تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834560455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علاقه به سِلفی (عکس گرفتن از خود) مُد شده!


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: عکسِ خود دید، گمان برد که مشکین خالی ست...
علاقه به سِلفی (عکس گرفتن از خود) مُد شده!




لابد شما هم یادتان هست؛ فرآیندی که از صدای قِژقِژ دایال آپ و باز شدن خودکار یاهومسنجر و چند سایت فارسی سرگرم کننده و خبری شروع می شد و به صدای اعتراض اهل خانه درخصوص اشغال شدن تلفن که «آخه چقدر چت می کنی؟!» می رسید.











همشهری جوان: به محض تولد، حتی قبل از آنکه در آغوش مادر قرار گیرند. تکنولوژی آغوش اش را برای آنها گشوده بود. این ویژگی نسلی است که به آن نسل Y می گویند: نسلی که از حدود سال های دهه 80 میلادی به بعد متولد شده است. این نسل کمی بعد از تولد، دیده بر صفحه نمایش می گشاید و تقدیر تکنولوژیکش با اتصال به اینترنت رقم می خورد. با این اتصال است که زندگی نسل Y، دو مجهول هویتی پیدا می کند: هویت واقعی و هویت آن لاین

شاید یادتان نیاید: بی نام و نشانی در اینترنت

لابد شما هم یادتان هست؛ فرآیندی که از صدای قِژقِژ دایال آپ و باز شدن خودکار یاهومسنجر و چند سایت فارسی سرگرم کننده و خبری شروع می شد و به صدای اعتراض اهل خانه درخصوص اشغال شدن تلفن که «آخه چقدر چت می کنی؟!» می رسید.علی رغم تلاش های مذبوحانه برای اثبات اینکه «چت نمی کنم و در حال انجام پروژه های عظیم تحقیقاتی هستم»، واقعیت این بود که برای خیلی ها اینترنت چیزی بیش از چت نداشت. نام کاربری ها آن زمان معمولا از Drogon2000 تا 1364 mysterious girl متغیر بود. وجه بارز هویت در یاهو مسنجر، ناشناسی کاربران بود که حتی از دادن نام واقعی شان هم امتناع می کردند. آن موقع عده ای معتقد بودند این ناشناس بودن باعث می شود آدم ها خود واقعی شان را فراموش کنند و هویت آن لاینی که می سازند، نسبت کمی با واقعیت داشته باشد.






ظهور شبکه های اجتماعی: امنیت می دهم، هویت می گیرم

تن دادن به اشتراک گذاشتن شخصی ترین مسائل زندگی (مخصوصا در جوامع سنتی تر) به این راحتی ها هم نبود، ولی تکنولوژی کاربران را با خود به جایی برد که آدم ها را به اظهار وجود فرا می خواند. وسوسه های این فضا باعث شد نام کاربری های بی نام و نشان، جای خود را به نمایه های [= پروفایل] پرنام و نشان بدهند. هزینه ای که کاربران برای به دست آوردنه هویت آنلاین واقعی تر متقبل شدند، به اشتراک گذاشتن وضعیت شخصی شان بود. شاید در ابتدا با تردید این کار را می کردند اما زمان زیادی نگذشت که این تردید جای خود را به تمایل بیش از پیش برای به اشتراک گذاشتن جزئیات روزمره داد.

بروز تورم در خوداظهاری

عکس های نمایه ها از عکس کودکان چشم آبی، سیندرلا و بتمن، به عکس هایی که پیش از این در آلبوم های خانوادگی پنهان بودند تغییر کردند اما این تنها تغییر حوزه عمومی مجازی نبود. کسانی که تا پیش از این شعرها و خاطراتشان را در دفترچه های قفل دار در کشوهای قفل دار نگهداری می کردند، کم کم جرأت انتشار این نگفته های تاریخی را یافتند و بدین ترتیب حوزه عمومی مجازی نه تنها در تولید شاعر و نویسنده خودکفا شد، بلکه با مازاد تولید مواجه گشت. نوشته هایی که عموما در نمایه های خود ماندند و به طور روزافزون لایک، کامنت و البته پیام های خصوصی رشک برانگیز گرفتند. ساعران زبردست، نویسندگان بی بدیل، عکاسان ماهر و هنرمندان مجازی همه جا را احاطه کردند.

ظهور سلفی ها با لب های پفی

پیش از آنکه فرهنگ لغت آکسفورد، کلمه «سِلفی» (Selfie) را به عنوان «واژه سال 2013» اعلام کند، این واژه در عمل جای خود را میان فرهنگ کاربران یافته و تبدیل به معمول ترین شکل خوداظهاری در رسانه های اجتماعی شده بود.

ما تلاش می کنیم خود را آنطور که می خواهیم، در نظر دیگران بسازیم و سلفی، تلاشی تکنولوژیک است برای ساختن هویتمان. ما سعی داریم نگاه دیگران به خودمان را کنترل کنیم اما باید توجه کنیم در این تلاش مثل تمام تلاش ها برای ساخت هویت، هیچ تضمینی برای رسیدن به هدف وجود ندارد. همه چیز به مخاطب بستگی دارد و به محض اینکه تصویر یا نوشته یا صدایمان را به اشتراک می گذاریم، از کنترل ما خارج می شود.

در واقع بخشی از کلمه سلفی، بسیار واقعی است: sell [به معنای فروش]. گویی سلفی تلاشی است برای فروختن هویت خود به دیگران. ما در سلفی هم تصور می کنیم دیگران چگونه ما را می بینند، هم داوری ایشان درباره خود را پیش بینی و تصور می کنیم، و هم در پایان در نتیجه قضاوت دیگران، در درون خود حسی شبیه غرور، لذت یا شرم پیدا می کنیم.

خودشیفتگی یا تمنای دیده شدن

در نگاه اول شاید کسانی که شکل اردکی به خود می گیرند، عکس خود را در یک حالت غم روشنفکرانه منتشر می کنند یا لپ هایشان را به صورت غنچه ای درمی آورند، خودشیفته به نظر برسند. برای همین است که جماعتی از نگرانان همیشگی بشر، از پدیده سلفی به عنوان «ویروس خودشیفتگی» نام می برند. در مقابل جماعتی از آسوده خیال های همیشگی بشر، این پدیده را پدیده ای زودگذر می دانند و معتقدند روزی بشریت به این نتیجه خواهد رسید که به جای غنچه کردن لب هایش، کارهای معنادارتری بکند. این گروه دوم، این پدیده را وابسته به تکنولوژی می دانند و ناشی ا زنیاز طبیعی انسان برای تمنای دیده شدن.






تکه تکه مصرف می کنیم، حتی جسممانرا

انسان امروز در کنار دغدغه هایی مثل «چی بپوشیم»، حالا با دغدغه های جدیدی مواجه شده است که همانا «چی بپوشیم که تو عکس قبلی مان نپوشیده باشیم» است. برای کسانی که به دنبال بهترین و خاص ترین تصویرند، زندگی سخت تر می شود. منتقدان مصرف گرایی، این شرایط دشوار بشر را ناشی از مصرف گرایی بیش از حد در فرهنگ معاصر می دانند و معتقدند بشر آنقدر همه چیز را مصرف کرده که دیگر به بدن خودش هم رحم نمی کند. بخش هایی از آن را گزینش می کند، ویراش می کند و به اشتراک می گذارد تا در فضای مجازی مصرف شود. شاید بیراه هم نمی گویند. بشر حتی بدنش را قطعه قطعه هم می کند. نمونه بارز آن به اشتراک گذاشتن ناخن و پاها در سلفی هاست. انگار حتی به خودش هم رحمی ندارد!







تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن