تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802950655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توصیه به جوانان و خانواده ها؛ ازدواج سنتی یا مدرن مهم نیست، در انتخاب همسر زورگویی نکنید


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


توصیه به جوانان و خانواده ها؛ ازدواج سنتی یا مدرن مهم نیست، در انتخاب همسر زورگویی نکنید جامعه > خانواده - دکتر ناصر قاسم زاد، دبیر انجمن حمایت از سلامت و بهداشت روان جامعه، مناسب ترین شکل آشنایی پیش از ازدواج را آشنایی شخصی طرفین از همدیگر، نظارت خانواده ها و در نهایت راهنمایی و تایید مشاور می داند.

امید سلیمی بنی: دبیر انجمن حمایت از سلامت و بهداشت روان جامعه به روزنامه خبر می گوید بهترین شکل انتخاب همسر در جامعه فعلی، آموزش دادن به جوانان از سنین سالهای پایانی دبیرستان و ابتدای دانشگاه است و پس از آن، باید در چهارچوب عرف و شرع، خانواده ها اجازه دهند طرفین، مدتی با همدیگر مراوده داشته باشند و پس از آن نیز مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج صورت گیرد. به گفته دکتر ناصر قاسم زاد، آشنایی در فضای مجازی، ثمره ای در ازدواج موفق ندارد.
آیا نحوه آشنایی‌های جدید برای ازدواج، مثلا ارتباط زوجین در فضای مجازی را تایید می کنید؟  به نظر می رسد ورود فضای مجازی به ماجرای ازدواج، بحث آسیب زایی است، در فضای سایبر، در جامعه، افراد با هدف لذت جویی وارد می شوند و اهداف عالیه خیلی کم است. فضا، فضای شناخت واقعی نیست و افراد به صورت مبهم با همدیگر آشنا می شوند. حتی برخی که آن طرف آب ارتباط می گیرند و از این فضا استفاده می کنند و می آیند این طرف آب برای ازدواج، پشیمان می شوند. تجربه های کلینیکی هم نشان می دهد بالای 90 درصد این ازواجها با مشکلات زیادی مواجه می شوند واصولا اینها ازدواجهای طولانی مدت نخواهد بود.
پس باید به الگوی سنتی ازدواج از طریق خانواده برگشت؟ بحث فضای سنتی ازدواج، فرصت تعامل و شناخت کافی از طرفین به وجود نمی آید. یک شناخت کلی از خانواده ها به وجود می آید و در یک فضای از پیش آماده شده برای ازدواج، طرفین قرار می گیرند. یعنی معمولا در این نوع ازدواج، حق انتخاب را از جوانان سلب می کنیم. وقتی موارد جدی است، خانواده ها به صورت جبری می گویند ما با همدیگر هماهنگ هستیم و طبعا دو نفر دم بخت نیز باید این هماهنگی داشته باشد. می گوییم افراد در یک فضای "بله بگو" قرار می گیرند. یعنی چون خانواده ها همدیگر را می شناسند، شما نیز باید بله را بگویی. یکسان بودن چهارچوبهای دو خانواده مانند سنن یا مذهبی بودن، باعث می شود طرفین در بحث روانشناسی و عاطفی در یک زندگی طولانی مدت، شناخت چندانی پیدا نکنند. همه ازدواج که چهارچوبهای خانوادگی نیست. بخش مهمی از آن، مسایل روانشناسی و شناختی افراد است. ممکن است در دو سه جلسه آشنایی محدود، جوانان، ایده آلهای خود را برای همسر آینده شان بیان کنند ولی معمولا این حرفها در حد گفتن باقی می ماند.
در الگوی آشنایی در محیطهای آموزشی چه مشکلی سراغ طرفین می آید؟ در فضای آموزشی، مقوله شناخت افراد از همدیگر از بابت ویژگیهای شخصیتی، عاطفی، هویتی و سایر بحثها بهتر است، منتهی در محیطهای آموزشی این مشکل وجود دارد که خیلی باز عمل می کنیم. طرفین ممکن است وارد روابط بدون چهارچوب شوند. بعد خانواده ها وارد می شوند و می گویند باید چهارچوبها را باید رعایت کنید.
پس الگوی درست آشنایی برای ازدواج چیست؟ برای اینکه دختر و پسر همدیگر را به عنوان همسر انتخاب کنند، باید انتخابشان درست باشد. ما باید اطلاعات زیادی به بچه ها بدهیم و خانمها و آقایان همدیگر را بشناسند، بعد هم فضایی را ایجاد کنیم که حق انتخاب به جوانان به همراه مشورت گرفتن از والدین در جایگاه نظارتی بدهیم. والدین بتوانند راهنما و الگوی خوبی باشند. بعد از این مرحله، در چهارچوب خانواده ها بر اساس باورهای شرعی، عرفی، اخلاقی و خانوادگی، طرفین صیغه محرمیتی را جاری کنند و ماجرا در حد این دو خانواده باشد و نزد عمو و خاله و عمه باز نشود تا فشار اطرافیان، تاثیر بر تصمیم گیری خانواده ها نگذارد. بعد که شناخت انجام شد، پای مسئله ای به نام مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج باز می شود. یعنی طرفین می آیند پیش مشاور ازدواج و برداشت خود را از یکدیگر بیان می کنند تا اگر مشاور نیز به این تصمیم رسید که این دو به نفع همدیگر می خورند، ازدواج انجام گیرد. این الگویی است که ما نداریم، در ازدواج سنتی، خانواده ها زورگویی می کنند، در ازدواج جدید، جوانها نظر دیگران را قبول ندارند. این الگویی که عنوان شد، همه این مشکلات را می پوشاند. 47/231



پنجشنبه 1 اسفند 1392 - 13:03:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن