تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831104980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علم 5000 ساله


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
علم 5000 ساله
علم 5000 ساله حجامت نام يک روش درماني پيچيده است که بر اساس قديمي ترين سند موجود از 3300 سال قبل از ميلاد مسيح درمقدونيه انجام مي شده و بعدها به يونان رخنه کرده است و در آن زمان شاخص پزشک بودن ، حجامت کردن و داشتن ابزار آن بوده است .اوراق پاپيروس که از عصر باستان بدست آمده نيز نشان مي دهد که حدود 2200 سال قبل از ميلاد مسيح ،حجامت امري رايج بوده است .بقراط که حدود 400 سال قبل از ميلاد مسيح مي زيسته است با روشهاي مختلف حجامت آشنا بوده است و در آثار خود به موارد استفاده و منع آن اشاره کرده است.در آثار جالينوس نيز مطالب متنوعي در مورد حجامت بر جا مانده است .تعريف حجامت در واقع اعمال يک استرس فوري به سيستم ساکن دفاع عمومي بدن است تا آن را برعليه کليه عوامل دروني و بيروني هشيار و فعال نمايد.بيشترين کاربرد حجامت در بعد پيشگيري است و با مکانيسمهاي مختلفي از جمله تنظيم سيستم ايمني ، تنظيم ترکيبات شيميايي و هورموني خون و تنظيم سيستم اعصاب خودکاربدن ازابتلا به انواع بيماريها پيشگيري مي کند .علاوه براين حجامت کاربرد هاي در ماني نيز دارد به نحوي که در در مان برخي بيماريها مانند سردردهاي عصبي وميگرني ، چربي ، قند و اوره خون ،سنگهاي کليوي و کيسه صفرا موثر استيوهان آبل (JOHANN ABELE ) پزشك آلماني در كتاب خود با عنوان " حجامت شيوه ي درمان آزمون شده " كه در سال 1997 چاپ شده، در مورد حجامت مي گويد: "من اعتقاد راسخ دارم كه نه تنها امروز بلكه براي هميشه،‌ امر حجامت را در درمان بيماري ها نبايد ناديده گرفت. حجامت پديده اي است كه در خود تنظيم كردن عملكرد بدن انسان دخالت دارد. امري كه هرگز با روش هاي ديگر نمي توان آن را جايگزين كرد... مطالعات ما نشان مي دهد كه در آلمان مي توان 75 درصد بيماري ها را با شيوه هاي درمان طبيعي از جمله حجامت مداوا كرد. " وي در كتاب خود از بيماراني نام مي برد كه تنها با يك بار حجامت بيماري چندين ساله شان بهبود يافته است و مي افزايد: " جان كلام اينكه چگونه مي توان شيوه ي درماني حجامت را به دليل اينکه متعلق به دوران قرون وسطي است، ناديده گرفت و از كاربرد آن صرف نظر كرد؟ در صورتي که مي تواند در كوتاه ترين زمان ممکن، بدون ايجاد عوارض جانبي و هزينه ي گران و وقت گير باعث بهبود بيماري در يك مرحله شود." وي ضمن مقايسه حجامت با ساير روش هاي درماني اظهار مي دارد : " پزشكي كه با اثرات و كاربرد بادكش و حجامت در درمان بيماري هاي گوناگون آشناست، در برخورد با هر نوع بيماري بدون ترديد،‌ ابتدا در انديشه ي انجام حجامت است و بعد درمان هاي ديگر، زيرا در شرايط امروزي و با تعدد مراجعات، عملا ثابت شده كه بادكش و حجامت آسان ترين و سريع ترين روش درمان است. "انواع حجامت :در کشور هاي غربي حجامت تقريبا به ده روش انجام مي شود ولي درطب سنتي ايران حجامت بطور کلي به دو دسته تقسيم مي شود :حجامت خشک :که در فرهنگ عامه به ليوان گذاري معروف است به شيوه خلا گرمايی و از طریق گذاشتن پنبه در حال سوختن در ته لیوان و گذاشتن لیوان در موضع انجام می شود حجامت تر:در این روش پس از اینکه پزشک موضع حجامت را ضد عفونی نمود ،با استفاده از یک لیوان یکبار مصرف مخصوص حجامت وبا دستکاه مکش ، عمل بادکشی را انجام میدهد . خلا ایجاد شده در لیوان باعث تجمع مواد سبک خون مویرگی در موضع حجامت می شود .سپس پزشک لیوان را از موضع جدا نموده و با یک تیغ یکبار مصرف چند خراش سطحی به عمق نیم تا یک میلی متربه صورت مایل ایجاد می کند. سپس دوباره لیوان را گذاشته و عمل مکش را انجام می دهد.این عمل سه تا پنج مرتبه انجام می شود و در مجموع حداکثر 50 تا 75 میلی لیتر خون از بدن شخص خارج می شود .البته بدن در مدت زمان بسیار کوتاهی قادر به باز سازی این مقدار خون است .توصیه های قبل از حجامت :بهتر است با شکم خالی حجامت انجام نشود . بنابراین یکساعت قبل از حجامت (ترجیحا شربت عسل ) یا آب انار یا ماءالشعیر لیمویی میل نمایید.مصرف سیگار در روزی که قصد حجامت دارید ممنوع است.تا 12 ساعت قبل و بعد از حجامت مقاربت جنسی انجام نشود.قبل از حجامت حتما عینک را از چشم بردارید.توصیه ها ی بعد از حجامت :تا 24 ساعت پس از حجامت از مصرف سیگار بپرهیزید.تا 12 ساعت پس از حجامت از خوردن ترشی ،لبنیات ،ماهی و غذاهای شور بپرهیزید.تا 24 ساعت پس از حجامت از انجام کارهای سنگین و نیز مقاربت جنسی اجتناب کنید.برای جبران ضعف احتمالی ،توصیه می شود بعد از حجامت یک لیوان شربت عسل یا ماءالشعیر لیمویی و یا یک عدد انار میل کنید.جهت جلوگیری از عفونت زخم ،حداقل تا12 ساعت پس از حجامت استحمام نکنید.صبح روز پس ازحجامت می توان استحمام کرد ،اما موضع حجامت را فقط با آب خالی (بدون استفاده از لیف و صابون ) بشویید.در چه افرادی نباید حجامت انجام شود :زنان باردارتا پایان ماه چهارم نباید حجامت نمایند.افراد دچار مشکلات انعقادی مثل کمبود پلاکت و بیماران هموفیلیحجامت زنان در ایام قاعدگی بویژه اواخر این دوره ممنوع است.يوهان آبل در كتاب خود به بررسي و تحقيق در مورد اثرات حجامت در مواضع مختلف بدن پرداخته است كه در اين قسمت بطور خلاصه به بيان برخي از نتايج تحقيقات وي مي پردازيم: الف ـ حجامت در ناحيه سه گوشه ي شانه:از اين ناحيه تمامي آسيب و التهابات سر را مي توان معالجه نمود. همچنين حجامت در اين نقطه موجب درمان التهاب حلق و عفونت لوزه مي شود. حجامت در اين ناحيه براي درمان EPICONDILITIS(التهاب استخوان بازو) و درد و تورم مفاصل موثر است و موجب تسريع گردش خون در غده ي تيروئيد مي شود... كساني را كه دچار افسردگي بوده و خلق و خوي مساعدي ندارند، بايد در اين ناحيه تحت ماساژ و بادكش قرار داد. فردي كه به مدت 4 هفته دچار TONSILITIS (التهاب لوزه) و اكستراسيستول* بود و حتي با مصرف آنتي بيوتيك هاي زياد بهبود نيافته بود ، يك روز بعد از حجامت در ناحيه ي سه گوشه ي شانه، به آرامش و بهبودي قلب خود دست يافت و يك هفته پس از آن ، عفونت وي برطرف شد. ب ـ ناحيه ي صفرا و كبد:حجامت در اين ناحيه عبور صفرا در مسير خود را تسهيل مي كند و در مورد سندرم POST CHOLECYSTECTOMY (برداشتن کيسه ي صفرا ) سريعا موجب بهبودي مي شود كه كمتر روش درماني از اين نظر با حجامت قابل مقايسه است. حجامت دراين ناحيه هم چنين اثرات درماني بر آب مرواريد و سينوزيت مزمن دارد. ج ـ ناحيه ي ريه :حجامت در اين ناحيه موجب تسهيل گردش خون ريوي و آسان شدن عملكرد قلب شده و در مواردي مثل برونشيت، آسم و نيز عفونت ريه موثر است. كساني كه دچار عفونت هاي ريه هستند، با حجامت مداوا مي شوند . تجربيات BOCHMANN-HUFELAND حاكي از موثر بودن حجامت در مبتلايان به پنوموني(ذات الريه) با تب بالا مي باشد. د ـ ناحيه ي كليه و مثانه :بعد از حجامت ناحيه ي صفرا، مهم ترين نقطه براي پاكيزه كردن بدن از مايعات مضر ، اين ناحيه است. حجامت در اين ناحيه انسداد در لوله هاي گلومرولار را برطرف مي سازد و در نتيجه بيماري هاي كليه و بسياري از بيماري هاي مرتبط با عملكرد كليه ها درمان مي شوند. برخي ديگر از اثرات درماني حجامت در اين ناحيه عبارتند از : اكلامپسي، آسم و داغ شدن بدن هنگام يائسگي. ه ـ ناحيه ي لگن خاصره كوچك و تخمدان ها :برخي از اثرات حجامت در اين ناحيه عبارتند از : تنظيم سيستم مثانه و كيسه ي صفرا ، تقويت جريان خون در لگن كوچك و تقويت غدد جنسي ، بهبود آرتروز كمر و‌ باسن و زانو ،‌ درمان ناراحتي هاي دوران يائسگي ، فشار خون بالا ، ديسمنوره (قائدگي دردناک) و آمنوره(قطع شدن خون حيض)، بيماري هاي پروستات ، هموروئيد . و ـ ناحيه ي كنترل فشار خون بالا:حجامت در اين نقطه براي رفع درد كمر و فشار خون بالا مطلوب است. معمولا فشار خون بين 30-10 ميلي متر جيوه كاهش مي يابد و براي ماه ها بدون تغيير مي ماند. لذا داروي مصرفي بيمار را مي توان كم کرد. هم چنين با انجام حجامت در اين ناحيه معمولاً سرگيجه ، وزوز گوش و مشاهده ي اجسام فنري در جلوي چشم رفع مي شوند.در این بخش به بیان تاریخچه ای از حجامت در ایران می پردازیم و در پی آن تعدادی از احادیث و روایات ائمه را در مورد مقوله حجامت ارائه می دهیم سابقه و تاریخچه حجامت در ایرانحجامت در ايران جايگاهي ويژه در فرهنگ مردم داشته و به عنوان سنتي موكد، جزء اعتقادات مردم بوده است. بزرگسالان خود حجامت كرده و در بهار كودكان خود را ملزم به انجام حجامت مي كرده اند. مردم بر اساس توصيه ي رسول خدا (ص) كه فرمود : "بهترين عيد، عيد حجامت است" ، روز مشخصي از سال را براي اين كار تعيين مي كردند. ابوعلي سينا در كتاب قانون، حجامت را از اركان درمان محسوب كرده و تقريباً‌ براي درمان تمام بيماري ها حجامت و بادكش (CUPPING) را تجويز كرده است. وي مي گويد : "اگر حجامت بين دو كتف انجام گيرد، فوائد زير را در بردارد: گرانباري دو ابرو و سنگيني پلك ها را از بين مي برد و گرمي چشم را رفع مي كند، چرك كنار چشم را از ميان برمي دارد وبوي بد دهان را مي زدايد. اگر حجامت بر يكي از دو رگ پشت گردن انجام شود، در زدودن حالت لرزه در سر و براي رخسار، گوش ها و چشم ها، گلو و بيني فوائدي در بردارد. حجامت بر ساق پا خون را تصفيه مي كند و اگر خون حيض بند آمده باشد ( آمنوره) آن را باز مي كند. حجامت در زير زنخ (چانه) براي دندان ها،‌ رخسار و گلو مفيد است و دماغ و آرواره ها را تصفيه مي كند. حجامت ناحيه ي كمر، براي رفع دمل ها و جوش هاي ران سودمند است و براي نقرس، بواسير، پاغر( ستبر شدن ساق پا )، بادهاي مثانه و رحم و خارش پشت فايده دارد. حجامت اگر در پايين زانو انجام شود، جهت دمل هاي بدخيم و زخم هاي مزمن در ساق و پا فايده دارد. حجامت بر قوزك پا براي بند آوردن خون حيض، عرق النساء (عصب سياتيک ) ونقرس مفيد است. " زكرياي رازي حجامت را به عنوان روش درمانزكام و آلرژي معرفي كرده و مي گويد: " اما كساني كه رنج آنان از اين بيماري افزون باشد، يعني بدين گونه كه سوراخ هاي بيني بسته شده و خارش داشته باشد و عطسه فراوان گرديده و آب از بيني فرو ريزد، بايد از داروهايي كه قبلاً معرفي كردم و نيز از راه رفتن و عرق كردن در حمام و حجامت از ناحيه ي پشت استفاده كنند. " حكيم جرجاني نيز در كتاب ذخيره ي خوارزمشاهي كه اولين و مهم ترين كتاب طب سنتي به زبان فارسي است، فصل مشخصي را به حجامت اختصاص داده و پيرامون قواعد و زمان مناسب آن سخن مي گويد. لذا به خاطر تاكيد پيامبر اكرم و ائمه ي معصومين عليهم السلام بر انجام حجامت و استفاده ي فراگير طبيبان مشهور قديمي از اين شيوه ي درماني، مردم ايران جايگاه ويژه اي براي آن قائل بودند، طوري كه دكتر پولاك، طبيب ناصرالدين شاه در كتاب خود با عنوان " ايران و ايرانيان" كه در سال 1865 در آلمان منتشر شد، مي گويد: " بين دو استخوان كتف اکثر ايرانيان، شيارهايي به چشم مي خورد. در بدو امر خيال مي كردم اين ها آثار ضربه هاي چوب باشد. تا اين كه ديدم ضربه ي چوب را فقط بر كف پا مي زنند و از اين لحظه متوجه اثر حجامت شدم. جريان حجامت كردن در سراسر مشرق زمين يكسان است و همان است كه در مصر قديم رايج بوده است. به خصوص اغلب حجامت را در مورد كودكان به كار مي برند. غير از بين دو كتف در ساير قسمت هاي بدن نيز حجامت مي كنند، از جمله در پشت استخوان خاجي (حجامت كمر)، مفاصل، روي طحال و ... . در اينجا ناگزير از اعتراف به اين مطلبم كه من در مدت 30 سال اقامتم در ايران جز دو مورد، هيچ نتيجه ي زيانباري از حجامت نديدم و در اين دو مورد هم دلاك را متهم مي كردند كه ابزار كثيف به كار برده است." لازم به ذكر است كه تحقيقات اخير نشان داده است كه حجامت موجب تقويت سيستم ايمني مي شود و اين مسئله به خصوص در مورد كودكان كه مستعد ابتلا به انواع امراض عفوني هستند حائز اهميت است. زكرياي رازي نيز در كتاب خود با عنوان جدري و حصبه توصيه مي كند، اطفال جهت پيش گيري از ابتلا بهآبله حجامت شوند كه اين خود نشان از اعتقاد اطباي سنتي برنقش ايمني زاي حجامت است . اما حادثه ي مهم در مورد حجامت در ايران ، مربوط به سال 1344 هجري شمسي است . در اين سال و هم زمان با وضع قانون نظارت بر درمان ، به شكل گسترده اي با حجامت مبارزه شد و ژاندارم ها ، حجّام ها را در سراسر كشور دستگير مي كردند و بدين ترتيب اين سنت درماني پرسابقه بدون هيچ بررسي و تحقيق علمي، از روند رفتارهاي سنتي جامعه خارج شد و تنها در مناطقي از كشور كه تحت تسلط كامل دولت نبود، اجرا مي شد و بالاخره به تناسب فراگير شدن طب شيميايي در سراسر جهان و نفوذ فرهنگ استعماري در جوامع مختلف كه همراه با زدودن باورهاي ديني و فرهنگي جوامع بود، حجامت منسوخ شد و روش هاي درمان ديني و سنتي از رفتارهاي اجتماعي حذف گرديد و نسل هاي جديد نيز به تدريج آن را فراموش كردند. تا اينكه در سال 1364 در جمعي كه به انگيزه ي كشف يك روش درماني ساده ، ارزان و فراگير تشكيل شده بود تا از طريق آن بتوان بخش عمده اي از مشكلات درماني مردم جهان را درمان كرد، سنت درماني حجامت پيشنهاد و مورد توجه قرار گرفت و عليرغم جوّ فرهنگي و اجرايي نامناسب پيرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن سامان دهي و ابزارهاي اجرايي آن متناسب با شرايط روز طراحي گرديد و پس از طي مراحل مقدماتي پژوهشي در سال 1369 در قالب موسسه تحقيقات حجامت ايران به ثبت رسيد. به تدريج پزشكان عضو اين موسسه شده و با مباني و آثار درماني حجامت آشنا شدند. سپس تعدادي از اين پزشكان تحقيق پيرامون حجامت را موضوع پايان نامه ي خود قرار دادند. بعد از به دست آمدن نتايج علمي اين پايان نامه ها، ساير پزشكان به صورت روز افزون به عضويت موسسه ي تحقيقات حجامت ايران درآمدند كه اين روند همچنان ادامه دارد. به دنبال رواج انجام حجامت در مطب پزشكان و عدم وجود ديدگاه شفاف و واقع بينانه پيرامون آن در دستگاه اجرايي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، بخشنامه هايي مبني بر ممنوعيت حجامت صادر و موجب برخوردها و ايجاد مشكلاتي گرديد كه منجر به تشكيل 7 پرونده قضايي عليه مجريان حجامت و محققين آن شد و تعداد زيادي از پزشكان نيز به دادگاه فراخوانده، ولي اكثرا تبرئه شدند. سرانجام به دنبال خلاف شرع شناخته شدن بخشنامه هاي وزارت بهداشت و ابطال آنها توسط ديوان عدالت اداري، انجام حجامت در كشور رسميت كامل يافت و به عنوان آخرين خبر، وزارت بهداشت نيز اعلام آمادگي كرده است تا براي پزشكان پروانه ي انجام حجامت صادر نمايد .سخنان ائمه معصومین در رابطه با حجامت : 1- در روايتى از عبدالملك نوفلى آمده كه بر امام صادق(ع) وارد شدم. در دست ايشان انارى ديدم. فرمود: « انارى بياور، چرا كه من از هيچ چيز به اندازه‏ى شريك گرفتن در خوردن انار ناراحت نمى‏شوم. سپس حجامت نمود و امر فرمود كه حجامت كنم و من نيز حجامت كردم. سپس انار ديگرى خواست...» 2- در روايت ديگرى حميرى مى‏گويد: « به امام صادق‏(ع) نامه نوشتم و عرض كردم كه من خون و صفرا دارم. زمانى كه حجامت مى‏كنم، صفرا بر من غلبه مى‏كند و زمانى كه حجامت را به تأخير مى‏اندازم خون به من ضرر مى‏رساند. نظر شما در اين مورد چيست؟ سپس حضرت به من نامه نوشت كه حجامت كن و براى تاثير حجامت ماهى تازه بخور. دوباره مسئله را سئوال كردم. ايشان نوشت حجامت كن و ماهى تازه با آب و نمك بخور. اين كار را انجام دادم و سلامت يافتم.» البته از متن حديث چنين برمى‏آيد كه دستور مصرف ماهى تازه براى چنين شخصى با وضعيت خاص خود بوده است نه براى همه‏ى مردم. 3- مرد ديگرى روايت مى‏كند كه خدمت امام صادق‏عليه السلام بودم. حضرت، حجّام خواست و فرمود : ابزار حجامت را بشوى و انارى خواست و ميل فرمود و پس از اين كه از حجامت فارغ شد، انار ديگرى خواست و ميل كرد و فرمود اين كار مُرار (صفرا) را فرو مى‏نشاند. 4- امام حسن عسكرى‏ عليه السلام مى‏فرمايد : « بعد از حجامت انار شيرين ميل كنيد، چون انار خون را آرام مى‏كند و آن را در مسير خود صاف مى‏گرداند.» 5- يك روز امام رضا عليه السلام فرمود : « اى معتب، براى من ماهى تازه تهيه كن. مي خواهم حجامت كنم. تهيه كردم. پس فرمود: اى معتب براى من سوپى درست كن. سوپ را براى ايشان درست كردم و حضرت از آن تناول فرمود.» 6- امام رضا عليه السلام در رساله‏ى ذهبيّه، فرمايش مفصّلى در مورد خوراك بعد از حجامت دارند كه قسمتى از آن را در اينجا مى‏آوريم: « پس از استحمام بايد موضع فصد و حجامت را به وسيله‏ى پارچه‏ى كركى يا ابريشمى يا دستمال نخى كه لطيف و نرم باشد، بپوشانيد. بعد يك حبه از تِرياق اكبر (نام يك داروى قديم) به اندازه‏ى ماش ميل كنيد. پس از حجامت و فصد، آب ميوه بنوشيد و اگر ميوه نيست، شربت بالنگ مصرف كنيد و در جايى كه اين امكانات وجود ندارد، بالنگ را زير دندان بگيريد و روى آن جرعه‏اى آب نيم‏گرم بنوشيد. اما در فصل سرما بايد سكنجبين عسلى استفاده شود كه اين شربت شما را از بيمارى‏هاى خطرناك لقوه، برص، بهق و جذام به اراده‏ى خداوند ايمن خواهد داشت. امام رضا (ع): سفارش مى‏كنم كه پس از حجامت يا فصد، آب انار را با مكيدن آن بنوشيد. مكيدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد از خوردن غذاهاى نمك‏دار تا مدت 3 ساعت بپرهيزيد، چون اگر اين پرهيز مراعات نشود، بعيد نيست كه انسان به بيمارى جرب دچار شود...» ب - پرهيز از حجامت به هنگام گرسنگى :از مجموعه‏ى احاديث و روايات برمى‏آيد كه حجامت بايد در زمان سيرى انجام شود و انجام آن به هنگام گرسنگى مضرّ است. از امام صادق‏عليه السلام روايت شده كه: « حجامت بعد از غذا خوردن باعث دفع عرق شده و قوّت‏بخش بدن است.» حضرت صادق‏عليه السلام فرمود : « از حجامت در حال گرسنگى بپرهيزيد.» حضرت هم‏چنين فرمود: « بعد از خوردن طعام، با حجامت خون جمع مى‏شود و بيمارى دفع مى‏گردد. اما اگر قبل از خوردن غذا حجامت انجام شود، خون دفع مي شود، ولى بيمارى در بدن مى‏ماند.» ج - دعاى حجامت امام رضا عليه السلام :امام رضا عليه السلام براى حجامت دعاى خاصى ذكر فرموده‏اند. اين مطلب اهميت همراهى درمان روحى و دعا درمانى با درمان‏هاى جسمى در طبّ اسلامى را اثبات مى‏كند. متن دعا چنين است : « وقتى خواستى حجامت كنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشين و بگو: اَعوذ بِالّلهِ الكَريم فى حِجامَتى مِنَ العَين فِى الدَّم وَ مِن كُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُكَ العافِيةَ وَ المُعافاة وَ الشِّفاءِ مِن كُلّ داء.» (بحار، ج 62 ص 117) يعنى: « در حجامت خود به خداوند كريم پناه مى‏برم از خونريزى و از هر ناراحتي، علت، سختى‏ و درد و مرضي و (خداوندا) از تو عافيت و اسباب عافيت و شفاى از هر بيمارى‏ را طلب مى‏كنم.» د - پرهيز از مقاربت و هيجان‏هاى عصبى قبل و بعد از حجامت :امام رضاعليه السلام در رساله‏ى ذهبيّه مى‏فرمايد : « فصد و حجامت پس از عمل جماع خوب نيست. بايد ميان جماع و حجامت و فصد، حداقل دوازده ساعت فاصله باشد... پس از حجامت نبايد بلافاصله به زنان نزديك شد.به علاوه مقرر است كه انسان بعد از حجامت، از حركت زياد و خشم و هيجان بپرهيزد.منابع :قبل و بعد از حجامت چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ www.parsiteb.comسابقه و تاریخچه حجامت در ایران www.parsiteb.comتحقیقات دانشمندان آلمان درباره حجامت www.parsiteb.comهمه چیز درباره حجامت www.parsiteb.com
#پزشکی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 445]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن