تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804129898




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدفمندی واقعی یارانه ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/چهارشنبه هفتم اسفند ماه 1392 هدفمندی واقعی یارانه ها تهران-ایرنا-بسیاری از تحلیلگران معتقدند تدبیر دولت یازدهم در مرحله ی دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها می تواند این قانون را پس از دوره ای ناکامی، به هدف اصلی آن یعنی جراحی اقتصاد کشور و توزیع عادلانه ی امکانات برساند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه هفتم اسفند ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***هدفمندی واقعی یارانه ها
«علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته با بیان اینکه تا پایان اسفند ثبت نام خوداظهاری برای دریافت یارانه آغاز خواهد شد، اعلام کرد که قرار است یارانه های نقدی تنها به نیازمندان متقاضی پرداخت شود.
روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت های مختلف به ارزیابی قانون هدفمندی یارانه ها در مرحله ی نخست پرداختند و آن را شکست خورده توصیف کردند.
در عین حال بسیاری امیدوارند در مرحله ی دوم این قانون که از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز می شود، تدابیر اتخاذ شده باعث شود این قانون به اهداف اصلی خود در توزیع عادلانه ی امکانات در کشور برسد.
روزنامه ی «قانون» در گزارشی با عنوان «پرونده یارانه های فراگیر اسفند بسته می شود» ویژگی اصلی مرحله ی نخست هدفمندی یارانه ها را افزایش نقدینگی در کشور و کاهش تولید و بودجه ی عمرانی دانست و نوشت: در قالب هدفمندی یارانه ها تا کنون 128 هزار میلیارد تومان پول نقد میان مردم توزیع شده است . با احتساب یارانه اسفند ماه حجم نقدینگی به حدود 131 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این در حالی است که کل درآمد هدفمندی یارانه ها 86 هزار میلیارد تومان بوده است . به این ترتیب دولت با کاستن از بودجه عمرانی و بودجه عمومی نسبت به پرداخت یارانه نقدی اقدام کرده است. برآورد می شود پرونده یارانه ها با توزیع 131 هزار میلیارد تومان پول نقد بسته شود . هر چند حجم نقدینگی توزیع شده در این قالب بسیار فراوان بود اما بودجه عمرانی توزیع شده در کشور در سال 1392 تنها چیزی در حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده است که نشان دهنده رکود کشور و کندی کار عمرانی و در نتیجه به تعویق افتادن توسعه و ایجاد اشتغال است.
«لزوم پرهیز از آسیب های مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها» عنوان یادداشت روزنامه ی «مردمسالاری» به قلم «ناصر عاشوری» عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی بود که در بخشی از آن آمده است: اکنون دولت در آستانه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها است که در این راستا دولت باید دقت زیادی داشته باشد و ملاحظاتی را در نظر بگیرد. برای شناسایی نیازمندان ، خود اظهاری سازو کار مناسبی است. دولت پس از دریافت فرم های خود اظهاری از سوی مردم باید با ابزارهایی مثل سازمان آمار، سازمان ثبت احوال و دیگر سازمان ها نیازمندان را تشخیص دهد. به نظر من افرادی که ماهانه کمتر از یک میلیون تومان درآمد دارند، نیازمند محسوب شده و مستحق دریافت یارانه هستند. دولت در این راستا باید کار کارشناسی دقیقی انجام دهد تا دچار اشتباهی همچون ارائه سبد کالا نشود.دولت می تواند افراد خارج از کشور،متوفیان و غیرنیازمندان را از دریافت یارانه حذف کند و در مقابل کمک بیشتری به اقشار نیازمند داشته باشد.
در همین حال روزنامه ی «دنیای اقتصاد» در سرمقاله خود با عنوان « ساز وکار خودگزینی برای یارانه» به انتقاد از نظام خوداظهاری برای دریافت یارانه که مورد تاکید وزیر اقتصاد است، پرداخت و نوشت: واقعیت آن است که برای تصمیم گیرندگان جهت ثبت نام از پیش مسجل است که اگر دولت اطلاعات کامل در اختیار می داشت دیگر نیازی به خوداظهاری نبود و شناسایی گروه های هدف براساس اطلاعات دولت انجام می گرفت. پس صرف تکیه بر خوداظهاری، گواه نقصان اطلاعات است. دوم آنکه تهدید دولت به مجازات برای بسیاری از متقاضیان قابل اعتنا نیست. تجربه گذشته نشان می دهد که مطالبات دولت را می توان پشت گوش انداخت. اغلب حتی با وجود اسناد لازم و پشتوانه محکم حقوقی بسیاری از دعاوی در سنگلاخ اجرا گرفتار می آیند و به فرجام نمی رسند تا چه رسد به وضعیت یک تهدید که مبانی و شیوه به فعل درآمدن آن هنوز مشخص نیست و با اگر و اما های زیادی همراه است.
در مواجهه با چنین معضلاتی به جای تهدید و زور می توان بر پایه انگیزش افراد، مکانیزم هایی را تعریف و به کار گرفت که قواعد عمل در آن به گونه ای تعریف شده باشد تا افراد با گزینش آزادانه خود به نتیجه مطلوب سیاست گذار برسند.

***همکاری دارویی ایران و آمریکا
روز گذشته «ناصر ریاحی» رییس اتحادیه ی واردکنندگان دارو از ورود یک شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی به صنعت داروسازی ایران خبر داد و گفت: قرارداد تولید تحت لیسانس شرکت بزرگ داروسازی MSD امریکا در ایران امضا شده است.
همکاری دارویی ایران و آمریکا یکی از موضوع های قابل توجه روزنامه های امروز بود.
روزنامه ی «شرق» در مطلبی با عنوان « غول دارو سازی آمریکا وارد بازار ایران شد»، نوشت: شرکت Merck Sharp & Dohme آمریکا یکی از بزرگ ترین شرکت های دارویی جهان محسوب می شود. این شرکت در سال 1891 به عنوان یکی از واحدهای زیرمجموعه شرکت مرک آلمان تاسیس شد. مجموع درآمد این شرکت داروسازی در سال 2011 میلادی بالغ بر 48 میلیارددلار بوده است. در همان سال این شرکت معادل 86 هزارنفر نیروی کار در سراسر جهان داشته است.
این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان « بیم و امید ورود غول دارویی» با اشاره به واردات بی رویه ی دارو در هشت سال گذشته، به بررسی نقاط مثبت و ضعف احتمالی در ورود شرکت آمریکایی به ایران برای تولید دارو پرداخت و نوشت: حالا ورود غول دارویی آمریکا به کشور، بیم و امید هایی برای بازار دارویی ایران دارد: امید از آنجا که شرکت داروسازی «ام اس دی» برای حسن نیت خود برای ورود به بازار دارویی کشور، قیمت محصولات خود را در بازار ایران بین 30 تا 40 درصد نیز نسبت به قیمت های قبلی کاهش داده، می تواند زمینه ساز کاهش حداکثری قیمت دارو در بازار دارویی ایران در قدم اول شود و گرهی از کلاف گرانی دارو برای بیماران بگشاید و همچنین کیفیت محصولات تولید داخل را در فرآیندی رقابتی ارتقا دهد. اما بیم از آنجاست که دولت «تدبیر و امید» قدم در جای پای دولت های قبل گذارد و با افزایش واردات، بازار دارویی را بیش ازپیش وابسته به بازار خارجی کند. این نگرانی، قابل رفع است البته مشروط بر آنکه سیاست هایی نظیر «محدودیت واردات داروهای ساخته شده خارجی» و «حمایت از تولید داخل» و «عرضه دارو به صورت ژنریک» نیز اعمال شود.


***پرهیز از شعار زدگی در اقتصاد مقاومتی
دوشنبه ی گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی، در جلسه ای با حضور سران قوا، چگونگی راه های اجرا و تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را مورد بررسی قرار دادند؛ سیاست هایی که به فرموده ی ایشان، جامع و فراگیر است و باید در اجرا نیز با همین جامعیت و فراگیری، تحقق یابد. تیتر نخست بسیاری از روزنامه های صبح امروز نیز به همین موضوع اختصاص داشت و یادداشت هایی نیز در تبیین موضوع اقتصاد مقاومتی منتشر شد. آنچه در بسیاری از این یادداشت ها نقطه اشتراک بود، ضرورت پرهیز از شعارزدگی در موضوع اقتصاد مقاومتی بود.
روزنامه ی «تهران امروز» در یادداشتی با عنوان «نقشه ی راه اقتصاد مقاومتی» به قلم «غلامرضا کاتب» سخنگوی کمیسیون بودجه مهم ترین نکته درباره ی اقتصاد مقاومتی را دوری از برخورد شعاری با این مقوله عنوان کرد که وظیفه ی هر یک از قوای سه گانه و سایر نهادهای ذی ربط و در عین حال همکاری کامل تمام قوای حاکمیتی است.
تهران امروز همچنین برخی قوانین بودجه 93 از جمله عدم وابستگی به درآمدهای نفتی را در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و نوشت: رویکرد بودجه سال 93 حمایت از تولید، رونق اقتصادی، شکستن رکود اقتصادی و حمایت از مستمندان و محرومان بوده و ارقام بودجه براساس شرایط موجود و با فرض باقی ماندن تحریم ها بسته شده است. بنابراین بودجه 93 براساس تحریم های موجود به شکل انقباضی دیده شده در نتیجه امیدوار به تحقق آن هستیم.
«اقتصاد مقاومتی آری، منازعه ای نه!» عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «ابتکار» به قلم بود.
ابتکار با اشاره به اینکه اگر سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر انقلاب، در چهارچوب محورها مورد توجه قرار گیرد، در مسیر راه دچار سوء تعبیر و تفسیر نخواهد شد، نوشت: بیم آن است که این سیاست های مترقی همچون بسیاری از سیاست های دیگر، در دالانِ تنگ تفسیرهای حزبی، گروهی و سیاسی دچار واژگونی مفهومی شود. ساده انگاری است که برخی تصور می کنند اقتصاد مقاومتی از طریق دیوار کشی به دور کشور محقق می شود. در جهان کنونی مقاومت اقتصاد به بده بستان با اقتصاد جهانی، به خصوص منطقه، قابل تحقق است. با اقتصاد منزوی و ایزوله نمی توان دوام آورد. بستر اقتصادی مقاومتی دیپلماسی عمومی است؛ به این معنا که شرایط کشور به گونه ای تصویر شود که زمینه جذب سرمایه های خارجی فراهم آید و امکان عقد قراردادهای اقتصادی با منطقه و فرا منطقه ایجاد گردد.
به زعم نگارنده ی این مطلب، تفسیر ریاضتی و منازعه ای و انزواگرایانه از اقتصاد مقاومتی، تهدیدات جدی به حساب می آیند و لازم است با تفسیر صحیح از این راهبرد اقتصادی، کشور را نجات داد.

***هم افزایی دولت و شهرداری تهران برای مهار آلودگی
روز گذشته «بیژن زنگنه» وزیر نفت برای بررسی موضوع آلودگی هوا با اعضای شورای شهر و مقام های شهرداری تهران، راهی نشست آن شورا شد. پیش از این نیز «معصومه ابتکار» رییس سازمان محیط زیست در شورای شهر حاضر شد و «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران هم در نشست هیات دولت شرکت کرد.
بسیاری از کارشناسان این ارتباط بین دولت و شهرداری و شورای شهر برای مهار آلودگی تهران را به فال نیک گرفتند.
روزنامه ی قانون در مطلبی با عنوان « آلودگی هوا؛ نقطه وصل دولت و شهرداری» به حضور «بیژن زنگنه» در نشست شورای شهر تهران اشاره کرد و نوشت: روز گذشته وزیر نفت مهمان جلسه چهل و هشتم شورای شهر تهران بود. بیژن زنگنه به دعوت رئیس شورا راهی خیابان بهشت شد تا از راهکارهای مشترک کاهش آلودگی هوای تهران سخن بگوید، راهکارهایی که حاصل رایزنی های دولت و شهرداری و نیز تعامل مجلس است. فارغ از بحث هایی که در این جلسه مطرح شد، برآیند کلی این حضور، می تواند این باشد که میان شهرداری و دولت، فصل، فصل اعتدال است. اکنون کمتر می توان از انشقاق های جدی گذشته نشانی یافت، انشقاق هایی که ریشه در جدال های سیاسی داشت، اما به حوزه های غیرسیاسی هم سرایت کرده بود.
روزنامه ی تهران امروز نیز در یادداشتی بر همکاری همه ی نهادها برای رویارویی با آلودگی هوا تاکید کرد و نوشت: شهرداری، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت نفت و جهاد کشاورزی در این مسئله دخیل هستند و به خاطر همان هم سازمانی به نام محیط زیست تشکیل شد که معاون رئیس جمهور است و از نظر جایگاه هم معاونان رئیس جمهور از وزرا بالاتر هستند به همین دلیل یک شخص در حد معاون رئیس جمهور در این سمت گمارده شده است که تمام مجموعه ها با او همکاری کرده و مشکل حل شود.
«آلودگی هوا باید جنبه ی کیفری پیدا کند»؛ این جمله ی معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست بود که در روزنامه ی «آرمان» انعکاس پیدا کرد.
این روزنامه به نقل از ابتکار نوشت: قانون قبلی هوای پاک نواقص بسیاری داشت که در پی رفع این نواقص و اضافه کردن موارد جدید به آن هستیم. امیدواریم بتوانیم با تصویب قانون جدید ضمانت اجرایی کافی را برای اجرایی کردن قوانین مصوب بگیریم. همچنین جاهایی از این قانون باید جنبه کیفری پیدا کند. قانون جدید بسیار روزآمد است و امیدواریم هرچه سریعتر این لایحه در دولت تصویب شده و به مجلس ارایه شود تا شاهد هوای سالم و آسمانی آبی در کشور باشیم.

***رویارویی با واژگان بیگانه
امروز هفتم اسفندماه سالروز درگذشت علامه «علی اکبر دهخدا» است؛ بنیانگذار لغت نامه ی بزرگ فارسی، ادیب، لغت شناس، سیاست مدار و شاعر ایرانی.
به این بهانه روزنامه ی «اطلاعات» در مطلبی به قلم «ارمغان زمان فشمی» به موضوع ضرورت پاکسازی تابلوهای اماکن عمومی و زبان فارسی از واژگان بیگانه پرداخت و از رویارویی با تهاجم فرهنگ واژگان بیگانه نوشت.
در این یادداشت آمده است: مطابق دستورالعمل اجرایی قانون منع به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آیین نامه اجرایی آن در مورد چگونگی استفاده از حروف و تصاویر در تابلوهای سردر مغازه ها، فروشگاه ها و سایر اماکن ، «به منظور حفظ قوت و اصالت زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی ایران و زبان دوم عالم اسلام و معارف و فرهنگ اسلامی ، دستگاه های قانونگذاری ، اجرایی و قضایی کشور و سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات دولتی و کلیة شرکت هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر نام است ، موظفند از به کار بردن کلمات و واژه های بیگانه در گزارش ها، مکاتبات ، سخنرانی ها و مصاحبه های رسمی خودداری کنند و همچنین استفاده از این واژه ها بر روی کلیة تولیدات داخلی اعم از بخش های دولتی و غیردولتی که در داخل کشور عرضه می شود، ممنوع است .

در بخش دیگری از این یادداشت می خوانیم: فهرست اسامی غذاها و دسرها در قهوه خانه ها (آیا قهوه خانه معادل دقیقی است برای کافی شاپ؟ اگر این طور است چرا هر کدام از این دو واژه، ما را به یاد فضایی متفاوت با دیگری می اندازد؟!) و رستوران ها پر شده است از اسامی عجیب و غریبی مثل «ملبا»، «پیچملبا»، «جاماییکا»، «ماکیاتو»، «کمپانا»، «یوری ساندی»، «سالوادوره»، «بیل بری ساندی»، «کوک گلاسه» (ترکیب بستنی و نوشابه!).
درجایی که هرکس باید برای نامگذاری فرزند، واحد تجاری یا فرآورده های کارگاه خود، ضوابطی را در راستای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی مراعات کند، این اسامی گمراه کننده چگونه به منوها راه پیدا کرده اند؟

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: کسانی که واژگان جدید در رابطه با غذا را وضع و به زور به جامعه حقنه می کنند، اغلب جوانان کم سوادی هستند که در سفرهای تفریحی چندروزه به خارج از کشور، این اسامی به گوششان خورده است و حال آن ها را رندانه وارد جامعه می کنند.
فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، علاوه بر تعریف های تازه در رسم الخط فارسی برای بهبود خوانش این زبان، واژه سازی و معادل سازی های متناسب با واژگان غیرفارسی را در دستورکار خود دارد. اما درباره این که آیا تمامی واژه های پیشنهادی فرهنگستان، مناسب فراگیر شدن است و مورد استقبال مردم قرار می گیرد یا نه، اختلاف نظر وجود دارد.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9277**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن