تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803721516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اندیشه و رسانه های ایران در هفته ای که گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اندیشه و رسانه های ایران در هفته ای که گذشت تهران - ایرنا- برگزیده ای از عناوین و مقاله های مربوط به حوزه ی اندیشه که بین روزهای 26 بهمن تا 2 اسفند ماه 1392 در روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی ایران انعکاس یافته اند.


زبان به مثابه ی کنش، قوی ترین جاذبه بشری ( گزارشی از گزارشی از هفتمین دور نشست مرکز گفت وگوی ادیان و تمدن ها با شورای جهانی کلیسا) ، گزارشی از همایش ملی فقه هسته ای، تاریخ جهان های متفاوت، نقش اخلاق در فقه و حقوق ( با رویکردی به نظریات حضرت امام خمینی (ره))، برگزیده ای از مقاله ها و گزارش های خبری مربوط به حوزه ی اندیشه بین روزهای 26 بهمن تا 2 اسفند ماه 1392 در روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی ایران بوده اند که در زیر خلاصه ای از آن ها را می خوانید.

** زبان به مثابه ی کنش
زبان شناسی حقوقی (قانونی) موضوعی بود که روزنامه ی اطلاعات با انتشار مقاله ای به قلم الهام شجاعی و نگار داوری اردکانی در صفحه ی نظرها و اندیشه های روز دوشنبه ی خود به آن پرداخت، آن چه در ادامه می آید بخش هایی از این مقاله ی پژوهشی است:
از جمله حوزه های میان رشته ای مرتبط با زبان شناسی، حوزه زبان شناسی حقوقی (قانونی) است. این شاخه از زبان شناسی با به کار گیری یافته های زبان شناسی به بررسی مستندات زبانی در حقوق یا نظام قضایی می پردازد. در واقع متخصصان این حوزه می کوشند از طریق مرتبط ساختن نمادهای زبانی با واقعیت های جهانی، به کشف پوشیدگیهای حقوقی و قضایی بپردازند.
بسیاری از گفتمانهای تخصصی و از جمله گفتمان پزشکی و حقوقی دارای دو گونه زبان هستند: زبان رایج در میان متخصصان و زبان رابط بین متخصصان و عامه مردم. هرچند زبان میان متخصصان ممکن است پیچیده و پوشیده باشد، زبان حقوقی مورد استفاده میان متخصصان و عامه لازم است ساده، شفاف و گویا باشد. این از حقوق مردم اعم از گناهکار و بی گناه است که جرم خود را بدانند و یا دلیل محق بودن خود را درک کنند. در صورت تحقق چنین حقی در جامعه است که می توان به ترویج عدالت امیدوار بود.
در یک پژوهش مقدماتی متون حقوقی فارسی و انگلیسی از منظر تحلیل انتقادی گفتمان بررسی و مقایسه شد و الگویی برای تشخیص سازمان درونی آرای قضایی و ساده نویسی آن با هدف ارتقای سطح فهم پذیری این متون برای مردم ارائه شد. در صورت اجرای این الگو در دادنامه های قضایی، این ساختار زبانی روشن، شفاف و نظام مند بی تردید در احقاق حقوق عامه مردم و ایجاد برابری در جامعه مؤثر واقع خواهد شد.
این مسأله تا حدی جدی و مشکل آفرین شده که گاهی افراد مجبورند هزینه ها یی را متقبل شوند و از وکیل یا حقوقدان بخواهند تا مفهوم رأی صادره را برای آنها به زبان ساده بیان کند؛ حال آنکه پرداخت این هزینه برای قشر ضعیف و متوسط جامعه بسیار سنگین است و این خود می تواند زمینه ساز نابرابری در جامعه باشد. از سوی دیگر به موجب «ماده ‏‎129‎‏ قانون آیین دادرسی در امور کیفری ایران» این حق مردم است که احکام صادرة محاکم قضایی، از انشای واژه ها و ساختاری برخوردار باشد که بفهمند آیا حاکمند یا محکوم و به چه دلیل.
تا کنون در ایران پژوهش های اندکی برای حل مشکل پیچیدگی متون حقوقی صورت گرفته است، این در حالی است که در زبان انگلیسی تلاشهایی برای ساده نویسی متون حقوقی از طریق ارائه ی صورت بندی های خوانش پذیر و همچنین ویرایش بلاغی متون حقوقی انجام شده است و این صورت بندیها تا حدودی مؤثر واقع شده اند. به همین دلیل در اروپا اقداماتی با هدف رواج «زبان ساده حقوقی» انجام شده است.
باید به این نکته تأکید شود که حفظ و به رسمیت شناختن تخصص افراد و حریم های اظهار نظر تخصصی امری ضروری است؛ اما در حوزه هایی تخصصی چون حقوق، پزشکی و غیره که در آنها تعامل متخصص و عوام ضروری است، علاوه بر زبان تخصصی ویژه تعامل متخصصان حوزه (که می تواند به غایت پیچیده باشد)، نیاز به یک زبان تخصصی ساده شده برای عموم مردم ضروری است.

** قوی ترین جاذبه ی بشری
صفحه ی اندیشه ی روزنامه ایران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گزارشی از هفتمین دور نشست مرکز گفت وگوی ادیان و تمدن ها با شورای جهانی کلیسا با محوریت «معنویت و مدرنیته» که در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور جمعی از اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار شد را به چاپ رساند. مختصری از این گزارش را در ادامه می خوانید:
حجت الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه ی رئیس جمهوری در ابتدای این مراسم به ارائه ی سخنرانی درباره ی شبهه ی مغایرت مدرنیسم با دیانت پرداخت و گفت: درخصوص ضدیّت مدرنیسم با دیانت همواره یک نگرانی وجود داشته است؛ نگاهی بشدت بدبینانه مبنی بر این که با آمدن مدرنیته جایی برای دیانت باقی نخواهد ماند و بالاخره «علم» جای «دین» را خواهد گرفت.
وی با بیان این که دامنه ی این نگرانی ها در سال های آغازین ظهور مدرنیته وسیع و گسترده تر شد، ادامه داد: در این زمینه کتاب هایی نوشته و نظریه هایی ارائه شد که در جاهایی هم تحقق پیدا کرد و به جدال علم و دین منجر شد؛ در حدی که یأس و بدبینی شدیدی برای بسیاری از دینمداران به وجود آورد؛ امروز که این نشست برگزار شده است شاهد شکست این تئوری هستیم و این نگرانی به گونه ای که بسیاری از تجربه گرایان و طرفداران مدرنیسم پیش بینی می کردند، تحقق نیافت؛ بار دیگر دینمداری رشد کرد، بیش از گذشته به قوت خود پایدار ماند و دین همچنان به عنوان قوی ترین جاذبه ی بشری در دنیا مطرح است.
آیت الله مصطفی محقق داماد، رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم نیز از دیگر حاضران در این نشست بود که اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، اصل گفت وگوی میان ادیان را بیش از سه دهه در کشور خود و دیگر کشورها آغاز کرده است.
وی با تأکید بر این که کسانی که میانه ی خوبی با دین ندارند، معنویت را جای دین قرار می دهند، گفت: معنویت بدون دین معنایی ندارد و آن را نمی توان مستقل از ادیان پنداشت.
این استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی درباره نسبت «معنویت و شریعت» و «معنویت و اخلاق» بیان کرد: معنویت در الهیات اسلامی مفهومی فراتر از صرف عمل به شریعت و ورای صرف اخلاق است؛ معنویت نهادی است که می توان آن را عنصر اصلی دینداری و هدف اساسی برای بعثت انبیای الهی دانست.
حجت الاسلام علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نیز در این نشست بیان کرد: هرچند از زمان آغاز فعالیت این نشست ها، بحث هایی همچون صلح، عدالت، هرمنوتیک دینی و معنویت و مدرنیته مطرح شده است؛ اما بهتر است که موضوعات را به صورت سلسله وار، منظومه ای و همچنین با توجه به اقتضای مسائل روز جهان، تعیین و اولویت بندی کنیم.

** گزارشی از همایش ملی فقه هسته ای
همایش ملی فقه هسته ای هفته ی گذشته در سالن همایش های سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه برگزار شد.در این همایش که با سخنرانی دکتر علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی آغاز به کار کرد با پیام آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی همراه بود، کارشناسان و صاحبنظران مختلف نیز به سخنرانی پرداختند. صفحه ی دین و اندیشه بسیاری از خبرگزاری های داخلی اخبار مربوط به این همایش را انعکاس دادند که در زیر بخش هایی از سخنرانی دکتر علی اکبر صالحی را که سرویس دین و اندیشه ی خبرگزاری ایسنا آن را انعکاس داد، آمده است:
علی اکبر صالحی در همایش ملی ˈفقه هسته ایˈ با اشاره به فتوای صادره توسط مقام معظم رهبری در خصوص حرمت تولید، انباشت و به کارگیری تسلیحات اتمی گفت: بنابر مسئولیت خود در مجموعه ی صنعت هسته ای کشور به منظور فتح باب گفت وگو در این زمینه، این همایش را برگزار کردیم.
وی با اشاره به فرازهایی از آیات قرآن کریم که در رابطه با تعاملات انسان ها با یکدیگر، احترام به طبیعت و جلوگیری از تخریب طبیعت گفت: این آیات و بسیاری دیگر از محکمات قرآنی اصول و نقشه راهی را ترسیم نموده است تا امت اسلامی از ظلم و تعدی در حق خود و دیگران در امان مانده و بر صراط مستقیم الهی مستدام بماند.
وی با اشاره به کج اندیشی های غرب در رابطه با سیاست های جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی تحلیلگران و بسیاری از سیاست پیشگان مغرب زمین کارپاکان را قیاس از خود گرفته و گمان می کنند که همانند رسم رایج در عرصه روابط بین الملل، از منظر اندیشه ی اسلامی نیز ˈهدف، وسیله را توجیه نمودهˈ و از این رو هرگونه اقدامی در نقض اصول انسانی و قواعد عرف بین المللی از سوی ایران قابل تصور است. این در حالی است که باید بگویم ˈمفهوم مصلحتˈ از دیدگاه رایج در مغرب زمین به مفهوم دارای فایده بودن و متناسب بودن با هدف خاصی است.
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در مسیر دستیابی به اهداف رهیافت یاد شده، تلاش خود را جهت تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته و به رغم اعمال برخی تبعیض های ناروا ضمن پایبندی و پافشاری بر حفظ اصول سیاست مستقل جمهوری اسلامی ایران در قالب مصالح و منافع ملی توانسته است در چارچوب میثاق ها و تعهدات بین المللی درراه گسترش کمّی و کیفی استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای گام بردارد.

** تاریخ جهان های متفاوت
روزنامه ی شرق روز یکشنبه به بهانه ی انتشار ترجمه ی کتاب دیرینه شناسی دانش، نوشته ی میشل فوکو ( نظریه پرداز غربی) مقاله ای به قلم پوریا شیبانی راد به چاپ رساند که قسمت هایی از آن در زیر آمده است:
اولین و اساسی ترین نسخه ی پساساختارگرایی، پساساختارگرایی دریداست اما نسخه ی دیگری هم وجود دارد و آن دیدگاه فوکو در دوره ی تبارشناسی در دهه 1970 است. در واقع کار فوکو به دو دوره ی دیرینه شناسی و تبارشناسی تقسیم می شود. درست است که تبارشناسی فوکو از همان جایی آغاز می شود که دیرینه شناسی او به پایان می رسد. اما از جهاتی، میان دیرینه شناسی و تبارشناسی تفاوت فلسفی قطعی وجود دارد. تفاوت روشن میان دیرینه شناسی و تبارشناسی آن است که در تبارشناسی تأکید بر قدرت است نه دانش، بر عمل است و نه زبان. فوکو در کتاب «دیرینه شناسی دانش» تلاش می کند آن روش فکری و نظری را که از کتاب تاریخ جنون آغاز کرده به طور مفصل توضیح دهد.
فوکو مجذوب توصیف کانتی نقد به مثابه ی تحلیل و تأمل بر محدودیت ها بود و در شیوه ی تحلیل خود از محدودیت های شناخت در حوزه های خاص که دیرینه شناسی نام دارد، این توصیف کانتی را به کار برده است.
تاریخ دیرینه شناختی، تاریخ جهان های متفاوتی است که چشم های انسان های متفاوت دیده اند. به زعم فوکو رسالت اصلی، آزادکردن تاریخ اندیشه از بندگی اش در برابر برتری جویی است.

** نقش اخلاق در فقه و حقوق ( با رویکردی بر نظریات حضرت امام خمینی (ره))
بررسی نقش اخلاق در حوزه ی فقه و حقوق دیگر موضوعی بود که در صفحه ی نظرها و اندیشه های روزنامه ی اطلاعات به قلم آیت الله سید محمّد موسوی بجنوردی در روزهای یکشنبه و دوشنبه به چاپ رسید که بخش هایی از آن را در زیر می خوانید:
یکی از اصول مسلّم اسلام این است که قوانین اسلام همواره در بستر تأمین و تضمین عدالت اجتماعی حرکت کند. این زیربنای فقه و حقوق ماست. غیر از عدالت اجتماعی، اخلاق نیز زیربنای فقه و حقوق اسلامی می باشد. پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: «انّی بُعثتُ لاتمّم مکارم الاخلاق: من برانگیخته شدم تا مکارم اخلاق را [در جامعه پیاده کنم و] به کمال برسانم.
در «فلسفه ی حقوق» سعی می شود به این سؤال پاسخ دهند که حقوق چه قواعدی را بایستی بپذیرد و مستقر دارد؟ به بیان دیگر، موضوع ویژه ی آن مسأله ی «عدالت» است. از آنجا که می دانیم عدالت یکی از اصول اساسی اخلاق است، فلسفه ی حقوق شعبه ای از فلسفه ی اخلاق را تشکیل می دهد و شیوه ی تحقیق در آن شیوه ی همین نظام است.
قلمرو فقه به مراتب از اخلاق وسیعتر است؛ زیرا فقه تکالیف افراد را در ابعاد عبادی، اجتماعی، فردی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، جنایی و … بیان می کند؛ ولی اخلاق، رفتار و اعمال فرد را فقط از لحاظ اتصاف آن به صفات خوب و بد یا فضیلت و رذیلت مورد بحث قرار می دهد.
بین هدف اخلاقی و فقهی نیز تفاوت وجود دارد. هدف و غایت در فقه علاوه بر پرورش و سازندگی فرد و روحیات او، سامان بخشیدن جامعه و ثواب و عقاب اخروی است. در حالی که هدف در اخلاق اصلاح معایب شخص و جامعه است و توجهی به ثواب و عقاب اخروی ندارد.
قوانین حقوقی فقه ضمانت اجرایی مادی و اجتماعی دارند؛ یعنی حاکم شرع با توسل به وسایلی می تواند افراد جامعه را وادار به تکالیف حقوقی خود کند؛ ولی قوانین اخلاقی ضمان اجرایی مادی و اجتماعی ندارند، بلکه ضمانت اجرایی درونی و مذهبی دارند و… با این همه، تمایز بین این دو مانع از ارتباط ژرف بین آنها نیست و شباهتهایی بین این دو علم وجود دارد که نشان از تأثیر اخلاق بر فقه و نوعی ارتباط و پیوستگی بین آن دو دارد، نه وحدت و عدم تمایز بین آن دو.
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن