تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834412550
برخورد صدا و سیما با موسیقی خنده دار است
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: گفتوگو با علی قمصری آهنگساز
برخورد صدا و سیما با موسیقی خنده دار است
کنسرت «عبور» با آهنگسازی و نوازندگی علی قمصری و خوانندگی محمد معتمدی، کاری بود که مشابه آن متاسفانه در جشنواره موسیقی فجر کمتر دیده میشود. اثری که اگر چه شاید مخاطب عام موسیقی (که این سالها بسیار به شنیدن آثار تکراری خو گرفتهاند) را جذب نکند.
خبرآنلاین: شبانگاه دوشنبه 28 بهمن، تالار وحدت شاهد اجرایی بود که جشنواره موسیقی فجر با کارهایی شبیه به آن معنی مییابد؛ کنسرتی جسورانه که اگر چه بر اساس قواعد موسیقی ایرانی شکل گرفته بود، اما زبانی جهانی داشت و سرشار از نوآوریهای تکنیکی بود.
کنسرت «عبور» با آهنگسازی و نوازندگی علی قمصری و خوانندگی محمد معتمدی، کاری بود که مشابه آن متاسفانه در جشنواره موسیقی فجر کمتر دیده میشود. اثری که اگر چه شاید مخاطب عام موسیقی (که این سالها بسیار به شنیدن آثار تکراری خو گرفتهاند) را جذب نکند، اما برای اهالی این هنر، میتواند بسیار راهگشا و جریان ساز باشد.
در ارتباط با اجرای این کنسرت که جمعه دوم اسفند هم در دو نوبت در تالار وحدت روی صحنه رفت، گفتوگویی با علی قمصری انجام دادهایم.
با اینکه دوم اسفند کنسرت «عبور» را روی صحنه اجرای عمومی کردید، چه شد که قبلش همین رپرتوار را به جشنواره موسیقی فجر آوردید؟
برای نخستین بار بود که در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کردم. دلیلش هم این بود که با آمدن علی مرادخانی به معاونت هنری وزارت ارشاد و به ویژه با مدیریت پیروز ارجمند بر دفتر موسیقی، تغییراتی در حال اتفاق افتادن است، قولهایی داده شده و... که میتواند برای نسل بعد از ما راهگشا باشد. این تحولات امیدی را پدید آورده که بعد از مدتها کمی اعتماد اهالی موسیقی را جلب کرده است. امیدوارم مسوولان بتوانند پاسخ این امید و اعتماد را بدهند، چرا که در غیر این صورت، یک یاس مضاعف به وجود خواهد آمد.
آیا سالهای قبل هم برای شرکت در جشنواره پیشنهاد دریافت کرده بودید؟
بله بسیار. اتفاقاً دو سال پیش برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر، یک پیشنهاد نجومی به من داده شد که نپذیرفتم. اما امسال با اینکه پیشنهاد مالی خیلی کمتر از گذشته بود، به همان دلیلها که گفتم به جشنواره آمدم. از سوی دیگر جشنواره امسال از نظر هنری غنی بود و نباید آن را یک رویداد مناسبتی به شمار آورد که شاهد اجرای کارهای سفارشی است. استقبال خوبی هم از آن شد که امیدوار کننده است.
کنسرت «عبور» در جشنواره موسیقی فجر
من اعتقاد ندارم که همیشه باید با جریان عرف همراه شد. ما باید فکر و تصمیم خودمان را داشته باشیم. در زمان درست باید حرکت درست انجام دهیم و شرایط روز را درک کنیم. بر این اساس بود که پیش از این در جشنواره موسیقی فجر شرکت نمیکردم و امسال حاضر شدم. البته ممکن است سال بعد هم با توجه به شرایط زمانی، تصمیمی دیگری بگیرم.
گویا نسبت به واژه «مناسبتی» و «سفارشی» حساسیت دارید. درست است؟
به طور کلی من خیلی دوست ندارم مقابل سیاسیون برنامه اجرا کنم یا کار هنریام را به رویدادها و رفتارهای سیاسی ربط دهم. وقتی آنان یک قدم جلو میآیند و مدیریت لایقی را انتخاب میکنند، به شرط حفظ استقلال هنری میتوان فرصتی به مسئولین داد. کارنامه 10 سال گذشته من نشان میدهد که من نه کار مناسبتی اجرا و نه با صدا و سیما همکاری کردهام.
چرا با صدا و سیما همکاری نمیکنید؟
همیشه از طرف صدا و سیما علاقه و دعوت به همکاری بوده است. حتی یک بار پیشنهاد وسوسه انگیزی هم برای یک کار چهار زبانه شد که نپذیرفتم. واقعیتش تا وقتی قوانین بنیادین، رویکرد و نگاه نامناسب صدا و سیما به موسیقی عوض نشود، با آنان همکاری نمیکنم. در حالی که موسیقی همه کشورهای دنیا با رادیو و تلویزیونهایشان به مردم معرفی میشود، خیلی خنده دار است که در قرن بیست و یکم، صدا و سیمای ما درگیر مسائل مبتذلی چون نشان دادن یا ندادن ساز است. این عملکرد غلط صدا و سیما، باعث شده که نسل جوان از طریق شبکههای ماهوارهای با سازهای غربی چون گیتار آشنا باشد، اما حتی اسم تار و کمانچه را نشنیده باشد. در این وضعیت، من اگر تن به شرایط صدا و سیما بدهم، شرمنده نسل آینده خواهم شد.
اگر موافق باشید، از مسائل مدیریتی و سیاست گذاری موسیقی کشور بگذریم و به خود کنسرت «عبور» بپردازیم؛ برنامهای که از نظر تکنیکی و هنری در سطح بالایی قرار دارد، بر پایه فرهنگ و هنر خودی شکل گرفته و نوآورانه و جسارت آمیز است. از این خطر کردنها نمیترسید؟
به طور کلی اعتقاد دارم برخورد جامعه خیلی مهم است. جامعه باید هنرمند را مشتاق به زدن حرف تازه کند. در حال حاضر جامعه هنرمندان را هول میدهد به سمت تکرار خودشان. برای همین این روزها بیشتر اهالی موسیقی کارهای گذشتهشان را اجرا و با احساسات نوستالژیک مردم بازی میکنند. این طوری آفرینش هنری سهم کم تری در جامعه هنری ما پیدا کرده و تکرار و خطاب قرار دادن عاطفه مردم پر رنگتر شده است. عجیب آن است که هنرمندان خارجی هم وقتی به ایران میآیند، همین رویه را در پیش میگیرند؛ مثل اجرای رامیز قلی اف از جمهوری آذربایجان که هدف اصلی کنسرتش برانگیختن حس نوستالژیک مردم بود. این وضعیت و شرایط نیاز به تحلیل جامع و مفصل دارد تا آسیبشناسی شود و درمانی برایش پیدا کنیم.
در مقابل این جریان حاکم، کنسرت «عبور» یک رپرتوار کاملاً ایرانی با طعم و سلیقه امروزی بود. این کار با اینکه یک نقشه از پیش تعیین شده داشت، اما سرشار از حس لحظه و آن نوازندگان و خواننده بود؛ چیزی شبیه بداهه نوازی. در این باره توضیح دهید؟
بداهه در کار من اصلاً به معنی هرج و مرج و حدودی نوازی نیست. بخش نخست کنسرت با اینکه بداهه بود، اما یک معماری از پیش تعیین شده داشت. من بداهه را اوج کار یک هنرمند میدانم. اینکه در موسیقی ایرانی میشنویم کسی میگوید بداهه نواز است، اما نت را نمیتواند بخواند یا آهنگسازی نمیداند، ظلم به مقام بداهه نوازی است. در یک اجرا، کار زمانی خوب است که مخاطب نتواند مرز بداهه و غیر بداهه را حس کند یا تشخیص دهد. در همین بخش من از تمام مکاتب تار نوازی استفاده کردم، البته بعلاوه آنچه که خودم داشتم.
در بخش دوم کنسرت، با افزوده شدن سازهای زهی غربی به کار، حال و هوای متفاوتی پدید آمد.
در بخش دوم که سازهای زهی غربی اضافه شدند، یک اتفاق تازه در فواصل موسیقی ایرانی افتاد. ویولنها و ویولن سل لحن موسیقی ایرانی داشتند بدون آنکه یادآور نوازندگان دهههای 40 و 50 خورشیدی باشند. در این بخش مایه گردیهای زیادی داشتیم، تا آنجا که در یک قطعه بیشتر فضاهای مدال را گشتیم. این در حالی است که در عرف و سابقه موسیقی ایرانی، حداکثر دو مایه گردی در یک دستگاه صورت میگیرد.
خیلی از کارهایی که تکنیکال هستند، خشک از کار در میآیند و به دل مخاطبان نمی نشینند. اما در کنسرت «عبور» این حس در من مخاطب ایجاد نمیشد.
تکنیک یکی از مولفههای موسیقی ماست که هیچگاه در بند آن گرفتار نمیشویم بلکه تلاش میکنیم که برای بیان ایدهٔ کلی از آن استفاده کنیم. از طرفی موسیقی جدی قرار نیست مخاطب را فراری دهد و ما هم برلزوم وجود ابعاد زیباییشناسی در کارمان تاکید داریم.
شما با خوانندگانی چون همایون شجریان، علیرضا قربانی، وحید تاج و محمد معتمدی کار کردهاید. وقتی آهنگی را مینویسید و میسازید، چقدر برایتان فرق میکند که چه کسی قرار است با آن بخواند؟
صد درصد فرق میکند که خواننده کیست. اینکه تواناییهایش کدام است، احساس روی صحنهاش به چه صورت بروز مییابد، جنس صدایش چیست و... به همه اینها باید فکر کرد و با باقی عناصر سازنده کار در هم آمیخت.
بعد از کنسرت «برف خوانی» این دومین بار است که با محمد معتمدی همکاری میکنید. از ویژگیها و تواناییهای او بگویید، به ویژه از حس گرمی که او هنگام خواندن دارد.
با محمد معتمدی وقتی کار میکنم، احساس رها شدن در یک دشت را دارم بدون آنکه از پرت شدن به دره بترسم. با او هم زمان احساس رهایی و امنیت میکنم. یک مولفه اصلی او این است که صدایش تقلیدی نیست. او خوانندهای است که صدایش تقلیدی نیست و از نظر هنری و شخصیتی، بسیار بکر و خاکی است. برای همین است که در اروپا خیلی موفق شد، چون آنان دنبال چنین هنرمندانی میگردند.
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]
صفحات پیشنهادی
برخورد صدا و سیما با موسیقی خنده دار است/ قصد مخاطب کشی ندارم/ گفتوگو با علی قمصری آهنگساز
برخورد صدا و سیما با موسیقی خنده دار است قصد مخاطب کشی ندارم گفتوگو با علی قمصری آهنگساز فرهنگ > موسیقی - علی قمصری میگوید جامعه باید جوری با هنرمند برخورد کند که او را همیشه مشتاق به زدن حرفهای تازه کند مهدی یاورمنش شبانگاه دوشنبه 28 بهمن تالار وحدت شاهد اجآیت الله هاشمی رفسنجانی: رفتار مجلس در مقابل دولت جای تعجب دارد/مجلس فسادها و برکناری ها در دولت احمدی نژاد را
آیت الله هاشمی رفسنجانی رفتار مجلس در مقابل دولت جای تعجب دارد مجلس فسادها و برکناری ها در دولت احمدی نژاد را نادیده میگرفت و صداوسیما هم تعریف میکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت رفتار مجلس جای تعجب دارد چرا که در زمان دولت احمدینژاد که بسیاری از نیروهای توانمند اصیلرئیس قوه قضائیه: برخورد با فتنه 88 کاملاً درچارچوب قانون است / تیم مذاکره کننده افراد متعهد هستند/ توهین مسؤول
رئیس قوه قضائیه برخورد با فتنه 88 کاملاً درچارچوب قانون است تیم مذاکره کننده افراد متعهد هستند توهین مسؤولان آمریکایی درباره سبدکالا نشان داد صداقت ندارند توهین مسئولان آمریکایی به مردم کشور ما و مسئولان در بحث توزیع سبدکالا نشان داد که آنها صداقت ندارند و آزادسازی اموال کشوردانشگاه صدا و سيما به سوي ارتقاء كيفي گام برمي دارد
دانشگاه صدا و سيما به سوي ارتقاء كيفي گام برمي دارد هم افزايي روئساي دانشكده هاي دانشگاه صدا و سيما و استادان اين دانشگاه براي تبيين برنامه هاي آينده اين مركز علمي-هنري برگزار شد به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي دكتر غلامرضاييهمایون شجریان: پدرم میگفت موسیقی برای صداوسیما مثل پوشال بین ظروف است
همایون شجریان پدرم میگفت موسیقی برای صداوسیما مثل پوشال بین ظروف است همایون شجریان درباره پخش آثارش از صدا و سیما اظهار کرد یکی از دلایل اعتراض پدرم نسبت به پخش آثارش از صدا و سیما دخالتهایی بود که در قطعات صورت میگرفت به صورتی که کسی که روی آهنگ تصویر میگذاشت به خودش اجازنقوی حسینی:خواستار پاسخگویی به اظهارات رئیس جمهور در صداو سیما هستیم/ نخبگان دانشگاهی از مفاد توافقنامه ژنو ا
نقوی حسینی خواستار پاسخگویی به اظهارات رئیس جمهور در صداو سیما هستیم نخبگان دانشگاهی از مفاد توافقنامه ژنو اطلاع ندارند که از آن دفاع کنند سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به نامه 19 نماینده مجلس به ضرغامی برای پاسخگویی رئیس جمهور در رسانه ملی گفت میخواهیم از طریق صداوسیما اموسیقی بومی و آئینی هرمزگان از قدمت دیرینه ای برخوردار است
استانها جنوب هرمزگان حجت الاسلام مرشدی موسیقی بومی و آئینی هرمزگان از قدمت دیرینه ای برخوردار است بندرعباس - خبرگزاری مهر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت استان هرمزگان یکی از بنیان گذاران موسیقی بومی محلی آئینی و سنتی در کشور است و موسیقی بومی و آئینی هرمزگان ازجواد رضویان:مدیران صداوسیما مهمانی دوست دارند
جواد رضویان مدیران صداوسیما مهمانی دوست دارند جواد رضویان میگوید جشنواره جامجم دورهمیِ خوبی است و مدیران سازمان صداوسیما مهمانی دوست دارند به گزارش نامه نیوز این بازیگر درخصوص کیفیت آثار و تولیدات سیما در سال 92 برای راهیابی به جشنواره جامجم اظهار کرد جشنواره جامجم دورهنبود قانون، چالش اصلی در اداره صدا و سیما
نبود قانون چالش اصلی در اداره صدا و سیما تهران - ایرنا - جمال خندان کوچکی وکیل پایه یک دادگستری در یادداشتی که روز سه شنبه در روزنامه شرق منتشر کرد نظر اخیر شورای نظارت بر صدا و سیما را نقد کرده و معتقد است که اداره صدا و سیما در 25 سال گذشته در خلا قانونی صورت گرفته است ویآیا نمایش «ساز» در تلویزیون حرام است؟/مسئولان صداوسیما یا جهل به اسلام دارند یا معاندند
آیا نمایش ساز در تلویزیون حرام است مسئولان صداوسیما یا جهل به اسلام دارند یا معاندند دوشنبه هفته گذشته در اقدامی بی سابقه و البته اتفاقی آلات موسیقی در رسانه ملی نمایش داده شد رسانه های مجازی و چاپی این اقدام را به سرعت پوشش خبری داده و آن را طلسم شکنی و آغاز دوره ای جدید در تلزیباکلام: صداوسیما نماینده 4میلیون هوادار سعید جلیلی است
زیباکلام صداوسیما نماینده 4میلیون هوادار سعید جلیلی است 18میلیون آراء دکتر روحانی 7میلیون رای آقای قالیباف 4میلیون هوادار آقای رضایی جدود 3 میلیون آرای آقای ولایتی و جدود پانصدهزار آرای آقای غرضی متاسفانه جایی در این رسانه ندارند و صدا و سیما فقط در اختیار یاران سعید جلیلی اساعتراض به برخوردهای سلیقهای صدا و سیما
اعتراض به برخوردهای سلیقهای صدا و سیما یک هفته پس از تاخیر در پخش گفت و گوی تلویزیونی رییس جمهوری سانسور مراسم پایانی جشنواره ی فیلم فجر و نیز بازتاب ندادن تلاش های دولت برای آزادسازی سربازان گروگان گرفته شده به وسیله ی گروه تروریستی جیش العدل صدا و سیما را در تیررس انتقاد ووزیر بهداشت: تبلیغات دارو در صدا و سیما غیر قانونی است
وزیر بهداشت تبلیغات دارو در صدا و سیما غیر قانونی است وزیر بهداشت گفت تبلیغات دارو که اخیراً مواردی از آن در صدا و سیما مشاهده شده است خلاف قانون است و البته گاهی برخی مسئولان جرئت نمیکنند با این تخلفات برخورد قضایی کنند به گزارش نامه نیوز حسن قاضی زاده هاشمی در گفت و گو بدولت حق تسلط بر صداوسیما را ندارد
دولت حق تسلط بر صداوسیما را ندارد نماینده مردم مشهد در مجلس گفت نه این دولت نه دولت قبل و نه مجلس و نه هیچکس حق ندارد به صداوسیما مسلط شود امیرحسین قاضیزاده نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه صداوسیما به عنوان رسانه ملی به نظام اسلام و عموم مرددیدار رئیس سازمان صدا و سیما با کارلوس کیروش
ورزشی فوتبال - فوتسال دیدار رئیس سازمان صدا و سیما با کارلوس کیروش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما دیدار و با وی دقایقی گفتگو کرد به گزارش خبرنگار مهر مراسم اختتامیه مسابقات فوتسال جام رسانهها امروز دوشنبه در سالن صدا و سیما برگزاریک فعال دانشجویی: سیاست صداوسیما با سیاست دولت تفاوت دارد
سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸ ۱۲ دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت معلم گفت صداوسیما یک سازمان غیردولتی است و سیاستهایش با سیاستهای دولت تفاوت دارد مقداد سلطانی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد عملکرد صداوسیما را در قبالفرماندار جدید ورزقان را بیشتر بشناسیم/ فرماندار سابق در صدا و سیما
فرماندار جدید ورزقان را بیشتر بشناسیم فرماندار سابق در صدا و سیماامروز علی وفادار به عنوان فرماندار جدید ورزقان در دولت تدبیر و امید توسط استاندار آذربایجانشرقی معرفی شد به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز علی وفادار متولد سال 1341 شهرستان کلیبر است و 26 سال سابقه اجرایی به همرا-
گوناگون
پربازدیدترینها