تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802153657




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران اوکراین و چالشی جدید پیش رویسیاست خارجی باراک اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
بحران اوکراین و چالشی جدید پیش رویسیاست خارجی "باراک اوباما"
بحران اخیر اوکراین باعث ایجاد خطر در مسیر تلاش‌های باراک اوباما برای گسترش همکاری‌ها با روسیه در زمینه‌های مختلف از جمله مسئله سوریه، برنامه هسته‌ای ایران و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان شده است.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پایگاه خبری بلومبرگ در گزارش خود در این زمینه آورده است: اگر نحوه تعامل باراک اوباما با بحران‌های موجود بر سر راهش باعث شود بار دیگر تردیدها درباره قاطعیت وی در موضوعات مختلف برجسته شود، این مسئله می‌تواند بر روی سیاست‌های وی درباره مسائل مختلفی چون مذاکرات صلح خاورمیانه، مسئله سلاح هسته‌ای کره شمالی و بهبود روزافزون موقعیت منطقه‌ای چین تاثیر منفی بگذارد.


در واقع اکنون بحران اوکراین که انعکاسی از جنگ سرد است، باعث شده است آمریکا به عنوان راس هرم کشورهای غربی برای افزایش فشار بر روسیه به منظور از بین بردن تهدید نظامی این کشور در شبه‌جزیره کریمه مطرح شود و به همین دلیل است که نیکلاس برنز، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا معتقد است باراک اوباما اکنون با مشکل‌ترین بحران بین‌المللی در دوران ریاست جمهوری خود روبرو شده است. 


باراک اوباما اکنون علاوه بر گسترش روزافزون تقابل با روسیه، با افزایش نفوذ چین در منطقه شرق آسیا روبرو است و از سوی دیگر مسئله بحران سوریه، جنگ داخلی عراق و درگیری‌های شمال آفریقا و در عین حال مذاکرات هسته‌ی ایران نیز به این مشکلات دامن زده است، البته به این لیست باید ناآرامی‌های مصر، ونزوئلا و تایلند را نیز اضافه کرد.


دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل
رئیس‌جمهور آمریکا قرار است امروز با بنیامین نتانیاهو که به وی پیشنهاد افزیش فشار بر ایران به منظور توقف برنامه هسته‌ای این کشور را داده است، دیدار کند. این در حالی است که اوباما با محدودیت‌هایی در زمینه بحران‌های موجود در نقاط مختلف دنیا روبرو است.


ریچارد اندرس، استاد استراتژی امنیت ملی دانشگاه نشنال وار در واشنگتن در این باره می‌گوید: شرایط اخیر نمونه‌ای از محدودیت‌های توان ژئوپلیتیک ایالات متحده است.این وضعیت اخیرا در بحران‌های متعددی از جمله مسئله سوریه که ما تصمیم گرفتیم در آن دخالت نظامی نکنیم، دیده شده است.این در حالی است که در سال‌های قبل ما به این محدودیت نرسیده بودیم و به ندرت دیده می‌شد که در بحران‌ها دخالت نظامی نداشته باشیم.


در واقع این بحران نیاز آمریکا به وفق دادن خود با یک سیاست خارجی واقع‌گرایانه در قبال روسیه و محدودیت آمریکا در این زمینه را برجسته می‌کند.


تماس با ولادیمیر پوتین
باراک اوباما روز شنبه با ولادیمیر پوتین به مدت 90 دقیقه تلفنی گفتگو کرد و این در حالی است که کارشناسان سیاسی آمریکا معتقدند اوباما در حال عقب‌نشینی از نقش رهبری بین‌المللی خود است، مسئله‌ای که باعث نگرانی محافل داخلی آمریکا شده است.


جک مت‌لاک، سفیر سابق آمریکا در شوروی سابق در این‌باره می‌گوید: مکالمه اوباما با پوتین یک اقدام ضعیف بود، زیرا رئیس‌جمهور آمریکا در شناخت شرایط روانی همتای روسی خود برای فشار وارد آوردن به وی شکست خورد. در واقع تمام امیدها برای اجتناب روسیه از دخالت نظامی در اوکراین از بین رفت، زیرا اوباما نتوانست در به چالش کشیدن پوتین موفق عمل کند. اکنون در واقع افزایش تنش در روابط روسیه و آمریکا خطری جدی برای سیاست خارجی ایالات متحده محسوب می‌شود.


سختگیری‌های روسیه در سیاست
مواضع سرسختانه روسیه به ویژه درباره سوریه باعث بروز مشکل برای آمریکا شده است. از سوی دیگر اوباما به پوتین برای اجرای برنامه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان نیاز دارد.


اما از سوی دیگر برنامه کاهش سلاح‌های اتمی دو کشور در چارچوب پیمان استارت نیز به دلیل اعتراض روسیه به سپر دفاع ضد موشکی آمریکا با مشکلاتی مواجه شده است که این مسئله به مشکلات اوباما در عرصه سیاست خارجی می‌افزاید.


انزواطلبی جدید
هم‌اکنون تلاش‌های اوباما برای پایان جنگ در عراق و افغانستان و برخی مسائل دیگر از سوی ملت‌های دنیا به دقت زیر ذره‌بین قرار گرفته است و در واقع خیلی از ملت‌ها از جمله مردم آمریکا خواهان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشورهای دیگر هستند. 


جان کری این رویه را انزواطلبی جدید نامیده و معتقد است که مردم آمریکا نمی‌توانند ارتباطی میان دخالت آمریکا در کشورهای دیگر و وضع اقتصادی این کشور بیابند. از سوی دیگر برخی منتقدان اوباما معتقدند که اعتبار محدود اوباما باعث شده پوتین به دنبال استفاده از نیروی نظامی در اوکراین باشد تا این کشور را در چرخه نفوذ اقتصادی و سیاسی خود حفظ نماید.


در واقع منتقدان داخلی و متحدان خارجی اوباما معتقدند که او در عرصه سیاست خارجی ضعف نشان داده و این در حالی است که خود وی در گفتگو با بلومبرگ این مسئله را شدیدا رد کرده است.


انتهای پیام /






تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن