تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802746985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدل مدیریتی آثار تاریخی با مشارکت بخش خصوصی تغییر می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدل مدیریتی آثار تاریخی با مشارکت بخش خصوصی تغییر می کند مشهد - ایرنا - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مدل مدیریتی آثار تاریخی و بناهای ملی ثبت شده در فهرست آثار ملی را با باز گذاشتن فضا برای حضور موثربخش خصوصی برای مشارکت در این زمینه تغییر می دهیم.


ˈمسعود سلطانی فرˈ روز شنبه در جمع مدیران کل ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانهای سراسر کشور در مشهد افزود: حضور و مشارکت بخش خصوصی در مدیریت، بهره برداری و بازسازی و مرمت آثار تاریخی با استفاده از راهکار قانونی صندوق احیاء بناهای تاریخی ممکن می شود لذا از سال آینده در دستور کار قرار می گیرد.
وی بیان کرد: طی 83 سال گذشته از زمان تشکیل سازمان میراث فرهنگی تاکنون از مجموع حدود یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی مورد توجه حدود 5/3 درصد یعنی در حدود 32 هزار اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: متاسفانه در این مدت در انجام مهمترین مسوولیت و وظیفه این سازمان یعنی حفاظت، صیانت، مرمت و بازسازی آثار تاریخی موفق عمل نشده لذا مشکلات، خلاء ها و کمبودهای فراوانی وجود دارد.
وی تاکید کرد: باید در زمینه مدیریت بناها و آثار تاریخی کشور، در دولت یازدهم تحول مدیریتی انجام شود.
او افزود: امروز در عرصه انجام وظایف سازمان در حوزه صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی مشکلات و نارضایتیهایی وجود دارد لذا بازنگری اساسی در برنامه های و سیاستهای مدیریتی ضروری است.
معاون رییس جمهور گفت: در طول 83 سال گذشته دغدغه حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و تلاش در جهت رشد و توسعه کشور در این عرصه تنها در حد حرف باقی مانده لذا بطور جد نیازمند آن هستیم که برای استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و هنری در جهت اقتصاد، ترویج اقتصاد فرهنگی و هنری اقدامی بنیادین و اساسی انجام دهیم.
سلطانی فر اظهارداشت: در بسیاری از کشورها ثبت خانه، ملک و هرگونه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به معنای رشد اقتصاد و وضعیت مطلوب حمایتی از آن اثر، افزایش بهای اقتصادی ملک، باز شدن فضا برای انجام فعالیتهای اقتصادی در اثر و بهره اقتصادی از فرهنگ و هنر و در نتیجه حفاظت مطلوبتر از اثر تاریخی است حال آنکه در کشور ما این وضعیت بگونه دیگری است.
وی تاکید کرد: باید از کلیه فضاهای تاریخی و فرهنگی ملی استفاده بهینه در جهت اعتلاء فرهنگ و هنر و معرفی هرچه بهتر کشورمان به گردشگران شود.
او افزود: در این خصوص باید اجازه دهیم با استفاده از ظرفیتهای صندوق احیاء بناهای تاریخی که در طول هشت سال گذشته مصوب شده و عملکرد موثری نداشته ورود بخش خصوصی را با هدف بهره برداری اقتصادی، حفظ و حراست واقعی و جدی از آثار تاریخی مد نظر قراردهیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهارداشت: بر این اساس با سرمایه گذاری بخش خصوصی همراه با طرح، نقشه، استانداردها، نظارت و حضور کارشناسان میراث فرهنگی و در چارچوب برنامه های این سازمان باید به صورت موقت اقدام به مرمت، بازسازی، نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی شود.
وی گفت: تبدیل و تغییر کاربری آثار تاریخی و فرهنگی به موزه، دانشگاه، رستوران، واحد اقامتی و غیره و بهره برداری و استفاده بخش خصوصی در کنار نظارتهای سازمان می تواند به حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی منجر شود.
سلطانی فر افزود: این سیاست یکی از مهمترین و اولویتدار ترین امور سازمان میراث فرهنگی در سال آینده خواهد بود.
وی ادامه داد: آثار تاریخی و ملی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو از این امر مستثنی هستند و همچنان از همه نظر تحت مدیریت سازمان باقی می مانند.
او گفت: از مجموع آثار ملی کشور 16 بنا در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده و 75 اثر نیز در نوبت ثبت یونسکو قرار دارد که این سیاست مرمت و بهره وری با مشارکت بخش خصوصی مشمول این آثار نمی شود.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین ملاکهای ارزشیابی مدیران در استانها روند مشارکت جویی بخش خصوصی در حفاظت و صیانت از آثار تاریخی در قالب صندوق احیاء بناهای تاریخی خواهد بود.
سلطانی فر اظهارداشت: برای مدیریت و بهره وری اقتصادی 100 هزار اثر تاریخی در کشور با میانگین نیاز هر اثر به 500 میلیون تومان، نیازمند 50 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم که این رقم از دایره بودجه و توانایی دولت خارج است لذا حضور موثر بخش خصوصی را می طلبد.
وی در مورد بخش گردشگری نیز گفت: ایران جزو 10 کشور برتر جهان به لحاظ وجود آثار تاریخی و جزو 15 کشور جهان به لحاظ جاذبه های طبیعی است حال آنکه شمار گردشگران خارجی ورودی بسیار پایین تر از حد انتظار و ظرفیت می باشد.
معاون رییس جمهوری افزود: در سال 91 در مجموع چهار میلیون و 200 گردشگر خارجی وارد کشور شده اند اما آمار گردشگران واقعی که حداقل یک هزار دلار در کشورمان هزینه می کنند حدود یک میلیون نفر است.
وی گفت: این رقم در حالی است که در همان سال هفت میلیون و 700 ایرانی به کشورهای خارجی سفر کرده اند و حدود 13 تا 14 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر لزوم اصلاح این وضعیت افزود: درآمد فعلی ما از محل ورود گردشگران خارجی تنها سه تا چهار میلیون دلار می باشد لذا لازم است در این حوزه سیاستگذاریهای موثر و حضور قوی بخش خصوصی را داشته باشیم .
وی گفت: هم اینک برای تمامی اتباع خارجی غیر از اتباع تنها 9 کشور جهان، در محل فرودگاههای ایران روادید صادر می شود اما در تلاش هستیم تسهیل در صدور روادید را برای اتباع کشورهای بیشتری محقق نماییم.
سلطانی فر همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه صنایع دستی که بخاطر جا به جاییهای غیرکارشناسی این حوزه ایجاد شده است اظهارداشت: حدود دو میلیون نفر در این حوزه در سراسر کشور مشغول کار هستند که با توجه به موقعیت خوب این حوزه حمایت از آن می تواند در ایجاد اشتغال در کشور موثر واقع شود.
وی افزود: ایجاد هر فرصت شغلی در حوزه صنایع دستی بین 200 تا 300 میلیون ریال سرمایه نیاز دارد در حالی که این مبلغ در حوزه صنعت بیش از سه هزار میلیون ریال است.
سلطانی فر گفت: با توجه به اینکه بحران بیکاری یکی از معضلات امروز کشور محسوب می شود رشد و تقویت حوزه صنایع دستی می تواند کمک شایانی در این زمینه باشد.
وی همچنین از مدیریت هیات امنایی آثار تاریخی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو خبر داد و افزود: هیات امناء هریک از 16 اثر تاریخی کشور که در یونسکو به ثبت رسیده از سال آینده با محوریت نظر و حضور کارشناسان بومی هر استان اجرایی می شود.ک/2
7496/659
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن