تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819481597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر آسیایی ولیعهد عربستان؛ تلاشی برای دگرگونی رویکردها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفر آسیایی ولیعهد عربستان؛ تلاشی برای دگرگونی رویکردها تهران- ایرنا- تلاش عربستان برای پیگیری رویکردی کنشگرانه در سیاست منطقه ای و تلاش برای کاهش وابستگی امنیتی به آمریکا با تکیه بر گسترش روابط فرامنطقه ای خود را می توان مهمترین دلیل سفر آسیایی ولیعهد این کشور دانست.


شاهزاده «سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد پادشاه عربستان سعودی، از بیست و ششم بهمن ماه سفری 15 روزه را به چهار کشور آسیایی پاکستان، ژاپن، هند و مالدیو آغاز کرده است.
شاهزاده سلمان از پاکستان، به ژاپن و هند رفت و سرانجام پس از دیدار با مقام های مالدیو به سفر خود پایان داد.
با نگاهی به تحولاتی که هر روز در خاورمیانه شکل تازه ای به خود می گیرد و در فضایی که ائتلاف ها و اتحادهای پیشین کم کم رنگ باخته و شکل تازه ای از توازن های منطقه در حال شکلگیری است، سفر آسیایی شاهزاده سلمان معنای خاصی به خود می گیرد که به نوعی می توان آن را همسو با سیاست کنشگری عربستان سعودی تعبیر کرد.
** خیزش های مردمی و کنشگری عربستان سعودی
عربستان که تاکنون نتوانسته است از خلال تحولات سوریه به مهمترین هدف خود (سرنگونی «بشار اسد» رییس جمهوری این کشور) دست یابد و برخی از رخدادها به طور کامل برخلاف خواست و میل آن پیش رفته است، سعی می کند از حال انفعال خارج شود و خود را به کنشگری فعال تبدیل کند.
این کشور که تاکنون به پیروی از آمریکا در عرصه سیاست منطقه ای رویکرد پشتیبانی داشت، با دگرگونی معادلات سیاسی بین المللی و منطقه ای سعی دارد به شکلی واقع نگر (realstic) امور سیاست خارجی خود را پیش ببرد و از وابستگی صرف به ایالات متحده بکاهد.
در این نگاه تازه، مقام های آل سعود به خوبی درک کرده اند که فقط با «دیپلماسی پترودلار» و «دیپلماسی تلفن و سفارش» نمی توانند همانند گذشته به اهداف سیاسی خود در منطقه دست یابند. آنان متوجه شده اند که معادلات سیاسی در حال دگرگونی است و نگاهی ژرف نگر می خواهد تا بتوان بیشترین بهره را از کمترین فرصت ها برد.
بر همین پایه است که شاهدیم عربستان به دنبال همپیمانی های تازه و استقبال از حضور فعال تر فرانسه و روسیه در مسائل جهان عرب است.
از سوی دیگر، همانگونه که «تلمیذ احمد» سفیر پیشین هند در عربستان، به تازگی در گفت و گو با روزنامه «گلف نیوز» اشاره کرد «خودداری آمریکا از درگیری بیشتر در خاورمیانه به ویژه سوریه فضای مناسبی را برای قدرت های آسیایی مثل هند، چین، ژاپن و کره جنوبی به منظور تقویت حضور خود در خاورمیانه ایجاد کرده است» (1). این امر نیز دلیل شده است که عربستان با دست بازتری به اتحاد و ائتلاف با کشورهایی غیر از آمریکا روی آورد.
در چنین فضایی به نظر می رسد سفر آسیایی شاهزاده سلمان معنایی ویژه دارد و نشان دهنده خیز تازه عربستان برای پیشبرد اهداف منطقه ای خود از راه درگیر کردن کشورهای فرامنطقه ای در معادلات جهان عرب و تبدیل شدن به مرکز دیپلماسی منطقه ای است.
** اهداف سفر آسیایی سلمان
از چهار کشوری که سلمان به آنها سفر کرد، پاکستان، ژاپن و هند هر کدام در منطقه خود وزن سیاسی بالایی دارند و در خاورمیانه نیز دارای منافع بلندمدت بسیاری هستند. هر سه کشور به دنبال ایجاد رد پایی برای نفوذ بیشتر در منطقه هستند و در تلاشند حضور خود را تثبیت کنند.
از طرف دیگر، هر سه کشور به عربستان سعودی به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت مورد نیاز خود می نگرند و بازاری برای سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های صنعتی. در چنین چارچوبی است که سفر سلمان به پاکستان، ژاپن و هند از اهمیت بالایی برای عربستان سعودی برخوردار است.
-پاکستان
مقصد نخست سفر آسیایی سلمان کشور پاکستان بود. تحلیلگران دلایل بسیاری برای روابط نزدیک عربستان و پاکستان عنوان می کنند.
در وضع کنونی 2 مساله اصلی وجود دارد که روابط عربستان و پاکستان را مهم می سازد. یکی از مهمترین این مسائل بحث کمک به مسلح کردن شورشیان سوری است. مدتی است خبرهایی درباره تلاش عربستان برای خرید موشک های ضدتانک و موشک های زمین به هوا به رسانه ها درز پیدا کرده است. در صورت درستی این خبر، یکی از اهداف سفر سلمان به پاکستان می تواند رایزنی برای خرید این سلاح ها از پاکستان باشد.
مساله دیگر به تلاش عربستان برای ایجاد اتحاد نظامی با پاکستان برای تقویت نقش منطقه ای خود در خاورمیانه و خلیج فارس بر می گردد. برخی تحلیلگران معتقدند عربستان قصد دارد پاکستان را به عنوان یک قدرت خارج از منطقه برای توازن بخشی در برابر رقبای خاورمیانه ای خود پیش کشد. در ازای آن عربستان می تواند کمک های اقتصادی در بخش انرژی به پاکستان ارایه کند.
-ژاپن
روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن، اول اسفندماه جاری در تحلیل سفر سلمان به ژاپن به دیدار حدود 200 تاجر ژاپنی و عربستانی با هم برای افزایش حجم تجارت دوجانبه اشاره کرد و ادامه داد: حجم روابط تجاری ژاپن و عربستان به بیش از 56 میلیارد دلار می رسد که این امر نشان دهنده حجم بالای روابط تجاری 2کشور است.
این روزنامه افزود: در حالی که سفر سه روزه سلمان به پاکستان را می توان از زاویه منافع امنیتی و ثبات منطقه ای دید، سفر چهار روزه سلمان به ژاپن را می توان از منظر وابستگی های اقتصادی 2 طرف در چارچوب وابستگی ژاپن به نفت و نیاز عربستان به فناوری های صنعتی بررسی کرد.
یکی دیگر از محورهای سفر سلمان به توکیو را می توان در نگرانی عربستان از رویکرد بازتر اقتصادی ژاپن به ایران پس از توافق شش ماهه بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دید. با برداشته شدن موقت تحریم های بیمه های نفتکش، ژاپن بار دیگر بیمه نفتکش های حامل نفت ایران را از سر گرفته که این امر میدان عمل عربستان سعودی در برخی حوزه ها را محدود کرده است.
همچنین عربستان و ژاپن درباره ساخت یک نیروگاه اتمی توافق کردند. این امر می تواند در کنار خبرهایی که هر از گاهی درز پیدا می کند و از تلاش های عربستان برای خرید بمب اتمی از پاکستان خبر می دهد، نوعی رقابت با ایران در زمینه انرژی هسته ای قلمداد شود.
-هند
در ادامه سفر آسیایی، سلمان بن عبدالعزیز به هند رفت. عربستان سعودی یک پنجم نفت مورد نیاز هند را تامین می کند و همانگونه که خبرگزاری جمهوری اسلامی به تازگی در گزارشی نوشت نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار نفر از کارگران هندی را که برای کار به خارج از کشور رفته اند، در خود جای داده است. این تعداد، بالاترین شمار کارگران هندی در یک کشور خارجی است.
هند نیز خواهان سرمایه گذاری عربستان در بخش زیرساخت ها و صنعت پتروشیمی است و «پی جیدامبارم» وزیر دارایی هند در سفر هفته گذشته خود به عربستان بر این امر تاکید کرد. همچنین، هند چهارمین مصرف کننده نفت (پس از آمریکا، چین و روسیه ) است و 80 درصد نفت مصرفی خود را وارد می کند. بر این پایه، هند به تقویت پیوندهای خود با خلیج فارس نیاز دارد تا از این راه، امنیت تامین انرژی خود را تضمین کند.
در این سفر توافقنامه همکاری نظامی در زمینه آموزش تجارب نظامی-امنیتی و رفت و آمد نظامیان 2 طرف به کشورهای یکدیگر امضا و بر گسترش روابط راهبردی و تجاری 2 کشور تاکید شد.
سفر سلمان به هند در حالی در ششم اسفندماه آغاز شد که همزمان وزیر امور خارجه ایران و معاون نخست وزیر روسیه نیز به هند سفر کرده بودند. این امر نشان دهنده این مساله است که هند در موازنه قدرت در آسیای جنوب غربی از چه توانایی هایی برخوردار است. سفر سلمان بن عبدالعزیز را نیز می توان همسو با تلاش عربستان برای تقویت روابط 2 کشور در برابر روابط هند با دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران تفسیر کرد.
** جمع بندی
در یک جمع بندی کلی می توان سفر سلمان بن عبدالعزیر را به منظور تقویت پیوندهای سیاسی- امنیتی عربستان با برخی کشورهای آسیایی که دارای منافع بلندمدت در خاورمیانه هستند تعبیر کرد. این سیاست عربستان نیز تا اندازه زیادی متاثر از تیرگی روابط عربستان و آمریکا و دور شدن ریاض از وابستگی امنیتی به واشنگتن به سوی پیوندهای امنیتی گسترده منطقه ای و بین المللی است.
بر این پایه می توان محورهای زیر را مهمترین محورهای سفر آسیایی سلمان بن عبدالعزیز دانست:
- مساله سوریه و تلاش برای ایجاد همپیمانی منطقه ای و خارج منطقه ای برای بر هم زدن توازن خارجی در بحث سوریه به سود خود؛
- تلاش برای تقویت اتحادهای پیشین یا ایجاد ائتلاف های برون منطقه ای تازه در برابر ایران با کشاندن پای دیگر بازیگران به معادلات منطقه با توجه به تثبیت هر چه بیشتر قدرت منطقه ای تهران؛ و
-تلاش برای تقویت روابط فرامنطقه ای در راهبرد تازه عربستان برای استقلال نسبی از آمریکا در بحث های امنیتی.
منابع:
1-http://gulfnews.com/news/world/india/salman-bin-abdul-aziz-al-saud-begins-three-day-india-visit-1.1296717
از مهدی جوکار- گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ج**1961**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن