تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816161096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ 12 راس آهو و آینده مبهم چهار راس دیگر در سایت پرورش آهو سرنجیانه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مرگ 12 راس آهو و آینده مبهم چهار راس دیگر در سایت پرورش آهو سرنجیانه سنندج - ایرنا- وقتی بر کامیونی به مقصد سنندج سوارشان کردند 16راس بودند و در بالا رفتن و پایین آمدن های میانه راه و در میان بی توجهی های بعد از آن، به تدریج از تعدادشان کاسته شد و اکنون تنها چهار راس از آنان زنده اند و اینگونه پیش برود آثاری از این تعداد هم باقی نخواهد ماند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعی از خبرنگاران استان برای بازدید از سایت پرورش آهو واقع در روستای سرنجیانه سنندج دعوت شدند تا از نزدیک این سایت را ببینند و مشکلات و مسایل آن را در رسانه هایشان بازگو کنند تا شاید گره ای از مشکلات سرمایه گذار این طرح گشوده شود و بتواند کارش را ادامه دهد.
در این سایت هم اکنون چهار راس آهو از نوع گواتری که سه راس آن ماده و یک راس نیز نر است پرورش داده می شود که پیشتر تعداد این آهوها 16 راس بود.
پیرمردی به عنوان نگهبان از آهوان نگهداری می کند و می گوید به آنان یونجه، کاهو، کاه و کنسانتره می دهد و در پاسخ به سوالی که آیا با نحوه پرورش آهو اشنا است ؟ می گوید: کار آسانی نیست.
جاده دسترسی به این سایت که با جاده پتروشیمی سنندج مشترک است مقداری پستی و بلندی دارد و رفتن به آنجا کمی دشوار است.
زمین اختصاص یافته برای پرورش آهو نیز چندان مناسب به نظر نمی رسد در پای کوه واقع شده و پستی و بلندی دارد، از جاده اصلی دور است و اگر هدف از این سایت بازدید عموم مردم باشد جای دوری است و مردم کمتر رغبتی برای حضور در این مکان می کنند.
ˈعلی اشرف تمامیˈ سرمایه گذار سایت پرورش آهو به خبرنگاران می گوید: آهوان را برای بازدید مردم در این سایت گذاشته ام و پرورش به منظور استفاده از گوشت آنان هدفم نیست.
وی سرمایه گذاری در استان کردستان را سخت می داند و می گوید: برخی از کارشناسان دستگاه های اجرایی توجیه نیستند و سرمایه گذاران را حمایت نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه سال 90 درخواست ایجاد سایت پرورش آهو از سازمان جهاد کشاورزی کردم در سال 91 پروانه تاسیس از سوی این سازمان برای پرورش 50 راس آهو صادر شد.
تمامی گفت: دو هزار و 500 متر زمین از محل اراضی ملی جهت اجرای این طرح اختصاص دادند که در مدت زمان سه ماه تاسیسات لازم را در آن ایجاد کردم و در تیرماه امسال آهوان را وارد سایت کردم.
وی میزان سرمایه گذاری انجام شده در این سایت را چهار میلیارد ریال ذکر کرد و اظهار کرد: سه میلیارد و 200 میلیون ریال از این مبلغ آورده شخصی و 600 میلیون ریال نیز از محل تسهیلات بانک سپه تامین شده است.
این سرمایه گذار مشکل خود را تفسیرهای مختلف از قانون و تعدد قوانین در ارتباط با پرورش آهو از سوی محیط زیست و جهاد کشاورزی دانست و گفت: مسوولان سازمان جهاد کشاورزی می گویند نباید کمتر از 50 راس و بیشتر از 100 راس آهو در این سایت وجود داشته باشد که حاضر به افزایش تعداد آهوان به تعداد 50 راس هستم اما محیط زیست با این افزایش در سایت فعلی مخالف است.
وی همچنین اذعان کرد: سازمان محیط زیست می گوید به ازای هر راس آهو هزار متر مربع زمین نیاز است در حالیکه جهاد کشاورزی می گوید به ازای هر راس آهو 50 متر زمین کافی است و اکنون در این میان سرگردان شده ایم و این اختلاف 950 متری قابل فهم نیست.
وی پروانه تاسیس صادر شده برای سایت پرورش آهوی خود را 50 راسی اعلام کرد و با اشاره به اینکه مجوز پرورش 50 راس آهو دارد، گفت: براساس قوانین سازمان جهاد کشاورزی می توانم در دو هزار و 500 متر زمین فعلی 50 راس آهو پرورش دهم اما محیط زیست می گوید باید برای 50 راس آهو 50 هزار متر مربع زمین در اختیار داشته باشید.
وی افزود: آماده اجابت خواسته مسوولان دو سازمان جهاد کشاورزی و محیط زیست هستم اما مسوولان این دو سازمان با بنده همکاری نمی کنند.
به گفته وی دو سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی کردستان در ارتباط با زمین نگهداری این سایت 950 متر با هم اختلاف نظر دارند که این اختلاف ها منجر به سرگردانی بنده شده است.
وی با اشاره به اینکه دو راه را پیش پای بنده برای ادامه فعالیت در این سایت گذاشته اند، گفت: افزایش تعداد آهوان به 50 راس را که خواسته سازمان جهاد کشاورزی است در زمین فعلی سایت می پذیرم اما محیط زیست می گوید این زمین برای پرورش 50 راس کافی نیست و باید زمین را افزایش دهید که حاضر به افزایش متراژ زمین نیز هستم اما از واگذاری زمین به بنده خودداری می کنند.
وی گفت: برای افزایش متراژ زمین آمادگی خود را اعلام کرده ام اما مسوولان سازمان جهاد کشاورزی واگذاری زمین را منوط به مجوز شورای اسلامی روستای سرنجیانه می دانند در حالیکه در قانون این بند که نیازی به مجوز شورای روستا برای واگذاری زمین اراضی ملی باشد، وجود ندارد.
وی به نامه نگاری با مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری کردستان در این مورد نیز اشاره کرد و گفت: دفتر بازرسی استانداری کردستان نیز مکتوب به سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده است که در روند واگذاری زمین اراضی ملی به طرح های سرمایه گذاری نیازی به تایید شورای اسلامی روستا سرنجیانه نیست.
وی گفت: اگر مجوز اجرای طرح و پروانه تاسیس برای پرورش آهو صادر شده چرا چوب لای چرخ می گذارند و اجازه نمی دهند فعالیت کنیم.
وی به بازدید خود از چندین طرح پرورش آهو در مشهد، تهران و یزد اشاره کرد و گفت: در این شهرها از سرمایه گذاران حمایت های جدی شده و این مسایل و مشکلات را ندارند.
تمامی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی هم اکنون پروانه بهره برداری این سایت را صادر نمی کند، گفت: برای تامین گازوئیل مورد نیاز سایت به دلیل نداشتن پروانه بهره برداری با مشکلات فراوانی مواجه شده ام.
وی همچنین با اشاره به اینکه 600 میلیون ریال تسهیلات از بانک سپه دریافت کرده ام، گفت: دوران مشارکت این تسهیلات شش ماهه است اما الان 10 ماه گذشته و بهره آن هم دو برابر شده و عملا کاری انجام نشده است.
وی هدف خود از اجرای این طرح را آشتی مردم با طبیعت، فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و حفظ گونه آهوان عنوان کرد.
این سرمایه گذار حوزه محیط زیست در ادامه همچنین به برخی مشکلات در زمان حمل آهوان از کرمانشاه به سنندج نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که مجوز حمل آهو به منظور پرورش برای بنده صادر شده به دلیل عدم توجیه در میانه راه به جرم شکار و انتقال غیرمجاز، آهوان را ضبط کردند که این مساله منجر به تلف شدن چند راس از آنان شد.
وی افزود: در مجوز صادر شده برای بنده از سوی محیط زیست خریدار و فروشنده مشخص و هدف نیز پرورش آهو در سایت درج شده بود اما متاسفانه به جرم صید و شکار ماموران نیروی انتظامی خودرو حامل آهوان را متوقف و آنان را ضبط کردند و در این گیر و دار چند راس آهو تلف شد.
وی خواستار توجیه تمام دستگاه های مرتبط در این زمینه شد و پیشنهاد کرد در حوزه سرمایه گذاری کمیته مشترکی تشکیل دهند و اعضای آن متشکل از دستگاه های مرتبط باشد و همه به مسایل حوزه سرمایه گذاری آشنا باشند تا سرمایه گذاران سرگردان نشوند.
وی گفت: با توجه به اینکه بنده مجوز حمل آهو داشتم توانستم آزاد شوم اما اتلاف زمان منجر به سرگردانی و تلف شدن آهوان شد.
وی از محیط زیست کردستان هم گلایه داشت و گفت: خودشان مجوز حمل آهو با هدف پرورش که خریدار و فروشنده اش مشخص است صادر کرده اند اما به جرم صید و شکار در دادگاه از بنده شکایت کرده اند و احضار شدم که بعد از مشاهده مجوز از سوی قاضی تبرئه شدم.
وی از چندگانگی اظهارات و تناقص های مسوولان محیط زیست شکایت دارد و اظهار امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید روند سرمایه گذاری در استان کردستان تسهیل شود و به جای فراری دادن سرمایه گذاران از آن حمایت کنند.
به گفته وی چند سرمایه گذار را از استان های دیگر برای سرمایه گذاری در استان کردستان آوردم که باتوجه به برخورد ادارات با بنده به عنوان سرمایه گذار بومی، آنان نیز از سرمایه گذاری در استان پشیمان شدند.
و اما رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز با اشاره به اینکه این سازمان براساس ضوابط و در قالب طرح های دامپروری مجوز پرورش آهو در این سایت را صادر کرده است، گفت: این مجوز تنها برای پرورش آهو از سوی این سازمان صادر شده است.
محمد ابراهیم حسن نژاد با اشاره به اینکه این سازمان متولی و مسوول صدور مجوز برای حوزه حیات وحش نیست، افزود: جهاد کشاورزی برای پرورش 50 راس آهو در دو هزار و 500 مترمربع زمین در این سایت مجوز صادر کرده است و روند اجرای کار کاملا قانونی و بدون مشکل است و استقرار آهو را نیز منوط به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست منوط کرده ایم که متولی این بخش است.
وی گفت: مجوز سازمان جهاد کشاورزی کردستان برای پرورش آهو به منظور کشتار و استفاده از گوشت آن صادر شده است.
وی اظهار کرد: بر اساس ضوابط دامپروری زمین اختصاص یافته برای پرورش 50 راس آهو در این سایت کافی است و نیازی به افزایش زمین از نظر سازمان جهاد کشاورزی نیست مگر اینکه سرمایه گذار بخواهد طرحی غیر از پرورش آهو در این سایت اجرا کند که در آن صورت در حیطه اختیارات این سازمان نیست.
حسن نژاد اظهار کرد: برای استقرار آهوان در این سایت باید محیط زیست نظر بدهد و این سازمان برای وضعیت استقرار تصمیم گیری کند.
وی در مورد روند واگذاری زمین به طرح های سرمایه گذاری واقع در محدوده روستاها، گفت: بر اساس قانون در واگذاری زمین های واقع در محدوده روستاها شوراهای اسلامی، مسوولان روستا نیز باید نظر دهند و در صورت تایید آنان زمین واگذار می شود.
و اما رییس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست استان کردستان نیز در این ارتباط گفت: سرمایه گذار سایت پرورش آهو در روستای سرنجیانه سنندج مجوز قانونی از طرف محیط زیست برای بهره برداری ندارد.
کوروش زراعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هم اکنون زمینه و بستر براساس ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای طرح پرورش آهو در مکان فعلی فراهم نیست و تا این بستر فراهم نشود محیط زیست مجوز بهره برداری صادر نمی کند.
وی با اشاره به اینکه مجوز اجرای این طرح ابتدا برای 50 راس آهو صادر شده است، گفت: خود سرمایه گذار تعهد کتبی مبنی بر کاهش این تعداد به 20 راس را به محیط زیست داده و باید در این سایت 20 راس آهو پرورش دهد که براساس قوانین و ضوابط محیط زیست به ازای هر راس آهو هزار متر زمین مورد نیاز است.
رییس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه هم اکنون این سایت دو هزار و 500 مترمربع مساحت دارد، گفت: برای 20 راس آهو باتوجه به اینکه حیوانی پرتحرک است 20 هزار متر زمین مورد نیاز است.
زراعی به قوانین و بخشنامه های متعددی در زمینه نحوه پرورش حیوانات وحشی اشاره کرد و گفت: آهو از جمله حیوانات وحشی محسوب می شود و پرورش، تکثیر و نگهداری آن باید برابر دستورالعمل ها و قوانین مربوط به حیوانات وحشی انجام شود.
به گفته وی سرمایه گذارانی که طرحی در حوزه پرورش، نگهداری و تکثیر حیوانات وحشی ارایه می دهند باید در تمام طول روند فعالیت خود از جمله در رهاسازی، بهره برداری، واگذاری و خرید و فروش با مجوز محیط زیست اقدام کنند و در غیر این صورت هرگونه فعالیتی در این رابطه تخلف محسوب می شود.
رییس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست استان کردستان از آهو به عنوان حیوانی که جزو سرمایه ملی کشور است نام برد و گفت: این حیوان کاملا حفاظت شده است و هر گونه آسیب وارد کردن به آن مشمول جریمه و تخلف است.
وی گفت: همچنین بر اساس رای شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور آهو نه تنها یک حیوان وحشی بلکه حیوان با اهمیت و تحت حمایت و حفاظت شده است و بنابراین چون حفاظت شده است طبق آیین نامه اگر کسی باعث تلف شدن آن شود جرم مرتکب شده و باید جریمه شود.
زارعی با اشاره به اینکه حمل آهو باید برابر با ضوابط خاص حمل و نقل باشد، افزود: در سایت سرنجیانه سنندج 12 راس آهو به دلیل حمل و نقل خارج از ضوابط تلف شده که سرمایه گذار مشمول تخلف و جریمه می شود.
رییس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست کردستان در ادامه گفت: به منظور همکاری و رفع مشکل سرمایه گذار، موضوع را به سازمان محیط زیست کشور منعکس کردیم و در 45مین جلسه کمیته فنی تکثیر این سازمان، موضوع مذکور مطرح شد که این بار هم با صدور مجوز برای فعالیت این سایت مخالفت شد.
وی گفت: در نهایت محیط زیست استان کردستان تصمیم گرفت مجوز 50 راس آهو را به 20 راس کاهش دهد که سرمایه گذار تعهد کتبی مبنی بر کاهش را داده است و ادامه فعالیت را مشروط به تاییدیه کمیسیون های مربوطه در این ارتباط منوط کردیم که تاکنون هیچ تاییدیه به محیط زیست ارایه نشده است.
رییس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه این موارد در تاریخ چهارم آبان ماه سال 90 به سرمایه گذار اعلام شد، گفت: براساس این نامه سرمایه گذار می بایست در مدت یکسال تایید کمیسیون های مربوطه را به محیط زیست ارایه می داد که تا این تاریخ هیچ اقدامی توسط سرمایه گذار انجام نشده و هیچ تاییدیه ای ارایه نشده است.
وی گفت: باتوجه به تلف شدن 12 راس آهو در این سایت توسط سرمایه گذار، سازمان محیط زیست به عنوان شاکی خصوصی به دلیل حمل و نقل خارج از ضوابط از سرمایه گذار به دادگاه شکایت کرده است.
به گفته وی حمل و نقل آهو به سایت سرنجیانه بدون اخذ مجوز محیط زیست و بدون رعایت اصول حمل و نقل حیوانات وحشی صورت گرفته و تخلف محرز است.
به گفته وی فروشنده آهوان نیز بدون مجوز محیط زیست اقدام به فروش آهو کرده و محیط زیست را در جریان این خرید و فروش قرار نداده است.
وی در پایان راهکار رفع مشکلات فعلی سایت پرورش آهو سرنجیانه سنندج را تطبیق با شرایط محیط زیست دانست و گفت: اگر قرار است 20 راس آهو در این سایت پرورش داده شود باید براساس ضوابط کامل محیط زیست باشد و این اداره در جریان کامل وضعیت آهوان موجود در آن قرار گیرد و همچنین بستر و زمینه لازم از جمله زمین مورد نیاز این تعداد آهو نیز فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه محیط زیست علاقمند به سرمایه گذاری های موفق در این حوزه است، گفت: تسهیلاتی که به اجرای طرح های این حوزه اعطا می شود باید منجر به نتیجه شود نه به تعطیلی واحدها منجر شود.
نکاتی در ارتباط با سرمایه گذاری در حوزه سازمان های جهاد کشاورزی و محیط زیست که با طرح های پرورش حیوانات سر و کار دارند وجود دارد که بیان آنها می تواند کمکی به تسهیل امور این حوزه کند.
جا دارد در صدور پروانه تاسیس برای طرح های پرورشی حیوانات به اهلیت سرمایه گذار، موقعیت مکانی سایت پرورش و نحوه نگهداری از حیوانات توجه جدی شود و از بروز مشکلات برای دستگاه های دولتی و سرمایه گذاران جلوگیری به عمل آید.
اگر فردی در زمان ارایه طرح اهلیت ندارد به صرف اینکه سرمایه و آورده اولیه دارد نباید پروانه تاسیس برایش صادر شود و به هر قیمتی نباید سرمایه گذار جذب کرد و اگر برای کسی پروانه تاسیس نیز صادر می شود باید تا پایان او را حمایت و همراهی کرد.
شواهد موجود حکایت از این واقعیت دارد که دانش لازم برای پرورش برخی از حیوانات در استان کردستان وجود ندارد و هرازگاهی شاهد مرگ و میر حیوانات پرورشی در سایت های نگهداری دولتی و خصوصی در این استان هستیم که پیشنهاد می شود محیط زیست و جهاد کشاورزی زمانی که پروانه تاسیس سایت پرورش این حیوانات را صادر می کنند مشاوره های لازم را نیز در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند و آنان را رها نکنند.
عدم سرمایه گذاری بهتر از سرمایه گذاری ناتمام است و این مساله بازتاب بدی در جامعه در جهت عدم رغبت سرمایه گذاران دیگر در این استان دارد و به مسوولان حوزه سرمایه گذاری پیشنهاد می شود در ابتدای ارایه طرح های سرمایه گذاری تمام جوانب را بسنجند و بدون توجیه فنی و اقتصادی پروانه تاسیس صادر نکنند.ک/4
7346/533
گزارش و گفت و گو از فرزاد نویدی
انتهای پیام /*




17/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن