تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815662660




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسیم تحول در عرصه ی فرهنگ و هنر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ دوشنبه دوازدهم اسفند 1392 نسیم تحول در عرصه ی فرهنگ و هنر تهران-ایرنا-سخنان روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ی ضرورت رفع فیلترینگ «فیس بوک»، امکان بازگشایی دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، حذف فهرست ممنوع القلم ها و... مورد توجه و استقبال اهالی فرهنگ و هنر و رسانه قرار گرفت.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه دوازدهم اسفند ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** نسیم تحول در عرصه ی فرهنگ و هنر
سخنان روز گذشته «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص ضرورت رفع فیلترینگ شبکه ی اجتماعی «فیس بوک»، منتفی شدن شکایت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه نگاران، فعالیت سینماگران و اهالی موسیقی و نیز از میان برداشتن کلمه ی «ممنوع القلم» در دنیای نویسندگی، نور امیدی در دل جامعه ی فرهنگی و رسانه یی کشور فراهم آورد.
روزنامه های امروز هم از دریچه های متفاوت به این موضوع نگریستند.
برخی از روزنامه ها سخنان وزیر ارشاد در عرصه ی فرهنگ و هنر را به مثابه ی نور امیدی در دل اهالی فرهنگ و آن را نقطه ی عطفی در وضعیت فرهنگی کشور دانستند.
دسته یی دیگر این موضوع را به عنوان توافق بزرگ فرهنگی میان وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات قلمداد کردند.
نکته ی قابل توجه بازتاب کم رنگ این اظهارات در برخی از روزنامه های ناهمسو با دولت بود.
روزنامه ی «شرق» در مطلبی با عنوان «بارقه امید در سخنان وزیر» به قلم «امیرحسین چهلتن» نویسنده، اظهارات روز گذشته ی وزیر ارشاد را ستود. به نوشته ی این شرق بارقه هایی از امید در حوزه کتاب و البته حوزه فرهنگ که با این خبر جریان می گیرد؛ همان حوزه ای که مدت ها از توجه جدی غافل مانده بود.
شرق در ادامه نوشت: اینکه وزیر ارشاد در این مدت نظرشان این بوده است که هیچ کتابی به دلیل نویسندگان آن رد چاپ نشود می تواند به افزایش چاپ کتاب در کشور کمک و روحیه نویسندگان را دگرگون کند؛ نویسندگانی که مدت ها در فضایی قلم می زدند که مشکلاتی را به همراه داشت. فضایی غم انگیز برای اهل قلم. اساسا زاویه نگاه ایشان به خود کتاب دارای اهمیت است. از میان برداشتن واژه نویسندگان ممنوع القلم می تواند اتفاق خوبی باشد، اتفاقی که شاید مدت ها منتظرش بودیم.
روزنامه ی «اعتماد» نیز در تیتر نخست امروز خود از «توافق بر سر ممنوع القلم ها» خبر داد و به توافق فرهنگی وزیران ارشاد و اطلاعات اشاره کرد.
به نوشته ی این روزنامه صحبت های دیروز وزیر ارشاد نشان از قصد و خواست عملیاتی وزیری دارد که به نیکی دریافته ضرورت توسعه فرهنگی، تعامل و جذب قابلیت های حوزه اقتصادی مملکت است و چرخ فرهنگ و هنر تنها با الهامات شاعرانه و عارفانه نمی چرخد.
اعتماد در ستون «نگاه» خود مطلبی را به قلم «جلیل سازگارنژاد» رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران منتشر کرد.
این یادداشت با اشاره به اینکه سیاست های جدید فرهنگی علاوه بر گسترش مبادلات فرهنگی، دستگاه دیپلماسی کشور را نیز در مسیر تعامل خود با دنیا مورد حمایت و پشتیبانی قرار می دهد؛ نوشت: تاکید جناب آقای جنتی بر حضور مهم و تاثیرگذار بیش از چهار میلیون ایرانی علاقه مند به سربلندی کشور در شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک و حمایت از این فضای پُر نشاط وزش نسیم خوش آهنگ بهاری را نوید می دهد که امیدواریم با تداوم آن از سوی دولت و همراهی سایر دستگاه های ذی ربط و مسوولیت پذیری و هوشمندی مردم به ویژه اصحاب فرهنگ و هنر، روزهای درخشان و سالی خوش فرجام را پیش روی ملت بزرگ ایران ببینیم.
روزنامه ی «ایران» نیز عنوان «استقبال اهل قلم از تفاهم وزارت ارشاد و اطلاعات» برای گزارش امروز خود برگزید و در آن به واکنش اهالی فرهنگ و هنر ایران به سیاست های جدید فرهنگی دولت یازدهم پرداخت.
بر اساس این گزارش شخصیت های ادبی و هنری کشور این تغییر را مثبت ارزیابی کرده و آن را کارگشای پیشرفت فرهنگ ایران دانستند.

*** برخورد با فساد مالی در دولت تدبیر و امید
سخنان روز گذشته ی حجت الاسلام «غلامحسین محسنی اژه ای» دادستان کل کشور و «ناصر سراج» رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره ی مبارزه ی علنی با فساد و افشاگری از برخی فسادهای مالی، افزون بر بازتاب خبری، بهانه یی شد تا برخی روزنامه ها در یادداشت هایی به تحلیل مساله ی فساد و پیامدهای آن بپردازند.
روزنامه ی «تهران امروز» در دو یادداشت امروز خود نسبت به افشاگری ناصر سراج در خصوص دریافت 12 میلیارد تومان حق ماموریت نابجا توسط یکی از مدیران استانی و هزینه ی 500 میلیون تومانی غذا و پذیرایی وی واکنش نشان داد.
یادداشت نخست تهران امروز با عنوان «فسادستیزی، لازمه اقتصاد مقاومتی» پرسش هایی را درباره ی حق ماموریت 12 میلیارد تومانی مطرح کرد. پرداخت مبلغ گزاف بدون انجام ماموریت و ثبت اداری، بی اطلاعی مقام های مافوق این رییس از تخلف صورت گرفته، گزارش نشدن تخلف مالی از سوی ذی حسابان و متولیان گردش مالی، کاهش قابل توجه وجدان کاری و حس مسئولیت نسبت به حفظ حقوق مردم در نظام اداری و لزوم چاره اندیشی از مواردی است که در نگاه این روزنامه دارای ابهام بوده است.
تهران امروز در ادامه به بندهایی از ابلاغیه ی سند اقصاد مقاومتی درباره ی شفاف سازی اقتصادی اشاره کرد و نوشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی مهم تر از مبارزه با فساد مقوله پیشگیری از فساد است که در این صورت قبل از قوه قضائیه قوای مجریه و مقننه مسئولیت سنگین تری دارند ونباید انتظار داشت قوه قضائیه به صورت یکجانبه و یک تنه با این مفاسد برخورد کرده و جامعه را از لوث فساد پاک کند.
«آقای رئیس، لقمه ای چند حساب کردید؟» نیز عنوان دیگر یادداشت تهران امروز خطاب به فرد مرتکب فساد مالی است.
به نوشته ی این روزنامه آدمی شگفت زده می شود از این همه هوش عده ای در ساختن و پرداختن راه های جدید برای حرام خوری! پرسش این است که «آقای مدیر» در جمهوری اسلامی دانه های برنجش را با ملت چند حساب کرده است ؟ واقعا اگر ایشان برای این ماموریت ها در کاخ های میلیاردرهای جهان بستنی طلا هم می خورد، باز این همه هزینه نمی شد. چطور به خودش اجازه می دادکه چنان لقمه های حرامی رااز کیسه بیت المال در دهان خود فرو برد و برای غذایش 530میلیون تومان بگیرد؟ مگر لقمه ای چند حساب شده است!؟
روزنامه ی «آرمان» نیز در یادداشتی با عنوان «شفافیت و اطلاعات؛ دشمن فساد» به شفافیت اقتصادی پرداخت و یکی از راهکارهای مبارزه با فساد را استفاده از فن آوری اطلاعات(IT) اعلام کرد.
آرمان نوشت: دلیل اصلی فساد اقتصادی در ایران، نبود شفافیت اقتصادی است. اگر تلاش شود که فرآیند کاری و سیاستگذاری ها به سمت شفافیت برود و اطلاعات بین همه توزیع شود، جلوی میل به فساد اقتصادی تا حد زیادی گرفته می شود.
این روزنامه در ادامه با ارایه ی راهکاری در کاهش فساد اقتصادی نوشت: در حال حاضر کشورهای متعددی از این تجربه استفاده و سعی کرده اند به کمک فناوری اطلاعات، رانت اطلاعاتی را از بین ببرند و مسایل اقتصادی را در اختیار همه قرار دهند و با استفاده از این روش توانسته اند از میزان فساد در اقتصاد کشور خود بکاهند و رتبه خود را در آمارهای در زمینه فساد اقتصادی به جای مطلوب تری برسانند.

*** تحولات اوکراین در بوته ی تحلیل
حضور نظامی روسیه در قلمرو حاکمیت کشور اوکراین و تقابل با غرب، سبب هشدارهای بین المللی در خصوص بروز تنش نظامی میان غرب و روسیه شده است. حوادث اوکراین و موضع گیری غرب و روسیه در این میان یکی دیگر از محورهای مورد توجه امروز روزنامه ها بود.
در این میان برخی از روزنامه ها در پیش بینی خود با اشاره به تهدید امنیتی علیه روسیه، انتقام جویی غرب از روسیه را شکست خورده اعلام کردند. برخی دیگر حضور نظامی روسیه در اوکراین را نشانه یی از تنش در صلح و امنیت ملی دانسته و معتقدند که روسیه در مسیر خود دچار اشتباه محاسباتی شده است که این امر به ضرر این کشور است. عده یی نیز نتیجه ی نزاع روسیه و اوکراین را بروز جنگ میان دو طرف دانستند.
«اوکراین در مرز شرق و غرب» عنوان یادداشت روزنامه ی «کیهان» بود. این روزنامه با اشاره به حضور غرب در تحولات این کشور نوشت: مداخله غرب و به خصوص آمریکا در این موضوع هرگونه تردیدی را درباره اینکه آنچه در کی یف می گذرد یک رخداد درون سرزمینی است یا یک اقدام خارجی بر طرف کرد ضمن آنکه اظهارات مقامات کاخ سفید و خط و نشان کشیدن های آنان برای سران روسیه نشان داد که موضوع تحولات اوکراین فراتر از مرزهای این کشور و نوعی تهدید قوی امنیتی علیه روسیه به حساب می آید.
کیهان همچنین در ادامه غرب را در این مسیر شکست خورده دانست و نوشت: اگر غرب بر مبنای انتقامجویی از روسیه و یا وادار کردن مسکو به عقب نشینی از مواضع خود در قبال دمشق دست به تغییرات در کی یف زده است، قاعدتا به جایی نمی رسد. غرب و بخصوص آمریکا در عرصه رسانه می تواند غلبه بر قدرت نظامی روسیه را به رخ بکشد ولی واقعیت این است که روسیه از یک طرف ارزش استراتژیک سوریه و دریای پرمنفعت مدیترانه را می داند و از طرف دیگر این توانایی را دارد که در یک دوره زمانی کوتاه راه های موفقیت دولت وابسته به غرب در کی یف را سد کند و در یک انتخابات ورق را برگرداند.
روزنامه ی شرق هم در یادداشتی با عنوان «بحران اوکراین زمینگیری حقوق بین الملل» به مسایل این کشور از دریچه ی حقوقی نگریست. به نوشته ی شرق حضور نظامی فدراسیون روسیه در قلمرو حاکمیت کشور مستقل اوکراین بار دیگر آسیب پذیری و شکنندگی جامعه بین المللی بر استقرار صلح و امنیت بین المللی را آشکار کرد.
این روزنامه نوشت: فدراسیون روسیه از شکست پرهزینه خود در افغانستان درس های لازم را نگرفته است و همچنین از دست وپازدن ایالات متحده آمریکا در باتلاق افغانستان و عراق هوشیار نشده است. فدراسیون روسیه بار دیگر دچار اشتباه محاسباتی شدیدی شده و به بازی خطرناکی دست یازیده است. امور جهانی امروزه به طور تنگاتنگی به همدیگر گره خورده است و هر ناامنی و بحرانی در یک گوشه از جهان سریعا به مناطق دیگر منتقل می شود و رنگ وبوی جهانی به خود می گیرد.
روزنامه ی «قانون» نیز در گزارشی با عنوان «چندسانتیمتر تا جنگ» به نقل از «آندری ایلاریونونف»، مشاور سابق «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه نوشت: اوکراین با خطر یک جنگ تمام عیار و برادرکشی با دولت روسیه مواجه است. این کشور باید مرز هایش را با روسیه ببندد.
رویای روس تبار ها برای پیوستن به سرزمین مادری، جنگ رسانه ای، واکنش غربی ها و تهدید روسیه و بازی دوگانه و خطرناک روسی از محورهای موضوعی گزارش قانون بود.

*** حال خراب محیط زیست
توجه ویژه ی رهبر معظم انقلاب و نیز دولت یازدهم به اوضاع زیست محیطی کشور و سخنرانی روز گذشته ی حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمد خاتمی» رییس جمهوری پیشین در مراسم نهمین بزرگداشت دکتر «تقی ابتکار» در مورد بحران محیط زیست، بهانه یی شد تا محیط زیست بار دیگر بر پیشانی روزنامه ها بازگردد.
روزنامه اعتماد امروز در یادداشتی با عنوان « تهران بیش از این طاقت ندارد» به اظهارات حضرت آیت الله خامنه ای درباره ی اوضاع محیط زیست تهران اشاره کرد و نوشت: در دیدار اخیر اعضای شورا و مدیران شهری با مقام معظم رهبری، ایشان از وضعیت زیست محیطی تهران به خصوص در زمینه ساخت و سازهای دامنه های جنوبی البرز و ارتفاعات بالای 1800 متر، در خصوص از بین رفتن باغات و فضاهای تنفسی شهر تهران و دیگر آلودگی ها گله مند بودند. در همین ابتدا لازم است توجه مجدد شود که تحقق شاخص های توسعه پایدار و زیست محیطی شهر تهران مستلزم دگرسازی ساختار کلان مجموعه شهری تهران است که شهرداری و شورای شهر نیزبخشی از این سیستم هستند و لازم است در برنامه و بودجه مدیریت شهری بازنگری جدی داشته باشند.
این یادداشت در ادامه ضمن اشاره به بودجه ی شهرداری برای مقابله با مشکلات زیست محیطی نوشت: این یک واقعیت است که هزینه های اداری و اجرایی و نگه داشت در شهرداری باید به شدت کاهش یابد و حوزه سرمایه یی مخصوص در زیرساخت های حمل و نقل عمومی و زیست محیطی ارتقا و افزایش یابد اما نباید فراموش کرد چالش ها و معضلات زیست محیطی تهران فقط محدود به مناطق 22 گانه شهرداری تهران نیست از این رو با بودجه شهرداری که قاعدتا بودجه مناطق 22گانه شهر است نمی توان ساماندهی چالش ها و معضلات محیط زیستی از قبیل انواع آلودگی ها، بهداشت، سلامت شهری و همچنین صیانت از باغات و کوهسارهای جنوبی البرز و روددره ها و غیره را انتظار داشت.
روزنامه ی «ابتکار» هم در گزارشی به سخنان سید محمد خاتمی اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: در حوزه محیط زیست با آسیب ها و خطرات بزرگی در کشور مواجه هستیم که بخشی از آن جنبه جهانی داشته و ناشی از رفتار نادرست انسان صنعتی و مدرن و بخشی از آن ناشی از مدیریت ناصحیح است. مسایلی از جمله گرم شدن زمین، خشک شدن دریاچه ها، نابودی جنگل ها و مراتع، افت آبهای زیر زمینی، آلودگی هوا و صوتی از جمله مشکلاتی هستند که ناشی از ناتوانی یا نارسایی کارهای انجام شده به وجود آمده است.
خاتمی همچنین اقدام های صورت گرفته تاکنون را مفید اما ناکافی دانست و از مدیریت ناصحیح دولت ها در حوزه ی محیط زیست انتقاد کرد.

*** صدای کودکان خیابانی به گوش کسی نمی رسد
کسی صدای کودکان کار را نمی شوند. صدای شکسته شدن استخوان های نحیف سرچهارراه خیابان، صدای بلوغ زودرس در 6 سالگی ها، صدای مرگ تدریجی یک آینده و رویا، دستان چرک گرفته ای که گل های زیبای نرگس را پشت چراغ قرمز عرضه می کنند، کسی این صداها را نمی شود، نمی بیند.
مبارزه با پدیده ی کودکان کار گرچه از سوی برخی از نهادها و سازمان های مردمی در پیش گرفته می شود اما با تعدد روز به روز این کودکان در خیابان ها به نظر می رسد یا سیاست های پیش گرفته شده کارایی لازم را ندارند و یا توجهی به این گروه از افراد جامعه که بخشی از آینده ی کشور نیز هستند؛ نمی شود.
گزارش اجتماعی امروز روزنامه «رسالت» به این موضوع پرداخته است.
این روزنامه نسبت به بی توجهی مسوولان انتقاد کرد و نوشت: امروزه، پدیده کودکان خیابانی، یکی از مسایل عمده اجتماعی است که درخصوص آن حرف و حدیث های زیادی شنیده شده و می شود؛ مسئله ای که به رغم موضع گیری های متعدد و تلاش های فراوان، کماکان نظام سیاستگذاری اجتماعی کلانشهرها را به چالش فرا می خواند. به جرات می توان گفت که در پهنه کلانشهرهای ما، هیچ نهادی خود را برای مقابله با معضل کودکان خیابانی توانمند نمی بیند و همواره از کم کاری، مسئولیت گریزی و جزیره ای عمل کردن نهادهای مرتبط، سخن رانده می شود.
این روزنامه افزود: آنچه در خصوص کودکان خیابانی نمایان است عدم هماهنگی وهمکاری دستگاه های مرتبط با این موضوع است که هر کدام به نحوی مسئولیت را به گردن دیگری می اندازد و شانه از زیر بار مسئولیت خالی می کند. در حالی که حل این مسئله اجتماعی نیازمند تعامل و همکاری همگانی است.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9283**2054
انتهای پیام /*




12/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن