محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852755810
برخورد صدا و سیما با موسیقی خنده دار است/ قصد مخاطب کشی ندارم/ گفتوگو با علی قمصری آهنگساز
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
برخورد صدا و سیما با موسیقی خنده دار است/ قصد مخاطب کشی ندارم/ گفتوگو با علی قمصری آهنگساز فرهنگ > موسیقی - علی قمصری میگوید جامعه باید جوری با هنرمند برخورد کند که او را همیشه مشتاق به زدن حرفهای تازه کند.
مهدی یاورمنش: شبانگاه دوشنبه 28 بهمن، تالار وحدت شاهد اجرایی بود که جشنواره موسیقی فجر با کارهایی شبیه به آن معنی مییابد؛ کنسرتی جسورانه که اگر چه بر اساس قواعد موسیقی ایرانی شکل گرفته بود، اما زبانی جهانی داشت و سرشار از نوآوریهای تکنیکی بود. کنسرت «عبور» با آهنگسازی و نوازندگی علی قمصری و خوانندگی محمد معتمدی، کاری بود که مشابه آن متاسفانه در جشنواره موسیقی فجر کمتر دیده میشود. اثری که اگر چه شاید مخاطب عام موسیقی (که این سالها بسیار به شنیدن آثار تکراری خو گرفتهاند) را جذب نکند، اما برای اهالی این هنر، میتواند بسیار راهگشا و جریان ساز باشد. در ارتباط با اجرای این کنسرت که جمعه دوم اسفند هم در دو نوبت در تالار وحدت روی صحنه رفت، گفتوگویی با علی قمصری انجام دادهایم. با اینکه دوم اسفند کنسرت «عبور» را روی صحنه اجرای عمومی کردید، چه شد که قبلش همین رپرتوار را به جشنواره موسیقی فجر آوردید؟ برای نخستین بار بود که در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کردم. دلیلش هم این بود که با آمدن علی مرادخانی به معاونت هنری وزارت ارشاد و به ویژه با مدیریت پیروز ارجمند بر دفتر موسیقی، تغییراتی در حال اتفاق افتادن است، قولهایی داده شده و... که میتواند برای نسل بعد از ما راهگشا باشد. این تحولات امیدی را پدید آورده که بعد از مدتها کمی اعتماد اهالی موسیقی را جلب کرده است. امیدوارم مسوولان بتوانند پاسخ این امید و اعتماد را بدهند، چرا که در غیر این صورت، یک یاس مضاعف به وجود خواهد آمد. آیا سالهای قبل هم برای شرکت در جشنواره پیشنهاد دریافت کرده بودید؟ بله بسیار. اتفاقاً دو سال پیش برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر، یک پیشنهاد نجومی به من داده شد که نپذیرفتم. اما امسال با اینکه پیشنهاد مالی خیلی کمتر از گذشته بود، به همان دلیلها که گفتم به جشنواره آمدم. از سوی دیگر جشنواره امسال از نظر هنری غنی بود و نباید آن را یک رویداد مناسبتی به شمار آورد که شاهد اجرای کارهای سفارشی است. استقبال خوبی هم از آن شد که امیدوار کننده است.
کنسرت «عبور» در جشنواره موسیقی فجر من اعتقاد ندارم که همیشه باید با جریان عرف همراه شد. ما باید فکر و تصمیم خودمان را داشته باشیم. در زمان درست باید حرکت درست انجام دهیم و شرایط روز را درک کنیم. بر این اساس بود که پیش از این در جشنواره موسیقی فجر شرکت نمیکردم و امسال حاضر شدم. البته ممکن است سال بعد هم با توجه به شرایط زمانی، تصمیمی دیگری بگیرم. گویا نسبت به واژه «مناسبتی» و «سفارشی» حساسیت دارید. درست است؟ به طور کلی من خیلی دوست ندارم مقابل سیاسیون برنامه اجرا کنم یا کار هنریام را به رویدادها و رفتارهای سیاسی ربط دهم. وقتی آنان یک قدم جلو میآیند و مدیریت لایقی را انتخاب میکنند، به شرط حفظ استقلال هنری میتوان فرصتی به مسئولین داد. کارنامه 10 سال گذشته من نشان میدهد که من نه کار مناسبتی اجرا و نه با صدا و سیما همکاری کردهام. چرا با صدا و سیما همکاری نمیکنید؟ همیشه از طرف صدا و سیما علاقه و دعوت به همکاری بوده است. حتی یک بار پیشنهاد وسوسه انگیزی هم برای یک کار چهار زبانه شد که نپذیرفتم. واقعیتش تا وقتی قوانین بنیادین، رویکرد و نگاه نامناسب صدا و سیما به موسیقی عوض نشود، با آنان همکاری نمیکنم. در حالی که موسیقی همه کشورهای دنیا با رادیو و تلویزیونهایشان به مردم معرفی میشود، خیلی خنده دار است که در قرن بیست و یکم، صدا و سیمای ما درگیر مسائل مبتذلی چون نشان دادن یا ندادن ساز است. این عملکرد غلط صدا و سیما، باعث شده که نسل جوان از طریق شبکههای ماهوارهای با سازهای غربی چون گیتار آشنا باشد، اما حتی اسم تار و کمانچه را نشنیده باشد. در این وضعیت، من اگر تن به شرایط صدا و سیما بدهم، شرمنده نسل آینده خواهم شد. اگر موافق باشید، از مسائل مدیریتی و سیاست گذاری موسیقی کشور بگذریم و به خود کنسرت «عبور» بپردازیم؛ برنامهای که از نظر تکنیکی و هنری در سطح بالایی قرار دارد، بر پایه فرهنگ و هنر خودی شکل گرفته و نوآورانه و جسارت آمیز است. از این خطر کردنها نمیترسید؟ به طور کلی اعتقاد دارم برخورد جامعه خیلی مهم است. جامعه باید هنرمند را مشتاق به زدن حرف تازه کند. در حال حاضر جامعه هنرمندان را هول میدهد به سمت تکرار خودشان. برای همین این روزها بیشتر اهالی موسیقی کارهای گذشتهشان را اجرا و با احساسات نوستالژیک مردم بازی میکنند. این طوری آفرینش هنری سهم کم تری در جامعه هنری ما پیدا کرده و تکرار و خطاب قرار دادن عاطفه مردم پر رنگتر شده است. عجیب آن است که هنرمندان خارجی هم وقتی به ایران میآیند، همین رویه را در پیش میگیرند؛ مثل اجرای رامیز قلی اف از جمهوری آذربایجان که هدف اصلی کنسرتش برانگیختن حس نوستالژیک مردم بود. این وضعیت و شرایط نیاز به تحلیل جامع و مفصل دارد تا آسیبشناسی شود و درمانی برایش پیدا کنیم. در مقابل این جریان حاکم، کنسرت «عبور» یک رپرتوار کاملاً ایرانی با طعم و سلیقه امروزی بود. این کار با اینکه یک نقشه از پیش تعیین شده داشت، اما سرشار از حس لحظه و آن نوازندگان و خواننده بود؛ چیزی شبیه بداهه نوازی. در این باره توضیح دهید؟ بداهه در کار من اصلاً به معنی هرج و مرج و حدودی نوازی نیست. بخش نخست کنسرت با اینکه بداهه بود، اما یک معماری از پیش تعیین شده داشت. من بداهه را اوج کار یک هنرمند میدانم. اینکه در موسیقی ایرانی میشنویم کسی میگوید بداهه نواز است، اما نت را نمیتواند بخواند یا آهنگسازی نمیداند، ظلم به مقام بداهه نوازی است. در یک اجرا، کار زمانی خوب است که مخاطب نتواند مرز بداهه و غیر بداهه را حس کند یا تشخیص دهد. در همین بخش من از تمام مکاتب تار نوازی استفاده کردم، البته بعلاوه آنچه که خودم داشتم.
در بخش دوم کنسرت، با افزوده شدن سازهای زهی غربی به کار، حال و هوای متفاوتی پدید آمد. در بخش دوم که سازهای زهی غربی اضافه شدند، یک اتفاق تازه در فواصل موسیقی ایرانی افتاد. ویولنها و ویولن سل لحن موسیقی ایرانی داشتند بدون آنکه یادآور نوازندگان دهههای 40 و 50 خورشیدی باشند. در این بخش مایه گردیهای زیادی داشتیم، تا آنجا که در یک قطعه بیشتر فضاهای مدال را گشتیم. این در حالی است که در عرف و سابقه موسیقی ایرانی، حداکثر دو مایه گردی در یک دستگاه صورت میگیرد. خیلی از کارهایی که تکنیکال هستند، خشک از کار در میآیند و به دل مخاطبان نمی نشینند. اما در کنسرت «عبور» این حس در من مخاطب ایجاد نمیشد. تکنیک یکی از مولفههای موسیقی ماست که هیچگاه در بند آن گرفتار نمیشویم بلکه تلاش میکنیم که برای بیان ایدهٔ کلی از آن استفاده کنیم. از طرفی موسیقی جدی قرار نیست مخاطب را فراری دهد و ما هم برلزوم وجود ابعاد زیباییشناسی در کارمان تاکید داریم. شما با خوانندگانی چون همایون شجریان، علیرضا قربانی، وحید تاج و محمد معتمدی کار کردهاید. وقتی آهنگی را مینویسید و میسازید، چقدر برایتان فرق میکند که چه کسی قرار است با آن بخواند؟ صد درصد فرق میکند که خواننده کیست. اینکه تواناییهایش کدام است، احساس روی صحنهاش به چه صورت بروز مییابد، جنس صدایش چیست و... به همه اینها باید فکر کرد و با باقی عناصر سازنده کار در هم آمیخت. بعد از کنسرت «برف خوانی» این دومین بار است که با محمد معتمدی همکاری میکنید. از ویژگیها و تواناییهای او بگویید، به ویژه از حس گرمی که او هنگام خواندن دارد. با محمد معتمدی وقتی کار میکنم، احساس رها شدن در یک دشت را دارم بدون آنکه از پرت شدن به دره بترسم. با او هم زمان احساس رهایی و امنیت میکنم. یک مولفه اصلی او این است که صدایش تقلیدی نیست. او خوانندهای است که صدایش تقلیدی نیست و از نظر هنری و شخصیتی، بسیار بکر و خاکی است. برای همین است که در اروپا خیلی موفق شد، چون آنان دنبال چنین هنرمندانی میگردند. 57245
چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 12:39:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
دانشگاه صدا و سيما به سوي ارتقاء كيفي گام برمي دارد
دانشگاه صدا و سيما به سوي ارتقاء كيفي گام برمي دارد هم افزايي روئساي دانشكده هاي دانشگاه صدا و سيما و استادان اين دانشگاه براي تبيين برنامه هاي آينده اين مركز علمي-هنري برگزار شد به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي دكتر غلامرضاييقادر آشنا در گفتوگو با فارس: برگزاری جلسه نقد و بررسی جشنواره تئاتر فجر/ از نقد هراسی ندارم
قادر آشنا در گفتوگو با فارس برگزاری جلسه نقد و بررسی جشنواره تئاتر فجر از نقد هراسی ندارمدبیر سیودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از برگزاری جلسه نقد و بررسی عملکرد این دوره از جشنواره خبرداد قادر آشنا دبیر سیودومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در گفتوگو با خبرنگار تخلاء «شبکه موسیقی» در صداوسیما احساس میشود
سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۳۳ رییس سابق انجمن موسیقی استان هرمزگان گفت برای جلوگیری از تاراج میراث فرهنگی در بخش موسیقی باید اعتبارات لازم جهت تشکیل تیم تحقیقاتی و مستندسازی موسیقی نواحی مختلف استان دیده شود تا با تدوین کتاب موسیقی هرمزگان دیگر شاهد این امر نباشیم احمد توحدی درچهار قطعه موسیقی تولید صدا و سیمای مرکز مهاباد مجوز پخش گرفت
چهار قطعه موسیقی تولید صدا و سیمای مرکز مهاباد مجوز پخش گرفت مهاباد - ایرنا - مسوول روابط عمومی صدا و سیمای مهاباد گفت چهار قطعه موسیقی تولید این مرکز از طرف مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما مورد تصویب قرار گرفت اکبر قبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود این قطهمایون شجریان: پدرم میگفت موسیقی برای صداوسیما مثل پوشال بین ظروف است
همایون شجریان پدرم میگفت موسیقی برای صداوسیما مثل پوشال بین ظروف است همایون شجریان درباره پخش آثارش از صدا و سیما اظهار کرد یکی از دلایل اعتراض پدرم نسبت به پخش آثارش از صدا و سیما دخالتهایی بود که در قطعات صورت میگرفت به صورتی که کسی که روی آهنگ تصویر میگذاشت به خودش اجازجودی دنچ: فعلا قصد بازنشستگی از سینما را ندارم
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۲۵ جودی دنچ که امسال برای هفتمینبار نامزد اسکار بازیگری شده است بازنشستگی را گستاخانهترین واژه در فرهنگ لغت خود معرفی کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا جودی دنچ بازیگر سرشناس و 79 ساله هالیوودی که امسال برای نقشآفرینی در فیلم فیلوسیمرغها پر کشید،سینمادار ماند و مخاطبش!
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۲۷ عضو هیأت مدیره انجمن سینماداران و مدیر پخش حوزه هنری گفت امیدواریم فیلمهایی تولید و به اکران 93 راه پیدا کنند چرا که اکثر فیلمهای جشنواره فجر قابلیت جذب تعداد زیاد مخاطب را ندارد غلامرضا فرجی در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران اصدا و سیما تا کی با شعور مخاطب بازی میکند؟!
صدا و سیما تا کی با شعور مخاطب بازی میکند نگاه قیم مابانه در برنامهسازی تلویزیون کار را به جایی رسانده است که متولیان این رسانه وظیفه روشنگری و آگاهی بخشی به مخاطب را به حق تعیین تکلیف برای مخاطب بدل کردهاند و در بخش های خبری صدا و سیما به جای آن گزارش ویژه حساس نشو بخشیجواد رضویان:مدیران صداوسیما مهمانی دوست دارند
جواد رضویان مدیران صداوسیما مهمانی دوست دارند جواد رضویان میگوید جشنواره جامجم دورهمیِ خوبی است و مدیران سازمان صداوسیما مهمانی دوست دارند به گزارش نامه نیوز این بازیگر درخصوص کیفیت آثار و تولیدات سیما در سال 92 برای راهیابی به جشنواره جامجم اظهار کرد جشنواره جامجم دورهتوهین صداوسیما به شعور همه مخاطبان
توهین صداوسیما به شعور همه مخاطبان مگر محمدمهدی عسگرپور سیدجمال ساداتیان مصطفی کیایی محسن دارسنج و چه حرفهایی زدند که صدا و سیما باید آنها را سانسور میکرد آ کد خبر ۳۷۷۹۴۷ تاریخ انتشار ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷ ۵۰ - 12 February 2014 محمدرضا رستمی در بخش وبلاگ خبرآنلاین نوشت کآیا نمایش «ساز» در تلویزیون حرام است؟/مسئولان صداوسیما یا جهل به اسلام دارند یا معاندند
آیا نمایش ساز در تلویزیون حرام است مسئولان صداوسیما یا جهل به اسلام دارند یا معاندند دوشنبه هفته گذشته در اقدامی بی سابقه و البته اتفاقی آلات موسیقی در رسانه ملی نمایش داده شد رسانه های مجازی و چاپی این اقدام را به سرعت پوشش خبری داده و آن را طلسم شکنی و آغاز دوره ای جدید در تلشاعری که ترانه اش را داریوش خوانده، در صداوسیما چه می کند؟
شاعری که ترانه اش را داریوش خوانده در صداوسیما چه می کند فرهنگ > موسیقی - کیهان نوشت طی هفتههای اخیر پای چند نفر از اهالی موسیقی لسآنجلسی به رسانه ملی باز شده است برخی از افراد یاد شده ترانهسرا هستند و یکی ازسراینده ترانهای اسچهارقطعه موسیقی تولیدی صدا و سیما مرکز مهاباد مجوز پخش گرفت
چهارقطعه موسیقی تولیدی صدا و سیما مرکز مهاباد مجوز پخش گرفت مهاباد - ایرنا - مسوول روابط عمومی صدا و سیمای مهاباد گفت چهار قطعه موسیقی تولیدی این مرکز از طرف مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما مورد تصویب قرار گرفت اکبر قبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود این قطرضا یزدانی:اسفند ماه، وعده دیدار من با مخاطبانم /شب قدرتمند موسیقی پاپ با رضا یزدانی
در دومین روز جشنواره موسیقی فجر رضا یزدانی اسفند ماه وعده دیدار من با مخاطبانم شب قدرتمند موسیقی پاپ با رضا یزدانی رضا یزدانی شب های 11 و 22 اسفندماه شما عزیزان را برای بار دیگر در تهران ملاقات می كنم به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران حاضر در اجرای رضا یزدانی دراطلاعیه ناظران آرای مردمی جشنواره فیلم فجر / نگرانی از نگاه جانبدارانه مدیران صداوسیما
اطلاعیه ناظران آرای مردمی جشنواره فیلم فجر نگرانی از نگاه جانبدارانه مدیران صداوسیما ناظران منتخب صاحبان فیلم های سینمایی جشنواره در پی مسائلی که برای آرای مردمی برخی فیلم ها به وجود آمده اطلاعیه ای منتشر کرد به گزارش نامه نیوز در متن این اطلاعیه آمده است ما ناظران منتخبصداپیشه جیگر: من هم از کلاه قرمزی نوروز 93 خبری ندارم!
صداپیشه جیگر من هم از کلاه قرمزی نوروز 93 خبری ندارم کاظم سیاحی درباره ادامه یافتن تولید و پخش کلاه قرمزی در تلویزیون گفت علاقه شخصیام این است که دوست دارم کلاه قرمزی در نوروز 93 هم مثل هر سال باشد و شخصیت جیگر هم در کنارش حضور داشته باشد این روزها که مجموعه کلاه قرمزیحضور دوباره بانوان در جشنواره موسیقی فجر اتفاق فرخنده ای است
سرپرست گروه ستاره قطبی حضور دوباره بانوان در جشنواره موسیقی فجر اتفاق فرخنده ای است تهران - ایرنا - سرپرست گروه بانوان ستاره قطبی گفت راه اندازی بخش ویژه بانوان در بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اتفاقی فرخنده و از ویژگی های این دوره جشنواره است بهاره ایلچی روز چهار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها