تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804348469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) تا غائله 14 اسفند در دانشگاه تهران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از تأسیس "کمیته امداد امام خمینی"(ره) تا غائله 14 اسفند در دانشگاه تهران
تأسیس "کمیته امداد امام خمینی"(ره)، درگذشت دکتر"مصدق"، حمله گارد "بنی صدر" و منافقانبه مردم، آغاز هفته احسان و نیکوکاری، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 14 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 4 جمادی الاول 1435 هجری و 5 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:


تأسیس "کمیته امداد امام خمینی"(ره) به دستور آن حضرت (1357 ش)
سابقه فعالیت‌های کمیته امداد امام خمینی به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و در حدود سال 1342 باز می‌گردد که تعدادی از انقلابیون که در زمره یاران امام بودند، مأموریت پیدا کردند به خانواده زندانیان، نیازمندان و مبارزان رسیدگی کنند. این کمک‌ها تا زمان پیروزی انقلاب ادامه یافت و سه هفته پس از پیروزی انقلاب، این نهاد به دستور امام برای دستگیری از محرومان و مستضعفان و یاری آسیب‌دیدگان تشکیل یافت.




همچنین کمیته امداد در مواقع ضروری، کمک‌های مردمی را به برخی کشورهای اسلامی ارسال می‌کند. کمیته امداد امام خمینی هم اکنون خدمات گسترده‌ای را ارایه می‌دهد که پرداخت وام قرض الحسنه، تهیه جهیزیه برای نوعروسان خانواده‌های تحت پوشش، کمک به بیماران هموفیلی، کلیوی و تالاسمی، خدمات درمانی و بهداشتی و اجرای بیمه درمانی خانواده‌های تحت پوشش، ارایه خدمات فرهنگی و آموزشی به دانش‌آموزان، دانش‌جویان و طلاب تحت پوشش و نظارت بر فعالیت‌های خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش و... از آن جمله‌اند.

درگذشت دکتر"محمد مصدق" نخست وزیر دوران "محمدرضا پهلوی" (1345 ش)
دکتر محمد مصدق، در سال 1261 ش در روستای احمدآباد در اطراف تهران به دنیا آمد. دکتر محمد مصدق در 29 اسفند 1329 ش، موفق شد تا قانون ملی شدن صنعت نفت ایران را با حمایت جریان‌های اسلامی به رهبری آیت‌اللَّه کاشانی و گروه‌های ملی در مجلس به تصویب مجلس شورای ملی و سنا برساند. در همین راستا، مصدق در اردیبهشت 1330 برای اجرای این قانون و خلع ید از شرکت نفت انگلیس، نخست وزیر ایران شد اما یکسال بعد از مقام خود استعفا داد. شاه نیز بلافاصله احمد قوام را به این سمت برگزید. این واقعه باعث تحریک نیروهای مردمی به رهبری آیت‌اللَّه سید ابوالقاسم کاشانی گردید و در نهایت با اولتیماتوم آیت‌اللَّه کاشانی به احمد قوام برای کنار رفتن از قدرت، قیام مردمی 30 تیر 1331 ش شکل گرفت. در نهایت کار بدانجا رسید که حتی به آیت‌اللَّه کاشانی هشدار آن عالم مجاهد در مورد احتمال کودتا علیه دولت توجهی نکرد. از آن سو، چون مصدق موجبات ناراحتی شاه و اروپاییان غربی او را فراهم آورده بود، تدارک کودتایی بر ضد مصدق دیده شد تا آنکه در جریان کودتای 28 مرداد 1332 ش، دولت مصدق به آسانی سقوط کرد و او با عده‌ای از یارانش دستگیر و زندانی و پس از محاکمه، به سه سال زندان محکوم شد. مصدق پس از طی دوران محکومیت به روستای احمدآباد در غرب تهران تبعید گردید و پس از چند سال تبعید در 14 اسفند 1345 و در 84 سالگی در آنجا در گذشت و در زادگاه خود به خاک سپرده شد.

آغاز هفته احسان و نیکوکاری و روز احسان و نیکوکاری
همه ساله از چهاردهم تا بیست و یکم اسفندماه به نام هفته نیکوکاری نامگذاری شده است. برگزاری این هفته به منظور جذب کمک ها و هدایای مردم به خانواده های محروم و نیازمند است که جمع آوری و توزیع آن توسط کمیته امداد صورت می گیرد. زیرا کمک به همنوع از اصول اساسی دین مبین اسلام است که همچنان که خداوند در سوره مبارکه انسان آیه 8 و 9 می فرماید: «و به دوستی خدا به فقیر و اسیر و طفل یتیم طعام می دهند و گویند ما فقط برای رضای خدا به شما طعام می دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی نمی طلبیم.»

درگذشت دکتر "عباس ریاضی کرمانی" استاد نجوم (1367 ش)
دکتر عباس ریاضی کرمانی، منجّم و ریاضی‌دان معروف ایرانی در سال 1286 ش در کرمان به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، عازم فرانسه شد. وی در پاریس موفق به اخذ درجه دکترای نجوم از دانشگاه سوربن شد. دکتر ریاضی پس از بازگشت به ایران، به تدریس در دانشگاه تهران و سایر مؤسسات آموزش عالی مشغول شد و به مقام استادی نجوم دست یافت. وی در 1325 ش اقدام به تهیه تقویم رسمی ایران نمود و تا سال‌های آخر عمر خود، روزشمار ایران را محاسبه می‌کرد. از تألیفات این ریاضی‌دان و منجّم پرتلاش ایرانی می‌توان به کتاب‌های هیئت و نجوم، مقدمه‌ای بر نجوم عالی و مثلثات کروی، اشاره کرد. دکتر عباس ریاضی کرمانی سرانجام در سال 1367 ش در 81 سالگی در تهران بدرود حیات گفت.

اعلامیه ای از سوی «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا» (به زبان فارسی) در شهر کرفلند ـ آلمان غربی ـ توزیع شد (1356 ش)
و در آن ضمن انتقاد از حکومت ایران، با اشاره به وقایع اخیر شهرهای قم و تبریز، به منظور افشای جنایات رژیم اعلام کرد، اعتصاب غذایی از روز شنبه 56/12/15 به مدت پنج روز از سوی اتحادیه شهرهای رم، لندن و پاریس به طور هم زمان ترتیب خواهد یافت. اعتصاب کنندگان خواستار عواملی از این قبیل بودند: «1. پایان بخشیدن به تبعید امام خمینی و بازگشت وی به وطن 2. آزادی رهبران مذهبی 3. آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی 4. تحویل اجساد شهدای قم وتبریز به بازماندگان آنان و اعزام گروه حقوقی و پزشکی برای بررسی وضع زندانیان سیاسی»

خبرگزاری یونایتدپرس، در گزارشی از برکناری دو افسر پلیس مخفی ایران (ساواک) که منجر به مرگ 12 نفر در حادثه 18 فوریه تبریز شده بودند، خبر داد (1356 ش)
و با اشاره به اینکه این خبر را به طور نامشخص چاپ شد نوشت: «ظاهرا هدف از درج این مطلب تخفیف تشنج هایی بود که در نتیجه این آشوب پدید آمد.»

درگذشت "ابن جَزار" طبیب و فیلسوف شهیر (395 ق)
ابوجعفر احمد بن ابراهیم بن ابی خالد، معروف به ابن جَزار، از مشاهیر اطبای اسلامی قرن چهارم هجری می‌باشد. وی پس از آن که هر دو نوع عِلمی و عَمَلی طبّ را آموخت به تدریس و معالجه پرداخت. ابن جَزار در تشخیص بیماری و مداوای بیماران دارای ید بیضا و نَفَس مسیح گونه بود. اِبدال الادویه، نصایحُ الابرار و زادُالمسافر از جمله تالیفات اوست. در گذشت ابن جزار را سال چهار صد هجری قمری نیز گفته‌اند.

حمله گارد "بنی صدر" و منافقان همدست او به مردم مسلمان و حزب‌اللَّه (1359 ش)
پس از انتخاب بنی‌صدر به ریاست جمهوری، وی درصدد حذف نیروهای انقلابی‌ای بود که پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا، به عنوان نیروهای خط امام متشکل شده بودند. ولی تحولات جنگ، موقعیت را برای بنی‌صدر و تحقق اهداف سیاسی او دشوار کرد. او می‌خواست با خاتمه دادن جنگ مورد حمایت غرب قرارگیرد و همچنین با بهره‌گیری از اهرم‌های مختلف، حمایت مردم را به خود جلب نماید. غلی‌رغم تلاش‌های بنی‌صدر در سازمان‌دهی ارتش و اجرای عملیات نظامی به منظور کسب پیروزی سیاسی - نظامی، این اقدامات با شکست و ناکامی همراه شد. لیکن این ناکامی وی، برنامه‌های دیگری را پیش‌روی نیروهای شناخته شده مخالف نظام قرار داد. در این روند، حادثه 14 اسفند در دانشگاه تهران، نشانه سرفصل جدیدی از تلاش ضد انقلاب در داخل کشور محسوب می‌شد.




در این روز و در ادامه دشمنی‌های بنی صدر و گروهک ضدانقلاب منافقین با یاران اصیل امام خمینی (ره) و نظام جمهوری اسلامی، در مراسمی که به مناسبت سالروز درگذشت دکتر محمدمصدق در دانشگاه تهران برگزار شده بود، بنی‌صدر در سخنرانی خود، به شخصیت‌های انقلاب و نهادهای انقلابی توهین نمود و در راستای اهداف استکبار جهانی سخن راند که با اعتراض امت حزب‌اللَّه مواجه گردید. پس از آن گارد شخصی بنی‌صدر و منافقان مسلح طی یک برنامه از پیش تنظیم شده، به دستور بنی‌صدر، به مردم انقلابی حمله کرده و گروه بی‌شماری را زخمی و دستگیر نمودند. این حادثه منجر به وقوع حوادث و رخدادهایی شد که سرانجام منتهی به درگیری مسلحانه در داخل کشور و در نهایت شکست ضد انقلاب و حذف آنها از صحنه سیاسی شد.

رحلت فقیه و محدث بزرگوار آیت اللَّه شیخ حیدرقلی سردار کابلی (1372 ق)
علامه حیدر قلی فرزند سردار نورمحمدخان در 18 محرم 1293 ق در کابل به دنیا آمد. آزار حُکّام لاهور، نورمحمد خان را وادار به مهاجرت به عراق کرد و علامه تلاش بی‌وقفه‌ای را در راه کسب علم آغاز کرد. این حکیم وارسته پس از کسب مدارج علمی و رسیدن به درجه‌ی اجتهاد و فتوا، از رجال نامی و استوانه‌های بزرگ حوزه همچون حضرات آیات عظام: سیدحسن صدر، حاج شیخ عباس قمی، سیدیحیی خراسانی و شیخ آقابزرگ تهرانی، مفتخر به دریافت اجازه و نقل روایات گردید. سردار کابلی همراه با فراگیری علوم معقول و منقول، به یادگیری چندین زبانِ زنده‌ی دنیا همت گماشت و در این امر نیز موفق بود. وی پس از مدتی راهی کرمانشاه در غرب ایران گردید و به نشر احکام دینی و ارشاد مردم همت گماشت. دُرُّالنثیر، رساله در معرفت و شرح دعای صباح از جمله تالیفات اوست. سرانجام، حکیم فرزانه، دانشمند برجسته و ستاره‌ی خاور، پس از بیش از نیم قرن تلاش، بررسی و نشر معارف اسلامی در حال راز و نیاز با خداوند و در سَرِ سجاده‌ی نماز، در 79 سالگی در کرمانشاه در گذشت و طبق وصیتش در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

درگذشت "سنت آنْسْلِم" فیلسوف معروف اروپایی (1109 م)
سِنْتْ آنْسْلِم، فیلسوف شهیر اروپایی، در نوزدهم اوت 1037 م در کشور ایتالیا به دنیا آمد. او یکی از متفکرین دوران قرون وسطی در اروپا به شمار می‌رود. عمق افکار آنسِلم درباره وجود خداست و معتقد بود که خداوند را از راه ایمان، بهتر از طریق تعقل می‌توان شناخت. وی درباره اثبات وجود خدا، دلایل متعددی ارائه می‌کند، از جمله می‌گوید: اشیاء از حیث کمال، مساوی نیستند و هر یک به نسبتی از کمال برخوردار است؛ بنابراین در بالای همه آنها، باید کمال مطلق موجود باشد تامنبع بهره‌برداری اشیاء و موجودات گردد و آن موجود، خداست. آنسلم هم‌چنین به برهان دیگری درباره خدا اشاره می‌کند. بر اساس این نظر، باید موجودی باشد که نتوان کامل‌تر از آن را تصور نمود. پسْ موجودی که کمالش مطلق باشد وجود دارد، پس خدا وجود دارد. به عبارت دیگر آنچه ممکن الوجود باشد و بودنش ضروری باشد، وجود دارد. این برهان که به برهان وجودی معروف است، با آنکه مستلزم دور و تسلسل است مورد توجه فلاسفه بزرگ نیز قرار گرفت. آنسلم به علت افکار منطقی وقوی خویش شهرت فراوان کسب کرد و به عنوان قدیس شناخته شد. سنت آنسلم سرانجام در پنجم مارس 1109 م در 72 سالگی درگذشت.

تولد "گراردوس مرکارتور" جغرافی‌دان برجسته بلژیکی (1512 م)
در زمینه جغرافیا، اعتبار دانش جغرافیایی یونان به پایان رسید و عصر جغرافیایی نوینی آغاز گردید. وی، بزرگ‌ترین پیشرفت مرکاتور در سال 1568 م رخ داد. وی کوشید تا سطح کروی زمین را روی سطحی صاف و مستوی بکشد. بدیهی است که ضمن انتقال از سطح کروی به سطح مسطح، تغییر شکل‌هایی روی می‌داد که اجتناب‌ناپذیر بود. مرکاتور به این فکر افتاد که از تصویر استوانه‌ای استفاده کند. بدین ترتیب که وی استوانه‌ای در نظر گرفت که مقیاس شعاع قاعده آن برابر شعاع کره زمین بود. وی چراغی را در مرکز زمین فرض کرد که نور این چراغ، سایه قسمت‌های مختلف زمین را بر سطح استوانه می‌افکنْد. حال اگر استوانه، گسترش یافت، نقشه از سطح کروی بر صفحه مستوی و صاف به وجود می‌آمد. این همان است که به "تصویر مرکاتور" تعبیر می‌شود. از ویژگی‌های این نقشه این که، نصف النهارها به صورت عمودی و موازی یک‌دیگر هستند. این نصف النهارها از دو طرف بر سطح کُره به تدریج به یک‌دیگر نزدیک شده و در قطبین به هم ملحق می‌گردند. امروزه بیشتر نقشه‌های جغرافیایی بر طبق اصول تصویر مرکاتور ترسیم می‌شود. مرکاتور سال‌های آخر عمر خود را به تهیه مجموعه‌ای از نقشه‌های مختلف اروپا گذرانید. با کارهای مرکاتور دسامبر 1594 م در 82 سالگی در آلمان درگذشت.

درگذشت "پیرسیمون لاپْلاس" ریاضی‌دان بزرگ فرانسوی (1827 م)
پیرسیمون مارکویس لاپلاس فیزیک‌دان و اخترشناس فرانسوی در 23 مارس 1749 م درفرانسه به دنیا آمد. اولین مسئله مورد توجه لاپلاس، دنبال نمودن کار اسحاق نیوتن دانشمند انگلیسی بود. زیرا نیوتن قانون اصلی مکانیک آسمانی را یافته بود و لاپلاس می‌خواست این قانون را در مورد تمام اجسام منظومه شمسی به کار بَرَد. وی در ابتدا قوانین مکانیک سیارات راتعیین کرد و عنوان کرد که اگرچه وضع سیارات نسبت به خورشید تغییر می‌کند ولی این تغییرات، تناوبی است. لاپلاس تمام این اکتشافات را تحت عنوان مکانیک آسمانی در 5 جلد منتشر ساخت ولی چون فهم مطالبش برای همه مقدور نبود لذا کتاب شرح دستگاه جهان را با روش آسان‌تری نگاشت. به مرور زمان، گازهای فروزانی از آن جدا شده، خورشید و سیارگان را تشکیل داده است و تکه جدا شده از سحاب، کرات مستقل و اقمارشان را به وجود آورده است. نظریه لاپلاس گرچه با مخالفت‌هایی روبرو شد اما سرانجام اعتبار و ارزش خود را به دست آورد. با این حال بیشتر شهرت او به سبب ارائه فرضیه آفرینش و تشکیل جهان و منظومه شمسی است. لاپلاس درباره تشکیل زمین بر این عقیده بود که زمین، میلیون‌ها سال قبل، از ستاره مذاب خورشید جدا شده است. او ثابت کرد که مقدار حرارت لازم برای تجزیه یک جسمِ مرکب به عناصر سازنده آن، درست معادل حرارتی می‌باشد که هنگام ترکیب عناصر سازنده و تشکیل جسم مرکب به دست می‌آید و این کشف، آغاز شیمی حرارتی بود. لاپلاس علاوه بر نجوم و ریاضیات، استاد بزرگ فیزیک نیز بود و درباره لوله‌های مویین و انتشار امواج صوتی، مطالعات فراوانی داشت. پیرسیمون لاپلاس سرانجام در پنجم مارس 1827 م در 78 سالگی جان سپرد و آخرین حرف او این بود که: آنچه می‌دانیم بسیار ناچیز است و آنچه نمی‌دانیم، عظیم و وسیع است.

مرگ "هنری راولین سون" محقق و خاورشناس انگلیسی (1895 م)
هنری کروزْویک راوْلین‌سون در 11 فوریه 1810 م در نزدیکی آکسفورد انگلستان به دنیا آمد. آشنایی و تسلط او به زبان فارسی باعث شد تا به همراهی جمعی از افسران انگلیسی جهت آموزش نظامی به ایران اعزام شوند. از آنجایی که راولین سون فارسی را به روانی حرف می‌زد مورد توجه شاه ایران و مقامات دربار قرارگرفت. وی پس از چندی به کرمانشاه عزیمت کرد و به تحقیق و بررسی درباره سنگ نوشته‌های آثار باستانی کرمانشاه مشغول شد. از این رو تا زمانی که در ایران بود از کتیبه‌های تخت جمشید، کتیبه‌های میخی طاق بستان و کوه بیستون رونوشت برداشت و سال‌ها بر روی آنها مطالعه نمود تا توانست به کشف آنها نائل آید. خواندن کتیبه‌های بیستون مانند کلیدی بود که درهای بسته تاریخ قدیم را باز کرد. توفیق او در این امر باعث شد تا کمپانی هند شرقی به او مدال طلا دهد و به عنوان نماینده پارلمان انگلستان انتخاب گردد. راولین‌سون چندی پس از آن به عنوان وزیرمختار به ایران آمد اما کار اصلی او همچنان تحقیق در تاریخ ایران و متون میخی بود. از راولین سون آثاری بر جای مانده که کتب کتیبه میخی فارسی در بیستون، مطالعات درباره کتبیه‌های میخی آسیای غربی و یادداشت‌هایی درباره قدیمی‌ترین ادوار تاریخی بابل و مقالات متعدد دیگر از آن جمله‌اند. هنری کروزویک راولین سون سرانجام در پنجم مارس 1895 م در 85 سالگی درگذشت.

مرگ "سرگئی پروکُفیف" نابغه موسیقی در روسیه (1891 م)
سرگئی پروکُفیف، در 23 آوریل 1891 م در شهری در جنوب روسیه به دنیا آمد. پروکفیف هم‌زمان با انقلاب روسیه راهی اروپا شد و در پاریس به ساختن آثار دیگری مشغول گردید. او در این سال‌ها علاوه بر رهبری کنسرت، پیانیست هم بود و اپراهای معروفی اجرا کرد. پروکفیف پس از 16 سال دوری از وطن به کشورش بازگشت و آهنگ‌های مشهوری ساخت. هرچند به دلیل وجود حکومت کمونیستی، تمام آهنگ‌های او در تجلیل از حکومت و سیاست شوروی و کمونیسم بود. به علاوه، قطعه‌ای موسیقی برای اطفال ساخت که در آن، حسِّ نفرت از غربی‌ها را هنگام جنگ کُره، در اطفال به وجود می‌آورد. با این حال تمامی آثار وی قبل از اجرای عمومی به سمع و نظر مقامات کمونیستی می‌رسید و در صورتی که خارج از ایدئولوژی حزب نبود، اجازه اجرا داده می‌شد. با همه این سخت‌گیری‌ها، جلال و عظمت آهنگ‌های پروکفیف حتی بیش از اصول کمونیسم است. او، استیل پر آهنگ و کاملاً جدیدی را با تکنیک‌های جاویدان و عالی موسیقی کلاسیک پیوند داد که همگی از ابتکارات شخصی اوست. جنگ و صلح، فرزند ولخرج، عصر فولاد و دلقک از جمله آثار مشهور این موسیقی‌دان روسی است. سرگئی پروکفیف سرانجام در حالی در 5 مارس 1953 م در 62 سالگی درگذشت که آثار بزرگی از خود به جای گذارده بود.

درگذشت "الکساندر ولتا" فیزیک‌دان معروف ایتالیایی (1827 م)
الکساندر ولتا که بعدها وُلت نامیده شد، در هجدهم فوریه 1745 م در شهر کومو در ایتالیا به دنیا آمد. ولتا در 29 سالگی به سمت استاد فیزیک دبیرستان شهر منصوب شد و پنج سال بعد به سمت استادی فیزیک یکی از دانشگاه‌های ایتالیا مفتخر گشت. ولتا در سال 1800 م دو عنصر سدیم و پتاسیم را با استفاده از جریان الکتریسیته برای تجزیه یک محلول کشف کرد که این روش، الکترولیز یاعمل تجزیه مواد شیمیایی با برق نامیده شد. وی هم‌چنین در سال 1808 م، برای اولین بار صاعقه تولید شده از الکتریسیته را به وسیله کربن به وجود آورد.




ولتا مدتی بعد، پیل الکتریکی را اختراع کرد که به نام خودش، "پیل ولتا" نامیده شد. با این اختراع، آوازه شهرت ولتا در جهان آن روز پیچید و افتخارات فراوانی نصیب او ساخت. پیل ولتا در حقیقت، بشر را در آستانه بهره برداری از نیروی برق قرار داد و جامعه را به سوی جهانی نو سوق داد. الکساندر ولتا سرانجام در 5 مارس 1827 م در 82 سالگی درگذشت. 66 سال پس از مرگ الکساندر ولتا در سال 1893 م، دانشمندان علم الکتریسیته، کنگره‌ای تشکیل دادند و به اتفاق آرا، واحد نیروی محرکه برق را به افتخار الکساندر ولتا، ولت نام نهادند.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1291: پاره ای از تاریخ نگاران اروپاپی قتل سعد الدوله «بزرگ وزیر» یهودی ایران را در این روز (5 مارس) نوشته اند که برخی دیگر زمان این رویداد را چند هفته پیشتر رقم زده اند.
1836: «سمیوئل کُلت» صنعتگر آمریکایی چند روز پس از ثبت صنعتی ساخت کُلت کالیبر 34 (رولور) از این روز کار تولید انبوه آن را آغاز کرد. این تپانچه در طول عمر 176 ساله خود تکامل و شهرت جهانی یافته است. «سمیوئل کُلت» که در تاسیسات صنعتی خود جنگ افزار هم تولید می کرد در 19 ژوئیه 1814 در شهر هارتفورد ایالت کانکتیکت متولد و دهم ژوئیه 1862 درگذشت.
1845: دستور داده شد شترانی را که به مبلغ 30 هزار دلار برای استفاده ارتش امریکا خریده بودند چون مفید واقع نشدند در جنوب غربی این کشور رها سازند که هنوز در این مناطق به صورت وحشی دیده می شوند.
1918: کمونیستها که در پی انقلاب بلشویکی، حکومت روسیه را به دست گرفته بودند در این روز پایتخت را از پتروگراد (سن پترزبورگ) به مسکو انتقال دادند. پیش از پتر یکم، شهر مسکو پایتخت روسیه بود. سن پترزبورگ به دست پتر یکم ساخته شد تا پایتخت او به قلب اروپا نزدیکتر باشد.
1918: دولت بلشویکهای روسیه پنج ماه پس از پیروزی انقلاب این کشور با امضای پیمان با آلمان و اتریش، از جنگ جهانی اول خارج شدند که تزار روسیه به نام دفاع از همنژادان اسلاو (صربستان) وارد آن شده بود.
1942: تیتو ایجاد سومین بریگاد پرولتاریا را در بوسنی اعلام داشت.
1959: میان دولت وقت ایران و دولت آمریکا چند معاهده نظامی و اقتصادی امضاء شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید






تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن