیلمنامههای دقیق و هوشمندانه آنها دانست. فیلمنامههایی متکی بر تحقیقات مستند که نقاط اوج زندگی هر قهرمان را همچون کدهای کاربردی در ساختاری ساده و در عین حال دراماتیک و جذاب جای داده و از پیوند این دو در کنار هم، با قصههایی مواجه هستیم که در 30 دقیقه داستانی جذاب و دراماتیک را با ترکیبی از واقعیت و درام درهم آمیخته و روایت میکند. قالب روایی «مصطفی» بر اساس تکگویی شخصیت اصلی؛ مصطفی چمران شکل گرفته (با صدای پرویز پرستویی) و با یک موقعیت دراماتیک آغاز میشود. جدایی ناخواسته او از همسر آمریکایی و فرزندانش در حد فاصل رسیدن به فرودگاه که او را وامیدارد رجعتی به گذشته و آشناییشان داشته باشد. در ادامه این تکگویی با روایت چمران از مسیر حرکت خود به سوی لبنان، ملاقات با امام موسی صدر، راهاندازی مدرسهای برای حمایت از کودکان جنگزده و بیسرپرست، ازدواج با یک معلم جوان لبنانی و ... ادامه پیدا میکند. همچنین در مقاطع مختلف تکگویی شخصیتهای پیرامونی از همراهی خود با مصطفی مکمل این روایت شده و این شخصیت از زاویه دید افراد مختلف نیز ترسیم میشود. در عین حال کدهای دراماتیکی تعبیه شده تا نقبی بزنیم به حس و حال عاطفی مصطفی به عنوان یک پدر دور از فرزند که نقطه اوج آن صحنه نجات جان کودک لبنانی در تیررس دشمن است، آنهم در لحظهای که مصطفی صدای کمکخواهی فرزندش را میشنود و بعد میفهمد در همان لحظه فرزندش در آمریکا غرق شده و این صدا یک الهام غریب بوده است. این نقاط وقتی به سکانس شهادت چمران ختم میشوند که همراه با شنیدن صدای مرغهای دریایی و به نوعی یادآور گذشته زندگی او در کنار همسر و فرزندانش است، شکل حرفهای کاشت، داشت و برداشت کدهای دراماتیک را پیدا میکند که با یک نقطه پررنگ و تآثیرگذار پرونده این تکنگاری را میبندد. در مورد «عباس» این قالب روایی همچنان بر اساس تکگویی شهید عباس دوران پیش میرود (با صدای امیر جعفری) که در موقعیت دراماتیک سقوط هواپیمای خود به ساختمان اداره امنیت بغداد قرار دارد و فرصتی برای مرور گذشته زندگی خود تا حال پیدا میکند. گذشتهای که در آن پردهخوانی پدر تبدیل به کدی شخصیتپردازانه و دراماتیک میشود تا عباس همچون ابوالفضل (ع)، آرش و سیاوش به دنبال روز خود باشد، روزی که فقط یک بار در زندگی هر فرد میآید و فرصتی است برای یک کار قهرمانانه. در این قصه روایت همسر عباس نیز مکمل تکگویی او میشود تا شخصیت کمالگرای این شهید، عشق به پرواز و عرق و وطنپرستی او از ورای بیعلاقگی به جاه و مقامهای رایج همچون نامگذاری بولوار و خیابان به نامش، برجسته شود. نهایتاً سقوط هواپیمای عباس مُهری بر ناامنی بغداد و از بین رفتن وجهه بینالمللی این شهر میزند که عواقب ناخوشایندی برای صدام و عراق دارد. تماشای این دو فیلم کوتاه از مجموعه مستند- داستانی «نامها» کافی است تا انتظار برای آثار بعدی این مجموعه با محویت شهید باکری، شهید باقری و ... بیشتر شود بخصوص که قطعاً تجربههای به دست آمده در دو فیلم اول نقاط قوت فیلمهای بعدی را پررنگتر و برجستهتر خواهند کرد.
شنبه 17 اسفند 1392 - 12:15:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از تقدیر از حاتمیکیا در خانه شهید چمران مهدی چمران: «چ» براساس واقعیتهای پاوه ساخته شده
گزارش فارس از تقدیر از حاتمیکیا در خانه شهید چمرانمهدی چمران چ براساس واقعیتهای پاوه ساخته شده حاتمیکیا در بیان دفاع مقدس سادهانگاری نکنیمدر خانه موزه شهید چمران با حضور همرزمان آن شهید اعضای شورای اسلامی شهر تهران و برخی از دستاندرکاران سینما از ابراهیم حاتمیکیا و فیلم س10 منظره عجیب ولی واقعی در جهان؛ از "پارک طبیعی دانکسیا" تا "دروازه جهنم" ! +تصاویر
10 منظره عجیب ولی واقعی در جهان از "پارک طبیعی دانکسیا" تا "دروازه جهنم" تصاویر آخرین نیوز در این گزارش نگاهی داریم به 10 نقطه عجیب در جهان که هیچ شباهتی به سایر مناطق طبیعی جهان ندارند پارک طبیعی دانکسیا در چین برای ما هم باور این که این منطقه واقعی استحاتمیکیا: فکر نمیکردم در خانه شهید چمران، توسط برادر و یارانش تقدیر شوم
حاتمیکیا فکر نمیکردم در خانه شهید چمران توسط برادر و یارانش تقدیر شوم فرهنگ > سینما - فارس نوشت شب گذشته در خانهموزه شهید چمران با حضور همرزمان آن شهید اعضای شورای اسلامی شهر تهران و برخی از دستاندرکاران سینما از ابراهیم حاتمیکیا و فیلم سینمایحاتمیکیا در آغوش چمران جای گرفت/ «چ» یک فیلم است نه یک مستند
فرهنگ و هنر سینمای ایران حاتمیکیا در آغوش چمران جای گرفت چ یک فیلم است نه یک مستند برادر شهید دکتر مصطفی چمران گفت که خیلی از دوستان در مواجهه با من سوال می کردند که چرا برخی وقایع اتفاق افتاده در پاوه روایت نشده است در حالی که سعی شد خیلی از وقایع همان گونه که بودند روایتتوضیحات مهدی چمران درباره فیلم «چ»
توضیحات مهدی چمران درباره فیلم چ چمران یادآور شد پیشنهاد ساخت فیلمی درباره شهید چمران را حدود 15 سال پیش به وی دادم تا بالاخره این توفیق امسال حاصل شد ایسنا در مراسم تقدیر از ابراهیم حاتمیکیا و عوامل فیلم چ که شامگاه 7 اسفند ماه در خانه موزه شهید چمران برگزار شد مهدی چمرپاسخ مهدی چمران به برخی حواشی دربارهی مضمون فیلم «چ»: پیشنهاد ساخت فیلم شهید چمران را 15 سال پیش به
پاسخ مهدی چمران به برخی حواشی دربارهی مضمون فیلم چ پیشنهاد ساخت فیلم شهید چمران را 15 سال پیش به حاتمیکیا دادم دکتر مهدی چمران گفت عجر خداوند که با دعای خانوادههای شهدا و جانبازان نصیب سازندگان فیلم چ میشود از همهی تشویقها و جوایز ارزش بالاتری دارد به گزارش نامه نیوز &nمردم پشتیبان واقعی نظام اسلامی هستند
استانها شمال مازندران صادقی مردم پشتیبان واقعی نظام اسلامی هستند چالوس - خبرگزاری مهر جانشين فرمانده سپاه کربلای مازندران با بیان اینکه مردم پشتیبان واقعی نظام هستند اظهار داشت حضرت امام راحل نظام را با پشتیبانی مردم به پیروزی رساندند نه نظاميان و اين توفيقي براي پاسدارانپاسخ مهدی چمران به برخی حواشی «چ»
پاسخ مهدی چمران به برخی حواشی چ چمران گفت پیشنهاد ساخت فیلمی درباره شهید چمران را حدود 15 سال پیش به وی دادم تا بالاخره این توفیق امسال حاصل شد کد خبر ۳۸۲۶۱۳ تاریخ انتشار ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰ ۴۴ - 27 February 2014 مهدی چمران گفت اجر خداوند که با دعای خانوادههای شهدا و جانباتخفیفهای غیرواقعی را بشناسیم
تخفیفهای غیرواقعی را بشناسیم با این که اسفند تازه شروع شده اما از حدود دو هفته گذشته بازار کالاهای مختلف با ارائه تخفیفهای زودهنگام به استقبال عید نوروز رفته است این در حالی است که عیدیهای کارمندان و کارگران هنوز پرداخت نشده و قشر عظیمی از مردم هنوز خریدهای خود را شروع نکردهنشانه های واقعی بلوغ دختران و پسران
نشانه های واقعی بلوغ دختران و پسران در دختران این غدد تخمدان ها هستند و در پسران بیضه ها این غدد تحریک می شوند تا هورمون های جنسی را ترشح کنند در بلوغ چه در دختران و چه پسران دو واقعه اساسی در بدن اتفاق می افتد یک واقعه این است که غده هیپوتالاموس و هیپوفیز شروع به دادن فرمان هاستاندار البرز: استفاده نادرست از فضای مجازی زندگی جوانان را از واقعیت دور میکند
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۲ استاندار البرز گفت استفاده نادرست از فضای مجازی جوانان را از واقعیتهای زندگی دور و آسیبهای اجتماعی بسیاری ایجاد میکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیدطاهر طاهری امروز پنج اسفند در جمع افسران جنگ نرم به تبیین رویکرد دولتها دروایت زندگی چمران به تئاتر رسید
نگارش نمایشنامه تکههای سنگین سرب روایت زندگی چمران به تئاتر رسید ایوب آقاخانی این روزها در حال نگارش نمایشنامهای درباره شهید مصطفی چمران با نام تکههای سنگین سرب است ایوب آقاخانی که این روزها مشغول نگارش نمایشنامه ای درباره شهید چمران است درباره فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیعضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز: وجود دولت در اسلام امری اجتنابناپذیر است
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ ۴۹ عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت درآمدها و منابع مالی دولت را در جهت انجام وظایف یاری میدهد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان منصور زراء نژاد در همایش بازشناسی سیره علوی با رویکرد سیاسی و اقتصادی بیان کرد وجوپاسخ مهدی چمران به برخی حواشی فیلم «چ»
پاسخ مهدی چمران به برخی حواشی فیلم چ تاریخ انتشار چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۳ ۱۱ دکتر مهدی چمران گفت اجر خداوند که با دعای خانوادههای شهدا و جانبازان نصیب سازندگان فیلم «چ» میشود از همهی تشویقها و جوایز ارزش بالاتری دارد به گزارش ایسناباز هم تصادف زنجیره ای در اتوبان چمران
باز هم تصادف زنجیره ای در اتوبان چمران رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ از جراحت دو تن در پی برخورد شش دستگاه خودرو با یکدیگر در اتوبان چمران خبر داد آفتاب سرهنگ عینالله جهانی در تشریح جزئیات این خبر گفت ساعت هشت صبح سهشنبه در مسیر جنوب به شمال اتوبان چمران نرسیدهنمیتوانم دلیل واقعی خودسوزی پدرم را بگویم
نمیتوانم دلیل واقعی خودسوزی پدرم را بگویم تاریخ انتشار دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲ ۱۱ روز بيست و هشتم بهمن ماه براي آنها كه در وزارت نفت كار ميكنند روز متفاوتي بود اين تفاوت را تنها بازديد سرزده رئيسجمهور رقم نزد خودسوزي مردي در ورودي اين وزارتخانه سبب شد نهعکس/ عینک واقعیتنما مخصوص مامورین پلیس
عکس عینک واقعیتنما مخصوص مامورین پلیس عینک گوگل یا واقعیتنما تکنولوژی جدیدی که میتواند به نفع تحقیقات پلیس و آتشنشانها باشد آفتاب پلیس نیویورک در حال تصمیمگیری برای استفاده از عینک گوگل بعنوان ابزاری برای تحقیقات در مورد خلاف کارهاست در حال حاضر این عینک در حال آزمایش تو-
گوناگون
پربازدیدترینها