تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803039485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم توجه به الزمات حفظ جنگل و منابع طبیعی/ جنگل های هیرکانی مظهر عشق و زندگی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
لزوم توجه به الزمات حفظ جنگل و منابع طبیعی/ جنگل های هیرکانی مظهر عشق و زندگی
رشت – خبرگزاری مهر: بهره برداري صحيح و معقولانه منابع طبيعي رمز موفقيت بسياري از طرح هاي توسعه ای در سطوح ملي، منطقه اي و محلي است بنابراین لزوم توجه به الزمات حفظ جنگل و منابع طبیعی ضرورتی انکار ناپذیر است.



به گزارش خبرنگار مهر،  زندگی انسانها و حیات تمام موجودات هستی به حفظ منابع طبیعی بستگی دارد، جنگل ها ثروت های ملی هستند که علاوه بر مزیت های زیست محیطی مزیت های اقتصادی هم دارند. از اینرو گیلان یکی از ممهترین استان های کشور در بهره مندی از جنگل است بنابراین تمامی آحاد مردم باید در حفظ و نگهداری این انفال الهی کوشا باشند. نقش و اهميت منابع طبيعي در توسعه و پيشرفت اقتصادي كشورها بر كسي پوشيده نيست، بهره برداري صحيح و معقولانه منابع طبيعي رمز موفقيت بسياري از طرح هاي توسعه ای در سطوح ملي، منطقه اي و محلي است. استفاده عاقلانه و منطقي از منابع طبیعی در برنامه هاي توسعه ای و جلوگيري از تخريب و عدم استفاده غير مسئولانه از اين منابع مي تواند مسئولان را در دستيابي به اهداف توسعه از جنبه هاي گوناگون كمك کند. در حقیقت عرصه های منابع طبیعی از عوامل مهمی هستند كه نقش بسزایی در رشد و توسعه یك كشور داشته و به عنوان بستر توسعه پایدار محسوب می شوند امروزه اهمیت منابع طبیعی و كاربرد آن در جنبه های مختلف زندگی افراد و جوامع، آشكار و نمایان است و با توجه و تكیه به این منابع است كه جوامع بشری به نسبت های متفاوت راه رشد و توسعه را پیموده اند.

جنگل ها زیربنایی برای كشور به شمار می روند جنگل ها یكی از انواع منابع طبیعی به عنوان حیاتی ترین بستر توسعه پایدار محیط زیست و پدیده های اكولوژیك و در حقیقت زیربنایی برای كشور به شمار می روند. متاسفانه این منابع خدادادی ملی طی سالیان اخیر مورد هجوم بی رویه بهره برداران واقع شده اند.با توجه به اهمیت موضوع به سراغ برخی شهروندان گیلانی رفتیم تا نظر آنان را در این باره جویا شویم. یك شهروند لنگرودی به خبرنگار مهر گفت: با توجه به حفاظت درختان و مراتع از محیط زیست و كاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تخریب خاك، بهره برداری های غیراصولی از این منابع خسارات جبران ناپذیری را به کشور تحمیل می كند. کاظم صبوری افزود: جنگل ‌ها از جمله مهمترین ثروت های طبیعی ایران هستند این جنگل ‌های در شمال در حد متراکم و در دیگر نقاط به صورت پراکنده مشاهده می‌شوند. وی در ادامه بر لزوم توسعه فرهنگ حفاظت از جنگل در جامعه تاکید کرد و اذعان داشت: منابع طبیعی در اقتصاد و توسعه نقش به سزایی دارد. دیگر شهروند گیلانی به مهر می گوید: این باور باید در ذهن مردم ایجاد شود که منابع طبیعی متعلق به مردم است و ادارات و ماموران منابع طبیعی تنها حافظ آن هستند. ارسلان محمدی افزود:  منابع طبیعی از زیبایی‌ های گیلان به‌ شمار می‌‌آید و توسعه پایدار بدون توجه به منابع طبیعی امکان‌پذیر نخواهد بود. این شهروند گیلانی که خود دانش آموخته رشته جنگلداری است، اظهارداشت: از بین رفتن گونه‌ های گیاهی به دلیل منافع شخصی از مشکلات قابل تامل در خصوص منابع طبیعی است چراکه موجب از بین رفتن اکوسیستم بسیاری از موجودات و از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش خاک می‌ شود. وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در خصوص حفظ منابع طبیعی افزود: حفظ و حراست از منابع طبیعی به توجه شوراهای اسلامی و اهالی روستاها نیاز دارد که باید اهتمام ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در این زمینه می گوید: امسال هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی در سطح استان نهالکاری می شود. رحمت الله رحمانی افزود: علاوه بر نهالکاری سطحی از عرصه های منابع طبیعی استان 260 هزار اصله نهال نیز بصورت رایگان در بین مردم توزیع خواهد شد. وی همچنین با بیان اینکه نهال را در فصل پائیز هم می توان کاشت، اظهارداشت:  سالانه یک میلیون و 250 هزار اصله نهال در سه  نهالستان ( پلمبرا، صفرابسته و لاکان ) استان تولید می شود.

جنگل های خزری به لحاظ گونه های درختی و گیاهی در نوع خود کم نظیر هستند مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: قدمت جنگل های گیلان به سه میلیون سال قبل برمی گردد و به لحاظ گونه های درختی و گیاهی در نوع خود کم نظیر است بنابراین می طلبد بیش از پیش مردم در حفاظت از منابع طبیعی تلاش کنند.  وی افزود:  جنگل های استان یک میراث گرانبهایی هستند که دنیا متحیر از این است که این جنگل ها چگونه در یک سرزمین گرم و خشک بوجود آمده اند. رحمانی با اعلام اینکه  جنگل های گیلان  یک میراث، امانت، ودیعه و نعمت الهی هستند، اظهارداشت: یکی از وظایف منابع طبیعی و آبخیزداری  حفظ و حراست از این میراث گرانبهاست. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه حفاظت، احیا، توسعه و اصلاح از برنامه های سازمانی منابع طبیعی و آبخیزداری است این دستگاه بر اساس چارچوب قوانین و مقررات این منابع را حفظ خواهد کرد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به مهترین چالش های که در حفظ و حراست از منابع طبیعی به ویژه جنگل های استان وجود دارد اشاره کرد و گفت:  نخست باید عوامل تخریب را در استان بطور صحیح شناسایی کرد، عوامل تخریب در استان را می توان تراکم جمعیت، توسعه کشاورزی، آتش سوزی، چرایی بی رویه دام ها، قاچاق چوب، تغییر کاربری اراضی و غیره نام برد. وی افزود: تراکم جمعیت در گیلان نسبت به سطح بسیار بالا است، در مساحت یک میلیون و 417 هزار هکتار استان تراکمی که مردم در این سطح در حال زندگی هستند بسیار زیاد است. رحمانی توسعه کشاورزی را از دیگر چالش های جدی منابع طبیعی در گیلان دانست و اظهارداشت: این استان زیبایی شمالی مستعد پرورش انواع گیاهان زراعی و باغی است. وی اذعان داشت: در استان بیش از 12 هزار بهره بردار مرتع وجود دارد  به عبارتی سه برابر ظرفیت عرصه ها، دام در  جنگل ها ارتزاق می کنند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: در حال حاضر  27 هزار خانوار  در دل جنگل ها زندگی می کنند که همه اینها می تواند چالش جدی برای منابع طبیعی استان باشد. بدون شک جنگل نشیان می توانند از قاچاق چوب جلوگیری کنند قاچاق چوب از آسیب های جدی جنگل ها همواره مطرح بوده و به شدت جنگل ها را تهدید می کند. وی همچنین با بیان اینکه قاچاق چوب به عوامل مختلفی همچون معیشت، تورم و غیره بستگی دارد، افزود: منابع طبیعی و آبخیزداری استان از یگان ویژه ای برخوردار هست این یگان می تواند عرصه را بر قاچاقچی تنگ کند. رحمانی تاکید کرد: ارزشی که  جنگل ها و مراتع در ارتباط با حیات اقتصادی و زندگی مردم دارند بالاخره می طلبد به جد با قاچاقچیان برخورد شود.

بدون همکاری جنگل نشینان حفظ و حراست از جنگل بسیار مشکل خواهد بود مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در پاسخ به این پرسش که چقدر از ظرفیت وجود جنگل نشینان برای مقابله با پدیده قاچاق استفاده می کنید، گفت: یکی از منابع اطلاع رسانی در خصوص تخریب جنگل، قاچاق چوب و غیره به این اداره کل خود جنگل نشینان  هستند به عبارتی  بدون همکاری جنگل نشینان حفظ و حراست از جنگل بسیار مشکل خواهد بود. وی افزود: علاوه بر این افزون بر 650 نفر همیار طبیعت در داخل جنگل داریم که با منابع طبیعی و آبخیزداری استان رابطه تنگاتنگ دارند. رحمانی در خصوص این سئوال که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از نظر نیرو و تجهیزات حفاظتی برای مقابله به آسیب های جدی منابع طبیعی به ویژه قاچاق چوب چه وضعیتی دارد، اظهارداشت:  گیلان با کمبود شدید نیروی حفاظتی مواجه هست، این استان به لحاظ داشتن نیروهای حفاظتی قابل مقایسه با نرم جهانی نیست. وی تصریح کرد: براساس نرم جهانی برای حفاظت سه تا چهار هزار هکتار عرصه منابع طبیعی یک نیرو تعریف می کنند اما  گیلان چهار برابر این سطح فقط یک نیرو دارد. رحمانی تاکید کرد: گیلان 250 نفر نیروی حفاظتی دارد  که یک میلیون و 17 هزار هکتار جنگل و مرتع استان را حفاظت می کنند. وی بیان داشت: بیشتر ناوگان حفاظتی منابع طبیعی استان فرسوده هستند با تلاش های زیاد این ناوگان تا حدی نوسازی شده است اما کافی و وافی نیست. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: همچنین این اداره کل با کمبود اعتبار مواجه هست که باید در این زمین تمهیدات ویژه ای اتخاذ شود. رحمانی افزود: امسال بر اساس تبصره ذیل ماده ( 55 ) مجموعه قوانین و مقررات حقوقی وزارت  جهاد کشاورزی با متصرفان اراضی منابع طبیعی به تعداد 426 مورد برخورد و150 هکتار نیز از دست متصرفان خلع ید شد. وی اذعان داشت: از سال  88 تا 90  در مجموع دو هزار و 100 هکتار از دست متصرفان خلع ید و سه هزار و 500 فقره با افراد متصرف برخورد شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان  با بیان اینکه قانون چقدر حافظ منابع طبیعی هست، بیان داشت: قوانین متناسب با جرم نیست یا مجازات متناسب با جرم نیست،  دین مبین اسلام  نجات درخت را برابر با حیات انسان می داند. بنابراین باید مجازات برای تخریب کنندگان منابع طبیعی سنگین تر و موثر تر باشد. وی با اذعان اینکه نخستین اولویت در منابع طبیعی و آبخیزداری بحث مشارکت مردمی است، گفت: طرح های جنگلداری و تعاونی های جنگل نشین در استان بیش از 50 سال سابقه دارد  مردم عملا با منابع طبیعی مشارکت دارند. وی تصریح کرد: تمامی فعالیت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بطور مستقیم به روستاها و جنگل نشین ها مرتبط است.

تقویت مشارکت های مردمی نقش مهمی در حفظ، احیا، توسعه و نگهداری جنگل ها دارد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان  با بیان اینکه تقویت مشارکت های مردمی نقش مهمی در حفظ، احیا، توسعه و نگهداری جنگل ها دارد، گفت: وقتی یک محدوده جنگلکاری می شود  هفت سال نیاز به مراقبت و نگهداری دارد  بنابراین می توان این مسائل مراقبتی را به مردم واگذار کرد چون بهترین حافظان جنگل ساکنان جنگل هستند. وی افزود: تمامی فعالیت های که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام می دهد همگام با جنگل نشیان است. رحمانی بیان داشت: گیلان مقام دوم ممیزه ای اراضی مراتع را در کشور دارد،  این استان دارای 12 هزار بهره بردار با  254 هزار هکتار مرتع است. وی تصریح کرد:  از مجموع مراتع استان 161 هزار هکتار سند صادر و در اختیار دامداران گذاشته شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه گیلان مقام نخست زراعت چوب را در کشور دارد، گفت: این استان شمالی دو ویژگی در خصوص زراعت صنوبر دارد که استان های دیگر ندارند، وی با اشاره به اینکه  صنوبر یک گونه زراعی و  آب دوست است، افزود: در گیلان برای زراعت صنوبر نیاز به آبیاری نیست ولی در استان های دیگر برای توسعه زراعت صنوبر باید بطور حتم آبیاری انجام شود. رحمانی با تصریح اینکه زادگاه اکولوژیکی سفید پلت و صنوبر در گیلان است، اظهارداشت: هم اکنون  45 هزار هکتار از اراضی استان صنوبکاری شده است، این اراضی متعلق به بخش خصوصی و مردم است و سالانه 650 هزار متر مکعب چوب از باغات استان برداشت و درآمد خوبی هم عاید زارعان صنوبر می شود. وی در ادامه با بیان اینکه بهره برداری زراعت صنوبر هم می تواند 10 ساله  و هم تولید نهال یکساله باشد، گفت: در دوره بهره برداری 10 ساله  200 تن در هکتار چوب استحصال می شود که درآمد افزون بر 30 تا 40 میلیون تومانی را برای زارع به همراه دارد.

  صنوبر تنها گونه ایاست که با زراعت محصولات کشاورزی رقابت می کند مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان افزود:  زارعان با روش های مختلف همچون معرفی کلن های مرغوب صنوبر، حمایت از  پرورش دهندگان گونه های مرغوب صنوبر در نهالستان ها، اعطای تسهیلات 4.5 میلیون تومانی بانکی در هر هکتار و غیره حمایت می شوند.   وی بیان داشت: بیش از 100 رقم صنوبر در گیلان وجود دارد که دو رقم پاسخگوی استان هست. رحمانی همچنین با اعلام اینکه از مجموع 40 بلیه طبیعی 38 تا 39 مورد در استان اتفاق می افتد، گفت: اگر به طبیعت بی احترامی شود طبیعت نیز پاسخ جبران ناپذیری در قالب سیل، زلزله و غیره خواهد داد. وی تاکید کرد: برای جلوگیری از سیل های ویرانگر مسئولان باید به منابع طبیعی استان بیشتر کمک کنند. در بحث جنگلکاری و آبخیزداری بایستی اعتبارات لازم و مکفی اختصاص یابد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان یادآورشد: به دلیل وجود تعداد دام بیش از ظرفیت مراتع عرصه های بالا دست استان به تلی از خاک تبدیل شده است بنابراین با طرح های آبخیز اگر بتوان پوشش گیاهی لازم در مناطق مورد تخریب ایجاد کرد دیگر شاهد سیل های ویرانگر نخواهیم بود. در حال حاضر منابع طبیعی  گیلان با مشکلاتی همچون تبدیل بی رویه جنگل ها به اراضی کشاورزی، قطع درختان و غیره  مواجه است  که این مسائل، ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره عرصه های طبیعی و زیست محیطی استان وارد می سازد. بنابراین مردم و مسئولان باید توجه ویژه ای به جنگل ها و مراتع داشته باشند تا این ودیعه الهی بطور صحیح به نسل های آینده منتقل شود. نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: شادابی و سازندگی جامعه نیازمند وجود محیطی سبز و نشاط آفرین است که برای این منظور باید عرصه های ملی حفظ شوند. محمود شکری افزود:  بطور قطع و يقين جنگل و مرتع يكي ا ز بزرگترين مواهب طبيعي و خدادادي است كه از ابتداي خلقت بشر تاكنون براي تامين رفاه و آسايش انسان و برطرف ساختن انواع حوائج و نيازمندي هاي وی مورد استفاده قرار مي گيرد. وی اظهارداشت: اهميت حياتي و زيربنايي كه جنگل و منابع طبيعي در سرنوشت هر كشوري دارد فوائد و مصارف عديده آن در ابعاد و زمينه هاي مختلف ازقبیل نقش زيربنايي آن در بخش كشاورزي، جلوگيري از سر و صدا و مبارزه با آلودگي هاي آب و خاك و هوا، جلوگيري از فرسايش و پرشدن پيش رس سدها، نظم مكاني، افزايش آب هاي زيرزميني، اشتغال زايي و توليد كار و نقش حياتي كه در توسعه اقتصادي ملي كشور دارد و عملا بدون لطمه زدن به اساس اقتصاد كشور عمل مي کند كه كمترين آن ارزش زيبايي از نظر تفرج و توريسم و تامين سوخت است. عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترين اهميت این منابع در برنامه توسعه اقتصادي كشور قابل تجديد حيات بودن آن است و فرآورده هاي جنگلی در اكثر صنايع كاربرد لازم را داشته و توليدات آن نيز موردنياز روزافزون جوامع بشري است.

جلوه های زیبا و بی بدیل  جنگل های هیرکانی چشم هر بیننده ای را مسحور  خود می کند وی افزود:  صنايع  فرآورده های جنگلی اهميت زيادي در بخش هاي مختلف كشاورزي، صنعت و در تمامی مراحل توسعه كشور را دارد. شکری ادامه داد: لزوم توجه هرچه بيشتر به منابع طبیعی ( جنگل و مرتع ) كاملا مشهود و محسوس است بنابراین بايد در مورد تهيه و تدوين برنامه هاي مربوطه به بخش هاي مختلف جنگل، مرتع و آبخيزداري و تحقيقات منابع طبيعي هوشيارانه و آگاهانه قدم برداشت و اقدام کرد. به گزارش خبرنگار مهر، جلوه های زیبا و بی بدیل  جنگل های هیرکانی چشم هر بیننده ای را مسحور  خود می کند از اینرو  همگان باید قدر این همه زیبایی و  طراوت  را بدانند و با جان و دل  از این مواهب الهی حفاظت و حراست کنند.
















۱۳۹۲/۱۲/۱۷ - ۱۰:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن