تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833484700
صدایی از چهارباغ خواجو با لهجه جام جم!
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
لهجه و گویش محلی یکی از میراثهای ماندگار در فرهنگ هر جامعه، قوم و ملت محسوب میشود. میراثی که متأسفانه به صورت سخت افزاری قابل رؤیت نیست تا مانند محراب نهصد ساله تخریبش را شاهد باشیم و یا مانند درخت 4500 ساله خشک شدنش را به نظاره بنشینیم. لهجه و گویش محلی گاه با مرگ خاموش به پایان خود نزدیک میشود و نابودی آن به معنای نابودی بخش بزرگی از تاریخ و فرهنگ منطقهای است که لهجه بر آن حاکم بوده است. این بخشی از مقاله مهدی ساغریزاده - پژوهشگر و نویسنده و تهیه کننده برنامههای رادیویی - با موضوع "مرگ لهجهها "است که نگارنده آن را در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان به شرح ذیل قرار داده است. ادیب طوسی در مقاله «بحثی در تطور گویشهای ایرانی» معتقد است:«واژههای لهجه میتواند وسیله خوبی برای توسعه و کمال زبان فارسی باشد، همچنان که قدما نیز بدان توجه داشته و از آنها استفاده کردهاند. مخصوصاً طبقه تفسیر نویسان و عرفا که در کتب و آثار خود کلمات بسیاری از لهجه محلی خودشان را به کار بردهاند. از جمله میتوان تفسیر ابوالفتوح رازی، تفسیر طبری و کتابهای تذکره الاولیاء شیخ عطار و اسرار التوحید را نام برد. در اشعار نیز کمابیش لغاتی از لهجههای محلی آوردهاند.» با این حال، امروزه لهجهها در حال تضعیف و مرگ هستند. نسل جدید دیگر به لهجه محلی خود سخن نمیگویند. بسیاری از خانوادهها با فرزندان خود با لهجه صحبت نمیکنند و نسل جدید قادر به سخن گفتن با لهجه محلی نیست! از هم اکنون میتوان پیشبینی کرد که در چند دهه آینده این لهجهها را باید در کتابها جستجو کرد، آن هم به شرطی که دلسوزی باشد تا این گنجینههای نسلهای گذشته را ثبت کند. چرا نسل نو «بی لهجه» میشود؟ اما چه عاملی باعث شده تا خانوادهها ترجیح دهند فرزندانشان با لهجه صحبت نکنند ؟ متأسفانه برخی از عوامل فرهنگی نا آگاه، گاه با کج سلیقگی و گاهی هم با عدم درک صحیح از فرهنگ و آداب یک منطقه، باعث هجمه به فرهنگ بومی شدهاند، غافل از آنکه گاهی یک فرهنگ و حتی لهجه میتواند در ثبات فرهنگی جامعه نقشی اساسی را ایفا کنند. اگر مقصران این روند را فهرست کنیم، حتماً سهم «رسانه ملی» در این بین از همه بیشتر است. رسانه در سالهای گذشته به صورت مداوم در فیلمها و سریالها قشری مرفه، فهمیده، باسواد، باکلاس و در یک کلام «تهرانی» را در برابر قشری فقیر، نادان، گاه متعصب، ساده، و در یک کلام «شهرستانی» تبلیغ کرده است. بافرهنگها تهرانی صحبت میکنند، و عقب ماندهها با لهجه. نتیجه این رویه روشن است، جامعه به سمت الگویی که معرفی شده حرکت میکند و این یعنی تضعیف هر چه بیشتر لهجه در جامعه و بیرغبتی نسبت به لهجههای محلی و این میشود که پدر و مادر جوان امروز، فرزندش را به رویهای تربیت کند که وصفش رفت. در استان اصفهان، موضوع لهجه و گویش نه تنها دغدغه متولیان فرهنگی نیست، بلکه هجمه به فرهنگ و اصالت اصفهانی کم کم به امری عادی تبدیل میشود. لهجه شیرین و اصیل اصفهان همچون معماری چشم نواز اصفهان قدیم، به مرور به فراموشی سپرده میشود. اگر چه برخی از اساتید با جمع آوری واژگان اصفهانی در قالب کتاب، این فرسایش مرگبار را به تأخیر انداختهاند، اما متأسفانه صدا و سیمای مرکز اصفهان، لهجه اصفهانی را به بهانههای مختلف از برنامههای خود حذف کرده است و مجریان و گویندگانی به استودیو راه مییابند که اصلاً فاقد لهجه باشند! جالب آنکه برخی برنامه سازان نیز در برنامههای خود از لهجه استفاده میکنند، اما لهجه ناکجا آباد! آن هم نه در بخشهای جدی، بلکه هر جا نیاز به لودگی و مسخرگی و حداکثر طنز باشد. آیا ما اصفهانیها در مکالمات روزمره فقط هنگام شوخی و تمسخر لهجه را به کار میبریم؟ به راستی چرا در مباحث جدی از مجریان دارای لهجه شیرین استفاده نمیشود؟ بنگرید که در تاریخ شاعرانی با لهجه اصفهان غزل می گفتهاند؛ مانند سه غزل از اوحدی، شاعر قرن هشتم، اشعار به لهجه اصفهانی در لطایف عبید زاکانی و با گویش گزی از درویش عباس گزی (قرن 13 هجری) و اشعار شاعران خوانسار و گلپایگان. رسانه استانی باید نمودی از ما مردم این استان باشد. لهجههای گوناگون و شیرین استان باید جایگاه و نمایندهای در برنامهها داشته باشند و به رسمیت شناخته شوند. چرا از تمام ظرفیت لهجهها بهره برده نمیشود؟ در سریالها و نیز برنامههای طنز معمولاً شخصیتهای کم سواد، مسخره و عقب افتاده از لهجه اصفهانی بهره میبرند و این نکته را القا میکنند که افراد با فرهنگ باید با لهجه پایتخت صحبت کنند. وقتی هم میخواهند از لهجه استفاده کنند، افرادی که اصفهانی نیستند یا تسلط کافی ندارند، حضور مییابند و بیشتر ضربه میزنند. هیچ کس در شیرین زبانی، زیرکی و نکته سنجی اصفهانیها تردید ندارد و این موضوع از گذشته تاکنون نقل محافل بوده و خواهد بود. شوخ طبعان اصفهان با حاضر جوابی و لهجه شیرین علاوه بر گفتن نقدها و نظرات، مردم را لحظهای به تفکر وا میداشتند و آنان که رمز و راز شیرین بیانی اصفهانی را نمیدانند، بر این تصورند که لهجه ما فقط همین طنز و مسخرگی است و تیزبینی و تیزهوشی آن را نادیده گرفتهاند. لهجه اصفهانی تنها افزودن یک «س» به آخر برخی واژهها نیست و دستور زبان و لطایفی دارد که برای هر کسی قابل تقلید نیست. حتی همین «س» آخر کلمات نیز خود دارای اهمیت است. بهار در «سبک شناسی» آورده است:«اما در تلفظ «است» که تراش خورده «استات» قدیم است، تأملی است که آیا به فتح اول صحیح است یا به کسر اول؟ چه مردم اصفهان هنوز به کسر اول تلفظ کنند.» و بهار از ویژگی لهجه اصفهان برای اثبات یک واژه کهن بهره میگیرد. حال به مرگ این لهجه و دیگر لهجهها بنگرید که چه فاجعهای در زبان شناسی و هویت فرهنگی ما رخ میدهد. یادآور میشوم چند سال پیش که سریال «در مسیر زاینده رود» از سیما پخش شد، سخنگوی شورای شهر اصفهان گفته بود:«برخی دیالوگهای ارائه شده از سوی بازیگران سریال «در مسیر زاینده رود» تا حد تمسخر لهجه اصفهانی نیز پیش رفته و بر همین اساس تولیدکنندگان این سریال باید از مردم اصفهان عذرخواهی کنند...» اسماعیل آذر نیز در گفتوگو با یکی از خبرگزاریها با بیان اینکه اگر هر لهجهای به هر شکلی دستخوش تخریب شود در واقع ضربهای بر پیکر لهجههای ایرانی وارد میشود، اظهار کرده بود: «لهجه و گویش اصیل مردم اصفهان غیرقابل تقلید است، مگر برای افرادی که از کودکی در فضای شهر اصفهان و درون لهجه آن زندگی کرده و با فرهنگ، هنر و گویشهای آن رشد کردهاند.» شبکه استانی شبکهای است که مخاطب به محض دریافت آن بفهمد که شنونده کدام ایستگاه است، نه این که ساعتی صبر کند تا سرانجام مجری محترم با اعلام «اینجا اصفهان است» به زور به ما بفهماند که از صدای استان با ما سخن میگوید. یا در مورد سیمای اصفهان تنها لوگوی شبکه گویای این مطلب است و با حذف لوگو معمولاً نشانه دیگری وجود ندارد. رفتار رسانه به گونهای است که حتی میهمانان، کارشناسان و مصاحبه شوندگانی که لهجه دارند نیز در فشار جو حاکم هنگام برنامه یا مصاحبه، لهجه خود را به تهرانی نزدیک میکنند. راستی چرا مدیران استان به خصوص مدیران بومی حداقل در رسانهها و محافل استانی به لهجه محلی حرف نمیزنند؟ راستی برای حفظ و حراست و حداقل ایجاد آرشیو لهجهها فکری کردهایم تا لهجه و گویش شیرین و گوناگون استان را که سرمایه زبان فارسی هستند، حداقل در موزهها و آرشیوهایمان حفظ کنیم؟ کاری که ساسان سپنتا در سال 1335 با تهیه نوار از لهجه چارسوقیها آغاز کرد و سالها بعد آن را به صورتی گسترده تر با عنوان «طرح گردآوری گویش های استان اصفهان» با کمترین امکانات انجام داد. مهمترین وظیفه را می توان متوجه صدا و سیمای هر استان دانست. تولید فیلم و سریال و برنامهها با لهجه فاخر محلی و نمایش شیرینیهای این لهجهها میتواند نقش مهمی در جبران خسارت داشته باشد. استان اصفهان سرزمین انواع گویشها و لهجههاست. «نیکلا راست» 60 سال پیش در مقالهای 40 صفحهای در مجله فرهنگ ایران زمین، 136 لهجه فارسی و از جمله اصفهانی را فهرست کرده است. بسیاری از این لهجههای 60 سال پیش، امروز نابود یا کمرنگ شدهاند. به جز لهجه اصفهانی، نویسنده از لهجههای انارکی، سدهی، سو (سه)، فریزندی، کشهای، کفرانی، گزی، میمه ای و یارندی هم نام برده است. با این ذخیره فرهنگی بجاست که نیروهای شاغل در صدا و سیمای اصفهان پیش از به کار گیری، یک دوره مفصل آموزشی با محور شناخت اصفهان و فرهنگ و مردمش را بگذرانند. متأسفانه به کارگیری نیروهای غیربومی به خصوص در جایگاههای فکری در این رسانه ضربهای کاری به لهجه و فرهنگ اصفهان وارد کرده است. گویشها از نظر مردم شناسی نمایانگر یک هویتند. ملتی که با هویت و گذشته خود بیگانه باشد به راحتی مورد آسیب قرار میگیرد. واژهها، ضرب المثلها، قصهها، آواهای محلی، افسانهها و بازیها همه به عنوان بخشی از هویت ما در معرض تهدید هستند. باید با کودکان در کنار زبان رسمی به زبان محلی نیز صحبت شود تا گویشهای محلی فراموش نشود. امری که باید مدارس و مراکز آموزشی بر آن همت گمارند. در بیشتر برنامهها به جای زبان معیار از لهجه تهرانی استفاده میکنند. گرچه برخی کارشناسان اصولاً کاربرد زبان شکسته را در رسانه به دلیل دور شدن از زبان معیار کاری نادرست میدانند، ولی به نظر نگارنده در شبکههای استانی بهتر است در تمام برنامهها از گویشها و لهجههای محلی استفاده شود، مگر آن که به زبان معیار یعنی فارسی کتابی صحبت کنند. مثلاً در برخی گزارشهای خبری که باید با زبان معیار ارائه شود، گزارشگران برای ارتباط بیشتر با مخاطب از زبان شکسته استفاده میکنند. این بخشها را میتوان با لهجه محلی ارائه کرد. چرا گزارشگری که از شهرضا، کاشان، خور، گلپایگان، فریدن و هر جای دیگر استان گزارش یا گفتوگویی را ارسال میکند، به لهجه محلی نباشد؟ روشن است که تماشای سیمای اصفهان و شنیدن رادیو اصفهان باید بر آشنایی مخاطبان با فرهنگ بومی و لهجه اصیل خود بیفزاید، اما متأسفانه این رسانهها بر لهجه ما تأثیر منفی داشتهاند. در گزارشی از استان لرستان آمده است: «با یک ساعت افزایش در مدت زمان تماشای شبکه افلاک در هفته، میزان آشنایی مخاطبان با زبان محلی در حدود 1.7 واحد افزایش مییابد.» آیا در شبکه اصفهان نیز این حداقل کارکرد وجود دارد؟ یا بر عکس، تماشای شبکه اصفهان بر میزان آشنایی با گویشهای محلی تأثیر منفی دارد؟ در بیانیه «مأموریت رسانه ملی» در فصل «اهم اصول و ارزشهای حاکم بر رسانه ملی» در بند 6 به موضوع مهم «احترام به فرهنگ اقوام و طوایف موجود در کشور» و در فصل «اولویتهای برنامه سازی» در بند 9 به «تولید برنامه در زمینه تقویت فرهنگ بومی و آداب و رسوم پسندیده ایرانی با عنایت به غنا و تکثر فرهنگی موجود در کشور» اشاره شده است. مسؤولان و برنامه سازان رسانه ملی و شبکه استانی صدا و سیما تا چه حد به این اسناد بالادستی وفادار بودهاند؟ به گزارش ایسنا، منابع و ماخذ مورد استفاده نویسنده در خبرگزاری موجود است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
کشتیگیران کم کار جایی در عرصه ملی ندارند/ به جام تختی امسال افتخار میکنیم
ورزشی کشتی - وزنه برداری اطاعتی در گفتگو با مهر کشتیگیران کم کار جایی در عرصه ملی ندارند به جام تختی امسال افتخار میکنیم داور بین المللی کشتی ایران پس از پایان رقابتهای بین المللی جام تختی و حضور پر تعداد تیمهای جام تختی و مدعیان داخلی گفت رقابتهای کنونی با توجه به تغییرفینال جام حذفی فرصت تاریخی برای مس کرمان است
کرمان فینال جام حذفی فرصت تاریخی برای مس کرمان است سرمربی تیم فوتبال صنعت مس کرمان گفت بازی فینال جام حذفی بسیار سخت و نفسگیر است زیرا برنده بازی به مسابقات آسیایی راه پیدا می کند به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان لوکا بوناچیچ در نشست خبری شامگاه پنج شنبه که در شهر کرتلاش ما نمایندگی جامعه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر بود
دبیر جشنواره فیلم فجر تلاش ما نمایندگی جامعه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر بود تهران - دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت که تلاش ما نمایندگی جامعه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر بود و من و همکارانم به خوبی می دانیم که آنچنان که باید و شاید نتوانستیم از این امانت نگهبانیآقاکوچکی: بازی برابری مقابل صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر انجام دادیم
آقاکوچکی بازی برابری مقابل صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر انجام دادیم آبادان - ایرنا - سرمربی تیم بسکتبال همیاری زنجان در خصوص شکست برابر صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر گفت بازی برابری مقابل صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر انجام دادیم عباس آقا کوچکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرناآمادگی کامل برای میزبانی فینال جام حذفی فوتبال کشور در کرمان
کرمان آمادگی کامل برای میزبانی فینال جام حذفی فوتبال کشور در کرمان صنعت مس کرمان آماده است تا با پیروزی در بازی نهایی جام حذفی برای دومین بار طعم حضور در بازی های آسیایی را بچشد به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان در بازی عصر امروز هادی تأمینی مصدوم است و تیم مس کرمان را هملوان به فینال جام حذفی فوتبال بانوان صعود کرد
ملوان به فینال جام حذفی فوتبال بانوان صعود کردتیم فوتبال بانوان ملوان به فینال جام حذفی صعود کرد به گزارش خبرگزاری فارس در مرحله نیمهنهایی جام حذفی فوتبال بانوان امروز جمعه یک دیدار برگزار شد که تیمهای ملوان و آیندهسازان به مصاف هم رفتند و ملوان موفق شد با نتیجه 2 بر یک بهپرواز کرمان با تاخیر انجام شد
حاشیه های پیش از دیدار فینال جام حذفی فوتبال پرواز کرمان با تاخیر انجام شد پرواز تهران به کرمان که قرار بود ساعت 7 صبح انجام بشه با تاخیر چند ساعتی صورت گرفت به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل پرواز تهران به کرمان که قرار بود ساعت 7 صبح انجام بشه با تاخیرساعتی پیش فروش بلبت دیدار فینال جام حذفی آغاز شد
ساعتی پیشفروش بلبت دیدار فینال جام حذفی آغاز شدساعتی پیش فروش بلیت تماشای دو دیدار مس کرمان و تراکتورسازی در دیدار فینال جام حذفی آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان فروش بلیت بازی مس کرمان و تراکتورسازی تبریز در دیدار فینال جام حذفی از ساعتی پیش آغاز شد هواداران این دو تیداوران چهارمحالی دیدار نهایی جام حذفی را سوت می زنند
شهرکرد داوران چهارمحالی دیدار نهایی جام حذفی را سوت می زنند دو داور از استان چهارمحال و بختیاری دیدار نهایی جام حذفی فوتبال باشگاه های ایران را قضاوت می کنند به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد یداله جهانبازی و موعود بنیادی فر دو داوری هستند که قرار است این دیدار حساس را۱۱۸ روز تا جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل جلسه تمدید قرارداد کیروش پس از بازگشت از برزیل/ وینگادا، راضی از مذاکرات
۱۱۸ روز تا جام جهانی ۲۰۱۴ برزیلجلسه تمدید قرارداد کیروش پس از بازگشت از برزیل وینگادا راضی از مذاکراتسرمربی تیم ملی فوتبال پس از بازگشت از برزیل در خصوص تمدید قرارداد با تیم ملی جلسهای را با فدراسیون فوتبال برگزار خواهد کرد به گزارش خبرگزاری فارس این روزها بحث تمدید قراردادبازیکنان مس برای شکست تراکتورسازی متحد شده اند/ جام را در کرمان حفظ می کنیم
استانها شرق کرمان ادینهو بازیکنان مس برای شکست تراکتورسازی متحد شده اند جام را در کرمان حفظ می کنیم کرمان – خبرگزاری مهر مهاجم برزیلی مس کرمان با اشاره به دیدار این تیم مقابل تراکتور سازی گفت از مردم می خواهیم از تیم حمایت کنند تا بتوانیم جام را در کرمان نگاه داریم به گزمسئول بسیج جامعه زنان سپاه بیتالمقدس عنوان کرد استفاده از ظرفیت بسیج برای ترویج حجاب/عضویت 150 هزار بانوی کرد
مسئول بسیج جامعه زنان سپاه بیتالمقدس عنوان کرداستفاده از ظرفیت بسیج برای ترویج حجاب عضویت 150 هزار بانوی کردستانی در بسیجمسئول بسیج جامعه زنان سپاه بیتالمقدس از حجاب به عنوان صدف نگهداری از گوهر وجود زنان نام برد و گفت استفاده از ظرفیت بسیج برای ترویج حجاب و عفاف ضروری است نااخلاق جامعه را پای یک افسانه قربانی نکنیم!
هشدار نسبت به رواج یک فرهنگ ناپاک اخلاق جامعه را پای یک افسانه قربانی نکنیم آنچه که پشت پرده ولنتاین را این روزها بیشتر نمایان می کند تلاش و تبلیغات برای از هم پاشیدن بنیان خانواده ها جلوگیری از ازدواج و ترویج دوست یابی و دوست گزینی به جای انتخاب همسر و تشکیل خانواده است ببرنامه اردوهای آمادهسازی و بازیهای تیم ملی فوتبال تا جامجهانی اعلام شد
ورزشی فوتبال - فوتسال نام از کشورهای بزرگ دیده نمیشود برنامه اردوهای آمادهسازی و بازیهای تیم ملی فوتبال تا جامجهانی اعلام شد برنامههای تیم ملی فوتبال ایران تا زمان حضور در جام جهانی 2014 برزیل که با اردوهای آمادهسازی همراه خواهد بود اعلام شد براین اساس تیم ملی فوتبال ایتوافق با کیروش تا سال 2018 / مخالفت با حضور خانواده بازیکنان در جام جهانی
ورزشی فوتبال - فوتسال نبی مطرح کرد توافق با کیروش تا سال 2018 مخالفت با حضور خانواده بازیکنان در جام جهانی دبیر کل فدراسیون فوتبال از پیشنهاد تازه این فدراسیون به سرمربی تیم ملی فوتبال برای تمدید قرارداد وی تا سال 2018 خبر داد و گفت کفاشیان در صحبتهایش با کیروش بر سر ادابدمنیتون جام فجر - تهران پیروزی ارزشمند نگین امیری مقابل نفر 58 جهان
بدمنیتون جام فجر - تهرانپیروزی ارزشمند نگین امیری مقابل نفر 58 جهانملی پوش تنیس روی میز بانوان ایران در مسابقات جام فجر به پیروزی ارزشمندی مقابل نفر 58 جهان دست یافت به گزارش خبرگزاری فارس در مهمترین دیدار این پیکارها نگین امیری پور با پیروزی 2 بر یک 24-22 21-15 22-18 مقابلنشست خبری سرمربیان استقلال خوزستان وداماش شنبه انجام می شود
نشست خبری سرمربیان استقلال خوزستان وداماش شنبه انجام می شود اهواز- ایرنا - مدیرروابط عمومی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال خوزستان گفت نشست خبری قبل ازبازی سرمربیان تیم فوتبال این باشگاه وداماش گیلان روزشنبه در اهواز برگزارخواهد شد عبدالنبی شولی روزجمعه در گفت و گو با خبرنگارایرن-
گوناگون
پربازدیدترینها