تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815543447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منتظر نوروز نیستیم!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

منتظر نوروز نیستیم! اهواز - ایرنا - صدای پای بهار که بیاید، زمستان کوله بار وداع را آماده می کند و می داند، حتی اگر سردترین بادها را به کارزار آفتاب بهاری بفرستد، حاصلی جز شکست ندارد و لاجرم سفره هفت سین گسترده می شود، اما روستاییان سرگردان آبماهیک در استان خوزستان می گویند که منتظر نوروز نیستند.


«زمانی نه چندان دور، صدای ضربه های مکرر چوبدستی های زنان روستای ما مانند تمامی دیگر روستاییان بر تن خاک گرفته گلیم و فرش ها، نوای استقبال از عید بود که امسال این گونه نیست، زیرا ما آواره ایم».
این ها صحبت های علی داد یکی از پیران روستای آبماهیک است که عصا در دست او را مقابل استانداری خوزستان دیدیم، سخنانش به شیوه سنتی و گیرا است.
علی داد از شهرستان لالی و با هدف دادخواهی از مسوولان سد گتوند، استاندار جدید خوزستان را انتخاب کرده تا درد دل کند.
پیرمرد می گوید: با آبگیری سد گتوند هرچه داشتیم از دست دادیم ،خانه، زمین زراعی، مراتع، دام و از همه مهمتر شغل آبا و اجدادی از دست رفت.
علی داد می گوید: دو سالی می شود که به علت تعطیل شدن مرکز بهداشت، مدرسه، قطع شدن آب و برق روستای آبماهیک به دلیل آبگیری سد گتوند به اجبار تن به هجرت دادیم و روستای محل سکونت را ترک کردیم و اکنون با خانواده ای 9 نفره در وضعیتی بسیار بد در شهرستان لالی در دو اتاق کرایه ای زندگی می کنم.
وی افزود: شغل من و پسرانم کشاورزی و دامداری بود، زمین های کشاورزی حاصل خیزی داشتیم و با شکر خدا روزی می گرفتیم ، اما یکباره آب آمد و آبماهیک را با خود برد.به دلیل اینکه نمی توانستیم در شهر گوسفند نگه داریم مجبور شدیم دام های خود را بفروشیم.
«از آن زمان تاکنون هم به دلیل نداشتن شغل ودرآمد، پولی را که از محل فروش دام ها به دست آورده بودیم، خرج کرده ایم و اکنون نمی دانیم باید باید چگونه زندگی کنیم».
علی داد گفت: از همه مهمتر این است که در ازای زمین هایمان تاکنون مبلغی از آب و نیرو دریافت نکرده ایم، و شرکت برای تمام زمین های من هشت میلیون تومان با نظر کارشناس خود در نظر گرفته است که نمی دانم با این ارزش گذاری در مقابل تمامی زندگی ام چه کنم.
علی داد افزود: فکر سیر کردن خانواده دیوانه ام کرده؛ شغلم را از دست داده ام و کسی به فریاد ما نمی رسد، قرار نبود روستاییان تاوان سد سازی را پس دهند.
وی ادامه داد: روستاییان بدون اینکه حتی یک ریال هزینه برای دولت داشته باشند، زندگی خود را اداره می کردند اما اکنون اکثریت آنان بیکار شده و در حاشیه شهرها یا در روستاهای دور افتاده ساکن هستند و حتی به علت مشکلات مالی، فرزندانشان مجبور به ترک تحصیل شده اند».
براساس گزارش ها، اکنون تمامی 66 خانوار روستای آبماهیک همین وضعیت را دارند و گرفتار کوچ اجباری، زندگی درغربت و دور از خویشان و یادگاران گذشته، آوارگی و تهیدستی هستند.
این روستاییان، ارمغان صنعت سدسازی در استان خوزستان را برای روستاییان به ویژه آبماهیک را آوارگی می دانند بدون اینکه در ازای از دست دادن تمامی داشته هایشان، به زندگی حدقلی برسند تا مجبور به دراز کردن دست نیاز نباشند.
آبماهیکی می گویند: خانه، زمین و دام مال خودمان بود. پس از اذان صبح و نماز، کار سخت را شروع می کردیم و با اذان غروب و نماز آرام می گرفتیم. هر چند ساده، اما با مناعت طبع و افتخار زندگی می کردیم، ولی اکنون شرمسار عزت سابق خود هستیم.
آنان می گویند، شاید اگر مسوولان توجهی به آوارگان سد کارون 3 و مصیبت هایی که بر روستاییان حاشیه این سد رفت، می کردند امروز سرنوشت روستاییان حاشیه سد گتوند این چنین نبود.
*وعده های اجرایی نشده
«تشکیل کارگروه برای رسیدگی به مشکلات روستاییان سد گتوند در استانداری خوزستان»، «تجدید نظر در قیمت املاک روستاییان آّبماهیک»، «حل مشکل آّبماهیکی ها در دستور کار استانداری خوزستان» و «انعقاد قرارداد خرید قایق برای جابجایی روستاییان آبماهیک» تنها بخشی از تیترهای خبری چند وقت گذشته در سایت های خبری است.
خبرهایی که انتشار هرکدام از آن ها نویدبخش حل مشکلات روستاییان بود، اما تاکنون مسوولانی که منبع اصلی درج این خبرها در استان خوزستان بوده اند براساس گفته روستاییان آبماهیک، به هیچ کدام از وعده های خود عمل نکرده اند.
در این مدت چندین بار روستاییان آبماهیک به دلیل خبرهایی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره رفع مشکلات روستاییان کار شده بود، تماس های مکرری داشتند و گفتند چرا پیگیر مشکلات روستاییان نیستید ؟ چرا مطالبی را که انعکاس دادید که هیچ کدام عملی نشده است؟ و بسیاری سوالات دیگر، که منجر به پیگیری دوباره ایرنا شد.
اما یکی از مدیران استان در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: مسئله روستاییان آبماهیک دیگر دارد حساس می شود! پس بهتر است دخالتی دراین کار نداشته باشید،این پیگیری ها موجب تحریک آنان می شود! روستاییان باید زمین های خود را به آب نیرو بفروشند و چه بهتر که این کار زودتر انجام شود، پولی بیشتر از این هم به روستاییان داده نمی شود.
دستمان که از برخی از مدیران با انصاف استانی کوتاه شد، به سراغ مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان رفتیم.
جاسم مجیدی پور از جمله مدیرانی که تاکنون تلاش های بسیاری برای حل مشکلات روستاییان آبماهیک داشته به خبرنگار ایرنا گفت: برخی روستاییان که دایم در آبماهیک ساکن بودند به علت آبگیری سد گتوند مجبور شده اند روستا را که در محاصره آب قرار گرفته ترک کنند و در حاشیه شهرها یا روستاهای دیگر ساکن شوند، اما شغل خود را که همان دامداری وکشاورزی است از دست داده اند و دیگر محل درآمدی ندارند.
وی افزود: بسیاری که در روستا ها ساکن بودند بدون اینکه پولی از آب و نیرو بابت زمین هایشان دریافت کنند مجبور به ترک روستا شده اند و بر اساس گزارش ها، مسوولان سد بدون حضور روستاییان کارشناسی زمین ها را انجام داده و پول زمین ها به حساب دادگستری واریز شده است.
معاون امور روستایی استانداری خوزستان گفت: یکی از دلایلی که موجب شده تاکنون مشکل روستاییان حل نشود، حضور نداشتن کریم شیبانی (مدیر پروژه سد گتوند) در جلسات بررسی مشکلات روستاییان در معاونت عمرانی استانداری خوزستان است.
وی افزود: تمامی جلسات با حضور نمایندگانی از سوی مسوولان سد برگزار می شد که پس از اتمام جلسات مدیران ارش سد تصمیماتی را که نمایندگانشان در جلسات استانداری دریافت کرده بودند را قبول نداشتند.
مجیدی پور گفت: روستاییان آبماهیک به دلیل تعطیلی مدرسه و تنها مرکز بهداشت روستا، قطع شدن آب و برق و زیر آب رفتن تنها پل ارتباطی روستا مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.
*تلاش آب نیرو برای جلب رضایت روستاییان
اما مدیر امور اداری، پشتیبانی و مالی طرح سد گتوند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت روستاییان سد گتوند گفت: مذاکرات با روستاییان برای خرید اراضی از دو سال قبل با نماینده حقوقی روستاییان شروع شد تا با گفت وگو مشکل روستاییان حل شود.
حسن مجیدی افزود: حدود 60 خانه در آبماهیک وجود داشت که از دو ماه قبل جلساتی برای خرید این خانه ها در محل فرمانداری لالی برگزار شد که تاکنون 25 نفر از صاحبان املاک برای فروش زمین مراجعه کرده اند.
وی خاطرنشان کرد:خبرهایی منتشر شده بود که در قیمت زمین های روستاییان تجدید نظر می شود که همین مسئله اختلافاتی را در جلسه برگزار شده با روستاییان به وجود آورد، اما با توجه به قیمت کارشناسی اعلام شده نمی توانیم در قیمت تغییری بدهیم.
مدیر امور اداری ،پشتیبانی و مالی سد گتوند معتقد است تمامی روستاییانی که تاکنون اراضی خود را به آب نیرو واگذار کرده اند این کار را با رغبت و بدون فشار و اجبار انجام داده اند.
*سال 92 هم به پایان رسید و روستاییان آبماهیک...
دو سالی می شود که روستاییان آبماهیک هفت سین خود را در غربت پهن می کنند، غربتی که دیگر یاد گذشته نیز چیزی از تلخی آن نمی کاهد.
آن روزها روستاییان آبماهیک حال و و روز خوبی داشتند تا اینکه میهمانی ناخوانده به نام سد گتوند به وعده آبادانی منطقه از میان کوه ها نمک راه خود به خانه های روستاییان بازکرد.
زمین ها غرق شورابه شد و روستاییان برای غرق نشدن هرچه بیشتر ترک خانه کردند تا آینده خود را بدون زمین، مرتع، شغل و آینده در میان سایر حاشیه نشین های شهرهای بزرگ و کوچک مشق کنند.
بقیه روستاییان پس از مشاهده مشکلات افرادی که زمین های خود را به آب نیرو فروخته بودند، در مقابل قیمت های کارشناسی شده مقاومت می کنند اما این مقاومت تا کجا ادامه خواهد داشت و هیچ کس نمی داند.
روستاییان آب ماهیک می گویند که دیگر کسی سراغی از 68 خانوار روستای گلزای آبماهیک نمی گیرد، دیگران نمی دانند 68 خانوار روستای کاورا لب رود چگونه روزگار می گذرانند، از فرزندان 53 خانوار سربیشه و 40 خانوار رگ هلیل بی خبریم و نمی دانیم با ترک تحصیل و سرگردانی در کدام کوچه و خیابان، کودکی خود را پشت سر می گذارند و اکنون ما هم منتظر نوروز نیستیم زیرا سرگردان هستیم.
آنان می گویند اکنون باید مسئولان و مقامات عالی در تهران به مشکل ما رسیدگی کنند.
7161/538
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن