تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816404862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گامی نو برای رقابتی سالم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

به بهانه روز حمایت از مصرف کنندگان؛ گامی نو برای رقابتی سالم تهران- ایرنا- نهم اسفند روز حمایت و رعایت حقوق مصرف کنندگان است. روزی ملی که با ایجاد رقابتی سالم میان تولیدکنندگان، آنها را برای برداشتن گامی نو در جهت رعایت حقوق مصرف کنندگان تشویق می کند و حضور آنان را در بازارهای جهانی آسان تر می سازد.


مصرف کننده به هر شخص حقیقی یا حقوقی گفته می شود که حق استفاده از تمامی کالاهای مصرفی را برای کاربرد غیرحرفه ای و خدمت های دیگر دارد. همچنین حقوق مصرف کننده حقوقی است که همه ی عرضه کنندگان کالا و خدمات از جهت صحت، کمیت، کیفیت و سلامت کالا و خدمات ارایه شده، بر اساس ضوابط و شرایط موجود در قوانین در مورد هر شخص حقیقی یا حقوقی که از آنها کالا یا خدمتی را می خرند، رعایت می کنند.
مصرف کنندگان در گذشته به علت ناآگاهی از فرآیند تولید کالاها و ترکیب های آن ها، خطرهای ناشی از مصرف کالاهای زیانبار، ناآگاهی از شیوه ی صحیح مصرف کالا و شرایط نگهداری آن، تبلیغات نادرست، شرایط غیرمنصفانه معامله و قیمت، ضعف خدمات پس از فروش و پایبند نبودن تأمین کننده کالا به تعهداتی همچون گارانتی در برابر خرید و فروش تولیدات گوناگون بسیار آسیب پذیر بودند.
دولت ها با مشاهده این موضوع تصمیم گرفتند تا با تعیین الگویی مناسب و قانونی به صورت جدی به حمایت از حقوق مصرف کنندگان بپردازند. بنابراین با تشکیل مرکزهایی برای بررسی قیمت ها توانستند قیمت تولیدات داخلی کشور و کالاهای وارداتی را تعیین، تعدیل و ثبت کنند و همچنین با تهیه طرح های لازم در مسیر متعادل ساختن و پیشگیری از افزایش نامتناسب قیمت ها با موفقیت بیشتری در این زمینه گام بردارند.
نمونه این مرکز در ایران در 1354 هجری خورشیدی تشکیل شد و پس از آن صندوق حمایت از مصرف کنندگان به منظور تهیه فهرست کالاهایی که مصرف کنندگان یا تولیدکنندگان آن باید مورد حمایت قرار می گرفتند، شکل گرفت.
یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1358 هجری خورشیدی این 2 نهاد با یکدیگر ادغام شدند و مرکزی با نام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تشکیل شد و اساسنامه آن به تصویب شورای انقلاب رسید.
این نهاد دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است که زیر نظر وزارت بازرگانی قرار دارد و هدف هایی همچون حمایت از تولیدات داخلی و افزایش آن، حمایت از مصرف کنندگان در قبال نوسانات غیر معمول قیمت ها، انجام تحقیقات و ارایه طرح های ضروری در جهت متعادل ساختن قیمت های وارداتی و تولیدی را دنبال می کند.
از دیگر اهداف آن می توان به تشویق صادرات از راه همکاری با سازمان های مربوطه، بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالاهای تولیدی و وارداتی و خدمات مشمول در تمام بخش ها اعم از دولتی، تعاونی، خصوصی و نهادها و ... اشاره کرد.
لایحه حمایت از حقوق مصرف کنندگان در 1369 هجری خورشیدی در معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه وقت مطرح شد و این لایحه در دی 1371 هجری خورشیدی به مرحله اجرا درآمد.
حق دریافت کالا و خدمات بهداشتی سالم، حق شکایت متخلفان اقتصادی به مراجع ذیربط، حمایت دولت در صورت وقوع برخی تخلفات به وسیله ی صاحبان واحدهای صنفی، حق به دست آوردن کالاها و خدمات با کیفیت سالم و استاندارد و همچنین ارایه اطلاعات لازم در مورد کالاها و خدمات از قبیل تاریخ تولید، مصرف و قیمت از مواد این لایحه به شمار می رود.
با گذشت زمان و اجرای قوانین مربوط به حقوق مصرف کنندگان به وسیله ی دولت های وقت، تدبیرهای مهمی به کار برده شد تا تولیدکنندگان با احساس مسوولیت و انگیزه ی بیشتری در جهت رعایت حقوق مصرف کننده به تولید و عرضه کالا بپردازند و این امر با ایجاد سازمان های بازرسی، نظارت و تعزیرات حکومتی برای مبارزه با پدیده ی گران فروشی و تعیین شاخص قیمت بر روی کالاها صورت پذیرفت.
دولت برای ایجاد انگیزه در تولید کنندگان به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان، به تشویق مستقیم و غیر مستقیم تولیدکنندگان می پردازد که در همین راستا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای تعامل با مردم، گروه ها و انجمن های مختلف و همچنین در جهت ایجاد انگیزه؛ از واحدهایی که به حقوق مصرف کنندگان احترام می گذارند، قدردانی می کند تا آنان به رعایت هر چه بیشتر حقوق مصرف کنندگان همت گمارند.
اهمیت این موضوع باعث شد تا از 1380 هجری خورشیدی، نهم اسفند به عنوان «روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان» در تقویم رسمی کشور ثبت شود. هدف دولت از نامگذاری یک روز به این عنوان، کمک به ایجاد رقابتی سالم، تشویق واحدهای تولیدی و خدماتی در مسیر حمایت موثرتر از حقوق مصرف کنندگان است و همچنین مصرف کننده از نوع، حدود و چگونگی دستیابی به حقوق خود آگاهی یابد.
با الهام از: کتاب حمایت از مصرف کننده
گروه اطلاع رسانی
پژوهش**9128**2002**9131
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن