تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815345407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ملاحظات فرهنگي در تسهيل ازدواج جوانان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ اسفند ۱۳۹۲ (۹:۴۷ق.ظ)
رسالت: ملاحظات فرهنگي در تسهيل ازدواج جوانان
به گزارش خبرگزاري موج، رسالت نوشت: عالي‌ترين موقعيت براي رشد انسان خانواده است، مهمترين عامل در شكل‌گيري صحيح نهاد خانواده دقت در انتخاب همسر و درك صحيح از مسئله همترازي است. (1) موثرترين عامل در پايداري خانواده نيز ترجيح زيبايي‌هاي باطني بر زيبايي‌هاي ظاهري (در شاخص‌هاي انتخاب همسر) است. (2)
چگونه مي‌شود مهمترين عامل پايداري خانواده مربوط به دقت در انتخاب همسر باشد اما اين انتخاب يك طرفه صورت گيرد؟ و فقط مرد انتخاب كننده باشد! آيا اگر جستجو و انتخاب از جانب هر دو طرف ازدواج باشد از ضريب اطمينان بيشتري برخوردار نخواهد بود؟
در آموزه‌هاي ديني محدوديتي براي دو جانبه بودن جستجو و پيشنهاد ازدواج از سوي هر يك از طرفين وجود ندارد و اين مسئله در آييني كه از بيان هيچ مصلحتي در مورد انسان دريغ نكرده بدون حكمت نيست. در قرآن كريم هم از آقايان به عنوان شروع كننده ازدواج نام
برده شده (3) و هم از خانم‌ها (4). البته شروع پيشنهاد ازدواج از سوي دوشيزگان نوعا از بيان اولياء آنان مطرح شده است همچنان كه در ماجراي ازدواج دختر حضرت شعيب (ع) با حضرت موسي (ع) اتفاق افتاد اما پسند و انتخاب دختر حضرت شعيب (ع) با ارزيابي كه از رفتار حضرت موسي داشت، با توصيف "قوي" و "امين" به پدر منتقل گرديد و پدر با حضرت موسي (ع) طرح مسئله كرد. پس احساس مسئوليت زن در انتخاب همسر و دقت در مسئله "همترازي" منافاتي با "حيا"ي او ندارد. كافي است كه رابطه صميمي بين پدر و فرزند وجود داشته باشد به صورتي كه تمايل دختر به پسر واجد شرايط و با ايمان به پدر گفته شود.
اينكه در آداب و رسوم ما ايراني‌ها صرفا مردها مبادرت به خواستگاري مي‌كنند امري پسنديده و مبتني بر احترام به خانم‌ها است، اما اگر اين رسم در كنار ملاحظات مثبت خود پاسخگوي اقتضائات زمان و مكان نباشد آسيب‌هايي را در پي خواهد داشت كه نمي‌توان در مورد آن تغافل كرد.
واقعيت اين است كه در روستاها و يا مناطق كوچك خانواده‌ها نسبت به هم و اينكه كدام خانواده فرزند دختر يا پسر دارند شناخت دارند اما در شهرهاي بزرگ مسئله متفاوت است و بسياري از دخترها به طور معمول در سن ازدواج ناشناخته مي‌مانند و ممكن است خواستگاري به سراغشان نرود، مگر اينكه به شيوه‌هايي خود را در معرض شناخت و انتخاب ديگران قرار دهند.
چندي قبل در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي كه با حضور يكي از مسئولان فرهنگي برگزار گرديد و موضوع دوستي بين دخترها و پسرها و آسيب‌هاي آن مورد بحث و تبادل نظر واقع شده بود يكي از دختران دانشجو سئوال كرد: پسرها وقتي مي‌خواهند ازدواج كنند فرد مورد نظر خود را انتخاب مي‌كنند و به خواستگاري مي‌روند اما دخترها اگر بخواهند ازدواج كنند چه كنند؟!
اين دانشجو مي‌گفت اگر مسئولان نظام اسلامي راه حلي براي اين مسئله پيدا كنند اطمينان مي‌دهم 90 درصد از دوستي‌ها و ارتباطات غير متعارف و آسيب‌زاي فعلي بين دختران و پسران اتفاق نخواهد افتاد.
اين يك سئوال جدي بود و از واقعيتي تعيين كننده در مسائل اجتماعي ما خبر مي‌داد. به بيان ديگر اگر زمان ازدواج دختري فرا رسيد اما خواستگار مناسبي به سراغش نيامد،‌تا چند سال بايد به انتظار بنشيند؟ وقتي اينگونه سن دخترها بالا مي‌رود و خواستگار مناسبي پيدا نمي‌شود دخترها و خانواده‌هاي آنان چند گونه عمل مي‌كنند. بعضي‌ها به دليل پايبندي به اصول اخلاقي و ديني از هرگونه معرفي‌هاي غير متعارف مبتني بر خودآرايي و بهره‌گيري از لباس‌ها و پوشش‌هاي زننده و نابهنجار براي جلب توجه در كوچه و خيابان و پارك و ... دوستي‌هاي متعدد با پسرها خودداري مي‌كنند و چه بسا به دليل همين رعايت‌ها و نبودن شرايط سالم براي معرفي، شناخته نمي‌شوند و ازدواجشان به تاخير مي‌افتد.
اما بعضي ديگر به گمان خطر از دست رفتن فرصت، مبادرت به اقداماتي در فضاي مجازي و حقيقي مي‌كنند كه با خطرپذيري بسيار زياد و در معرض تهديد قرار دادن آينده خود همراه است و شرايط مناسبي براي افراد هرزه و فرصت‌طلب نيز فراهم مي‌كند تا هرزگي بيشتري داشته باشند.
وقتي در مسئله خطير ازدواج يك طرف انتخاب كننده است و طرف ديگر انتخاب شونده بسيار روشن است كه انتخاب شونده خود را در معرض نگاه و انتخاب، انتخاب‌كنندگان مي‌گذارد در محيطي كه عرصه رقابت جدي براي زيبايي‌هاي باطني مشاهده نمي‌شود يا به ندرت اتفاق مي‌افتد،‌ رقابت براي انتخاب شدن به عرضه زيبايي‌هاي ظاهري ختم مي‌شود و گاهي براي جلب توجه بيشتر ساختارشكني و رفتارهاي نابهنجار صورت مي‌گيرد كه هم محيط زيست را آلوده مي‌كند و هم عامل چنين رفتاري را در معرض خطر و آ‌سيب‌هاي غيرقابل جبران قرار مي‌دهد.
چه فرار از خانه‌ها، دستگيري‌ها،‌زندان‌ها،‌آبروريزي‌ها،‌
خودكشي‌ها كه با انگيزه همسريابي و البته همراه با ساده‌انديشي و خوش باوري و فريب‌پذيري برخي از دختران آغاز نشد و به پاياني تلخ و سرنوشتي سياه ختم نگرديد؟ (5)
چرا بايد سن ازدواج اين‌گونه بالا برود؟ (6) چه آسيب‌هايي در فاصله تاخير در ازدواج، فرزندان ما را تهديد مي‌كند؟ در بيان زيبايي از امام صادق عليه‌السلام دوشيزگان به ميوه‌هايي تشبيه شده‌اند كه زماني كه رسيدند بايد چيده شوند در غير اين صورت از آفت و فساد در امان نيستند. (7)
خانواده‌اي كه از ازدواج ديرهنگام دو ميوه آفت زده و زن و شوهر از قبل آسيب‌ديده شكل مي‌گيرد نه تنها نمي‌تواند فرزندان رشيد و شايسته را در دامان خود تربيت كند بلكه همواره به دليل احتمال افشاي لغزش‌هاي قبل در معرض ناپايداري و طلاق خواهد بود.
چنين مسئله‌اي نمي‌تواند به عنوان يك موضوع "مگو" مورد غفلت واقع شود و كارشناسان مسائل فرهنگي و اجتماعي و خصوصا حوزه‌هاي علميه لازم است براي آن راه حل‌هايي ارائه دهند.
قانون تسهيل ازدواج جوانان نيز در اصلاحيه خود مي‌تواند به ارتقاء نگرش جوانان به امر ازدواج و مسئله همترازي در انتخاب همسر و فراهم كردن شرايط انتخاب دو جانبه و امكان ازدواج در سن نياز با توجه به ملاحظاتي مثل دوره تحصيل و سربازي و اشتغال توجه نمايد.
برخي نكات در جهت تسهيل ازدواج جوانان در مسئله انتخاب همسر وجود دارد كه مي‌تواند مورد عنايت واقع شود:
1- احياء سنت وساطت معتمدان محله كه در گذشته وجود داشت. افرادي كه بسيار محترم و مورد اعتماد مردم بودند،‌در فرصت‌هاي نماز جماعت مسجد،‌در مورد ازدواج جوانان مورد مراجعه مردم واقع مي‌شدند. افرادي كه خودشان يا بستگان نزديكشان فرزند دختر يا پسر داشتند ويژگي‌ها و شرايط مورد نظر خود را به فرد معتمد بيان مي‌كردند. و با شناخت و اعتمادي كه وجود داشت خانواده‌هايي كه شرايطشان متناسب يكديگر بود، به هم معرفي مي‌شدند و ساير بررسي‌ها و گفتگوها و دقت و تحقيقات متوجه خانواده دختر و پسر بود و اينگونه بسياري از ازدواج‌ها به سهولت اتفاق مي‌افتاد و اگر گاهي بگومگويي هم پيش مي‌آمد،‌حكميت همين فرد معتمد گره‌گشا بود.
اكنون نيز نهاد رسيدگي به امور مساجد مي‌تواند ائمه جماعت و هيئت امناء مساجد را به اهتمام براي شناسايي و معرفي اين قبيل معتمدان محلي واجد شرايط و حمايت از آنها ترغيب نمايد.
2- محافل و مجالس ديني و كاروان‌هاي زيارتي از فرصت‌هاي سالم و محيط‌هاي پاكي بودند كه معرفي دخترهاي در سن ازدواج بدون كمترين آسيب و خطرپذيري و تحت اشراف والدين، در آن صورت مي‌گرفت اكنون نيز لازم است فرصت سازي‌هاي مشابهي ابتكار شود تا امكان معرفي و شناخته شدن دختران در سن ازدواج در محيطي پاك و بدون شائبه فراهم گردد.
در سال‌هاي اخير كميته امداد حضرت امام (ره) ابتكار موفقي را براي خانواده‌هاي تحت پوشش خود در اين زمينه به كار گرفت كه مي‌تواند به ساير نهادهاي دولتي و غير دولتي تسري پيدا كند.
3- داستان‌نويسان،‌فيلمنامه‌نويسان، هنرمندان، رسانه‌ها و خصوصا دستگاه قانون‌گذاري مي‌توانند با احساس مسئوليت بيشتر
كار كردهاي خود را در جهت گره‌گشايي از اين قبيل مسائل اجتماعي و هموارسازي راه زندگي سالم و خداپسندانه هدايت كنند تا براي آينده نسلي بالنده،‌رشيد، هشيار و پايدار داشته باشيم.
4- يكي از ظرفيت‌هاي مناسب براي مراجعه خانواده دختر و پسر (در شهرهاي بزرگ) براي مشورت بررسي و دقت در امر انتخاب همسر،‌مراكز مشاوره ازدواج و تحكيم خانواده است كه با پيشنهاد وزارت ورزش و جوانان دولت دهم در چارچوب ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه در شرف تاسيس قرار گرفت و متاسفانه به دلايلي غير موجه متوقف گرديد.
اكنون كه لايحه اصلاحيه قانون تسهيل ازدواج جوانان در دست تهيه است شايسته است نسبت به رفع ابهام از ماده 43 و تعيين دستگاه مسئول اقدام شود تا شرايط لازم براي مراجعه دو جانبه به اين مراكز فراهم گردد.
اين ظرفيت مي‌تواند زمينه تسهيل ازدواج جوانان را در امر انتخاب همسر با بهره‌گيري از مشاوران متخصص و مجرب فراهم كند تا بتوانيم شاهد بازگشت سن ازدواج به شرايط مطلوب (8) با هدف پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي، و شكل‌گيري خانواده پايدار باشيم. اگر آمار اعلام شده 4 تا 5 ميليون مطلقه وبانوان سرپرست خانوار دقيق باشد با توجه به اينكه اكثر آنان در سنين جواني هستند (9) ضمن اينكه مسائل فرهنگي و اجتماعي و تامين آرامش و معيشت آنان متولي مي‌خواهد تسهيل ازدواج مجددشان لازم است مورد توجه اصلاحيه قانون تسهيل واقع گردد و البته در صورت گره‌گشايي مجلس محترم از كار ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه و تحقق آن، اين افراد نيز براي انتخاب همسر مي‌توانند از خدمات مراكز مشاوره ازدواج و تحكيم خانواده بهره‌مند شوند.
پي نوشتها:
1- قرآن كريم سوره نور آيه 26
2- قرآن كريم سوره بقره آيه 221
3- قرآن كريم سوره نور آيه 32
4- قرآن كريم سوره بقره آيه 232
5- موضوع بسياري از پرونده‌ها در قوه قضائيه گواه اين مسئله است.
6- در كشورهاي منطقه خصوصا كشورهاي جنوب
خليج فارس سن ازدواج دختران و آمار دختران ازدواج نكرده بسيار بالاتر از كشور ما است.
7- كتاب تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث تاليف
آيت الله ري‌شهري. صفحه 54 حديث 58
8- يعني زمان احساس نياز جوانان به ازدواج
9- براساس پژوهش‌هاي انجام شده در مركز مطالعات وزارت ورزش و جوانان اكثر طلاق‌ها مربوط به سال‌هاي اول ازدواج است.
سيد باقر پيشنمازي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن