تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803171654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاست فرهنگی دولت؛ حمایت اهالی فرهنگ و مخالفت مصباح یزدی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ سه شنبه سیزدهم اسفند 1392 سیاست فرهنگی دولت؛ حمایت اهالی فرهنگ و مخالفت مصباح یزدی تهران-ایرنا-سیاست های فرهنگی دولت تدبیر و امید در عین حال که با استقبال گسترده ی فعالان فرهنگ و هنر و رسانه قرار گرفته، نگرانی و اعتراض برخی از جمله آیت الله «محمد تقی مصباح یزدی» را در پی داشته است.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه سیزدهم اسفند ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** سیاست فرهنگی دولت؛ از حمایت اهالی فرهنگ تا مخالفت مصباح یزدی
ضرورت رفع فیلترینگ «فیس بوک»، امکان بازگشایی دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، حذف فهرست ممنوع القلم ها و... از جمله سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز یکشنبه گذشته بود که با استقبال بسیاری از فعالان رسانه و اهالی فرهنگ و هنر مواجه شد؛ در همین حال ابراز نگرانی آیت الله مصباح یزدی از سیاست های فرهنگی دولت نیز خبرساز شد. تقابل دو دیدگاه موافق و مخالف درباره ی رویکرد فرهنگی دولت، محور اصلی خبرها، گزارش ها و یادداشت های روزنامه های امروز بود.
روزنامه ی «ابتکار» نوشت: کمتر از یک ماه پس از آن که آیت الله مصباح یزدی سکوت چندماهه خود پس از انتخابات را شکست و علیه دولت و شخص رئیس جمهور سخنان تند و تیزی برزبان راند، وی روز گذشته نیز در حضور یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای دولت مواضع خود را تکرار کرد و از نگرانی خود درباره احتمال فراهم کردن مقدمات فتنه ای دیگر از سوی دولت سخن گفت.
«سیاست روز» نیز با تیتر «نگرانی از سیاست های فرهنگی دولت» به انعکاس این موضوع پرداخت.
روزنامه ی «آرمان» اما در مطلبی با عنوان «فیس بوک و مسئولین کشوری» به قلم «محمدعلی ابطحی» رییس دفتر رییس جمهوری در دولت اصلاحات، رفع فیلترینگ را یکی از اقدامات قابل تقدیر در حوزه ی فرهنگی کشور عنوان کرد و نوشت: بیان رفع فیلتر فیس بوک و شبکه های اجتماعی از طرف وزیرارشاد قابل تقدیراست و نشانی از رنگ و بوی شعارهای انتخاباتی روحانی را به همراه داشت. بزرگان و مسئولان کشور اکنون دارای صفحه شخصی در فیس بوک هستند. وزیر خارجه کشورمان در مقابل تک صدایی ها جریان موازی راه انداخته و توانسته اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای را مستقیما به گوش میلیون ها مخاطب خود برساند. این موارد نشان دهنده این است که نسل جدید دارای حوزه و زمینه ای شده که می تواند از آن استفاده کند و بدون واسطه به اخبار و اطلاعاتی که می خواهد دسترسی داشته باشد. در سراسر دنیا خانواده ها برای فیلتر کردن برخی سایت ها هزینه های خاصی را متقبل می شوند اما در کشور ما با فیلتر کردن فیس بوک این اجازه به جوان ها داده شد تا با استفاده از فیلترشکن ها در حوزه هایی که معمولا فیلتر می شود، ورود پیدا کنند. به نفع اخلاق، مسئولین و همه افراد جامعه است تا با واقعیت های دنیای ارتباطات آشنا شوند و براساس آن به برنامه ریزی بپردازند.
در همین راستا و در اشاره به بخش دیگری از اقدامات فرهنگی دولت یازدهم، روزنامه ی «قانون» از بررسی مجدد رمان «کلنل» نوشته ی «محمود دولت آبادی» خبر داد و نوشت: فرآیند صدور مجوز نشر برای رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت آبادی، در ششمین سال پس از ارائه این اثر به ارشاد، وارد فاز جدیدی شد.
از سوی دیگر روزنامه ی «جوان» در مطلبی با عنوان «اصرار برای خالی نشان دادن جایی که پر شده است»، نسبت به احتمال بازگشایی دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران که علی جنتی وزیر فرهنگ به تازگی به آن اشاره کرد، هشدار داد و نوشت: در میان خبرهای گرانی آب، برق، بنزین و دیگر مایحتاج مردم که جدیدترین ارمغان دولت در شب عید به شمار می رود، خبرهای ضد و نقیض درباره بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران و مانور های خبری روی آن به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های دولت و تلاش برای مهم جلوه دادن بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران، کاملاً به چشم می آید. بازگشایی انجمنی که سال ها است بنا به دلایل قانونی بسته شده است و در طول همه این سال ها هیچ گاه روزنامه نگاران ایرانی خلأ نبودن این انجمن را حس نکرده اند. همان طور که در زمان حیات آن نیز بسیاری از خبرنگارها و روزنامه نگار ها بدون عضویت در انجمن به فعالیت می پرداختند. هم اکنون نهاد های جایگزینی برای ساماندهی امور صنفی روزنامه نگاران فعال هستند و بسیاری از همکاران رسانه ای به عضویت آنها در آمده اند.

***چه کسانی یارانه بگیرند؟
در آستانه توزیع فرم خوداظهاری برای دریافت یارانه ی نقدی، این موضوع که یارانه ی نقدی شامل چه سقف درآمدی یی خواهد شد، محل بحث در فضای رسانه یی است و نظرهای مختلفی در این ارتباط منتشر شد.
روزنامه ی «قانون» در یادداشتی با عنوان «چه کسانی یارانه بگیرند؟» فراخوان معاون اول رییس جمهوری از کاربران شبکه های اجتماعی درباره سقف درآمد مشمولان دریافت یارانه ی نقدی در سال آینده را ابتکار مفیدی توصیف کرد که به تضارب آرا و نظرات کمک شایانی کرده است.
قانون نوشت: جمیع شرایط موجود اقتضا می کند تا مراحل چندگانه ای برای غربال یارانه بگیران تعریف و اجرایی شود به گونه ای که در هر مرحله تعداد بیشتری از یارانه بگیران نقدی به تناسب اتخاذ تدابیر لازم از لیست حذف شوند تا حتی المقدور از رهگذر اجرای قانون هدفمندی کمترین خسارات و لطمات به شهروندان وارد آید. مثلا برای طراحی و اجرای گام اول می توان ضوابط و معیارهایی در نظر گرفت و به مرور زمان با افزایش دستمزدها و درآمدها از یک سو و ایجاد چترهای حمایتی موازی از سوی دیگر از شمار متقاضیان یارانه نقدی کاست.
روزنامه ی «رسالت» نیز با انتخاب تیتر «یارانه ی هرایرانی باید 15هزارتومان تعیین می شد» به نقل از «مسعود نیلی» مشاور رییس جمهوری نوشت: بنا بر منابع درآمدی هدفمندی دولت باید درسال 89 به جای اختصاص45 هزارو500 تومان یارانه نقدی به تمامی افراد باید به هر نفر 15 هزار تومان پرداخت می کرد.
به گفته ی نیلی افزایش قیمت هریک از حامل های انرژی می تواند در زمانبندی خاصی انجام شود و ضرورتی بر حذف هم زمان یارانه بگیران پردرآمد و افزایش قیمت حامل های انرژی نیست.
روزنامه ی «آرمان» هم در مطلب خود با عنوان «ثروتمندان در ماه 400-300هزار تومان یارانه می گیرند» به قلم «سعید لیلاز» اقتصاددان، شناسایی دهک های درآمدی در ایران را غیرممکن خواند. آرمان نوشت: ما یا اطلاعات مربوط به این دهک ها را به دقت نداریم و یا پنهان کاری داریم. نکته دیگر اینکه اگر دولت بخواهد دست به این شناسایی بزند به گونه ای باید به حوزه خصوصی خانواده ها وارد شود که ایجاد نارضایتی می کند یا حداقل کسی انتظار این کار را از دولت روحانی ندارد بنابراین ما تازمانی که به یک سیستم جامع مالیاتی دست پیدا نکنیم که درآن حتی خرید و فروش یک مسکن مشخص می شود، نمی توانیم دهک های درآمدی را شناسایی کنیم. نکته چهارم که حائز اهمیت است اینکه حتی اگر ما بر فرض محال بتوانیم این دهک ها را شناسایی کنیم، تفکیک آنها از یکدیگر ممکن نیست چون ما همپوشی گسترده ای در این زمینه داریم.
سرمقاله ی روزنامه ی «دنیای اقتصاد» نیز با عنوان «چند «پرسش» در پاسخ «سوال» معاون اول رئیس جمهور» به همین موضوع اختصاص داشت. دنیای اقتصاد نوشت: معاون اول محترم رئیس جمهور اخیرا از مردم خواسته اند که نظر خود را درخصوص سطح درآمدی که می تواند مبنای پرداخت یارانه باشد، اعلام کنند. با خواندن این درخواست این گونه استنباط می شود که دولت توانسته است بر تمامی مشکلات مترتب بر اندازه گیری و اظهار درآمد فائق آید و تنها نمی داند که چه مرزی را برای تفکیک جامعه به یارانه بگیر و یارانه نگیر تعیین کند. اما اظهارنظر دیگر مسوولان بیانگر شروع مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها به سیاق دولت گذشته است. به خاطر می آوریم که دولت پیشین نیز در ابتدا با طرح خوشه بندی خانوارها و تاکید بر خوداظهاری درآمد، برخلاف نظریه های علمی و تجربیات دیگران و با صرف هزینه ای گزاف، مردم را به مراکزی برای اظهار درآمد و ثروت خود فراخواند و نتیجه این فراخوان بانک اطلاعاتی شد که به ادعای رئیس دولت پیشین، 9/99 درصد از اطلاعات آن صحیح بود. گمان نمی کنم عدم استفاده از آن بانک اطلاعاتی به دلیل آن یک دهم درصد خطا بوده است و همچنین گمان نمی کنم که این دولت توانسته باشد با افزودن یک تهدید توخالی مبنی بر جریمه سه برابری متقاضیان غیر واجد شرایط، مشکل آن 9/99 درصد را حل کرده باشد.

***اوکراین در کشاکش جنگ سرد
تحولات اوکراین همچون روزهای گذشته پای ثابت خبرها و یادداشت های روزنامه های ایران بود. تشدید اختلاف میان غرب و روسیه و احتمال حمله ی نظامی این کشور به اوکراین، موضوعی بود که روزنامه ها در ارتباط با آن یادداشت های تحلیلی متعددی نوشتند.
در همین حال روزنامه ی «اعتماد» نیز در مطلبی با عنوان «بویی از جنگ سرد به مشام می رسد» به قلم «علی بیگدلی»، بحران اوکراین را تقابل عملی غرب و روسیه خواند.
اعتماد نوشت: مساله اوکراین می تواند یادآور روزگار تلخ جنگ سرد باشد. این امر را می توان از مکالمه تلفنی که بین رییس جمهور امریکا و روسیه انجام شده و طی آن پوتین اعلام کرده که منافع ما در این کشور در خطر است و به هیچ وجه دست از آن برنمی دارد، دریافت. استدلال رییس جمهور روسیه این است که اتحادیه اروپا و ناتو در مساله اوکراین تا پشت گوش های روسیه پیش می آیند و این موضوع باعث فقدان امنیت آنها خواهد بود و از لحاظ ژئوپولتیکی و استراتژیکی برای روسیه زیان آور و تهدیدکننده است. بنابراین با وجود همه تهدیداتی که غرب می کند، تمامی علایم و نشانه ها حکایت از این دارد که روسیه عقب نشینی نخواهد کرد و البته غرب نیز توان و آمادگی این را ندارد که خود را درگیر روسیه کند. هرچند روسیه خود را کاملا برای برخورد نظامی آماده کرده است؛ تمام ارتش و پایگاه ها و سایت های این کشور برای اقدام احتمالی نظامی از سوی غرب آماده است، ولی قطعا غرب این کار را نخواهد کرد، اروپایی ها که بیش از 60 درصد انرژی خود را از طریق گاز روسیه تامین می کنند، نمی توانند روسیه را کنار بگذارند. در نهایت این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که روس ها از لحاظ تربیت سیاسی خیلی تودار و خویشتندار هستند و اگر تصمیمی بگیرند امکان عقب نشینی شان بسیار بعید است.
روزنامه ی «کیهان» نیز با عنوان «اوکراین، نقطه تلاقی رقبای دیرین» به قلم «سیده مهدیه قرشی» به این موضوع پرداخت. کیهان نوشت: به نظر می رسد در شرایطی که روسیه اقدام به استقرار نیروهای نظامی خود در کریمه - که به نوعی خط قرمز اوکراین محسوب می شود - کرده است، چنانچه دولت در اوکراین تغییر کند و حکومت طرفدار آنان زمام امور را به دست گیرد روسیه از اهرم های فشار خود که تا پیش از این نسبت به حکومت غرب گرای یوشچنکو تیموشنکو در سال های 2004 تا 2010 بهره برده بود، مجددا استفاده نماید، از جمله مهم ترین این اهرم ها پیش از بهره گیری از نیروی اجبار و نظامی، قطع هرگونه کمک و تسهیلات روسیه به اوکراین می باشد. از آنجا که این کشور وابستگی شدید به گاز روسیه داشته و در عین حال از درآمد ترانزیت گاز به اروپا نیز بهره کلان می برد لذا با تغییر سیاست های روسیه در قبال اوکراین در زمینه استفاده این کشور از موارد منظوره، اوکراین با بحران جدی در حوزه انرژی و در پی آن عرصه اقتصادی مواجه خواهد شد.

*** اسکار 86
هشتاد و ششمین دوره ی جوایز سینمایی اسکار با معرفی برگزیدگان برگزار شد و امسال نیز همچون سال های گذشته نتایج داوری ها بحث برانگیز بود. روزنامه های ایران امروز مطالبی را در نقد و بررسی جشنواره ی اسکار منتشر کردند.
روزنامه ی آرمان در مطلبی با عنوان «اسکار و سیاست» نوشت: در بسیاری از مواقع سیاست های دولت آمریکا را می توان در لابه لای فیلم های هالیوودی مشاهده کرد که برای مثال می توان به دهه هفتاد و فیلم های ضد جنگ ویتنام ساخته شده دراین دهه اشاره کرد که اساسا برای آرام شدن نارضایتی های مردم از این بابت ساخته شده اند. در سال های اخیر که دشمنی دیرینه ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به اوج خود رسیده، فیلم های زیادی با درونمایه ضد ایرانی ساخته شده که برخی از شخصیت های منفی آن رگ و ریشه ای ایرانی دارند. برای مثال می توان به فیلم تخیلی سیصد اشاره کرد که پیشینه تاریخی ایران را به سخره گرفته و با رنگ و لعاب تکنیکی بسیار آن را به تصویر کشید. از طرف دیگر این لابی های صهیونیستی با استفاده از برخی فیلمسازان درجه چندم ایرانی ساکن در اروپا و آمریکا، به تولید فیلم هایی ضد ایرانی پرداختند که برای نمونه می توان به فیلم های سنگسار ثریا، تهران من حراج و شرایط اشاره کرد که همگی آن ها از کیفیت هنری نازلی برخوردار بوده اند که تنها با هو و جنجال های حامیانشان مخاطبانی را برای خویش دست و پا کرده اند. با این همه دو سال پیش سرانجام فیلم تحسین شده جدایی نادر از سیمین اثر اصغر فرهادی این طلسم را شکسته و اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به شایستگی از آن خود کرد.
روزنامه ی «شرق» نیز با «اسکار و انتخاب هایی قابل پیش بینی» به این موضوع پرداخت و نوشت: هشتادوششمین دوره جوایز اسکار بیش وکم همان مسیری را برگزید که برایش پیش بینی می شد. شاید به جز نادیده گرفته شدن فیلم پرهیاهو و البته میان مایه «گرگ وال استریت» (که نام سازنده و بازیگر اصلی اش قواره ای بزرگ تر از خود فیلم دارد) بقیه اتفاقات کاملا در راستای سلیقه و جهان بینی آکادمی اسکار پیش رفت. برنده اصلی این شب فیلم «جاذبه» بود که همه ویژگی های یک پروژه دهان پرکن هالیوود را داشت و البته کمتر منتقدی هم از این فیلم بدش می آمد؛ یک قصه کاملا هالیوودی درباره تلاش بشری و ضرورت حفظ امید به منظور بقا؛ سوژه ای که آکادمی محافظه کار علوم و هنر های سینمایی آمریکا در همه ادوار توجه و علاقه مندی فراوانی به آن نشان داده است.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9277**2054
انتهای پیام /*




13/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن