تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819168852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محققان دانشگاه امام خمینی(ره) به دانش تولید کود آهن دار دست یافتند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

محققان دانشگاه امام خمینی(ره) به دانش تولید کود آهن دار دست یافتند قزوین - ایرنا - تیم تحقیقاتی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، توانست به دانش تبدیل خاک های آهن دار به کود آهن دار با نام تجاری سکوسترین 138 دست یابد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) که روز شنبه به ایرنا نمابر شده، آمده است: با توجه به نیاز بخش کشاورزی و به سفارش بخش خصوصی، دانش تبدیل خاک های آهن دار به کود آهنی با نام تجاری سکوسترین 138 در دانشگاه بین المللی امام (ره) توسط تیمی تحقیقاتی به راهنمایی ˈشهریار غمامیˈ عضو هیات علمی و مدیر گروه شیمی این دانشگاه بومی و نهادینه شد.
ˈشهریار غمامیˈ سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: کود آهن دار، کمپلکسی آهنی است که برای رفع کمبود آهن گیاهان کشاورزی به کار می رود و این کمبود بیشتر به صورت فقر آهنی، زردی برگ و کاهش باروری گیاهان ظاهر می شود.
وی افزود: براساس نتایج تحقیقات پژوهشگران اثبات شده است مادامی که آهن به صورت محلول در آب باشد می تواند به عنوان کود تأمین کننده آهن مورد نیاز گیاهان، مورد مصرف قرار گیرد.
این مسوول ادامه داد: کلاته کردن آهن که همان تهیه کمپلکس های آلی آهن از ترکیب آهن با عوامل کلاته کننده آلی است بهترین و اقتصادی ترین روش نگه داشتن عنصر آهن در محیط های قلیایی است.
وی افزود: با توجه به pH خاک های ایرانی و قلیایی بودن آن استفاده از کلات های آلی آهن در کشاورزی امری ضروری بوده و به عبارتی تنها منبع تامین کننده آهن مورد نیاز گیاهان به حساب می آید.
غمامی خاطرنشان کرد: این کود تاکنون از کشورهای مختلف بخصوص ایتالیا و اسپانیا با قیمت های گزاف وارد کشور می شد که امیدواریم با به کارگیری این فناوری و راه اندازی واحد مربوطه در یکی از شهرک های صنعتی استان قزوین در آینده نزدیک نیاز وارداتی آن برطرف شود.
وی اظهار کرد: ایجاد و توسعه دانش بومی تولید این نوع کود از انواع خاک ها و منابع آهن دار، تولید لیگاند آلی کلاته کننده مورد نیاز در کشور از مواد پایه پتروشیمی و بسط دانش فنی آن و تولید فرم های توده و نانو کود آهنی سه موضوعی است که بیانگر اهمیت این طرح است.
اعضای این تیم تحقیقاتی شامل امیر لشکری، رضا قهرمانی، نوراحمد قیتمس و فرزانه شموسی، سانیا سنجابی و سمیه عبدی هستند که موفق شدند این کلات کمپلکسی را با فناوری کاملا ایرانی و بومی از خاک های آهن دار یکی از معادن و کارخانجات استان قزوین زیر نظر دکتر شهریار غمامی تولید کنند.
7388/616/508
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن