واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا، سامان سالور يكشنبه شب در نشست نقد و بررسي فيلم سيزده 59 در فرهنگسراي ارسباران افزود: نگاهم به جنگ نگاهي انساني است و جز حضور واقعيتها از ملودرامي استفاده شده كه به آدمهايي كه درگير جنگ شدهاند ميپردازد. اين كارگردان به ايده اوليه نگارش فيلمنامه سيزده 59 اشاره كرد و ادامه داد: پس از شنيدن ماجراي زني جوان كه در شب عروسي خود براثر تصادف به كما رفت و همسرش 9 سال با جسم او زندگي كرده بود، احساس كردم جنگ مي تواند بستر مناسبي براي اين داستان قرار گيرد. كارگردان فيلم چند كيلو خرما براي مراسم تدفين نگارش فيلمنامه سيزده 59 را بسيار سخت و طاقت فرسا دانست و افزود: اين موضوع به علت فضاي خاص آن مي توانست فيلمي كمدي باشد اما با كمك مشاوران و پس از 9 بار بازنويسي توانستيم فيلمنامه اي درام خلق كنيم . سالور از نبود امكانات مناسب در شهرك سينمايي دفاع مقدس انتقاد كرد و يادآورشد: امكانات سخت افزاري در اين مجموعه در پايين ترين حد خود قرار دارد كه در بسياري موارد مي تواند براي سلامتي بازيگران خطرناك بوده و به آنها آسيب هاي جدي برساند. اين امر موجب بروز مشكلات فراواني براي توليد اين گونه آثار شده است. پرويز پرستويي بازيگر نقش اول سيزده 59 نيز در اين نشست گفت: بازيگران در اين فيلم، بايد بازيگر نبودند و در عين حال زندگي واقعي را به نمايش درمي آوردند و اين كار را بسيار سخت مي كرد. وي توضيح داد: تمامي پلان هاي اين فيلم داري نوعي منطق روايي است كه نمي گذارد به روايت سرايي فيلم خللي وارد شود. بازيگر فيلم آژانس شيشه اي از عدم حمايت مسوولان و تهيه كنندگان از فيلم هاي دفاع مقدسي گلايه كرد و گفت: امروز از جنگ تنها يك سالگرد و برنامه تلويزيوني باقيمانده اين موضوع بسيار تاسف برانگيز است بازيگر فيلم سيزده 59 توضيح داد: جانبازان ما بدون هيچ چشم داشتي و تنها براي رضاي خدا و دفاع از ميهن خودشان راهي جبهه ها شدند اما متاسفانه جوانمردي و ايثار اين عزيزان در ذهن ما گاهي كم رنگ مي شود. پرستويي گفت: بازي فيلم سيزده 59 به رغم سختي هاي زياد آن خستگي كارهاي سنگين قبلي را از تن من خارج كرد و توانستم يك يا حسين در اين فيلم بگويم كه برايم يك دنيا ارزش داشت. به گزارش ايرنا، تهيه كننده فيلم سيزده 59 همچنين گفت: كسب اعتبار و بودجه براي ساخت اين گونه فيلم ها در مقايسه با ديگر آثار سينمايي بسيار سخت است. جواد نوروز بيگي افزود: بسياري سامان سالور را براي كارگرداني اين فيلم مناسب نمي دانستند اما خوشبختانه اين كارگردان جوان توانست با خلق نگاهي متفاوت اثري قابل توجه بسازد. مسعود سلامي مدير فيلمبرداري فيلم سيزده 59 نيز در اين نشست يادآورشد: اين فيلم نخستين تجربه ام در حوزه جنگ به شمار مي رود، معتقدم نشان دادن صحنه هاي جنگ بسيار آسانتر از نشان دادن تهران خاكستري بود. وي تصوير برداري و رنگ آميزي اين فيلم را متاثر از فيلم نجات سرباز رايان دانست و گفت : پس از پايان فيلمبرداري نزديك به دوماه تنها به رنگ آميزي فيلم پرداختم كه خوشبختانه تا حدودي به خواسته خودم رسيدم . طهماسب صلح جو نويسنده و منتقد سينما همچنين در نشست نقد و بررسي فيلم سيزده 59 گفت: سينمايي كه امروزه ما از آن با عنوان سينماي دفاع مقدس ياد مي كنيم جدا از اينكه به ارزش هاي دوران جنگ مي پردازد در فضاي سينماي جهان يك ژانر محسوب مي شود. وي دوران دفاع مقدس را بهانه اي براي ايجاد يك گونه منحصر به ايران دانست كه متاسفانه سينماگران نتوانسته اند از اين موقعيت به نحو احسن استفاده كرده و اين گونه را به سطح بالايي برسانند . صلح جو گونه دفاع مقدس را مهجورترين ژانر سينمايي ايران دانست و ادامه داد: متاسفانه متوليان سينما به اين جريان به عنوان يك ژانر جذاب توجه نمي كنند و تمايلي به سرمايه گذاري در اين عرصه ندارند و به دنبال ساختار شكني كه بتواند در جذب مخاطب موفق باشد، نيستند. وي فيلم سيزده 59 را روايتي سينما گونه و ويژه از دفاع مقدس عنوان كرد و افزود: سامان سالور كه از نسل كارگردانان جوان سينماي ايران است توانسته تحت تاثير فيلم هاي جهان از منظري ديگر به دفاع مقدس نگاه كند كه اين خود مي تواند آغاز گر سينمايي نوين باشد. اين منتقد و نويسنده تاثير پذيري سينماگران جوان از سينماي جهان را امري طبيعي دانست و گفت: سينما نتوانسته الگوي مناسب براي كارگردانان جوان فراهم كند كه اين امر سبب گرايش و تاثير پذيري اين فيلمسازان از سينماي غرب شده است. فيلم سيزده 59 داستان يكي از فرماندهان دوران جنگ است كه پس از 20سال اغما به زندگي باز مي گردد و فضاي نوين شهري و سرنوشت دوستان خود را در جامعه مي بيند. فراهنگ**تهرام/م.ه/1275
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]