تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803212695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیماری «سوپ سبز» رودخانه دز را تهدید می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بیماری «سوپ سبز» رودخانه دز را تهدید می کند دزفول - ایرنا - رشد بی رویه گیاهان آبزی در مناطق مختلف رودخانه در سال های اخیر به حدی شدت یافته که در بخشی هایی از این رودخانه آب به رنگ سبز درآمده و در اصطلاح کارشناسی دچار بیماری اوتروفیکاسیون یا سوپ سبز شده است.


به گزارش ایرنا، دز به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور در سال های اخیر به دلیل بی توجهی دستخوش آلودگی هایی شده که حیات این رودخانه را تهدید می کند.
به گفته رییس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی شهر دزفول ،طبق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می گردد لذا فعالیت های اقتصادی و دیگر فعالیت ها که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران همراه است ممنوع می باشد.
ماندانا نوینˈبا اشاره به ماده 291 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مبنی بر ممنوعیت هر عملی که سبب آلودگی محیط زیست شود گفت:منظور از آلودگی محیط زیست پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب ، هوا ، خاک یا زمین به میزانیست که برای انسان و سایر موجودات زیان آور باشد.
وی افزود:رشد بی رویه گیاهان آبزی در مناطق مختلف رودخانه دز در سالهای اخیر به حدی شدت یافته که در بخشی هایی از این رودخانه آب به رنگ سبز درآمده و اصطلاحاً دچار بیماری اوتروفیکاسیون یا سوپ سبز شده است.
این عضو شورای شهر دزفول پدیده اوتریفیکاسیون را یکی از جدی ترین تهدیدهای زیست محیطی اکوسیستم های آبی دانست و گفت: اوتریفیکاسیون دلالت بر غنی شدن پیکره آبی به وسیله مواد آلی ورودی و یا روان آب سطحی حاوی نیترات و فسفات دارد که به طور مستقیم رشد جلبکها و دیگر گیاهان آبزی را کنترل می کند به بیان ساده تر اوتریفیکاسیون یک عکس العمل بیولوژیکی است که در پاسخ به ازدیاد ورود مواد مغذی به منابع آبی صورت می گیرد .
وی نیتروژن، فسفر، نور خورشید و گاز کربنیک را چهار فاکتور اصلی در بروز این پدیده موثر دانست و گفت:عدم وجود هر یک از این موارد موجب محدود شدن پدیده اوتریفیکاسیون می شود و رشد آلگها را محدود می کند البته کاهش دبی رودخانه دز ناشی از کاهش نزولات آسمانی وافزایش رسوبات در بستر این رودخانه نیز از دیگر عوامل موثر است.
خانم نوین گفت:دو عنصر فسفر و نیتروژن عناصر مغذی جهت رشد گیاهان در رودخانه ها هستند و از بین این دو عنصر فسفر از نظر مغذی بودن بیشتر مورد توجه است و می توان از طریق کنترل فسفر رشد گیاهان را کنترل کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر دزفول افزود:فسفر در رودخانه ها از منابع خارجی ناشی شده و به شکل معدنی(PO4(3-جذب جلبک و وارد ساختار ترکیبات آلی می شود و وقتی جلبک ها می میرند در طول عمل تجزیه شدن آنها ، فسفر به صورت معدنی آزاد می شود.
با این حال به مرور فسفر از طریق تجزیه مواد آلی ، رسوب شیمیایی به وسیله آهن ، آلومینیوم ، کلسیم و مجاورت با ذرات رس ته نشین می شود لذا برای کنترل اوتریفیکاسیون، فسفر ورودی به رودخانه باید کنترل و کاهش داده شود .
رییس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی شهر دزفول ، فاضلاب های شهری ، صنعتی و کشاورزی را از علل مهم آلودگی آب به نیتروژن نام برد و گفت:فاضلاب خانگی،رواناب سطی، ریزشهای جوی وباران را در بروز این واقعه موثر دانست.
وی اظهار داشت:اوتریفیکاسیون اثرات مخرب زیادی بر روی اکوسیستم های آبی و در نهایت انسان وحیوانات می گذارد که این اثرات را می توان به صورت اثرات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی تقسیم بندی کرد .
رییس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی شهر دزفول گفت:یکی از اثرات بیولوژیکی اوتریفیکاسیون این است که کیفیت آب را برای مصارف خانگی، تفریحی و دیگر مصارف خراب می کنند ضمن اینکه جلبک ها در روی سطح آب ایجاد کف کرده که این کف مانع نفوذ اکسیژن به آب شده و باعث مرگ ماهی ها می شود .
وی افزود:بعضی جلبکها نیز مواد سمی آزاد می کنند که این امر موجب ازبین رفتن ماهیها، حیوانات خانگی و پرندگان می شوند .
نوین با اشاره به روشهای پیشنهادی برای کنترل این پدیده گفت:حذف مواد مغذی از فاضلاب و غیر فعال سازی مواد مغذی از جمله این روشها می باشد ضمن اینکه ایجاد تلاطم مصنوعی در رودخانه ها ، استفاده از ماهی های فیتوپلانگتون خوار، جلوگیری از لایه بندی آب در آبهای ساکن، پاکسازی فیزیکی سطح آب از آلگ و استفاده از مواد شیمیایی برای کنترل جلبک ها نیز می تواند به عنوان راه حل جهت پیشگیری از پدیده اوتریفیکاسیون باشد. ک/4
7278/648
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن