تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821087298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسترهای شکل گیری گفتمان اعتدال


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بسترهای شکل گیری گفتمان اعتدال تهران - ایرنا - روزنامه اعتماد روز پنجشنبه سرمقاله خود را در ادامه سلسله مقالاتش تحت عنوان بسترهای شکل گیری گفتمان اعتدال به ویژگی های گفتمان اعتدال اختصاص داده است.


در پنجمین بخش این مقالات که به قلم «سید رضا صالحی» نوشته شده آمده است : با ارزیابی و بررسی مجدد سلسله مباحث پیش گفته، توانستیم بخشی از فضای ذهنی و عینی جامعه ایران را ترسیم کنیم.
البته این ترسیم، تنها به قدر مضیق و مجال تنگ زمانی صورت پذیرفت. برای هر یک از فقرات و عناوین گفتار ما، می توان یک پروژه مطالعاتی عمیق طراحی و اجرا کرد که امید است دانشگاهیان و پژوهشگران این مسیر را پی گیرند.
ما حصل رخدادهای هشت سال گذشته، فضای اجتماعی کشورمان را چه به لحاظ نظری و ذهنی و چه به لحاظ رفتاری و عینی به سوی نگرش و رفتار اعتدالی سوق داد.
این نگاه، شکل گیری گفتمان جدیدی را تحت عنوان «گفتمان اعتدال» رقم می زند، «گفتمان اعتدال» حاوی ویژگی های متنوعی است که بخشی از آنها را برمی شماریم:
1- «گفتمان اعتدال»، اجماع گرایانه است. این گفتمان سعی دارد تمام نیروهای اجتماعی را در خود هضم و یک منش اجتماعی عقلانیت مدار را عرضه کند.
2- «گفتمان اعتدال»، انسجام بخش است. با پراکندگی، تفرقه، تعارض های منفی و فرسایش گونه بیگانه است. تفاوت ها را می پذیرد اما تفارق ها، قهرها، فاصله گرفتن ها و گسست ها را نمی پذیرد.
3- «گفتمان اعتدال»، انعطاف پذیر است. این گفتمان، برای جذب نیروهای متنوع اجتماعی، با هر گونه ایده و عقیده یی به شرط اینکه این نیروها، دل در گرو پیشرفت دولت و ملت داشته باشند از خود انعطاف نشان می دهد، انتقادپذیر است و به تعبیر ریاست محترم جمهوری در پی انتقام نیست.
4- «گفتمان اعتدال»، آرامش آفرین است. کشور ما در منطقه یی پرآشوب واقع شده است. مردم ایران، اوضاع عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه و سایر کشورهای منطقه را مشاهده می کنند. باید قدر این امنیت را در جمهوری اسلامی دانست. در دولت تدبیر و امید، هرگونه رفتار و گفتار آرامش زا مورد استقبال قرار می گیرد و هر گونه عملکرد تنش آفرین و ناامن کننده، نکوهش می شود.
5- «گفتمان اعتدال»، به فراگیری و کلی نگری اشعار دارد. نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی است که به فرقه، گروه، دسته، حزب و جریان خاصی مربوط نیست.این نظام، وام دار یک جناح و طبقه و قوم و مذهب خاص نیست. چتر نظام جمهوری اسلامی، به قدری باز و گسترده است که همه 80 میلیون ایرانی را زیر پوشش خود دارد و از همه آنها به نحو برابر و فارغ از هر گونه تبعیض حمایت می کند. دولت جمهوری اسلامی، از «مردم» و وابسته به همه «مردم» است، اعم از زن و مرد، پیر و جوان، کوچک و بزرگ، اقوام، فرق، مذاهب و آیین های مختلف.
6- «گفتمان اعتدال»، تطبیق پذیر و انطباق پذیر است: خود را با خواست ها و مطالبات جامعه و نیازهای مردم منطبق می کند. سعی در رفع مشکلات مردم و ارضای نیازهای جامعه به شکل عادلانه و مشروع دارد.
7- «گفتمان اعتدال»، عقلانیت محور است. از احساسات و تصمیمات خلق الساعه و اقدامات بدون پشتوانه کارشناسی احتراز می کند.
8- «گفتمان اعتدال»، واقع نگر است و این گفتمان در جهت آرمان ها حرکت می کند ولی واقعیت ها را نیز مورد ملاحظه قرار می دهد. «گفتمان اعتدال»، هنگامی با توفیق قرین می شود که بتواند نوعی آشتی و همراهی و همنشینی حقیقی (و نه کاذب، مجازی و توهم آمیز) میان واقعیت و آرمان ایجاد کند.
9- «گفتمان اعتدال»، فضیلت گراست. فضایل اخلاقی را به «ثمن بخس قدرت چند روزه دنیوی»، زیرپا نمی گذارد. از دروغ که مادر رذایل اخلاقی است، دوری می کند. از ریا، نفاق، دوچهرگی، عدم صراحت، تملق، بی هویتی، افترا زدن و اتهام آفرینی احتراز می کند.
... و این ویژگی ها را، همچون خوره یی می داند که می تواند حرث و نسل جامعه را به تاراج برد.
10- «گفتمان اعتدال»، تکریم گراست. انسان مداری، حرمت و کرامت انسانی را پاس می دارد. هر اقدام و رفتاری که سبب پایمالی شخصیت انسانی و کرامت وجودی بنی آدم شود، مورد تایید گفتمان اعتدال نیست. (لقد کرّمنا بنی آدم) .
11- «گفتمان اعتدال»، خشونت پرهیز است. صلح و آشتی را ارج می نهد، از افراط و تفریط پرهیز می کند و از هرگونه خشونت داخلی و خارجی و تروریسم در ابعاد مختلف آن مبراست.
12- «گفتمان اعتدال»، عملگراست. حاملان این گفتار، سعی دارند روش اعتدالی را در روزمره زندگی مردم وارد کنند. اعتدال را برای عموم مردم قابل دسترس کنند. «دولت معتدل» زمانی موفق می شود که «جامعه و مردمی معتدل» داشته باشد و «جامعه و مردمی معتدل» زمانی موفق می شوند که دولت آنها، «معتدل» باشد. این اعتدال، دارای رابطه یی دو سویه میان دولت و مردم است. نقص هر یک از این دو سو، پروسه یا پروژه اعتدال را به ناکامی می کشاند. وقتی اعتدال برای مردم و نخبگان قابل لمس و درک باشد، آن گاه فضای گفتمانی مطلوبی برای اعتدال مهیا می شود.
13- «گفتمان اعتدال»، زمان مند نیست. به گذشته نگاه می کند تا هم عبرت بگیرد و هم آن را چراغ راه آینده خود کند: اما در گذشته متوقف نمی شود. حال و اکنون را می بیند و برای آینده جامعه و کشور و پیشرفت و آبادانی نسل آینده برنامه ریزی می کند.
14- «گفتمان اعتدال»، حاوی نگرش استراتژیک و بلندمدت است. از روزمرّگی، خرده کاری و رفتارهای سلیقه یی و غیرعلمی می پرهیزد. نگاه کلان و جامع به مسائل مختلف کشور دارد.
15- «گفتمان اعتدال»، موزون است. این گفتمان، به موزونی توسعه (در ابعاد مختلف) معتقد است. اقتصاد را به هزینه غفلت از سیاست و فرهنگ: سیاست را به هزینه غفلت از اقتصاد و فرهنگ: و فرهنگ را به هزینه غفلت از اقتصاد و سیاست اصل نمی گیرد: چرا که می داند با چنین رویکردی، جامعه و دولتی کاریکاتوریزه ساخته و بازخوردهای غیرمطلوبی در کشور تولید می شود.
اول**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن