تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804023369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسته ویژه مشاور سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
بسته ویژه مشاور سلامت
مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش شهروندان درباره آداب سفارش غذا در رستوران، خوراکی‌های ضد درد کلیه،‌ پیامدهای چشم و هم‌چشمی در زندگی و نشانه‌های پوکی استخوان توضیح دادند.

به گزارش نامه نیوز، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و بالا بردن دانش مردم برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود مطالب آموزشی را منتشر می کند و در عین حال به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می دهد.




خوراکی‌هایی برای کاهش درد کلیه‌


علی حسینی، متخصص طب سنتی برای کاهش دردهای کلیه و پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه توصیه کرد که آب پرتقال، گوجه فرنگی، گوشت ماهی، میگو و مرغ بسیار استفاده شود و در مقابل مصرف نان، ماکارونی و قهوه در برنامه غذایی به حداقل برسد.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس،تشکیل سنگ در کلیه با درد زیادی همراه است و با علائمی مثل دل‌درد، تهوع، استفراغ و تب دیده می‌شود.


وی ادامه داد: درمان و پیشگیری از ابتلا به این بیماری در طب سنتی به روش های مختلفی انجام می شود به عنوان مثال مصرف آبلیموی تازه و لیموترش برای درمان سنگ کلیه موثر است چراکه آبلیموی تازه در صورتی که با آب ترکیب شود موجب پیشگیری از تجمع و تشکیل مواد مضر در ادرار، سیستم ادراری به ویژه کلیه‌ها می شود. این متخصص طب سنتی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به دردهای کلیه و سنگ کلیه باید برخی مواد خوراکی را از برنامه غذایی خارج کرد.به عنوان مثال مصرف خوراکی‌هایی مانند نان، ماکارونی و شکر فرآوری شده را در برنامه رژیم غذایی خود باید به حداقل رساند.


حسینی ادامه داد: باید مصرف خوراکی‌ها و غذاهایی که در آنها از لبنیات و ذرت استفاده شده را تا حد امکان کاهش داد چون احتمال سنگ‌سازی را در کلیه افزایش می‌دهد.


این متخصص طب سنتی گفت: افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند باید از گوشتهای بدون چربی بیشتر استفاده کنند و به جای گوشت قرمز از گوشت سفید مثل گوشت ماهی، میگو و مرغ استفاده شود.


وی بر کاهش مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه در این افراد تأکید کرد و گفت: در مقابل برای تقویت کلیه‌ها می‌توان چای سبز، عصاره گیاه قره قاط، دم نوش کاکل ذرت و جوشانده خارمریم مصرف کرد.


حسینی تصریح کرد: مصرف آب پرتقال نیز موجب افزایش سیترات پتاسیم در ادرار شده و از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند.


این متخصص طب سنتی افزود: در برنامه غذایی بهتر است از سبزی و میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان مثل گیلاس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات تازه استفاده کرد. همچنین نکته مهم در کاهش درد و پیشگیری از سنگ کلیه مصرف زیاد آب است.


چشم و هم‌چشمی موجب افسردگی می‌شود


اصغر دادخواه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، چشم و هم‌چشمی را زمینه ساز اختلافات خانوادگی عنوان کرد که موجب اضطراب و افسردگی در افراد می‌شود.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: چشم و هم‌چشمی، رقابت‌های بدون ضابطه است و کسی که چشم و هم‌چشمی می‌کند، هویت خودش را به اطرافیان واگذار می‌کند.


وی افزود: معمولا شخصیت و هویت شخصیتی مربوط به دوران تربیتی و نوع آموزش‌ها در این دوران است. بنابراین باید گفت این آسیب با یادگیری ارتباط دارد.


وی با تاکید بر تاثیر رفتار والدین با کودک در این باره گفت: والدین باید با فرزند خود به گونه‌ای رفتار کنند که او به هویت خود اعتماد کند. رفتارهایی که حاکی از تقلید از دیگران است موجب می شود تا کودک نیز رفتار چشم و هم‌چشمی را بیاموزد.


دادخواه ادامه داد: چشم و هم‌چشمی همان تقلید از رفتارهای دیگران است که در جریان مهارت هایی که فرد آن ها را یاد می گیرد درونی می شود. این مهارت ها در خانواده و بسته به نوع فرهنگ جامعه دارد.


این متخصص بهداشت و روان گفت: در چشم و هم‌چشمی انسان خودش را با افرادی مقایسه می‌کند که ممکن است شرایط و رابطه‌هایشان با او هماهنگ نباشد و بدون در نظر گرفتن ساختار خانوادگی و ارزش های فرهنگی رایج در جامعه به تقلید از رفتار کسانی می پردازد که مولفه های فرهنگی متفاوتی نسبت به فرد تقلید کننده دارد. بپردازد.


وی افزود: این تقلید‌ها ممکن است در زمینه محل اسکان، مراسم‌ها، پوشش‌های شخصی، نوع غذا خوردن و برقراری ارتباط باشد که نوعی بی‌هویتی و پوچی را همراه دارد زیرا فرد خود واقعی‌اش نیست.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: چشم و هم‌چشمی در نهایت موجب افسردگی می‌شود. بنابراین کسانی که به این رفتار مبادرت می ورزند باید آماده این اختلال در آینده نزدیک باشند.


وی ادامه داد: علت افسردگی به تفاوت های اقتصادی و فرهنگی فرد تقلید کننده با کسی که از او تقلید می‌کند مربوط می‌شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی افزود: مشکلات اقتصادی، اختلافات زناشویی و مشکل در روابط بین فردی پیامدهای چشم و هم‌چشمی است زیرا همان طور که اشاره شد، هماهنگی اقتصادی در چشم و هم‌چشمی وجود ندارد و فرد دچار تناقض می‌شود. این موضوع زمینه‌ساز اختلاف های خانوادگی و زناشویی می شود.


دادخواه خاطرنشان کرد: هر کس باید از ظرفیت خودش استفاده کند و چنانچه خلاف آن باشد دچار اضطراب و آسیب به خود و اطرافیانش می‌‌شود.


چه غذاهایی سفارش دهیم؟


شیوا فرجی، متخصص تغذیه گفت: برای پیشگیری از پرخوری و افزایش وزن و چربی خون باید مراقب بود تا در رستوران غذاهای پرچرب سفارش نداد که غذاهای کبابی و سوپ و سالاد می‌تواند بهترین سفارش باشد.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در پاسخ به اینکه برای پیشگیری از چاقی و چربی خون در رستوران چه غذاهایی را باید سفارش داد گفت: وقتی بیرون از خانه غذا می‌خوریم نمی‌توانیم میزان کالری آن را به طور دقیق حساب کنیم چرا که از کیفیت پخت آن مطمئن نیستیم ولی توصیه می‌شود افراد به رستوران‌هایی مراجعه کنند که فهرست غذایی متنوع داشته و غذاهای کم‌چرب را بیشتر ترجیح دهند.


وی ادامه داد: جوجه‌کباب، ماهی کباب شده، سبزی‌های پخته، سالاد و سوپ جزو غذاهای کم‌کالری محسوب می‌شوند که چربی چندانی هم ندارند.


وی توصیه کرد تا برای پیشگیری از پرخوری در رستوران از زمان سفارش دادن غذا یک لیوان آب نوشیده شود تا هم به هضم غذا کمک کند و هم اینکه فرد زودتر احساس سیری کند.


فرجی بر این نکته تاکید کرد که باید در رستوران از خوردن غذاهای مخلوط مانند بشقاب‌های مملو از گوشت‌های ماهی و مرغ سرخ شده با نام‌های عجیب و غریب خودداری کرده چرا که اینگونه غذاها کالری زیادی دارند.


به گفته این متخصص تغذیه اگر به هر دلیلی غذای سرخ شده در رستوران سفارش می‌دهید باید حتما لایه روی آن را جدا کرده چراکه این قسمت روغن زیادی را به خود جذب می‌کند.


فرجی گفت: حتی اگر به هر دلیلی تمایل به سفارش پیتزا دارید ترجیحا از پیتزاهای حاوی سبزیجات استفاده کنید و در مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده به دلیل چربی زیاد که هم خطر افزایش وزن و هم افزایش چربی خون را به دنبال دارد باید پرهیز کرد.


وی در پاسخ به اینکه اغلب افراد در رستوران نوشابه را در کنار غذا سفارش می‌دهند و چه راهکاری برای آن توصیه می‌شود گفت: نخستین توصیه ما استفاده از آب یا دوغ بدون گاز است اما اگر به هر دلیلی افراد تمایل به مصرف نوشابه دارند آن را با مقداری آب و یخ رقیق کنند تا حداقل مقدار کمتری نوشابه مصرف کرده و کالری کمتری دریافت کنند.


درد کلی بدن نشانه پوکی استخوان است


احسان فلاح؛ متخصص ارتوپدی اولین نشانه پوکی استخوان را اظهار درد در اکثر نقاط بدن، ضعف در اندام و درد کلی بدن عنوان کرد و گفت: این علائم می‌تواند نشانه پوکی استخوان باشد.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در پاسخ به پرسش شهروندان در مشاوره سلامت در مورد پوکی استخوان اظهار داشت: پوکی استخوان بر اساس تعریف علمی، با انجام آزمایش BMD مشخص می شود. افرادی که عدد نهایی آزمایش‌شان منفی 5/2 باشد پوکی استخوان دارند و اگر این عدد بین منفی 1 تا منفی 2 باشد در مرحله قبل از پوکی استخوان قرار دارند.


متخصص ارتوپدی گفت: اگر جذب کلسیم و ویتامین D فرد کم باشد فرد به پوکی استخوان مبتلا می‌شود بنابراین رژیم غذایی و محل زندگی فرد که در معرض نور خورشید باشد یا نه، در پیدایش پوکی استخوان موثر است.


استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش تصریح کرد: بیماری‌هایی که سیستم داخلی بدن و استخوان‌ها را درگیر کنند به پوکی استخوان می‌انجامند که البته علل شایع ابتلا به پوکی استخوان نیستند.


فلاح ادامه داد: کاهش فعالیت روزانه فرد می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود؛ فردی که اصلاً فعالیت روزانه ندارد، سنش بالاست و همزمان سیگار می‌کشد یا فردی که در رژیم غذایی خود از لبنیات بهره نمی‌برد در معرض پوکی استخوان قرار دارند.


وی اولین نشانه پوکی استخوان را مراجعه بیمار با اظهار درد در اکثر نقاط بدن، ضعف در اندام و درد کلی بدن عنوان کرد و افزود: این علائم می‌تواند نشان از پوکی استخوان باشد.


استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش تصریح کرد: افراد مبتلا به پوکی استخوان مستعد شکستگی‌ هستند و شایع‌ترین نوع شکستگی در این افراد شکستگی اطراف مچ دست و مفصل ران است.


متخصص ارتوپدی ادامه داد: زنان بعد از سن یائسگی و افرادی که مدت زیادی بی‌حرکت بوده‌اند یا دچار بیماری هستند باید آزمایش BMD را انجام دهند.


فلاح افزود: بهترین درمان در مراحل اولیه پوکی استخوان به منظور پیشگیری و عدم پیشرفت آن، تغییر در سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و ترک دخانیات است.


وی توصیه کرد: از انجام خودسرانه آزمایش BMD بپرهیزند چرا که اشعه زیادی را وارد بدن بیمار می‌کند و مطمئن باشند که اگر لازم باشد پزشک درخواست این آزمایش را خواهد داد.




1392/12/12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن