تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802687711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح جدید آمریکا برای گنجاندن مسائل غیرمرتبط در مذاکرات هسته‌ای


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: طرح جدید آمریکا برای گنجاندن مسائل غیرمرتبط در مذاکرات هسته‌ای
یکی از مهمترین موضوعاتی که در چارچوب دور جدید مذاکرات هسته ای ایران به منظور دستیابی به توافق جامع هسته ای مطرح است، ماهیت درخواست هایی است که طرف مقابل از ایران مطرح می کند و در مقابل، مواردی که از سوی ایران به عنوان «خطوط قرمز» در مذاکرات مورد اشاره قرار گرفته است. در این میان، برخی از شواهد از احتمال انجام برخی شیطنت ها از سوی غرب و به ویژه آمریکا در روند مذاکرات حکایت دارد.
کد خبر: ۳۸۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸ - 26 February 2014



آیا قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای مذاکرات هسته‌ای خواهد شد؟
یکی از مهمترین موضوعاتی که در چارچوب دور جدید مذاکرات هسته ای ایران به منظور دستیابی به توافق جامع هسته ای مطرح است، ماهیت درخواست هایی است که طرف مقابل از ایران مطرح می کند و در مقابل، مواردی که از سوی ایران به عنوان «خطوط قرمز» در مذاکرات مورد اشاره قرار گرفته است. در این میان، برخی از شواهد از احتمال انجام برخی شیطنت ها از سوی غرب و به ویژه آمریکا در روند مذاکرات حکایت دارد. 


به گزارش «تابناک»، طی هفته های اخیر و به ویژه پس از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین که با هدف رسیدن به توافق جامع در موضوع هسته ای انجام می گیرد، بحث های فراوانی درباره موضوعات مورد نظر هر یک از طرفین و محتوای توافق احتمالی از دید هر یک از آن ها مطرح شده است.


در این میان، آنچه از برخی موضع گیری های مقامات آمریکایی در جریان و پس از این مذاکرات برمی آید، این است که دولت آمریکا سعی دارد تحت فشار لابی صهیونیستی این کشور و همچنین در راستای پیگیری اهداف پیشین خود در پرونده هسته ای ایران، موارد دیگری به جز آنچه پیش از این طرح آن ها مورد توافق هر دو طرف بوده را در روند مذاکرات وارد نماید. 


در این راستا، از مدتی پیش از برگزاری مذاکرات وین، برخی مطبوعات و رسانه های غربی به ایجاد جوی دامن زدند مبنی بر اینکه موضوع رآکتور آب سنگین اراک و همچنین ادامه کار سانتریفیوژهای نسل جدید و پیشرفته ایران، از جمله مباحث محوری در دور جدید گفت و گوهاست و جزء مواردی به شمار می رود که غرب انتظار دارد ایران امتیازاتی را در این حوزه ها واگذار کند. اندکی بعدتر، برخی منابع ادعا کردند که حتی موضوع تحقیق و توسعه هسته ای نیز از جمله مسائل موردنظر غرب در مذاکرات است. 


افزون بر این، موضع گیری های برخی مقامات آمریکایی طی هفته های اخیر مبنی بر لزوم لحاظ شدن بحث برنامه موشکی ایران در توافق جامع هسته ای، موضوع دیگری بود که بحث های فراوانی را برانگیخت و مقامات ایرانی را به واکنش واداشت. در این راستا، اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تأکید کردند مسائل نظامی و دفاعی به هیچ وجه در دستور کار مذاکرات نخواهد بود و ایران چنین چیزی را نخواهد پذیرفت.


گفتنی است موارد مربوط به احتمال محدودسازی فعالیت های ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای نیز از جمله موضوعاتی است که از سوی ایران با عنوان «خط قرمز» از آن ها یاد شده است. در آخرین مورد، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای، شب گذشته و در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، تأکید کرد که مواردی از این دست به هیچ وجه جایی در مذاکرات نخواهد داشت و ایران به هیچ وجه در این موضوعات از حقوق مسلم خود کوتاه نخواهد آمد.


با این حال، جو رسانه ای ایجاد شده پیرامون این موضوع – که بیش از هرچیز سعی دارد برنامه موشکی و تحقیق و توسعه را جرئی لاینفک از مذاکرات جلوه دهد – همچنان در رسانه ها و مطبوعات غربی پابرجاست. به عبارت دیگر، به نظر می رسد آمریکا به طور جدی مصمم است تا اهداف دیرینه خود مبنی بر طرح این موضوعات در مذاکره با ایران و امتیازگیری در این زمینه ها را تحقق بخشد.


اما رویکردی که اخیراً از سوی برخی رسانه های غربی در پیش گرفته شده و به نظر می رسد خط مورد نظر آمریکا نیز هست، طرح این ادعاست که مبنای مذاکرات هسته ای برای رسیدن به توافق جامع، باید قطعنامه های تصویب شده از سوی سازمان ملل علیه ایران باشد و از آنجا که در این قطعنامه ها به مباحث موشکی، تحقیق و توسعه و مسائل دیگری از این دست اشاره شده، همه این موارد باید به عنوان محورهای مذاکراتی در گفت و گوهای ایران و 1+5 مطرح شود.


این در حالی است که چنین بیانی به شدت سفسطه آمیز بوده و اصل توافق مقدماتی ژنو میان ایران و غرب را زیر سوال می برد. به عبارت دیگر، در این قطعنامه ها مواردی گنجانده شده که مدت هاست از سوی خود غربی ها نیز تحقق آن ها غیرممکن در نظر گرفته شده و به همین دلیل، در توافق ژنو نیز به آن ها اشاره ای نشده بود. 


در این زمینه، باید مواردی را مورد توجه قرار داد که به عنوان ضرورت های اقدام ایران در قطعنامه های سازمان ملل مطرح شده است:


قطعنامه 1737 (2006)


* ایران باید بدون هرگونه تأخیر بیشتر، فعالیت های حساس زیر را متوقف کند:


1) همه فعالیت های مرتبط با غنی سازی و فرآوری مجدد؛ از جمله تحقیق و توسعه. این امر باید به تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی برسد.


2) کار بر روی هرگونه پروژه آب سنگین؛ از جمله ساخت رآکتور هسته ای تحقیقاتی آب سنگین. این موضوع نیز باید مورد تأیید آژانس قرار گیرد. 



آیا قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای مذاکرات هسته‌ای خواهد شد؟



در این قطعنامه، به فعالیت های ایران در حوزه موشک های بالیستیک نیز اشاره و از آن ها به عنوان موارد مرتبط با اشاعه سلاح های هسته ای یاد شده که ایران باید فعالیت در این حوزه ها را متوقف کند. در ضمیمه این قطعنامه، از تعدادی از افراد و شرکت های ایرانی فعال در حوزه انرژی هسته ای و همچنین توسعه موشکی نام برده شده و تحریم هایی علیه آن ها وضع شده است. 


قطعنامه 1747 (2007)


* بار دیگر بر ضروت اجرای بدون تأخیر مفاد قطعنامه 1737 در زمینه تعلیق فعالیت های غنی سازی و آب سنگین اراک تأکید می کند. 



آیا قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای مذاکرات هسته‌ای خواهد شد؟



* ایران نباید به طور مستقیم یا غیرمستقیم، از طریق سرزمین یا اتباع خود و یا با استفاده از ناوگان دریایی یا هوایی خود اقدام به فروش هرگونه سلاح یا موارد مرتبط کند و همه دولت ها باید از خرید این گونه اقلام از ایران توسط اتباع خود و یا با استفاده از ناوگان هوایی و دریایی شان خودداری کنند. چه این اقلام در داخل ایران تولید شده باشد و چه نشده باشد. 



آیا قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای مذاکرات هسته‌ای خواهد شد؟



البته در این قطعنامه موارد مبسوطی به عنوان زمینه های همکاری هسته ای ایران و جامعه بین المللی مطرح شده و چند جا بر حق مسلم ایران در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای نیز تأکید شده است.


قطعنامعه 1803 (2008)


* بار دیگر بر ضروت اجرای بدون تأخیر مفاد قطعنامه 1737 در زمینه تعلیق فعالیت های غنی سازی و آب سنگین اراک تأکید می کند.



آیا قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای مذاکرات هسته‌ای خواهد شد؟



قطعنامه 1929 (2010)


* ضمن تأکید بر ضرورت متعهد شدن ایران به قطعنامه های قبلی، بر ضرورت محدود کردن توسعه فناوری های حساس از سوی ایرا در حوزه برنامه هسته ای و همچنین موشکی تأکید شده است (البته بحث موشکی در قطعنامه های قبلی نیز به طور مستقیم یا غیرمستقیم مورد اشاره قرار گرفته است). 


* در بخشی از این قطعنامه از ایران خواسته شده پروتکل الحاقی را به طور کامل به تصویب رسانده و مورد اجرا قرار دهد. 


* ایران نباید ساخت هیچ گونه تأسیسات غنی سازی اورانیوم یا آب سنگین را آغاز کرده و باید از ادامه ساخت هرگونه تأسیسات در این زمینه که هم اکنون در جریان است، جلوگیری نماید. 


* ایران نباید هیچ گونه فعالیت مرتبط با موشک های بالیستیک دارای قابلیت حمله سلاح هسته ای را انجام دهد و دیگر کشورها نیز باید جلوی انتقال فناوری های مرتبط با این موضوع را به ایران بگیرند. 



آیا قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای مذاکرات هسته‌ای خواهد شد؟



به این ترتیب، همان گونه که مشخص است، در صورتی که قرار باشد این قطعنامه ها محور مذاکرات ایران و غرب برای رسیدن به توافق هسته ای قرار گیرد، نه تنها توافق ژنو زیر سوال رفته، بلکه اصولاً هیچ یک از موارد موردنظر ایران در مذاکرات تأمین نخواهد شد.


به نظر می رسد این شیطنتی است که طرف آمریکایی قصد دارد با اتکای به آن، نسبت به افزایش فشار بر ایران در روند مذاکرات اقدام کند. یقیناً تیم مذاکره کننده ایران نسبت به این گونه موارد حساس بوده و همان گونه که بارها توسط اعضای این تیم اشاره شده، اجازه طرح مسائل غیرمرتبط، حاشیه ای و تاریخ گذشته در مذاکرات هسته ای داده نخواهد شد. 












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن