تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802810186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزهای دشوار اوباما برای جلوگیری از هسته‌ای شدن عربستان/ رویترز: توافق نهایی بین ایران و 5+1 خطر جنگ را از سر خاورمیانه دور خواهد کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
روزهای دشوار اوباما برای جلوگیری از هسته‌ای شدن عربستان/ رویترز: توافق نهایی بین ایران و 5+1 خطر جنگ را از سر خاورمیانه دور خواهد کرد؟

روزهای دشوار اوباما برای جلوگیری از هسته‌ای شدن عربستان/ رویترز: توافق نهایی بین ایران و 5+1 خطر جنگ را از سر خاورمیانه دور خواهد کرد؟
«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا خواستار توافق با ایران برای جلوگیری از رقابت تسلیحات اتمی در خاورمیانه بود، این توافق اما اکنون عربستان سعودی را به سمت هسته ای شدن پیش می برد.

به گزارش نامه نیوز، پایگاه خبری دیلی بیست در گزارشی به تاثیرات توافق هسته ای ایران و غرب و تاثیر آن بر کشورهای عربی پرداخته می نویسد: ماه گذشته میلادی، «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد آمریکا با ایران خبرهای بدی برای سفرای متحدان عربی واشنگتن داشت. وی در دیدار با نمایندگان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر کشور حاشیه خلیج فارس، گفت که هر توافقی با ایران، منجر به آن می شود که تهران، دشمن طولانی مدت کشورهای حاشیه خلیج فارس توانایی غنی سازی اورانیوم را داشته باشد.

این اظهارات به نقل از یکی از مقامات ارشد آمریکایی عنوان شده است.

شرمن به طور منظم پس از مذاکرات دیپلماتیک با ایران متحدان عرب آمریکا را در جریان قرار می دهد اما طی هفته های اخیر محافظه کاران متفاوت بودند. در حالی که بسیاری از متحدان آمریکا در خاورمیانه- به جز اسرائیل- آشکارا از مذاکرات اخیر ایران و غرب حمایت کردند در پشت پرده نمایندگانی از منطقه نگرانی های شدید خود را از برنامه هسته ای ایران ابراز کردند.

اکنون، عربستان سعودی، یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه که دارای برنامه هسته ای نیست در حال تغییر نظرات خود است. ریاض تمایل و منافع طولانی مدتی در قدرت هسته ای دارد. سرویس های اطلاعاتی غرب و اسرائیل اما در حال مشاهده نشانه هایی مبنی بر این هستند که این تمایل به طور جدی در حال افزایش است و به غنی سازی اورانیوم گسترش پیدا کرده است. سوخت هسته ای به همه اعضای پیمان منع گسترش سلاح اتمی فروخته می شود اما ساخت زیرساخت های آن و تولید بومی سوخت هسته ای بسیار هزینه بر است. اکنون اما به نظر می رسد که عربستان سعودی تمایل زیادی برای وارد شدن به این مسیر را دارد.

اگر عربستان سعودی به دنبال غنی سازی اورانیوم با وجود توافق هسته ای با ایران برود سپس موفقیت دولت اوباما برای مهار سلاح اتمی که از مسیر دیپلماسی به دنبال آن بود، به روز اول خود بازخواهد گشت و به معنای دیگر شکست خواهد خورد.

سال گذشته، بی.بی.سی گزارش داد که عربستان سعودی به طور گسترده در برنامه سلاح اتمی پاکستان سرمایه گذاری کرده است و به آسانی می تواند در صورت رد شدن ایران از خط قرمزها تکنولوژی هسته ای و حتی سلاح اتمی در اختیار داشته باشد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره به دیلی بیست گفت که آمریکا در تلاش بود تا از برنامه غنی سازی اورانیوم در جهان عرب جلوگیری کند و به رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت که توافق هسته ای با ایران در راستای تامین منافع امنیتی آنها است.

جنبه های اولیه تصمیم عربستان سعودی برای آغاز برنامه غنی سازی اورانیوم اوایل ماه جاری میلادی در کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح شد. سناتور لیندسی گراهام از شاهزاده ترکی الفیص رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان خواست که در صورت آنکه در توافق نهایی غرب با ایران به تهران اجازه غنی سازی اروانیوم داده شود، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب نیز باید حقوق خود در غنی سازی اورانیوم را دنبال کنند.

ترکی الفیصل نیز در مقابل گفت: من فکر می کنم ما باید بر داشتن حقوق برابر برای همه طرف ها تاکید کنیم، حقی که بخشی از معاهده منع گسترش سلاح اتمی است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و غرب نوشت: زمانی که قدرت های جهان هفته جاری مذاکرات خود را با ایران در خصوص توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران آغاز کنند، سوال اصلی که برای غرب به وجود می‌آید این است که چگونه قرار است تهران در خصوص برنامه های توانایی هسته ای که قادر نخواهد بود بمب اتم بسازد متقاعد شود.

در صورت موفقیت این مذاکرات، مذاکرات می تواند به یک دهه تخاصم میان غرب و جمهوری اسلامی ایران و کنار رفتن خطر جنگ از سر خاورمیانه پایان دهد. 

بی اعتمادی ریشه دار و فاصله زیاد میان انتظارات طرفین می تواند تلاش برای دست یابی به توافق را با شکست مواجه کند: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا فرصت موفقیت در این مذاکرات را بیش از 50 درصد ندانست. برخی بر این باور هستند که این درصد موفقیت، امیدوارانه است.







1392/11/26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن