تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817204481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد 28 درصدي ارزش معاملات فيزيکي در سالجاري/راه اندازي سمينارهاي تخصصي براي آشنايي بيشتر فعالان اقتصادي با بورس کالا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ اسفند ۱۳۹۲ (۹:۲۱ق.ظ)
مديرعامل بورس کالاي ايران مطرح کرد: رشد 28 درصدي ارزش معاملات فيزيکي در سالجاري/راه اندازي سمينارهاي تخصصي براي آشنايي بيشتر فعالان اقتصادي با بورس کالا مدير عامل بورس کالاي ايران در يک نشست خبري مهمترين اقدامات توسعه اي اين بورس در سال جاري، رويکردها و اولويت‌هاي اصلي آنرا در سال آينده مطرح کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دکتر حسين پناهيان در دومين کنفرانس خبري خود در سالجاري در کيش به بيان کارکردهاي اين بورس در اقتصاد ملي و تشريح محيط كسب و كار بورس کالا در سال 92 پرداخت گفت: بورس کالاي ايران به منظور نقش آفريني در بازار سرمايه و در جهت تحقق سند چشم انداز، با تکيه بر نظام سازماني کارآمد، بهره گيري از فناوري ها و ابزارهاي نوين مالي و متنوع و و مديريت ريسک به دنبال افزايش تنوع در کالاها و بازارها و شفاف سازي و تسهيل فرآيندها است و در راستاي ارتقاي جايگاه اين بورس در اقتصاد ملي و و تبديل شدن به مرجع کشف قيمت در کشور و منطقه بوده و درصدد است تا به يکي از بورس هاي معتبر جهاني تبديل گردد.
وي در ادامه با بيان کارکردهاي بورس کالا در اقتصاد ملي از جمله کشف نرخ، مديريت ريسک نوسانات قيمت، ايجاد فرصت سرمايه گذاري ، تسهل تجارت فيزيکي و تامين مالي گفت: اقدامات و فعاليت هاي انجام گرفته در بورس کالا به بهبود فضاي کسب و کار، گسترش بازارهاي مالي و هدايت بانکها به سمت منابع توليد و همچنين گسترش صادرات و ارتقاي ظرفيت هاي مالياتي و نظام گمرکي مي انجامد که از جمله اهداف اقتصادي مرتبط به شمار مي رود.
مديرعامل بورس کالاي ايران سپس با تشريح محيط کسب و کار اين بورس در سالجاري و رکود تورمي در اقتصاد ملي به همراه تغيير دولت و شکل گيري رويکرد بازار و ارتقاء رقابت پذيري ملي گفت: در سالجاري ما شاهد بوديم که بودجه کافي به پروژه هاي عمراني تخصيص داده نشد و کسري بودجه در دو نيمه سال وجود داشت. ضمن آنکه با وجود ابهام در فضاي سرمايه گذاري در کشور در نيمه دوم سال، ما همچنين شاهد تغيير در سطح تعاملات ايران و دنيا و شکل گيري خوش بيني و اميد ناشي از اين تغيير از نيمه اول سال بوديم.
وي در ادامه گفت: ارزش کل معاملات بورس کالا در دو بازار فيزيکي و مشتقه در يازده ماه و 12 روز سالجاري بالغ بر 591 هزار ميليارد ريال بوده است. سهم بازار فيزيکي از ارزش کل، بالغ بر 402 هزار ميليارد ريال و بازار مشتقه بالغ بر 189 هزار ميليارد ريال برآورد شده است. اين در حالي است که سال گذشته حجم معاملات در بازار فيزيکي 315 هزار ميليارد بوده و ما در اين بخش شاهد رشد بوده ايم. ليکن در بازار مشتقه در سال گذشته حدود 363 هزار ميليارد ريال قرارداد سکه منعقد شد و در اين بخش کاهش را به علت نوسانات شديد دلار و طلاي جهاني تجربه کرديم. دکتر پناهيان در ادامه گفت: در تالار محصولات صنعتي و معدني بورس کالا طي يازده ماهه اخير 12.8 ميليون تن انواع کالا با ارزشي بالغ بر 212 هزار ميليارد ريال داد و ستد شده که حاکي از رشد 7 درصدي ارزش و افت 3 درصدي حجم معاملات اين دسته از محصولات است. در تالار فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي نيز در اين مدت بالغ بر 10 ميليون تن انوا کالا با ارزشي معادل 187 هزار ميليارد ريال به فروش رفت که 61 درصد از نظر ارزش و 25 درصد از نظر حجمي رشد داشته است. همچنين در بخش کشاورزي ما شاهد معامله 265 هزار تن انواع کالا به ارزش 2 هزار و 738 ميليارد ريال بوديم که نمايانگر افزايش 103 درصدي ارزش و 44 درصدي حجم معاملات محصولات کشاورزي در بورس کالا است.
وي سپس در خصوص حجم معاملات در تالار صادراتي بورس کالا گفت: در اين مدت بالغ بر 5 ميليون تن انواع کالا با ارزشي معادل 43 هزار ميليارد ريال در تالار صادراتي معامله شده و در اين بخش نيز رشد 59 درصدي ارزش و 35 درصدي معاملات کاملا مشهود است.
وي در ادامه با اشاره به تامين مالي 189 هزار ميليارري بخش توليد از طريق معاملات سلف در بورس کالاي ايران گفت: اين رقم در سال 91 بالغ بر 165 هزار ميليارد بوده که حاکي از رشد 15 درصدي ميزان تامين مالي توليدکنندگان است.
مديرعامل بورس کالاي ايران سپس با اشاره به دستآوردهاي بورس کالا طي امسال در حوزه فن آوري اطلاعات و ارتباط گفت: در اين بخش توسعه زيرساخت ارتباطي با کارگزاران از طريق توسعه شبکه WAN و ايجاد ارتباط دو سويه بورس و دفاتر شرکتهاي کارگزاري از طريق شبکه راديويي، MPLS و وايمکس حاصل شد و با ارتقاي سيستم هاي معاملاتي از راه دور، اقدامات لازم براي راه اندازي معاملات برخط آتي و معاملات بازار فرعي ، سلف موازي استاندارد و راه اندازي سامانه معاملات مشتريان خرد صورت گرفت.
وي در ادامه با اعلام طراحي و پياده سازي پورتال جديد بورس کالا گفت : طراحي و ايجاد سيستم پذيرش قبض انبار، ارتقاي سيستم هاي عرضه، نظارت بر بازار آتي و ثبت سفارش و توليد و توسعه سامانه هاي مغايرت گيري تسويه، سيستم کنترل تعهد عرضه، سيستم تسويه بين بانکي (ستاب) از جمله ساير اقدامات انجام شده در اين بخش است.
مديرعامل بورس کالاي ايران در اين نشست خبري با بيان پذيرش 35 کالاي جديد در بخش فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي ، 11 کالا در حوزه محصولات صنعتي و معدني و 7 کالا در بخش وارداتي گفت: طي سال 92 بورس کالاي ايران موفق به پذيرش اوراق بهادار مبتني بر کالا از جمله سلف موازي ميلگرد و آتي زيره شد و همچنين انبارهاي استان هاي گلستان و کرمانشاه به منظور آغاز بکار سيستم معاملاتي از طريق قبض انبار پذيرش شد. ک
وي همچنين به تدوين و ارتقاي استاندارد ملي کالاي پذيرش شده در اين سال اشاره کرد و گفت: امسال بورس کالا توانست در سطح ملي استاندارد ميلگردهاي گرم براي تسليح بتن و انبارداري براي محصولات فولادي و محصولات کشاورزي را با همکاري سازمان ملي استاندارد تدوين نمايد.
دکتر پناهيان سپس به تشريح مجموعه اقدامات بورس کالا در توسعه بازار بخش کشاورزي پرداخت و خاطر نشان کرد: استقرار نظام انبار داري محصولات کشاورزي و سامانه صدرو قبض انبار براي معاملات اين دسته از کالاها و ارائه روش قيمت تضميني به عنوان جايگزين خريد تضميني محصولات از جمله اقدامات بسيار مهم در اين زمينه است و با همکاري وزارت جهاد کشاورزي کليه اقدامات مورد نياز در چارچوب الزامات ماده 33 قانون افزايش بهره وري بخش کشاورزي و منابع طبيعي انجام شده که ان شا اله در سال جديد عملياتي مي شود. ضمن آنکه بورس در اين بخش افزايش سطح تعامل با ذينفعان را در دستور کار خود قرار داد و در اين راستا جلسات و نشستهاي مختلف با مسولان وزارت جهاد، توليدکنندگان، اتحاديه ها و تشکل ها، خانه کشاورز و شرکتهاي سهامي زراعي برگزار شد.
مديرعامل بورس کالاي ايران در ادامه گفت: زمينه هاي عملياتي راه اندازي معاملات سلف موازي ميلگرد به عنوان ابزار مالي نوين فراهم شده و توسعه زيرساختهاي بازار به منظور تکميل زنجيره توليد، توزيع و مصرف محصولات فولادي با راه اندازي سيستم قبض انبار صورت گرفته است.
وي در ادامه با اشاره به تعاملات با دستگاه هاي ذيربط در خصوص متعادل سازي بازار محصولات پتروشيمي گفت: در اين راستا سقف مجاز تغيير قيمت 7 گروه کالايي افزايش يافت و خروج دست کم 39 قلم کالاي پتروشيمي داراي بازار متعادل از سيستم بهين ياب حاصل شد.
وي سپس به بيان رويکردهاي بورس کالا در سال 93 پرداخت و گفت: تعميق کارکردهاي بورس در اقتصاد ملي، افزايش طرفيت بورس کالا در تعامل اقتصاد بين المل و تعامل با نهادهاي تصميم گير و تصميم ساز از جمله اين رويکردها به شمار مي رود.
وي در پايان خصوص اولويت هاي اين بورس در سال جديد گفت: راه اندازي معاملات برخظ قراردادهاي آتي، ارتقاي سامانه هاي بازارهاي فيزيکي و مشتقه به همراه گسترش سامانه پذيرش انبارها و صدور قبض انبار در اين راستا عملياتي مي شود. همچنين ما راه اندازي قراردادهاي آتي بر روي دارايي هاي پايه جديد ، گسترش بازارگرداني در قراردادهاي مشتقه، راه اندازي معاملات اختيار و معاملات سلف موازي را در دستور کار خود داريم. ضمن آنکه راه اندازي نشريه بورس کالاي ايران، سايت اختصاصي خبري، مرکز مشاوره و اطلاع رساني بورس کالا و توسعه پورتال جديد بورس کالا و توسعه ارتباطات بين المللي در سال جديد عملياتي مي شود.
ضمن آنکه با حضور خبرنگاران رسانه هاي مختلف از پورتال جديد بورس کالاي ايران رونمايي شد و خبرنگاران در تالار صادراتي بورس کالاي ايران در کيش حضور يافته و از نزديک با معاملات در اين تالار بين المللي آشنا شدند.

گفتني است در پايان نشست، جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران رسانه هاي مختلف و بازديد از تالار صادراتي انجام شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن