تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821228483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضای غبارآلود کارآفرینی/ صنعت و دانشگاه در مازندران تعامل ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر گزارش می دهد؛
فضای غبارآلود کارآفرینی/ صنعت و دانشگاه در مازندران تعامل ندارند
رامسر - خبرگزاری مهر: نبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت، عدم استفاده از تخصص و مهارت نخبگان، کم توجهی به آموزش نیروی انسانی و وجود بوروکراسی های سنگین، فضای کسب و کارهای کارآفرینانه را غبارآلود کرده است.



به گزارش خبرنگار مهر، تقویت آیین نامه های حمایتی، بازنگری در فرهنگی مدیریتی، تعامل مطلوب بین سطوح علمی و اجرایی، توجه به پزوهش و تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان می تواند در بهبود فضای کسب و کارهای کارآفینانه نقش موثر داشته باشد. محمدتقی امینی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور  و رئیس دانشکده مدیریت مازندران در خصوص موانع و چالش های پیش روی مدیریت کسب و کار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در ایران، مهمترین مشکل در زمینه کسب و کار کمبود یا نبود ارتباط بین سطوح علمی و اجرایی است و ارتباط دانشگاهها و مراکز علمی با صنعت تنها یک ارتباط صوری بوده و در عمل هیچگونه تعاملی بین آنها نیست.

وی افزود: ارتباط تنیده شده ای بین دانشگاهها و مراکز علمی و صنعت وجود ندارد و فارغ التحصیلان فقط بصورت تئوری با صنعت سر و کار دارند و در عمل این تعامل دیده نمی شود، در حالیکه اگر بتوانیم تجربیات کسب و کار مدیران موفق و ناموفق را به صورت عملی به آنان آموزش دهیم، فضای کسب و کار وضعیت مطلوب تری پیدا خواهد کرد اگرچه در سالهای اخیر تا حدودی این ارتباط برقرار شده است ولیکن هنوز بسیار جا دارد تا این ارتباط بطور کامل برقرار شود.

دکتر امینی اضافه کرد: طی هشت سال دفاع مقدس با وجود تحریم ها و کمبودها، عاملی که کمک کرد تا خودکفا باشیم، ارتباط بین صنعت و محیط نظامی بود و همین امر باعث شد تا پیشرفت های خوبی در زمینه نظامی داشته باشیم و اعتقادم براین است  که در همه زمینه ها این ارتباط باید برقرار شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رشد علمی و رشد صنعت و رسیدن به کسب و کار مطلوب مستلزم ارتباط مراکز علمی با صنعت است و تا زمانیکه صنعت احساس نیاز به دانشگاه نکند، ارتباط دوجانبه برقرار نمی شود و این مهم نیازمند فرهنگسازی است.

وی گفت: مدیران ارشد ما نیز باید غرق درکار اجرایی نشوند بلکه تصمیم سازی کنند و کارهای اجرایی را به مدیران زیر مجموعه خود بسپارند.

اقتصاد دانش بنیان مستلزم فضای مطلوب کسب و کار است عمران یونسی دانشجوی دکتری رشته فناوری و اطلاعات و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: اقتصاد دانش بنیان مستلزم فضای مطلوب کسب و کار است و این امر جز با آموزش نیروی انسانی محقق نمی شود.

وی افزود: سرمایه انسانی عنصری بسیار ارزشمند و اساسی در اقتصاد  دانش بنیان محسوب می شود و به همین دلیل آموزش ، تحقیق و پژوهش به منظور پرورش نیروی انسانی ضروری است و از این رو نهادهایی که در امر آموزش عالی فعالیت دارند باید در جهت برنامه ریزی در راستای ایجاد اشتغال مولد گام بردارند.

یونسی اضافه کرد: عدم استفاده کاربردی از تخصص ها و مهارت های نخبگان و ضعف آیین نامه ها ی حمایتی بنیاد ملی نخبگان و عدم مشارکت آنان در زمینه های علمی کشور از جمله چالش های موجود در فضای کسب و کار کشور است.

وی با اشاره به مشکلات شرکت های دانش بنیان گفت: عدم اعتماد بانک ها به این موسسات باعث شده تا این نهاد ها کارایی لازم را نداشته باشند که امیدواریم در دولت تدبیر و امید به توجه به نگاه ویژه آن به نخبگان ، این امر به سرانجام مطلوب برسد و زمینه برای اشتغالزایی مناسب فراهم شود.

دکتر زین العابدین رحمانی استاد دانشگاه نیز به خبرنگار مهر گفت: وجود بوروکراسی سنگین ، عدم استفاده از دانش مدیریت ، ضعف دانش مدیران کشور ،ضعف دانشی کسانی که در حوزه کاری فعالیت دارند از جمله چالش های پیش روی مدیریت کسب و کار در کشور است.

رحمانی اضافه کرد: امروزه راه دانشگاهها با کسانیکه در عرصه صنعت  فعال هستند، جداست و این عدم تعامل  و از همه فرهنگ مدیریتی باعث شده تا با موانع متعددی در مدیریت کسب و کار روبرو شویم و باید با پذیرش این فرهنگ و ایجاد باور و اعتقاد در بین مدیران  این فضا را بهبود ببخشیم، کارگردانان جامعه علاوه بر بازنگری فرهنگ مدیریتی بایستی فرهنگ کار را در کشور بگیرند و جلوی بریز و بپاش ها را گرفته و به منابع اطرافمان جهت بدهند.

وی گفت: موسسات و صندوق هاییی که پولهای مردم را در خود ذخیره می کنند ، بخودی خود مانع بزرگی در کسب و کار محسوب می شوند زیرا پول مردم که سرمایه ای مهم برای تولید به شمار میرود را وارد بورس بازی و دلال بازی می کنند و نمی گذارند این سرمایه در چرخه تولید بکار گرفته شود.

رحمانی ادامه داد: در اتاق ما دانشگاهیان بروی صنعتگران باز است و توقع ما از آنان این است که حداقل از پایان نامه های ما در صنعت استفاده کنند و اجازه بدهند دانشجوهای دکتری و کارشناسی ارشد  وارد صنعت شوند و به آنان اطلاعات بدهند و بایستی یخ های سرد و سیاه بین دانشگاه و صنعت برداشته شود.

کارآفرینی دریچه ای نو در اقتصاد دانش بنیان است مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کار آفرینی بحثی جدید و نواست که گسترش آن در کشور دریچه ای تازه را دراقتصاد دانش بنیان باز خواهد کرد.

علی بابایی کارنامی افزود: در همین راستا اداره کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی مازندران با همکاری استانداری درقالب کار گروه سرمایه گذاری واشتغال استان , اقدامات خوبی را انجامداده است.

وی اضافه کرد: نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی واقتصاد دانش بنیان در بدنه دولت و کارگزاران آن و بخش خصوصی، فرهنگ سازی در نیروی کار با همکاری و ارتباط با رسانه ها و برگزاری همایش هایی در این زمینه ازجمله اقدامات هسته علمی اداره کل تعاون مازندران است.

نقش کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی بابایی کارنامی با اشاره به اهمیت کار آفرینی ونقش آن در اقتصاد مقاومتی در کشور، اظهار داشت: تلاش های لازمه در این زمینه انجام شده و باید منتظر نتیجه ماند زیرا فرهنگ کارآفرینی نیروی انسانی دانشی در استان باید همپای کشور برسد.

وی مهارت نیروی کار  را مهمترین نگرانی در این زمینه دانست وگفت: فرصت برای مهارت نیروی کار در دولت زیاد است و در این بخش اداره کل تعاون، سازمان فنی و حرفه ای، سازمان صنعت،معدن وتجارت، مراکز علمی و دانشگاهی و بخش خصوصی و رسانه ها می توانند کمک موثری را داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران بر در دستور کار قرار گرفتن مهارت نیروی کار تاکید کردو افزود: رسانه ها در این زمینه می توانند نقش مهمی داشته باشند.

حسن خیریانپور معاون استاندار مازندران نیز با اشاره به ابلاغ سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري گفت: براي تحقق اين اقتصاد بايد مقوله بهره وري و فراوري متجلي شود و در عصر دانايي آخرين دستاوردهاي علمي و فناوري در حوزه اقتصاد مورد استفاده قرار گيرد. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار مازندران افزود: استان مازندران در زمينه صنعت و معدن ،كشاورزي و گردشگري ظرفيت ها و پتانسيلهاي بالقوه و بالفعل را در خود نهفته دارد. وي با بیان اینکه استان مازندران ‌باید بازارهای آسیای میانه را در اختیار بگیرد، گفت: باید به مقوله بسته‌بندی نیز توجه جدی کنیم. خیریانپور  تاكيد كرد: در حوزه بازرگانی نیز ضمن رعایت بسته‌بندی‌ و فرآوری و استفاده از فناوری‌ها، ارتباط با کشورهای آسیای میانه و استفاده از ظرفیت‌ها ضروری است. به گزارش مهر، به تاکید صاحبنظران نقش دانشگاه ها براي بهره وري و رسيدن به اقتصاد دانش بنيان بسيار مهم است و در راستای توسعه ملی برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از امکانات با همکاری مراکز آموزشی ضروری است. همچنین فعال‌سازی کارگروه پژوهش را در راستاي توسعه و تحرک اقتصادي در مازندران مهم است و باید به سمت درآمدهای مستمر و پایدار پیش رویم که استفاده صرف از امکانات و منابع ملی اقتصاد پویایی را درست نمی‌کند زیرا منابع هر اندازه که باشد استفاده صرف آن را به پایان می‌برد.


۱۳۹۲/۱۲/۱۲ - ۰۶:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن