تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802663861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ديدار رييس سازمان بورس و اعضاي کميته فقهي سازمان با مراجع عظام تقليد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ اسفند ۱۳۹۲ (۱۶:۱۹ب.ظ)
تشريح دستاوردهاي کميته فقهي در سفر دو روزه به قم: ديدار رييس سازمان بورس و اعضاي کميته فقهي سازمان با مراجع عظام تقليد رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئيس و اعضاي کميته فقهي سازمان بورس و کارگروه فرعي اين کميته در قم و نيز جمعي از معاونين و مديران سازمان بورس در سفري دو روزه به قم، با مراجع عظام تقليد ديدار کردند.
به گزارش خبرگزاري موج، ديدار با حضرات آيات عظام مکارم شيرازي، صافي گلپايگاني، وحيد خراساني، موسوي اردبيلي، سبحاني و علوي گرگاني، ازجمله برنامه هاي سفر مسئـولان ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار به قم بود.
صالح آبادي در اين ديدارها، ضمن ارائه گزارشي از وضعيت بازار سرمايه ايران، عملکرد 7 ساله کميته فقهي سازمان بورس و اقدامات اين کميته در راستاي نظارت بر مباني فقهي ابزارهاي جديد مالي را تشريح کرد.
وي با بيان اينکه امروز بازار سرمايه ايران با بيش از 7 ميليون سهامدار، يکي از فراگيرترين بازارها در کشور به شمار مي رود، افزود: جامعه سهامداري در کشور در حالي به حدود 7 ميليون نفر رسيده است که با اجراي برنامه جديد دولت مبني بر آزادسازي سهام عدالت، جمعيت سهامداران کشور به بيش از 50 ميليون نفر خواهد رسيد و از اين رو، ضروري است سؤالات و دغدغه هاي شرعي مردم پيرامون ابعاد مختلف فعاليت در ايـن بازار، مورد توجه ويژه قرار گيـرد.
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار تقريبا از اوايل تأُسيس سازمان بورس و با حضور اساتيد برجسته حوزه تشکيل شد، افزود: طي اين مدت، دغدغه سازمان همواره اين بوده است که هرگونه طراحي و ابزارسازي جديد در اين بازار، منطبق بر مباني شرع مقدس اسلام باشد و از اين رو، شوراي عالي بورس نيز تصويب کرد که تمامي ابزارهاي جديد مالي که براي تصويب به شورا ارائه مي شوند، بايد مصوبه کميته فقهي را داشته باشند.
وي از آمادگي کامل سازمان بورس و اوراق بهادار براي توسعه تعاملات با حوزه هاي علميه خبر داد و گفت: مسئولان بازار سرمايه همواره رهنمودها و ارشادات مراجع عظام تقليد را سرلوحه فعاليت هاي خود در راستاي ايجاد بازار سرمايه اسلامي و مبتني بر مباني شرع مقدس اسلام، قرار داده و به اين موضوع اعتقاد دارنـد.
حجت الاسلام و المسلمين دکتر مصباحي مقدم، رئيس کميته فقهي سازمان بورس نيز در اين ديدارها، گزارشي از عملکرد 7 ساله کميته فقهي ارائه کرد. وي گفت: کميته فقهي که با ايده دکتر صالح آبادي پس از تصدي مسئوليت رياست سازمان بورس و اوراق بهادار تأسيس شد، از بدو تأسيس تاکنون، بيش از 80 جلسه داشته و همه موارد ارجاعي به کميته درخصوص ابزارهاي جديد مالي و ساير موارد را با دقت لازم و بصورت تفصيلي، از حيث انطباق با موازين فقهي مورد بررسي قرار داده است.
وي افزود: علاوه بر کميته فقهي که در تهران مستقر است و بصورت منظم، تشکيل جلسه مي دهد، کارگروه فرعي کميته فقهي در قم نيز که از نخبگان حوزوي مسلط به مباحث مالي و اقتصادي تشکيل شده است، وظيفه ارتباط مستمر و منظم با دفاتر مراجع عظام تقليد به منظور طرح مسائل و دغدغه ها و استفتائات پيرامون مسائل روز بازار سرمايه را برعهـده دارد.
مصباحي مقدم به اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در برگزاري دوره بين المللي بازار سرمايه اسلامي (ICM) اشاره کرد و گفت از 5 سال گذشته تاکنون، اين دوره بصورت مستمر توسط سازمان بورس برگزار و دستاوردهاي کميته فقهي در زمينه توسعه ابزارهاي مالي جديد، به نخبگان مالي از ساير کشورها ارائه شده که به اذعان شرکت کنندگان، مباحث طرح شده در اين دوره جزو جامع ترين و غني ترين مباحث در حوزه مالي اسلامي است.
همچنين آيت الله تسخيري، عضو کميته فقهي سازمان بورس نيز که نماينده مقام معظم رهبري در کميته فقهي جده "وابسته به سازمان کنفرانس اسلامي" و نيز عضو هيئت خدمات مالي اسلامي "IFSB" و سازمان حسابداري و حسابرسي نهادهاي مالي اسلامي "AAOIFI" است، در اين ديدارها به تأکيد ويژه مسئولان بازار سرمايه بر درنظر گرفتن جوانب فقهي در ابزارسازي در بازار سرمايه اشاره و خاطرنشان کرد خوشبختانه در جلسات کميته فقهي، اعضاي کميته با دقت و وسواس زياد، هرگونه طرح و يا پيشنهاد درخصوص معرفي ابزارهاي جديد مالي را مورد بررسي قرار داده و تا زماني که از انطباق آن با موازين فقهي اطمينان حاصل نکنند، مجوز ورود اين ابزارها به بازار سرمايه را صادر نمي کنند.
وي تأکيد کرد اهتمام سازمان بورس و کميته فقهي سازمان اين است تا در تعامل گسترده و مؤثر با مجامع ذيربط بين المللي، دستاوردهاي بازار سرمايه ايران در زمينه مباحث فقهي را به اين مجامع ارائه نمايد.
حجت الاسلام و المسلمين موسويان، دبير کميته فقهي سازمان بورس نيز ضمن ارائه توضيحاتي درخصوص فعاليت کميته فقهي سازمـان بورس، ورود جدي حوزه ها به مباحث مالي، به ويژه مباحث مرتبط با بازار سرمايه را لازمه توسعه اين بازار دانست و افزود: امروز، با توسعه بازار سرمايه و تحولات جديد و مستمر در اين بازار که به ايجاد ابزارها و نهادهاي جديد مالي، به شکل بسيار گسترده و متنوع در جهان و ايران منجر شده و طيف وسيعي از مردم را مخاطب قرار داده است، ضروري است نخبگان حوزه نيز بصورت جدي به اين عرصـه ورود پيـدا کرده و اين تحولات را از منظر فقهي مورد مداقه قرار دهند.
در اين ديدارها، مراجع عظام تقليد، حضرات آيات عظام مکارم شيرازي، صافي گلپايگاني، وحيد خراساني، موسوي اردبيلي، سبحاني و علوي گرگاني نيز تأسيس و فعاليت کميته فقهي در بازار سرمايه را اقدامي مثبت و مؤثر دانسته و رهنمودهايي را به مسئولان اين بازار ارائه کردند.
رييس و اعضاي کميته فقهي سازمان بورس همچنين در جريان سفر دو روزه به قم، با اعضاي کارگروه فرعي کميته فقهي سازمان بورس نيز نشست داشتند. در اين جلسه، اعضاي کارگروه فرعي کميته فقهي پيشنهادات خود را به منظور گسترش فعاليت هاي اين کارگروه ارائه کردند.
صالح آبادي نيز با بيان اينکه تعامل مستمر و گسترده با حوزه هاي علميه به منظور دريافت ديدگاهها و نقطه نظرات نخبگان حوزوي در مسير توسعه بازار، در اولويت برنامه هاي سازمان قرار دارد، بر لزوم تدوين نقشه راه مشخص به منظور تحقق اين هدف تأکيد کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن