تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814792432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کافه های کتاب بازوهای اجرایی نهادهای فرهنگی/ شیراز به دستکم 15 کافه کتاب نیاز دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > فارس در موسسه بچه های کتاب مطرح شد:
کافه های کتاب بازوهای اجرایی نهادهای فرهنگی/ شیراز به دستکم 15 کافه کتاب نیاز دارد
شیراز – خبرگزاری مهر: کتابفروشی بچه های کتاب با حضور نمایندگان رسانه ها و تنها یک نویسنده در شیراز فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در این نشست موضوعاتی نظیر حضور کافه های کتاب به عنوان بازوهای اجرایی نهادهای فرهنگی، نیاز شیراز به حداقل 15 کافه کتاب و... مطرح شد.



به گزارش خبرنگار مهر، در آیین آغاز به کار این کتابفروشی که در سه طبقه با امکاناتی از جمله فضای کافه کتاب و آموزش های فرهنگی در مکانی استیجاری قرار دارد، مدیرمسئول این موسسه با گلایه از همه مسئولانی که قول حضور در مراسم افتتاحیه را دادند و حضور نیافتند، گفت: با اینکه از نویسندگان و ادبا نیز دعوت شده بود تا در این مراسم شرکت یابند، اما برخی از این نویسندگان تمایلی به حضور در میان مردم ندارند. نویسندگان فارس در چارچوبی قرار دارند که شناخته نشوند  مسعود منوچهری با اشاره به اینکه یکی از برنامه های این کتابفروشی معرفی نویسندگان و آثارشان است، خاطرنشان کرد: عمده ترین مشکل ما در این زمینه خود این عزیزان هستند که خود را در چارچوبی قرار داده اند که شناخته نشوند. وی با اعلام اینکه طرح تشکیل این کتابفروشی از سال 84 طی کارگروهی انجام گرفت، افزود: چون کتابفروشی های شیراز عمدتا بنابه نیاز بازار کتاب عرضه می دارند و تمایلی به برقراری فضایی برای معرفی و نقد کتاب ندارند، از این رو با این هدف کتابفروشی بچه های کتاب شکل گرفت.

منوچهری ادامه داد: در اینجا کتاب هایی که از نظر محتوایی ارزشمند است در کنار فراهم کردن فضای معرفی نویسندگان و آثارشان نیز ایجاد شده که با توجه به مناسب بودن فضای ساختمان و حیاط این مکان می توان شاهد برگزاری نشست های تخصصی با مشارکت ناشران و نویسندگان بود. وی از تشکیل کارگروه های داستان، فلسفه، آموزش بازی های فکری، شعر و کودک و نوجوان در این موسسه خبر داد و گفت: تلاش کردیم در این کارگروه ها از نیروهای ماهر و بومی استان فارس بهره بگیریم. مدیرمسئول بچه های کتاب که خواستار تعامل بیشتر با دیگر حوزه های فرهنگی و هنری است، خاطرنشان کرد: یکی از مسئولیت هایی که در این موسسه برای فراهم کردن چنین فضایی تعریف شده، کارشناسی کتاب در قالب کارگروه های یادشده است. کافه های کتاب بازوهای اجرایی نهادهای فرهنگی اند قائم مقام حوزه هنری فارس که به همراه معاون نهاد کتابخانه های استان در این آیین حضور داشت نیز شکل گیری چنین کتابفروشی هایی را بازوهای اجرایی نهادهای فرهنگی دانست و گفت: مشکلات فضاهای اداری برای بروز برنامه های فرهنگی و هنری شاید اجازه ظهور و بروز این گونه فعالیت ها را ندهد. محمد نجابت که در غیاب رئیس حوزه هنری فارس پای به این مراسم گذاشته بود، خاطرنشان کرد: حوزه هنری نیز در کنار این اقدامات می تواند مامن و فضای امنی برای گسترش فعالیت های ادبی باشد. وی، افزود: باید با فراهم کردن فضای این چنینی موجب گسترش کتابفروشی هایی به این شکل شد. معاون نهاد کتابخانه های فارس نیز در این برنامه رسیدن به نقطه اوج فرهنگی را در شیراز مورد تاکید قرار داد و گفت: با حلوا حلوا کردن هیچگاه دهان شیرین نمی شود، چراکه با این تعریف ها به نقطه اوج باز نمی گردیم. از این رو برای بازگشت به اوج و منزلت پیشین فرهنگی باید واقع بین بود و برای آن کار کرد. سید مهدی موحد که در غیاب مدیرکل کتابخانه های استان فارس، وضعیت سینماهای شیراز را به عنوان نمونه ای از این موضوع مثال زد و خاطرنشان کرد: سینماهای شیرا از نظر نوع فروش با خیلی از کلان شهرها متفاوت و متغیر است از این بابت که فیلم های بازاری در این شهر بیشتر خواهان دارد. با توجه به این موضوع، در زمینه فضاهای ادبی و هنری نیز این نوع نگاه حاکم است.

وی با بیان اینکه فعال سازی بخش خصوصی در راه اندازی فضاهای فرهنگی باید در دستورکار قرار گیرد، افزود: در کنار این، باید مطالبه از مجموعه های دولتی نیز در دستور کار رسانه ها نیز قرار گیرد تا با پشتیبانی از این مجموعه ها منجر به بهتر شدن فضای کار شود. شیراز به دستکم 15 کافه کتاب نیاز دارد معاون نهاد کتابخانه های فارس، اعلام کرد: در شیراز دست کم 10 تا 15 نمونه از مجموعه کافه کتاب های قوی و توانمند نیز داریم. لذا ناگزیریم برای رسیدن به چنین آماری از مجموعه های دولتی مطالبه صورت گیرد تا پا به میدان بگذارند وی با اشاره به اینکه حتی همین سرانه های مطالعه ای که اعلام می شود نیز به صورت علمی محاسبه نمی شود، خاطرنشان کرد: این آمار به طور مایوس کننده ای پایین است، چراکه در جامعه ما به مطالعه کاربردی توجه نمی شود و لذت بخش بودن مطالعه نیز مورد اهتمام قرار نمی گیرد. وی به سرعت مطالعه در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: سرعت مطالعه در سایر نقاط دنیا تا 1500 کلمه می رسد درحالیکه این رقم در ایران از 75 تا 105 کلمه بیشتر نمی رسد. موحد مطالعه کاربردی را در ایران نیازمند آموزش دانست و افزود: همچنین معرفی و عرضه کتاب نیز باید به صورت توامان باشد. چراکه مخاطب متناسب با نیاز باید در نظر گرفته شود. میهمان ویژه این آیین نورالدین عافی، نویسنده کتاب "نورالدین پسر ایران" بود که به دلیل شدت بیماری در میانه راه ناچار به بازگشت به تهران شد.


۱۳۹۲/۱۲/۱۳ - ۱۴:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن