تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802729526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمام حاجی رئیس | معرفی جاذبه های گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: پیشینه تاریخی و مالکیت بنا : حمام حاجی رئیس از ابنیه ارزشمند تاریخی شهرستان تربت حیدریه است که بر اساس نوشته حک شده بر روی سر در ورودی به سال ۱۲۷۲ ه . ش به همت حاج سید محمد رئیس التجار ( حاجی رئیس ) جهت باقیات الصالحات بنا گردید .
این بنا از جمله چندین حمام معتبر شهر بوده است که در سفر نامه ها ذکر آن آمده و از رونق و اعتبار خاصی برخوردار بوده واز زمان احداث تاحدود سالهای ۷۶-۱۳۷۷مردم شهر از آ استفاده میکردند .
متاسفانه در حال حاضر متروک و بلااستفاده است . با تلاش میراث فرهنگی شهرستان تربت حیدریه در تابستان سال ۱۳۸۱باشماره ۵۱۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید . موقعیت قرار گیری بنا در بافت شهری : حمام حاجی رئیس در محدوده جنوب غربی بافت تاریخی شهر و در مرکزیت بازار های سنگ فرش و رباط واقع شده است . همچنین در مجاورت بناهای تاریخی شهر از جمله کاروانسراهای لاری و امینی قرار داشته و در گذشته رباط شیروانی متصل به ضلع جنوبی آن بوده که متاسفانه تخریب شده است. ویژگیهای معماری بنا : حمام از دو قسمت مردانه و زنانه تشکیل شده و شامل فضاهای ورودی, رختکنی (سربینه) میاندر, گرمخانه, مخازن آب گرم و سرد, گلخن (آتش خانه) می باشد. در سر در ورودی حمام کاشی های لاجوردی منقوش به گل و بوته, نقاشی و تاریخ ساخت حمام خودنمایی می کند. از ویژگیهای جالب قسمت رختگنی, هشت ستون سنگی مزین به نقاشی های زیباست که سقف گنبدی شکل و سرسرا را برروی خود تحمل می کند. حمام حاجی رئیس با وسعتی معادل ۱۰۱۰ متر دربرگیرنده یک حمام مردانه و یک حمام زنانه می باشد . حمام مردانه که بخش اصلی را شامل می شود از وسعت بیشتری برخوردار بوده و کلیه فضاهای موجود در یک حمام سنتی چون : ورودی ، سربینه ، میاندر ، گرمخانه ، خزینه و حتی چهارحوض ( دریاچه ) و تونخانه را دارا ست .
ورودی حمام در راستای خیابان روحبخش قرار داشته و با دربی چوبی و طاقی هلالی که حاشیه آن باقابچه های آجری و کاشی های هفت رنگ با تصویر سربازان قاجاری مزین گردیده است به راحتی قابل شناسایی است .
سربینه حمام با پلان مستطیل شکل و وسعت تقریبا”۲۳۰ متر با هشت ستون سنگی که بر پای دارنده گنبد مرکزی و پوشش های گنبدی چهار بخشی پیرامون آن می باشد اولین فضای اصلی حمام را شامل می شود .
گرمخانه حمام در ضلع غربی سربینه پس از میاندر و فضاهای جانبی آن قرار دارد ، وسعت آن معادل ۱۸۰ متر بوده و چهار ستون سنگی در مرکز همانند ستونهای سربینه پوشش دهنده این بخش می باشند .
خزینه با وسعت حدودا” ۹۰ متر در ضلع غربی گرمخانه قرار داشته است . در حال حاضر آثار نیم ستونها و طاقهای هلالی در ضلع غربی گرمخانه نشان از ارتباط این دو قسمت دارد .
چهار حوض فضایی است واقع در ضلع جنوبی گرمخانه به مساحت ۹۰ متر و حوضی ( استخر )وسیع به عمق یک متر ونیم در وسط و دو سکوی دو متری در پیرامون که مکانی مناسب جهت تفریح و استحمام در فصل تابستان بوده است.
حمام زنانه نیز که در ضلع غربی حمام قرارداشته با وسعتی بسیار کمتر حدود ۲۰۰ متر و کلیه فضاهای حمام مردانه به جز چهارحوض را در مقیاس کوچکتر و به صورت بسیار ساده ،شامل می شود . ویژ گیهای شاخص بنا جهت تسریع در امر مرمت و احیاء : حمام حاجی رئیس یکی از نادرترین نمونه های حمام های سنتی در شهرستان است که علی رغم آسیب های بسیاری که بر کالبد و سیمای آن وارد شده است پس از اقدامات مرمتی و حفاظتی می تواند به مکان فرهنگی تاریخی ویژه ای که پاسخگوی بخش وسیعی از نیاز های شهرستان باشد بدل گردد.قرارگیری این بنا در مرکز ثقل بازار های سنتی شهرستان و وسعت فضایی مطلوب همچنین همجواری آن با فضاهای فرهنگی _ آموزشی شهرستان از جمله اداره آموزش و پرورش ، امور تربیتی مدارس ، تربیت بدنی ، میراث فرهنگی و . . . خود شرایط مطلوبی راجهت مرمت و احیاءبهینه و در خور این بنای ارزشمند تاریخی ایجاد می کند . حمام حاجی رئیس مربوط به دوره قاجار است و در تربت حیدریه، انتهای خیابان روحبخش واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۱۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
hamam haji raees حمام حاجی رئیس

hamam haji raees2 حمام حاجی رئیس

hamam haji raees3 حمام حاجی رئیس






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن