تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815291482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزی روزگاری درختی بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روزی روزگاری درختی بود شهرکرد-ایرنا-اگر به درخت های چنار قدیمی خانه مادر بزرگ روزگاری رختی آویزان بود ،اکنون سنگواره های سیمان سیما، جای این همه ˈ اگر ˈ را گرفته است.


اگر این روزها صدای گنجشک ها هم در آمده است،نه به خاطر این همه سیم و پنجره و ساختمان سایه انداخته بر سر درخت است نه ، شاید به خاطر آلودگی هواست که این روزها شش های زمین را به مخاطره انداخته است.
درخت ها انگار برای بریده شدن آفریده می شوند اگر چه درختها برگهای معرفتی را در خود دارند که هر برگی دفتری از معفرت کردگار اما روز روزگاری درخت ها ،هم زنده تر بودند.
کسی چه می داند شماره شناسنامه گندم چیست، یا صنوبر با چه کسی نبست دارد و کدامین خورشید پلاستیکی چشم های گل آفتابگردان را آزار داده است.
درختهایی که هوا را می فهمند، درخت هایی که هر صبح با خورشید حرفهای زیادی می زنند، درخت هایی که واژه های تکلم شب را می شنوند.
ˈباد نوروزی همی در بوستان بتگر شود /تا ز صنع اش هر درختی لعبتی دیگر شود/باد همچون کلبه بزاز پر دیبا شود/باد همچون عبله عطار پر عنبر شود/ سوسن اش سیم سپید از باغ بردارد همی/باز همچون عارض خوبان زمین اخضر شود/ روی بند هر زمینی حله چینی شود/ گوشوار هر درختی رشته گوهر شودˈ.
این روزها درخت ها گاهی از بی ابی رنج می برند و گاهی از بریده شدن و روزی هم هوای سربی زندگی را برای آنها سخت خواهد کرد.
هر هکتار جنگل 68 تن گرد و غبار را دفع می کند، تنها20 درصد از سطح منابع طبیعی شامل مراتع و جنگلها ارزش اقتصادی دارد و مابقی آن ارزش زیست محیطی، حفظ ذخایر آبی ، حفظ آب و خاک، حفظ گونه های ژنیتکی و تطلیف هوا را به همراه دارد.
براساس تعیین نقشه های ماهواره ای و GPS کل مساحت جنگلهای ایران 14 میلیون هکتار تخمین زده شده و از این سطح 12 میلیون هکتار جنگل های خشک و نیمه خشک می باشد و از این میزان نیز شش میلیون هکتار در ناحیه رویشی زاگرس قرار گرفته است که مهمترین نوع جنگل در زاگرس است.
از لحاظ حفظ آب شیرین در سفرهای زیرزمینی،حفاظت خاک و جلوگیری از تغییر وضعیت جوی آب و هوایی و تغییرات سخت اقلیمی، جنگلهای منطقه زاگرس ایران یکی از بهترین نوع جنگلهای می باشد، که این مساله کمتر مورد توجه مسوولان قرار گرفته است.
پوشش و تنوع جنگلهای ایران در نواحی خشک ایران را چهار ناحیه مهم رویشی ، از نظر گونه های جنگلی نیز گونه های افرا، زبان گنجشک و بادام در جنگلهای ارسباران و در زاگرس نیزبلوط است که بیش از 50 نوع گونه درختی زاگرس وجود دارد و گونه های گرمسیری از جمله آکاسیا و کهور ایرانی در جنگلهای خشک و نیمه خشک جنوب وجود دارد.
این تنوع گونه ای درختان در جنگلهای خشک و نیمه خشک ایران بسیار ارزشمند است و دنیا در حال حاضر بر روی تنوع زیستی سرمایه گذاری می کند و تنوع زیستی سرمایه هر کشور است و تنوع گونه ای جنگلهای خشک و نیمه خشک ایران علاوه بر تنوع زیستی پناهگاه حیات وحش می باشد و تنوع حیات وحش را نیز ایجاد کرده است.
میزان مورد نیاز کشور به چوب 14 میلیون مترمکعب می باشد که تولید آن پنج میلیون مترمکعب است و کشور به 11 میلیون مترمکعب دیگرنیازداردو این نشانه از ایجاد اشتغال فراوان و توسعه صنعت چوب و زارعت چوب در ایران در بخش صنوبر است.
الیاف چوب صنوبر از سوی مراکز تحقیقاتی ایران بهترین نوع چوب عنوان شده و ارزش افزوده و عملکرد صنعت و زراعت چوب صنوبر بسیار با ارزش و با اهمیت است و هر کیلوگرم چوب صنوبر حدود یک هزار و 300 ریال به فروش می رسد و عملکرد زراعت چوب صنوبر در هرهکتار به 60 مترمکعب در هکتار می رسد.
تخریب در جنگلهای ایران در حال حاضر به دلیل مسایل اقتصادی و اجتماعی است و وابستگی به منابع جنگلی یکی از عوامل تخریب در کشور است و باید فرهنگ حفظ منابع طبیعی و جنگل در کشور از سوی بخشهای مختلف دنبال شود و با تخریب منابع طبیعی و جنگل برای احداث کارخانه، توسعه شکل نخواهد گرفت و این اشتباه در پنج ساله بعد ضربات جبران ناپذیری را به کشور وارد می کند.
از 124 میلیون واحددامی کشور نیز 83 میلیون واحددامی وابسته به عرصه های مراتع کشور هستند و حفظ و احیای عرصه های مرتعی موجب جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ ذخایر مرتعی است و با اجرای طرح تعادل بین دام و مرتع دنبال می شود.
جریمه هر روز چرای قبل و بعد از تقویم کوچ و غیرمجاز برای یک راس گوسفند 80 هزار ریال، برای هر راس بز 320 هزار ریال، قطع هر نهال درخت پنج میلیون ریال، کندن هربوته گون پنج میلیون ریال و چرای سنگین زندان برای متخلفان عرصه های منابع طبیعی در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا،چهارمحال وبختیاری با مساحتی افزون بر 16 هزارو 533 کیلومترمربع در فلات مرکزی ایران و در امتداد سلسله جبال زاگرس واقع شده و حداقل ارتفاع آن 800 متر از سطح دریا در حاشیه خروجی رودخانه زاینده رود و حداکثر ارتفاع آن چهار هزار و 250 متر در ارتفاعات زردکوه می باشد.
در حال حاضر 84 درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری معادل 1/4 میلیون هکتار را منابع طبیعی و عرصه ملی تشکیل می دهد که از این میزان 307 هزار هکتار را اراضی جنگلی و یک میلیون و 93 هزار هکتار آن را مرتع تشکیل می دهد.
جنگل های چهارمحال وبختیاری با وسعتی معادل 307 هزار هکتار 18/5 درصد از مساحت استان و 2/5 درصد مساحت جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده اند و پراکنش این جنگل ها از شمال غربی استان در منطقه بازفت به صورت نواری به سمت جنوب غربی به طول 212 کیلومتر در چهار شهرستان کوهرنگ، اردل، لردگان و بروجن و در پنج حوزه آبخیز رودخانه های بازفت، ونک، منج، خرسان و کارون است.
در حال حاضر در حدود 19 جامعه جنگلی با 63 گونه درختی و درختچه ای در این جنگلها شناسایی شده که بلوط غرب، بنه،ارس،بادام، ارژن، نارون، افرا، کیکم، زالزالک ، داغداغان ، گلابی وحشی و پلاخور از مهمترین گونه های جنگلی استان می باشد.
هنوز جنگلهای زاگرس به عنوان یکی از مناطق مهم رویشی جنگلی ایران مورد توجه مسوولان واقع نشده و امسال 120 میلیارد ریال برای کل شش میلیون هکتار جنگل زاگرس اختصاص یافته است.
تخریب جنگل در زاگرس موجب تغییرات اقلیمی در منطقه زاگرس نشین ایران شده و با این تخریب جنگل در این منطقه سفرهای زیرزمینی آب شیرین نیز صدمه دیده اند و گرم شدن آب و هوا در مناطق زاگرس نشین ایران ناشی از تخریب بیش از اندازه جنگل در زاگرس است.
گزارش از محمود رییسی
7359
انتهای پیام /*




15/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن