تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803015134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فروش يا ماليات گزينه‌هاي روي ميز محتكران مسكن


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فروش يا ماليات گزينه‌هاي روي ميز محتكران مسكن
مجلس شوراي اسلامي لايحه اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي را در رهگذر بررسي قانون ماليات‌هاي مستقيم ديروز به تصويب رساند


مجلس شوراي اسلامي لايحه اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي را در رهگذر بررسي قانون ماليات‌هاي مستقيم ديروز به تصويب رساند تا در اسرع وقت خانه‌هاي خالي با گزينه‌هاي ماليات، اجاره يا فروش مواجه شوند.
  اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي تا به تصويب رسيدن پروسه طولاني را طي كرد اين در حالي است كه به حتم تصويب اين مقوله نتايج مثبتي را براي اقتصاد به همراه دارد.  به‌رغم آنكه تعداد واحدهاي مسكوني موجود در كشور از كل خانوارها سبقت گرفته و چالش سال‌ها كمبود عرضه اخيرا با 2 درصد فزوني اين شاخص نسبت به شاخص تقاضا ـ طبق سرشماري نفوس‌ومسكن در سال90 و اعلام نتايج آن در سال91 ـ برطرف شده است؛ اما خالي‌‌بودن 7/7 درصد از كل واحدهاي مسكوني، اين‌بار كمبود مصنوعي عرضه را در بازار مسكن رقم زده و دسترسي خانوارها به حداقل يك ميليون و 663 هزار واحدمسكوني بلااستفاده را در دو سال گذشته، مختل كرده است.  دفتر برنامه‌ريزي مسكن وزارت راه‌وشهرسازي نقطه‌بهينه در بازار خانه‌هاي خالي را تنزل تعداد اين نوع آپارتمان‌ها به سطح استاندارد 3 تا 5 درصد كل واحدهاي مسكوني برآورد مي‌كند و راهكار حصول نقطه‌بهينه را كه در نهايت باعث متعادل‌‌شدن نسبت كل عرضه و تقاضا خواهد شد، در استفاده از ابزار «ماليات بر خانه‌هاي‌خالي» مي‌داند.
 
 جامعه هدف
اغلب اقشار دهك‌هاي متوسط و كمي بالا‌تر اگر چند مسكن هم داشته باشند به حتم آن را مورد معامله اجاره قرار مي‌دهند زيرا اجاره ندادن ملك براي اين دهك از جامعه يك هزينه يا فرصت از دست رفته براي كسب درآمد بيشتر به شمار مي‌رود؛ از اين رو تصويب مقوله ماليات بر خانه‌هاي خالي را بايد هدف قرار دادن صنعت توليد‌كننده مسكن كه حاضر به فروش مسكن به قيمت روز بازار نيست و همچنين قشر متمول جامعه به شمار آورد البته نمي‌توان منكر شد كه بخشي از مسكن‌هايي كه با پديده‌هاي انحصار و‌رثه و مشكلات اسنادي و. . . روبه‌رو هستند در رهگذر اجراي اين قانون با چالش مواجه مي‌شوند كه احتياج به تبصره‌هايي است.  با اين حال كارشناسان با بيان اينكه خانه‌هاي خالي همانند ستانده‌اي است كه به بازار عرضه نشده و بهره‌وري در نظام توليد مسكن را كاهش داده است، استفاده از مهم‌ترين ابزار اقتصادي، يعني ماليات بر خانه‌هاي خالي را در رساندن عرضه و تقاضا به نقطه‌بهينه، مؤثرعنوان مي‌كنند.
 
 احتكار مسكن تا انفجار قيمت
چگيني مديركل دفتر برنامه‌ريزي مسكن پيش از اين با بيان اينكه خانه‌هاي نوساز بخش اعظمي از ميزان خانه‌هاي خالي را تشكيل مي‌دهند عنوان كرده بود: سرمايه‌گذار يا سازنده ملك با رصد وضعيت بازار، به دنبال حداكثر كردن سود خود است و طبيعتا اين مسئله مي‌تواند زمانبر باشد، هر چند زمان انتظار فروش، ارتباط مستقيم با نگرش خريدار و فروشنده نسبت به آينده بازار دارد.  اين مقام وزارت راه‌وشهرسازي با اشاره به اينكه انتظار مي‌رود 3 تا 5 درصد واحدهاي مسكوني كشور خالي باشد عنوان داشته بود: نرخ خانه‌هاي خالي از 8/3 درصد در سال85 به 7/7 درصد در سال90 رسيده و حاكي از افزايش 100 درصدي آن در پنج سال است.

  خانه‌هاي خالي يا وثيقه وام‌هاي ميلياردي
بسياري از متمولين با خريد واحدهاي مسكوني متعدد در كلانشهرها و وثيقه قرار دادن سند در رهن بانك اقدام به اخذ وام‌هاي قابل ملاحظه از بانك‌هاي مختلف مي‌كردند. اين در حالي است كه اشاعه همين پديده در كلانشهرهايي چون تهران، اصفهان، تبريز و. . . منجر به رويه مرسومي براي اخذ تسهيلات كلان از بانك‌ها شده است كه به نظر مي‌رسد متمولين بايد حداقل ماليات اين حبس كالاي اقتصادي مسكن را جهت اخذ وام و به دولت پرداخت كنند.
  گروكشي مسكن براي اخذ وام
بازار مسكن نيز همچون هر بازار ديگري از قانون عرضه و تقاضا پيروي مي‌كند حال وقتي عده‌اي متمول جهت اخذ وام از بانك‌ها اقدام به خريد مسكن و خارج كردن اين كالا از گردونه بهرده‌برداري‌هايي چون اجاره، معامله مي‌كنند علاوه بر برهم زدن مقوله تنظيم بازار مسكن، سرمايه (مسكن ) را حداقل براي مدت‌ها از اقتصاد خارج مي‌كنند.   بدين ترتيب وضع ماليات براي افرادي كه بهره‌برداري مصرفي از مسكن نمي‌كنند كاملاً معقولانه به نظر مي‌رسد زيرا اين افراد با گرو‌كشي كالا از حوزه مسكن براي اخذ امتياز تسهيلاتي از حوزه پولي هجمه مي‌آورند.  مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه مشاوران املاك نيز پيش از اين در گفت‌وگو با «جوان» خريد‌هاي كلان زمين، مستغلات و مسكن را در سال‌هاي 85و 86 افشا كرده بود كه به نظر مي‌رسد همين خريد‌هاي گسترده بي‌ارتباط با رهن قرار دادن اسناد جهت اخذ وام‌هاي ميلياردي از بانك‌ها نباشد.

  خانه‌هاي خالي مشمول ماليات
در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي بررسي گزارش كميسيون اقتصادي در مورد لايحه اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت.
نمايندگان مجلس با اصلاح بندي از اين قانون مقرر كردند واحدهاي مسكوني واقع در شهرهاي با جمعيت بيش از يكصدهزار نفر كه به استناد سامانه ملي املاك و اسكان كشور به عنوان واحد خالي شناسايي مي‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول ماليات بر اجاره به شرح زير خواهند شد:
سال دوم، يك دوم ماليات متعلقه ـ سال سوم، برابر ماليات متعلقه  ـ سال چهارم به بعد، يك و نيم برابر ماليات متعلقه
با تصويب اين ماده از اين پس واحدهاي خالي مسكوني مشمول ماليات خواهند شد.



نویسنده : هادي غلامحسيني 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 07 اسفند 1392 - 23:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن