تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802688236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشریه آمریکایی: اوباما هر چه می‌خواهد بگوید،‌ حق با ظریف است/ در هیچ جای توافق ژنو به انهدام تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره ای نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
نشریه آمریکایی: اوباما هر چه می‌خواهد بگوید،‌ حق با ظریف است/ در هیچ جای توافق ژنو به انهدام تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره ای نشده است

نشریه آمریکایی: اوباما هر چه می‌خواهد بگوید،‌ حق با ظریف است/ در هیچ جای توافق ژنو به انهدام تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره ای نشده است
نشریه آمریکا ترامپت نوشت:‌ یکی از مقامات ارشد ایران، مجموعه‌ای از چالش‌های عمده‌ای را که توافق‌نامه موقت هسته‌ای با آن روبروست بازگو کرد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز بیست و دوم ماه ژانویه اعلام کرد که واشنگتن اطلاعاتی را که درباره «توافق نامه تاریخی» ژنو ارائه می‌دهد، بی‌اساس است .
به گزارش نامه نیوز، ظریف که در مذاکرات مربوط به این توافق نامه در ژنو نقش مؤثر و مهمی داشت، به جیم اسکیتو، خبرنگار ارشد حوزه امنیت ملی شبکه سی ان ان گفت که دولت اوباما درباره این توافق نامه به جهان دروغ می گوید. او هم چنین گفت که تفسیر کاخ سفید از این توافق نامه «امتیازها را کم اهمیت و تعهدات ایران را مهم جلوه می دهد.»

اطلاعاتاتی که کاخ سفید از این توافق نامه منتشر کرده است از آن حکایت دارد که ایران متعهد شده است در «بخش های مهم» از جمله متوقف کردن تولید اورانیومی که بیش از پنج درصد غنی شده باشد، خنثی کردن ذخیره اورانیومی که حدود 20 درصد غنی شده و تعلیق تولید در زمینه افزایش ذخیره اورانیوم 3.5 درصد غنی شده، عقب نشینی کند.

اما ظریف در مصاحبه اش با خبرنگار شبکه سی ان ان موضوع منطقی و موجهی را مطرح کرد. هیچ یک از این تعهدات شامل برچیده شدن تأسیساتی نمی شود که غنی سازی را امکان پذیر می سازند. برچیدن زیر ساخت های غنی سازی دقیقاً همان چیزی است که امریکا بارها آن را اعلام کرده است ایران انجام خواهد داد. ظریف در ادامه این مصاحبه گفت: «کاخ سفید تلاش می کند که [این توافق نامه] را به شکلی به تصویر بکشد که در اصل به معنای برچیده شدن برنامه هسته ای ایران به نظر برسد. آنها بارها و بارها از این ادبیات استفاده کرده اند.»

ظریف در ادامه سخنان خود گفت: «ما هیچ سانتریفوژی را از بین نمی بریم، هیچ تجهیزاتی را نابود نمی کنیم، فقط اورانیوم را بیش از پنج درصد تولید و غنی سازی نمی کنیم.»

ظریف کاملاً حق دارد که می گوید چشم اندازی که واشنگتن تلاش می کند تا به تصویر بکشد اشتباه است. اگر «بخش های اصلی» که طبق توافق نامه ژنو قرار است در برنامه هسته ای ایران «برچیده شود» را بخوانید، خواهید دید که هیچ چیزی درباره انهدام تأسیسات هسته ای در آن وجود ندارد.

اکنون گفته های دولت امریکا را در نظر بگیرید. «عقب نشینی» عبارت مرموزی است. از چه چیزی عقب نشینی شده است؟ آیا ایران مجبور شده از گام های واقعی خود عقب نشینی کند؟ خنثی سازی ذخیره اورانیوم 20 درصد غنی شده را می توان گامی به عقب تلقی کرد، اما با در نظر گرفتن این موضوع که در آن صورت توانمندی ایران برای آغاز تولید بیشتر بی درنگ از بین نمی رود، در نتیجه رقیق کردن ذخیره اورانیوم 20 درصد غنی شده اقدام چندان موثری نیست. تعلیق غنی سازی گامی رو به عقب محسوب نمی شود، این کار تنها ادامه یک وضعیت است.

برنت استفنز از نشریه وال استریت جورنال گفت که درخواست اجرای مفاد این توافق نامه از ایران «توقف یا تعلیق [تکنولوژی های هسته ای] نیست، این را هم بگویم که منظور از آن، برچیدن تأسیسات مزبور هم نیست، بلکه هدف، صرفاً کاهش سرعت آن ها از حالت دو به گام های آهسته است، آن هم زمانی که در کیلومتر بیست و سوم ماراتن هسته ای خود هستند.» (11 نوامبر 2013 میلادی)

به گزارش تیک، در پاسخ به سخنان ظریف، یکی از مسؤولان امریکایی به خبرنگار سی ان ان گفت: «ما انتظار داشتیم که این توافق نامه سبب شود ایرانی ها اهداف داخلی و سیاسی خود را تغییر دهند و تعجبی ندارد که آن ها این کار را انجام می دهند.» این بیانیه اگر جاهلانه نباشد، ریاکارانه است.

عموم مردم ایران از امضای توافق نامه هسته ای شادمان هستند، چون امضای این موافقت نامه به این معنی است که تحریم ها حذف واقتصاد ضعیف نجات خواهد یافت و هزینه های سر به فلک کشیده زندگی متوقف خواهد شد.

ایران نمی خواهد برای خوشنود کردن مخالفان داخلی بگوید که برنامه هسته ای اش را بر نخواهد چید. توافق نامه ژنو عملا این کشور را مجبور به توقف نخواهد کرد، حالا امریکا هر طور که می خواهد آن را به تصویر بکشد.

مسؤولان کاخ سفید به طور مستمر از عبارت هایی مانند «عقب نشینی» و «برچیدن» استفاده می کنند تا تلاش کنند که توافق نامه ژنو را در داخل کشور و در عرصه بین المللی مطرح کنند. اما همان طور که ایران اعلام کرد، این کار مایه شرمساری است. این توافق نامه ایران را ملزم نمی کند که تغییرات پایداری صورت دهد. این توافق نامه را نمی توان یک پیروزی تاریخی به حساب آورد.

در مقاله ای که اندکی پس از گفتگوی معروف تلفنی رئیس جمهور اوباما و روحانی منتشر شد، جرالد فلاری، سردبیر نشریه ترومپت، گفت که ایران «می داند که امریکا به پایان رسیده است. هیچ چیز نمی تواند مانع تمایلات هسته ای این کشور شود و ایران قصد ندارد از پای بنشیند، بلکه می خواهد با همه قوا و حداکثر سرعت به پیش رود»



1392/11/18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن