تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804715247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد محققان به نحوه نگهداری بذرهای تراریخت/ برنج حاوی آهن و ویتامین A تولید می شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دانش و فناوری رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی:
انتقاد محققان به نحوه نگهداری بذرهای تراریخت/ برنج حاوی آهن و ویتامین A تولید می شود
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه بذرهای برنج تراریخته تولید شده در کشور در جایی انبار شده است که محلی برای موش‌ها و حیوانات موذی است، از بهره برداری گلخانه تراریخت با رفع معایب خبر داد و گفت: تولید پنبه مقاوم به خشکی، کلزا و شکر تراریخته از پروژه‌های آتی این پژوهشکده است که اجرایی خواهد شد.



به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد قره یاضی در نشست خبری با اشاره به گزارش وضعیت جهانی محصولات تراریخته تجاری شده در انتهای سال 2013 ، افزود: با اقدامات صورت گرفته طی دولت‌های نهم و دهم از تولید کننده پیشتاز برنج تراریخته در دنیا به جایگاهی عقب‌تر از کشورهای بورکینافاسو و سودان تنزل یافته‌ایم. رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی با بیان اینکه در سال 2013 بار دیگر رکورد سطح زیر کشت جهانی محصولات تراریخته شکسته شد و از مرز 175 میلیون هکتار گذشت، اظهار داشت: بر اساس این گزارش 27 کشور شامل 19 کشور در حال توسعه به کشت محصولات تراریخته اشتغال دارند که آمریکا همچنان بزرگترین تولید کننده این محصولات در دنیا است. به گفته وی محصولات تراریخته در حال حاضر در 19 کشور در حال توسعه از جمله برزیل، آرژانتین، چین، هند، آفریقای جنوبی، بورکینافاسو، پاراگوئه، بولیوی، اروگوئه، فیلیپین، میانمار، مکزیک، کلمبیا، شیلی، هندورابی و کاستاریکا کشت می‌شوند که با وجود قرار داشتن ایران در فهرست کشورهای تولیدکننده این محصولات در سال 2005 با کشت برنج تراریخته، در سال‌های اخیر به دلیل مخالفت با کاربرد فناوری مهندسی ژنتیک کشاورزی در کشور از این فهرست خارج شدیم.

قره یاضی با بیان اینکه تولید مزرعه‌ای انبوه و تجاری برنج تراریخته از سال 83 آغاز و تا سال 85 ادامه داشت، خاطر نشان کرد: از سال 84 بالغ بر 102 بذر با ارزش برنج تراریخته به قفل و زنجیر کشیده و نابود شدند. رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در خصوص آخرین وضعیت بذرهای برنج تراریخته در کشور، گفت: این بذرها در جایی انبار شده است که محلی برای موش‌ها و حیوانات موذی است. وی میزان بذر برنج‌های تراریخته را معادل 102 تن اعلام کرد و یادآور شد: حتی یک بذر نیز در این انبار متروکه سبز نشده و این به معنای غیرقابل احصا بودن این بذرها است که باعث ضرر بسیار زیادی شده است. به گفته وی طرح تولید برنج ترایخته در سال 84 متوقف شد و تمامی بذرهای تولید شده این نوع برنج به یک انبار منتقل شده است. تولید برنج حاوی آهن در کشور رئیس پژوهشکده بیوتکنولو‍ژی کشاورزی ایران از طرح تولید برنج حاوی عنصر آهن به صورت مشترک بین این پژوهشکده و موسسه بین المللی تحقیقات برنج خبر داد و اضافه کرد: با توجه به کمبود آهن در بین بسیاری از زنان ایرانی تولید چنین برنج‌هایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. وی تولید برنج حاوی ویتامین A را از دیگر اقدامات این پژوهشکده نام برد و اظهار داشت: قرار است تا بذر این نوع برنج در آینده‌ای نزدیک در اختیار پژوهشکده بیوتکنولو‍ژی کشاورزی قرار گیرد و پس از دریافت بذر این نوع برنج باید آزمایش‌ها و تغییراتی روی آن انجام شود تا در کشور نیز قابل کشت باشد. قره یاضی، دوره دو ساله تحقیقات آزمایشگاهی، دوره سه ساله تولید گلخانه‌ای، دوره دو ساله تولیدات میدانی و در نهایت مرحله رهاسازی را از جمله مراحل تولید انبوه یک محصول کشاورزی ذکر کرد و افزود: از این رو مدت زمان طولانی برای تولید برنج‌های دارای ویتامین A  مورد نیاز است. قره یاضی پنبه، برنج و چغندر قند را پیشرفته‌ترین محصولات کشاورزی کشور با استفاده از روش مهندسی ژنتیک دانست و ادامه داد: علاوه بر این کلزا، برنج و شکر تراریخته از دیگر اقلام کشاورزی است که در قالب پروژه‌های پژوهشی در کشور تولید خواهد شد. آخرین وضعیت گلخانه تراریخت رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به بیان آخرین وضعیت تنها گلخانه تراریخت در کشور پرداخت و گفت: طرح ایجاد چنین گلخانه‌ای در سال 84 مطرح شد اما این طرح متوقف شد و اواخر سال 91 این گلخانه با اعتبارات مالی زیاد در این پژوهشکده مجددا راه اندازی شد. وی خاطر نشان کرد: درصدد هستیم که با رفع نقایص احتمالی به منظور توسعه محصولات بیوتکنولو‍ژی به بهره برداری برسانیم. برنامه‌های آتی پژوهشکده قره یاضی به برنامه‌های آتی این پژوهشکده اشاره کرد و افزود: قائم مقام توسعه محصولات ژنتیک در این پژوهشگاه تعیین شده است که قرار است به ارزیابی آنچه که در زمینه تولیدات تراریخته در کشور وجود دارد بپردازد و در مرحله بعدی برنامه‌ای برای حمایت از تولید این محصولات انجام خواهد شد. قره یاضی از تولید پنبه مقاوم به خشکی تا 3 سال آینده نیز خبر داد و گفت: در سال آینده تولید مزرعه‌ای این نوع محصول در کشور آغاز خواهد شد. این پروژه‌ هم از جمله طرح‌هایی بود که در سال 84 متوقف شده بود.


۱۳۹۲/۱۲/۱۲ - ۱۶:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن