تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802211670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حوزه اقتصاد بین‌الملل در سالی که گذشت انعقاد و اجرایی شدن توافق ژنو و بازتاب ابلاغ سیاست‌ اقتصاد مقاومتی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حوزه اقتصاد بین‌الملل در سالی که گذشت
انعقاد و اجرایی شدن توافق ژنو و بازتاب ابلاغ سیاست‌ اقتصاد مقاومتی
آنچه در صفحه اقتصاد رسانه‌های خارجی در سال 1392به چشم می‌خورد، اخبار تحریم علیه ایران و پس از انعقاد توافق ژنو، اجرا شدن و تاثیر این توافق بر اقتصاد ایران و در اواخر سال، بازتاب تلاش ایران برای تقویت اقتصاد خود با ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی بود.

خبرگزاری فارس: انعقاد و اجرایی شدن توافق ژنو و بازتاب ابلاغ سیاست‌ اقتصاد مقاومتی


به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، سال 1392 به لحاظ اقتصادی و سیاسی، سال پر افت و خیزی برای ایران به شمار می‌رود؛ از ادامه روند تشدید تحریم‌ها که از سال پیش از آن آغاز شده بود تا تلاش‌های شرکت‌ها و موسسات مالی و بانکی ایران برای اثبات غیرقانونی بودن تحریم‌های اعمال شده علیه آنها در مجامع حقوقی بین‌المللی و توافق ژنو و اجرایی شدن آن، همه و همه فراز و فرودهایی بود که ایران در این 365 روز تجربه کرد؛ هرچند اقتصاد جهان نیز از فراز و نشیب بی‌بهره نبود. توافق ژنو؛ اما و اگرها از مهم ترین جریان های خبری امسال، امضای توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و گروه 1+5 بود که بر اساس آن ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش می‌دهد و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز برخی از تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را برای مدت 6 ماه کاهش می‌دهند.

بر اساس این توافق تحریم پوشش بیمه کشتیرانی ایران و ممنوعیت مبادلات طلا و فلزهای گران‌بها و خرید و حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایران لغو خواهد شد و طرف های غربی متعهد می شوند تا تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نکنند و همچنین صادرات نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز ثابت بماند. در عین حال مقرر شده است تا 4.2 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده نفتی ایران طی 8 مرحله به ایران پرداخت شود که تاکنون 2 مرحله به حساب بانک مرکزی ایران در سوئیس واریز شده است، اما با گذشت 46 روز از تاریخ اجرایی شدن این توافق هنوز امکان دسترسی ایران به این مبالغ فراهم نشده است.

این توافقنامه در تاریخ 30 دی ماه اجرایی شد و ایران تاکنون به تمام تعهدات خود عمل کرده است، اما آمریکا برخلاف تعهد خود چندین فرد و شرکت ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده و بارها به ادامه تحریم ها حتی پس از دستیابی به توافق جامع سخن گفته است.  

نکته دیگر که باید در نظر داشت، این است که با وجود گذشت 46 روز از اجرای توافق هسته ای ژنو، تاکنونی بندهایی از این توافق از جمله اجرای لغو تحریم‌های بیمه‌ای ایران اجرایی نشده و دسترسی تهران به مبالغ آزاد شده از پول‌های بلوکه شده خود فراهم نشده است. با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن خط لوله صلح از سوی پاکستان از دیگر مواردی که بارها مقامات ایرانی را در سال جاری به واکنش واداشت، خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان بود؛ توافق‌نامه احداث این خط لوله گازی اواخر سال 91 میان تهران و اسلام‌آباد به امضا رسید و دولت‌های پیشین و کنونی پاکستان بارها بر لزوم اجرای آن و تعهد به تکمیل این خط لوله سخن گفتند.  

شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان درحالی که پیش از این گفته بود اسلام‌آباد برای ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور مصمم است و مطلقا از این پروژه کنار نخواهد کشید، در ماه‌های پایانی امسال به مجلس ملی این کشور اعلام کرد که پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان فعلا بر روی میز دولت این کشور قرار ندارد.

وی بدون توضیح اینکه چگونه تحریم‌ها مانع پیشبرد پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان است، علت عدم تکمیل بخش پاکستانی این خط لوله را تحریم‌های علیه ایران عنوان کرده بود. این اظهارات واکنش های تندی در محافل و رسانه های پاکستانی به دنبال داشت. مقامات پاکستانی در حالی این اظهارات را بیان می کنند که این کشور از بحران شدید انرژی رنج می برد و طرف ایرانی تقریبا لوله گذاری در خاک خود را به پایان برده است. اسلام آباد علی رغم نزدیک شدن ضرب العجل بهره برداری از این خط لوله، هنوز هیچ اقدام مثبتی برای تکمیل بخش خود انجام نداده است. ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از رویدادهای مهم سال 1392، ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی در 29 بهمن ماه از سوی رهبر معظم انقلاب به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

ابلاغ این سیاست ها بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت، تمامی این رسانه بر این نکته تاکید داشتند که این سیاست ها وابستگی ایران به فروش مواد خام نفتی را کاهش خواهد داد و سبب تقویت صنایع  دانش‌بنیان در این کشور خواهد شد و نجات دهنده اقتصاد ایران است.

پایگاه اینترنتی المانیتور طی گزارشی در این باره نوشت، ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر عالی ایران در راستای سند چشم اندازه 20 ساله این کشور است. این حکم یادآوری مجدد این نکته از سوی رهبر ایران است که چشم‌انداز مثبت مذاکرات هسته‌ای نباید تلاش‌ کلی این کشور برای کاهش آسیب پذیری ایران در برابر تحریم خارجی را از مسیر خود خارج کند. لغو تحریم‌های بانک‌ها و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و عدم تمکین اروپا به دنبال تلاش‌های بانک‌ها و موسسات مالی ایران در مجامع حقوقی بین‌المللی، دادگاه عالی انگلیس با غیرعقلانی خواندن اقدام دولت این کشور مبنی بر تحریم بانک ملت ایران، این تحریم‌ها را لغو کرد. وزارت دارایی انگلیس حدود 4 سال پیش، این بانک را به اتهام شرکت در فعالیت های (صلح آمیز) هسته ای ایران مورد تحریم قرار داده بود.

چند ماه بعد دادگاه عمومی اتحادیه اروپا نیز در حکمی تحریم‌های اعمال شده علیه 7 شرکت ایرانی را لغو کرد.

بر اساس این حکم، تحریم‌های پست بانک ایران، شرکت بیمه ایران، شرکت کشتیرانی گود لاک، بانک توسعه صادرات ایران، بانک پارسیان، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و بانک رفاه کارگران باید لغو می‌شد اما لندن و کشورهای اروپایی از این احکام پیروی نکرده و همچنان به تحریم‌های غیرقانونی خود ادامه می‌دهند. تعطیلی 16 روزه دولت فدرال آمریکا و خسارت 24 میلیارد دلاری در این میان یکی از اتفاق‌هایی که در جهان افتاد و تاثیر به سزایی بر اقتصاد آمریکا داشت، تعطیلی دولت فدرال این کشور پس از 17 سال به علت اختلافات و عدم توافق 2 حزب اصلی آمریکا بر سر بودجه دولت این کشور بود؛ تعطیلی که 16 روز به طول انجامید و بر اساس برآورد موسسه استاندارد اند پورز، بیش از 24 میلیارد دلار خسارت‌ به اقتصاد این کشور وارد کرد.

به دنبال این تعطیلی 800 هزار کارمند دولتی به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شدند و وزارتخانه و نهادهای مختلف این کشور در وب سایت‌های خود از متوقف شدن فعالیت‌ها و ارائه آمارهای این کشور خبر دادند. انتهای پیام/ب

92/12/16 - 11:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن