تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805435053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروز، نماد فرهنگِ صلح


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سالروز ثبت جهانی میراثی مانا؛ نوروز، نماد فرهنگِ صلح تهران- ایرنا- چهارم اسفند سالروز ثبت جهانی نوروز در مجمع عمومی سازمان ملل است. میراث کهن و سنت ماندگار ایرانیان که از آن به عنوان نماد صلح و دوستی در این گیتی پهناور یاد می شود و سمبل دیگری از فرهنگ پربار و غنی ایران زمین است.


نوروز از آیین های باستانی و ملی ایرانیان و میراث گرانبهای نیاکان این سرزمین کهن است که جایگاه مهم و با ارزشی نزد مردم ایران دارد. جشن نوروز برابر با اول فروردین ماه هجری خورشیدی آغاز می شود و از کهن ترین و با شکوه ترین یادگارهای دوره ی ایران باستان است.
نوروز سنت ماندگاری محسوب می شود که با آداب و رسوم خود توانست امید، شادمانی، صلح، سرزندگی و دوستی را برای مردمان این کره خاکی به ارمغان آورد. نوروز گنج غنی سرزمین پارس است که مهر تاییدی بر تاریخ پربار این مرز و بوم زد.
این جشن دارای اهمیت فراوانی است که علاوه بر ایرانیان، بسیاری از مردم منطقه های مختلف فلات ایران نیز آن را جشن می گیرند.
نوروز ترکیبی از 2 واژه ی نو و روز به معنی روز نوین است که در اصطلاح به معنای نخستین روز از اولین ماه سال خورشیدی به شمار می رود و در زبان قدیم به معنی نوک روچ یا نوک روز بوده است. ایرانیان باستان نوروز را «ناوا سرِدا» یعنی سال نو می نامیدند و در آسیای میانه نیز مردمان ایرانی زمان سغدیان و خوارزمشاهیان، نوروز را به عنوان نوسارد و نوسارجی به معنی سال نو یاد می کردند.
تاریخ شناسان با مرور تاریخ؛ ارزش والای این عید باستانی را درک کرده اند، زیرا با گذشت قرن ها و انتقال قدرت بین قوم های مختلف ساکن در این سرزمین؛ این سنت همچنان برای هر ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار است و همواره گرامی داشته می شود.
زمان پیدایش و منشا نوروز، مشخص نیست، در برخی از متون های کهن ایران، همچون شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری، جمشید را پایه گذار آن می دانند. همچنین در برخی از روایت های تاریخی، بابلیان را آغازگر نوروز دانسته اند و رواج نوروز در ایران را به 538 سال پیش از میلاد یعنی زمان ورود کوروش بزرگ به بابل نسبت می دهند.
ایرانیان در دوره های گوناگون تاریخی نوروز را پاس می داشتند و آن را با شکوه و بزرگی جشن می گرفتند. هنگام حکومت هخامنشیان، جشن های نوروز از 21 اسفند تا 19 اردیبهشت برگزار می شد. همچنین این جشن در دوره ی ساسانیان شامل 2 دوره ی کوچک و بزرگ بود، نوروز کوچک یا نوروز عامه از یکم تا پنجم فروردین و جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه در روز ششم فروردین برپا می شد.
عید نوروز دارای آداب و رسوم های گوناگونی است، یکی از رسم های رایج آن روزگار این بود که مردم در بامداد نوروز به یکدیگر آب می پاشیدند و شکر هدیه می دادند. کاشتن دانه های غلات و حبوبات چند روز پیش از فرا رسیدن نوروز، نظافت و خانه تکانی، خرید لباس نو، چیدن سفره هفت سین و جشن سیزده فروردین نیز از دیگر آیین های کهن ایرانیان بوده و نیز هست.
به دلیل اهمیت و جایگاه بالای عید نوروز، مجمع عمومی سازمان ملل این میراث ارزشمند ایران زمین را در چهارم اسفند 1388 هجری خورشیدی برابر با 23 فوریه 2010 میلادی مناسبتی جهانی اعلام کرد. همچنین منشا ایرانی آن را به رسمیت شناخت و در تقویم خود به ثبت رساند. قابل ذکر است که سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد پیش از این نیز در هشتم مهر 1388 هجری خورشیدی نوروز را به عنوان میراث غیر ملموس جهانی، به ثبت رسانده بود.
عید نوروز گنجینه ی ارزشمند این دیار کهن است که فرهنگ صلح، همبستگی و انسان دوستی را برای جهانیان به ارمغان آورد و اینگونه خود را ماندگار و جاودان ساخت و باعث افتخار ایرانیان به داشتن چنین میراث گرانبهایی شد.
با الهام از : کتاب نوروز
گروه اطلاع ر سانی
پژوهش**2002**9131
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن