تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804609876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر ارشاد از 6 هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی تقدیر کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

وزیر ارشاد از 6 هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی تقدیر کرد تهران-ایرنا-وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در آیین پایانی ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از 6 هنرمند پیشکسوت به پاس چند دهه تلاش درعرصه هنرهای تجسمی تقدیر کرد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دراین مراسم که امشب- یک شنبه - درتالار وحدت برگزار شد علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزیر ارشاد با اهدا لوح تقدیر و تندیس جشنواره از این 6 استاد و چهره ماندگار هنرهای تجسمی کشورمان تجلیل کردند.
غلامعلی مکتبی (تصویرگر)، ابراهیم حقیقی (طراح گرافیک)، محمدباقر آقامیری (نگارگر)، جواد علیزاده ( کاریکاتوریست)، طاهر شیخ الحکمایی (مجسمه ساز) و ایرج اسکندری (نقاش) در این مراسم تجلیل شدند.
غلا معلی مکتبی که در سال 1313 به دنیا آمده تصویرگر کتاب های کودکان است که پس از پایان دوره دبیرستان، برای ادامه تحصیل به تهران آمد و به دانشکده هنرهای زیبا رفت.
او از آموزش استادانی همچون علی محمد حیدریان، جواد حمیدی و جوادی پور بهره گرفت و با دنیای نقاشی آشنا شد.
چون به هنر گرافیک نیز علاقه داشت، مدتی در بخش تصویرسازی کتاب به شکل تجربی کار کرد.
پس از گذراندن دوره کامل نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای تهران، به عنوان دانشجوی ممتاز برای ادامه تحصیل در رشته نقاشی به فرانسه رفت و ۶ سال در بوزار پاریس زیر نظر استادانی همچون ژان سووربی و روژه شاستل فرا گرفتن هنر نقاشی را ادامه داد.
پس از بازگشت به ایران در مؤسسه انتشاراتی فرانکلین به کار تصویرگری کتاب پرداخت و تا کنون بیش از 150 کتاب شعر را تصویرگری کرده است.
تصویرگری کتاب های: ˈحسنی تو شهر قصهˈ، ˈحسنی نگو یه دسته گلˈ، ˈآقا باهوشˈ، ˈپسته دهان بستهˈ، ˈآسمان دریا شدˈ، ˈ آس‍م‍ان ه‍ن‍وز آب‍ی اس‍تˈ، ˈاب‍ل‍ق ˈٰ، ˈاب‍ن س‍ی‍ن‍اˈ، ˈاز س‍ادگ‍ی ت‍ا تأث‍ی‍رگ‍ذاری طرح ها و رنگ هاˈ، ˈاز ه‍م‍ه ب‍ه‍ت‍ر م‍ام‍ان من‍هˈ، ˈب‍اب‍ای م‍ن ق‍ش‍ن‍گ اس‍تˈ، ˈب‍ازی اب‍ر و ب‍ادˈ، ˈب‍اغ ف‍رش‍ت‍ه ه‍اˈ، ˈب‍زغ‍ال‍ه خ‍ان‍م ˈ، ˈب‍ل‍ب‍ل ن‍وک طلا و ب‍اغ آرزوه‍اˈ و ˈ پ‍س ک‍ی ب‍رف م‍ی ب‍ارد؟ˈ کار اوست.
مکتبی بر تصویرگری کتاب های آموزشی ایران در سه مرحله: سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۶ و از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۰ نظارت داشته است.
کارشناس راهنمای گروه تصویرگری دوره جدید کتاب های درسی از دیگر فعالیت هایی است که در کارنامه هنری مکتبی دیده می شود.
ابراهیم حقیقی متولد سال 1328 تهران و فارغ التحصیل رشته معماری در دانشکده هنرهای زیبای تهران است.
او فعالیت حرفه ای خود را در رشته گرافیک از سال 1348 آغاز کرد.
حقیقی عضو انجمن تصویرگران کودک، انجمن بین المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن فیلمسازان مستند ایران است و نیز عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تا سال 1382 و دبیر هشتمین دو سالانه پوستر تهران در همین سال بوده است.
او چندین فیلم 8 میلی متری در سینمای آزاد تهران ساخته و در فیلمˈآن که خیال بافت و آن که عمل نکردˈ همکاری داشته است.
همکاری با بخش گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ساختن فیلم های مستند 35 میلی متریˈسومین جشنواره تابستانیˈ،ˈمعلم همه بچه های ایلˈ،ˈروز معلمˈ وˈمددکاران اجتماعیˈ را نیز می توان جزو کارنامه پربار این هنرمند دانست.
تاسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به همراه مرتضی ممیز، قباد شیوا و میرزا علیخانی از دیگر فعالیت های این هنرمند گرافیست است.
حقیقی در رشته گرافیک دانشگاه های تهران، فارابی، هنر، مدرسه عالی تلویزیون و سینما ودانشگاه آزاد به تدریس پرداخته است.
او در رشته های فیلم ،آنونس،گرافیک و عکس جوایز متعدد داخلی و خارجی را کسب کرده است و آثارش در نمایشگاه های بسیاری به نمایش در آمده اند.
محمدباقر آقامیری در 1329 درقریه حسن آباد (سوگند ) از توابع بیجار گروسی در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد.
وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه درتهران واخذ لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای تزیینی به انگلستان رفت تا در رشته هنر به تحصیلات خود ادامه دهد. اما کمتر از یک سال به وطن بازگشت و با پی گرفتن تحصیلات خود سرانجام فوق لیسانس ارتباط تصویری( گرافیک ) را ازدانشکده هنرهای زیبا دریافت کرد.
آقامیری از سوی شورای عالی فرهنگ و هنر، عنوان دکترای درجه یک هنر در نقاشی و هنرهای اسلامی را دریافت کرده است.
محمد آقا میری در کار مینیاتور، خود را از شیفتگان و شاگردان استاد محمود فرشچیان می داند و به این امر معتقد است که فرشچیان مبدع و پیشتاز مینیاتور، درعین قلم گیری های سنتی مینیاتور، دارای محتوایی نو و معاصر است.
محمد آقامیری سال ها دردانشگاه ها و هنرستان های معتبر کشور از جمله هنرستان هنرهای تجسمی پسران به تدریس پرداخته و تدریس دروسی چون طراحی قالی، کاشی، تذهیب و مینیاتور را عهده دار بوده است.
مدال طلای نمایشگاه جهانی الجزایر (1367) ، مدال طلا ولوح تقدیر نفر اول مسابقات هنری دبیرستان های کشور درسه دوره متوالی (1376-1355) از جمله جوایز دریافت شده محمد آقا میری است.
وی کاندیدای هنر برای جایزه صلح نوبل در سال 1363 بوده است.
آقا میری تا کنون تصویر سازی و تذهیب نقاشی بیش از 40 عنوان از کتاب های تاریخی و ادبی و مذهبی را به عهده داشته است و بیش از 30 جلد قرآن را تذهیب و ترصیح کرده است.
جواد علیزاده در سال 1331 در اردبیل متولد شد و پس از اتمام تحصیلات در سال 1354 فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه شد.
شروع به کشیدن کاریکاتور از سال 1350 در مجله کاریکاتور به مدیریت مرحوم محسن دولو ملقب به پدر کاریکاتور ایران تا سال 1357 و کاریکاتوریست سیاسی روزنامه کیهان در ایام انقلاب (سالهای 1356 تا 1360) بود.
وی در سال 60 روزنامه کیهان را ترک کرد و با نشریات بهلول ، نمکدون ، مشغولیات ، فکاهیون و روزنامه ابرار تا سال 69 همکاری کرد.
چاپ گاهنامه های کاریکاتور با موضوعات متنوع سیاسی ، اجتماعی ، هنری ، سینمایی ، ورزشی و فلسفی از جمله : کاریکاتورهای جدی ، طنز موشکی ، سیاستمداران جنجالی ، کمدین های سینما ، آلبوم فوتبال ، شوخی با اینشتین و ... طی سالهای 60 تا 69 از دیگر فعالیت های هنری وی است.
علیزاده برنده 3 جایزه داخلی و 29 جایزه بین المللی کاریکاتور در کشورهای فرانسه ، ایتالیا ، ژاپن ، ترکیه ، کره و چین شده است.
مهمترین جوایز وی عبارتند از:
جایزه اول کاریکاتور چهره در جهان در فستیوال آنگلت فرانسه و کسب عنوان شوالیه هنری در سال 1990
کسب جایزه نخل نقره ای در فستیوال بوردیگرای ایتالیا در سال 1996
جایزه اول فستیوال کاریکاتور آنکارا در سال 2007
نشان لیاقت انجمن روزنامه نگاران سازمان ملل در سال 2011
عضو سندیکای بین المللی کارتونیستها در دهه 80 میلادی - C&W Syndicate
ادیتور هنری ایران در نشریه تخصصی Witty World تا سال 2000
سفیر خنده ایران ! از سوی حزب طنز خوب در لهستان G H P party
طاهر شیخ الحکمایی در سال 1333 در کازرون متولد شد و فارغ التحصیل در رشته مجسمه سازی است.
عضویت در هیات علمی دانشگاه های هنر، عضویت در گروه های تجسمی و مجسمه سازی مراکزی مانند حوزه هنری و فرهنگستان هنر، تدریس در دانشگاه، ریاست هیات مدیره انجمن مجسمه سازان، داوری بی ینال های مختلف هنری و نیز برپایی نمایشگاه های متعدد از آثار مجسمه هایش در داخل و خارج از کشور در زمره فعالیت های این مجسمه ساز است.
علاوه بر این، او موفق به کسب جوایز بسیاری برای ساخت و طراحی مجسمه های مختلف شده است.
شیخ الحکمایی در سمپوزیوم های مجسمه سازی خارجی حضور داشته و آثاری از جمله طراحی و اجرای تندیس ˈمحبتˈ در لبنان، ˈبادگیرˈ در بحرین و ˈباب العشقˈ در دوبی را از خود به یادگار گذاشته است.
ایرج اسکندری در سال 1335 در کاشمر متولد شد.
سرپرستی گروه تجسمی دانشکده الزهرا و عضویت در گروه نقاشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در کارنامه فعالیت های او دیده می شود.
این هنرمند در نمایشگاه های جمعی انفردی بسیاری شرکت کرده است.
ایرج اسکندری از همان کودکی با کارگاه نقشه کشی قالی با این هنر سنتی مانوس شده است.
او با پرداختی تلویحی به طراحی نقشه قالی، دوره تحصیلات متوسطه را درمشهد گذراند و درسال 1353 پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی به دانشکده هنر های تزئینی راه یافت وبرای طی دوره فوق لیسانس به رشته مرمت آثار باستانی روی آورد.
ولی مرمت آثار باستانی نیز همچون طرح های تجریدی قالی، زمینه مناسبی برای بیان احساساتش نشد، پس رو به سوی فرانسه گذاشت.
اما چندی بعد، انقلاب اسلامی زمینه ساز بازگشت او به ایران شد.
این نقاش پس ازانقلاب اسلامی، جدا از پرداختن به نقاشی و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ایجاد فضای جدید هنری، به تدریس دردوره فوق لیسانس دانشکده هنرهای تزئینی پرداخت و درجریان تعطیلی موقت دانشگاه ها درطول انقلاب فرهنگی به خدمت سربازی رفت و عهده دار تبلیغات عقیدتی و سیاسی نیروی زمینی شد.
پس ازآن مجددا به تدریس طراحی و نقاشی در دانشکده هنرهای تزئینی مشغول شد.
ایرج اسکندری فارغ التحصیل رشته نقاشی از هنرکده هنرهای تزئینی، فارغ التحصیل پژوهش هنر، عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر است.
او همچنین دبیر دومین و سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران، دبیر نخستین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام و دبیر نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آفریقا بوده است.
ایرج اسکندری در عرصه مجسمه سازی نیز فعالیت می کند.
از مجسمه های او می توان از مجسمه مرمری در لبنان و مجسمه ای دیگر در شهر FL_282105_LF نام برد.
نقاشی دیواری ˈمادرˈ در تهران از دیگر آثار او است.
ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از 14 بهمن ماه در بخش رقابتی و غیر رقابتی با ارایه آثار هنرمندان ایران و 31 کشور جهان برگزار شد.
فراهنگ(5)**9187**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن