تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821088072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرمت قلعه حیدرآباد خاش در حال انجام است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مرمت قلعه حیدرآباد خاش در حال انجام است خاش، زاهدان- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاش گفت: کار مرمت قلعه تاریخی حیدرآباد این شهرستان با اعتباری افزون بر 200 میلیون ریال در حال انجام است.


ˈعبدالصمد کردˈ روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استحکام بخشی، ساخت و نصب درب و پنجره چوبی و اجرای اندود کاهگل و سیم گل نما در قسمت ورودی و برخی فضاهای داخلی قلعه حیدرآباد از جمله اقدامات در حال انجام مرحله ششم مرمت آن است.

وی بیان کرد: نورپردازی قسمت ورودی این بنا نیز در این مرحله انجام می شود.
قلعه حیدرآباد واقع در جنوب شرق خاش از جمله آثار تاریخی مهم این شهرستان در سال1920میلادی (1299 ه.ش) توسط شخصی به نام «عیدوخان» ساخته شد و تا سال 1307 ه.ش به عنوان سکونتگاه همین شخص و خانواده اش استفاده می شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش حاطر نشان کرد: این قلعه در زمان حضور نیروهای انگلیسی در منطقه به عنوان محل نگهداری آذوقه و مهمات نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال ˈدایرˈ استفاده شده است.

وی عمده مصالح به کار رفته در قلعه را خشت خام و کاهگل عنوان کرد و اظهار داشت: قلعه حیدرآباد دارای برج ها و طاق های هلالی زیبایی است که از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
وی گفت: پس از اینکه قلعه به صورت نیمه مخروبه رها شد؛ سازمان میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان اقدام به مرمت و بازسازی آن کرد و هم اینک از بخش سوم آن که مورد مرمت قرار گرفته به عنوان پاسگاه انتظامی حفاظت آثار تاریخی استفاده می شود.
وی بیان کرد: هم اینک از بخش شمالی قلعه و قسمتی از معماری بخش دوم و اتاق های ضلع غربی حصار، روستاییان منطقه به عنوان محل نگهداری دام و انبار علوفه استفاده می کنند.

کرد گفت: در ساخت و تکمیل این بنا از تزئینات معماری خاصی بهره گرفته نشده تنها تزئینات کنگره ای شکل نیم دایره ای متمایل به بیضی و تیرکش های تعبیه شده در قسمت فوقانی حصار خارجی و تزئینات کادربندی اتاقک های نگهبانی بالای سر در ورودی ها و همچنین خشت چینی نیم دایره ای، قوس سردر ورودی اتاق هشت ضلع غربی حیاط مرکزی بخش سوم قلعه و تزئینات کاربردی آن از عناصر تزئین معماری این اثر است.
قلعه حیدرآباد به عنوان یکی از آثار ملی و تاریخی در انتهای خیابان سرباز به طرف محله حیدرآباد خاش واقع شده و اداره میراث فرهنگی نیز در همین مکان دایر است. ک/3
7312 / 653
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن