تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818795687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تورم نقطه‌ای به 28 درصد رسید/ هدررفت سالانه 124 میلیارد دلاری انرژی در کشور


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


اقتصادی > راه و مسکن
تورم نقطه‌ای به 28 درصد رسید/ هدررفت سالانه 124 میلیارد دلاری انرژی در کشور
مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه در روزهای اخیر تورم نقطه به نقطه به حدود 28 درصد رسیده است، گفت: ارزش مصرف انرژی ایران به قیمت بازار سالانه 124 میلیارد دلار است در حالی که در مقابل این میزان مصرف انرژی، ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌شود.



به گزارش خبرنگار مهر، اکبر ترکان شب گذشته در همایش روز مهندس با اشاره به اینکه در این مدت غیر از سیاست خارجی که مورد توجه دولت بوده در بخش کلان نیز موضوعاتی در دستور کار روحانی قرار داشته است، گفت: نخستین تمرکز کاری دولت مهار تورم بود زیرا در روزهای ابتدایی دولت تورم نقطه به نقطه 45 درصد بود به همین جهت تمرکز دولت بر مهار تورم لجام‌گسیخته قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تلاش‌های رئیس جمهوری و همکاران این بود تا ریشه‌های تورم لجام گسیخته را شناسایی کنیم، بیان کرد: خوشبختانه بعد از ماه‌ها تلاش دولت در این زمینه، در روزهای اخیر تورم نقطه به نقطه به حدود 28 درصد رسیده است.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به مصرف بی‌رویه انرژی در ایران اشاره کرد و افزود: مصرف انرژی در ایران به صورت ناهنجاری بالا است بنابراین باید دلایل این ناهنجاری‌ها را شناسایی کنیم زیرا در حال حاضر سالانه 700 میلیون بشکه نفت در پالایشگاه‌ها پالایش می‌شود و به مصرف داخلی می‌رسد.

ترکان با بیان اینکه البته غیر از سوخت مایع بخشی از نیاز مصرف انرژی از طریق منابع گازی تامین می‌شود، بیان کرد: تولید سالانه گاز طبیعی در کشور 180 میلیارد متر مکعب است در حالیکه مصرف سالانه ما به 160 میلیارد مکعب می‌رسد ضمن آنکه بخشی از گاز تولیدی کشور صرف تزریق در چاه‌های نفت و بخشی هم در خطوط انتقال مصرف می‌شود. وی با اشاره به اینکه ارزش تخمینی میزان مصرف انرژی در ایران برای 700 میلیون بشکه با نرخ هر بشکه 100 دلار حدود 70 میلیارد دلار است، بیان کرد: چنانچه 160 میلیارد مترمکعب گاز را با قیمت صادراتی 44 تا 48 سنت محاسبه کنیم ارزش مصرف سالانه گاز طبیعی کشور به 54 میلیارد دلار می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی مجموع ارزش مصرف انرژی ایران به قیمت بازار سالانه را 124 میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: در مقابل این میزان مصرف انرژی، ایجاد ارزش افزوده نداریم و درواقع در کشور هدرسوزی می‌شود.

ترکان با اشاره به اینکه شدت انرژی در برخی از کشورها 12 صدم در تُن است، بیان کرد: در کشورهای اروپایی شدت انرژی 2 تا 3 صدم در تن است اما در کشور ما این عدد به 6 دهم می‎رسد یعنی بیش از 3 برابر متوسط مصرف.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه باید موضوع مصرف انرژی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: هدفمندی یارانه ها برای مهار مصرف بی‌رویه انرژی به اجرا رسید اما کارهایی از جمله تشویق‌های غیرقیمتی یا فرهنگی انجام نگرفت و فقط انرژی مفتی به مردم داده شد و آنها را به جان مادرشان قسم دادیم که درست مصرف کنند.

وی تصریح کرد: ابزار قیمتی باید با سایر ابزارها در هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت زیرا قانون هدفمندی یارانه‌ها تکلیف کرد که قیمت حامل‌‌‌های انرژی به 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد اما اگر این کار انجام می‌شد در بحث معیشت به مردم فشار می‌آمد.

ترکان با اشاره به اینکه قانونگذار مشخص کرد که 50 درصد درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به خانوار، 30 درصد به تولید و 20 درصد نیز به بودجه‌های عمومی اختصاص یابد، افزود: در عمل قانون اجرا نشد و اجرا کنندگان ترجیح دادند به جای 50 درصد 150 درصد به خانوارها بدهند در حالیکه این اقدام با بریدن گوش بودجه عمومی انجام شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور خاطر نشان کرد: براساس آمار رسمی تاکنون 124 هزار میلیارد تومان یارانه توزیع شده است این در حالی است که درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فقط 86 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه اصلاح این وضعیت کار بسیار سختی است، اظهار داشت: اگر اعلام کنیم دیگر یارانه‌ پرداخت نمی‌شود نارضایتی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت اما اگر بخواهیم روند پرداخت یارانه‌ها را ادامه دهیم باید چگونه این کار انجام شود. گروه‌ها را چطور حذف کنیم. ترکان با بیان اینکه کسی دلش نمی‌خواهند به او بگویند پولدار است، بیان کرد: در حال حاضر 78 میلیون نفر یارانه می‌گیرند و وراث کسانی هم که مرده‌اند یارانه را دریافت می‌کنند.

مشاور رئیس جمهور تصمیم‌گیری در خصوص حذف یارانه‌بگیران را کار بسیار سختی دانست و افزود: بنابراین قانون این طور تصویب کرده که یارانه باید به بخش نیازمند متقاضی داده شود اما شناسایی نیازمند متقاضی هم سخت است و این کار زمان زیادی از رئیس جمهور گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 41 درصد مصرف انرژی کشور خانگی است، اظهار داشت: قسمتی از این شدت مصرف انرژی با رفتار مصرف کنندگان قابل حل است اما اگر خانه‌ای براساس اصول صحیحی ساخته نشده باشد مصرف کننده هر چقدر هم کوشش کند نمی‌تواند مسئله را حل کند.

ترکان خاطر نشان کرد: با استفاده از فناوری‌های نوین در همه حوزه‌ها از جمله حمل و نقل، ساختمان و دیگر حوزه‌ها کسب و کارهای جدیدی خلق می‌شود و یک بازار بزرگ در وضعیت برد برد ایجاد می‌شود که هم به خانوارها کمک می‌کند، هم به دولت در کاهش پرداخت یارانه‌ها و هم اینکه کسب و کار بزرگی برای مهندسان ایجاد می‌کنند.


۱۳۹۲/۱۲/۶ - ۱۱:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن