تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802357362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الگوی پیامبر اکرم(ص) در مدیریت نظام بین المللی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
الگوی پیامبر اکرم(ص) در مدیریت نظام بین المللی
پیمان‏هائی که پیامبر اعظم(ص) با دیگر قبائل منعقد می‏کردند، با وجود تنوع موضوعی به ویژه شمولیت آنها نسبت به تامین صلح و امنیت مشترک، جملگی بر مجموعه ای از آموزه‏های وحدانی استوار بوده اند که تکریم منزلت انسانی از مهمترین آنها به شمار می‏رود.

خبرگزاری فارس: الگوی پیامبر اکرم(ص) در مدیریت نظام بین المللی


پیامبر اکرم(ص)، موسس نهادهای حقوقی لازم برای شکل گیری و هدایت نظام بین المللی عصر خود و آینده بوده و به ویژه، منابع مهم حقوق بین الملل به ویژه معاهدات را در این راستا تدوین و بکارگیری نموده است. پیمان‏هائی که پیامبر اعظم(ص) با دیگر قبائل منعقد می‏کردند، با وجود تنوع موضوعی به ویژه شمولیت آنها نسبت به تامین صلح و امنیت مشترک (با محوریت و جهت گیری تثبیت و توسعه قلمرو دین و حکومت اسلامی)، جملگی بر مجموعه ای از آموزه‏های وحدانی استوار بوده اند که تکریم منزلت انسانی (بر پایه آموزه لقد کرمنا بنی آدم) از مهمترین آنها به شمار می‏رود. تلاش برای وضع قواعد عام الشمول بر پایه برقراری صلح و نظم همگانی، از همه این پیمان‏ها مشهود است. از همان ابتدای انعقاد پیمان‏های عقبه اول و دوم، نگرش فراگیر به تنظیم روابط انسانی در سیره پیامبر نمودار شد. پیامبر بر اساس جهان-بینی اسلامی و جهان نگری مبتنی بر دین، امت اسلامی را به قبیله یا گروهی خاص محدود نمی‏شمرد. از این حیث، همه انسانها مخاطب پیام و در گستره ماموریت پیامبری وی بوده و از این رو، تنظیم روابط میان قبائل و ملل اعم از داخل یا خارج از جزیره العرب از کارویژه‏های لازم برای ابلاغ پیام الهی بوده است. در واقع، دیپلماسی از لوازم و الزاماتی به شمار آمده که در پرتو آن، امکان آگاه سازی ملل، اقناع عمومی و گسترش پیروان مومن فراهم شود. پیمان های اول و دوم عقبه، در شرایطی منعقده شده اند که هنوز اندک مسلمانان گردآمده حول پیامبر و حقانیت ماموریت الهی وی، در هراس بقا به سر می‏برند. از این روست که امنیت سازی نخستین گامی بوده که برای تاسیس حکومت پیامبر لازم می‏نموده است. پیامبر نیز با انعقاد این پیمان ها، امنیت مقدماتی لازم برای حفظ جان مسلمانان و ایجاد زمینه های پناه گرفتن آنها از طریق مهاجرت را فراهم نمود. در پیمان نخست، نوعی بازسازی و اصلاح ساختاری و هنجاری اقوام عضو پیمان پیگیری شد و پیامبر در این پیمان غیرمکتوب، آنها را به پذیرش قواعدی جدید در رفتار با خودشان و دیگران رهنمون ساخت. به طوری که نخستین قواعد حقوق بشر با تکیه بر الغای سنت فرزندکشی، در این پیمان پیش بینی گردید. از این رو، هنجارسازی پیامبر در ارتباط با دیگر ملل و قبائل و در قالب معاهدات، با تدوین هنجارهای حقوق انسانی آغاز شده است. پیمان دوم عقبه، نخستین معاهده دفاعی و اتحادیه دفاعی-امنیتی مسلمین است که در آن، ضمن استقرار اصل اعتماد متقابل، دفاع جمعی پایه ریزی شده است. این پیمان در شرایطی منعقد شده که هنوز حکومت اسلامی در مراحل آغازین تاسیس قرار داشته و ساختار و سازمان این حکومت تثبیت و مستقر نشده بلکه مسلمانان در هراس از ستم و فشار کفار، رهیافت مهاجرت و ترک دیار را برگزیده اند. پیمان مدینه، شاهکار حقوق بشر اسلامی است. انعقاد پیام مدینه، نقطه عطفی در شکل گیری نظام هنجاری عام الشمول در حوزه جهان اسلام است. این پیمان، نخستین قانون اساسی این حوزه به شمار می‏رود که از یک سو نظام سیاسی و اداره امور جامعه بر پایه حاکمیت الله را مقرر نموده و از سوی دیگر، موازین ماهوی ناظر بر تکریم بشر و احترام متقابل به حقوق و آزایهای مشروع همگانی را پیش بینی کرده است. پیمان مدینه اولین سندی به حساب می آید که با نظارت مستقیم پیامبر تدوین شد و اولین مصداق یک قانون اساسی در تاریخ است به صورت فراگیر، نامحدود و ناظر بر بشریت تنظیم گردیده است. این پیمان، سندی منحصربفرد و بنیادسازی است بر پایه تساوی انسان در برابر خدا و احکام او و پایه ریزی حقوق عام بشری منعقد شده و هنجارهای ظالمانه پیش از آن را ملغی ساخته است. بسیاری از نهادها و تاسیسات ماهوی تاریخ حقوق بین المللی، به صورت مناسب تر و تمامل یافته تر بلکه بر پایه الگوئی مادی-معنوی و ترجمان ابعاد مختلف و گوناگون شخصیت انسانی، در آموزه های آن حضرت مقرر گردیده اند. از این رو، تدوین اسناد و معاهدات حوزه جهان اسلام و حتی حوزه ادیان توحیدی، می تواند بر پایه این ظرفیت ها ممکن شوند، منوط به اینکه نهادها و ایده های نهفته در آنها، در نظام گفتمانی نوین جهان اسلام و حوزه های بین ادیانی شناسائی و کاربست های آن تبیین و تعریف شود. نادر ساعدی منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

92/12/06 - 04:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن