تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819266598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اینگونه با هوس غذا خوردنتان مقابله کنید


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
اینگونه با هوس غذا خوردنتان مقابله کنید
مقابله با هوس غذا خوردن ؛ هر وقت هوس خوردن یک خوراکی به سرتان زد، 4 سؤال زیر را از خودتان بپرسید و سپس توصیه متخصصان را که در انتهای هر پرسش آمده، اجرا کنید.
به گزارش نامه نیوز به نقل از ایران، هر وقت هوس خوردن یک خوراکی به سرتان زد، 4 سؤال زیر را از خودتان بپرسید و سپس توصیه متخصصان را که در انتهای هر پرسش آمده، اجرا کنید.

1- آیا من تحت فشار استرس قرار دارم؟

هر گاه شما تحت فشار قرار داشته باشید، بدنتان هورمون کورتیزول را رها می‌کند که به مغز پیغام می‌دهد تا به دنبال راهی برای جبران بگردد. غذاهای سرشار از چربی و شکر با کاهش کورتیزول مانند ترمزی برای سیستم استرس عمل می‌کنند. وقتی در پاسخ به احساسات منفی مانند عصبانیت یا ناراحتی به دنبال غذا می‌گردید(مانند خوردن چیپس بعد از مشاجره با همسر)، ناخودآگاه یک رابطه قوی در مغزتان ایجاد می‌کنید. غذا در حافظه شما به عنوان راه حلی برای تجربه یا احساس ناخوشایند، باقی می‌ماند. وقتی دوباره با چنین موقعیتی مواجه شدید، مغز به شما فرمان می‌دهد "آن خوراکی را بخور".

راه حل

• در خودتان آرامش به وجود بیاورید.

زنان به ویژه واکنش احساسی شناخته‌شده‌ای نسبت به موسیقی دارند. مجموعه‌ای از آهنگهایی را که دوست دارید گردآوری کنید تا هر وقت هوس خوردن چیزی کردید به آنها گوش دهید. موسیقی موجب رهایی احساسات منفی می‌شود.

• صبر کنید.

افراد تصور می‌کنند برای رفع یک هوس باید به آن گوش کرد تا از بین برود اما این درست نیست. هوس مانند موج است، به وجود می‌آید، بالا می‌رود و سپس ناپدید می‌شود. اگر سوار این موج شوید شانس بیشتری برای درهم شکستنش دارید.

• حواستان را پرت کنید.

هوس برای آن است که احساس بهتری پیدا کنید. به جای خوردن می‌توانید به یک دوست تلفن بزنید یا ورزش کنید. توجه داشته باشید که اگر احساس تنهایی می‌کنید پیاده قدم زدن به شما کمکی نمی‌کند. به خودتان بگویید "من احساس ...... می‌کنم چون......سپس فعالیتی را بیابید که آن احساس را از بین می‌برد. اگر استرس دارید می‌توانید آن را با انجام یک ورزش تخلیه کنید. اگر درباره یک موضوع کاری ناراحت هستید، به یک دوست تلفن بزنید و از وی راهنمایی بخواهید.

2- آیا کمتر از حد معمول غذا خورده‌ام؟

اگر کمتر از 1000 کالری در روز غذا بخورید و یا یک گروه غذایی مانند کربوهیدراتها را حذف نمایید، بدنتان را در شرایط بروز هوس قرار می‌دهید. حتی 3 روز رژیم غذایی محدود، هورمون کاهش‌دهنده اشتهای لپتین را به میزان 22% کاهش می‌دهد. چنین افرادی لزوماً لاغرتر از سایرین نیستند و با احتمال بیشتری غذاهای ممنوع را در زمان دسترسی بیشتر از حد می‌خورند. محدود کردن بعضی غذاها باعث هوس خوردنشان می‌شود.

راه حل

• خودتان را از قید و بند رها سازید.

طرحی بریزید که در آن از خوردن خوراکی‌های مورد علاقه‌تان "در اندازه کنترل شده" لذت ببرید. به جای یک پیتزا، یک برش بخورید و شیرینی مورد علاقه‌تان را با دوستتان نصف کنید.

• غذاهای دیگر را جایگزین غذایی که هوس کرده‌اید نکنید.

سعی در سرکوبی هوس با خوردن خوراکی‌های کم کالری مغز شما را ارضا نخواهد کرد. مثلاً اگر هوس بستنی کرده‌اید خوردن ماست آن را از بین نخواهد برد. حتی ممکن است با خوردن مقدار زیاد خوراکی جایگزین، کالری بیشتری در مقایسه با خوراکی که هوس کرده‌اید دریافت نمایید. مثلاً ممکن است به جای چیپس، 5 عدد بیسکویت ترد، یک مشت پف فیل و یک بسته چوب شور بخورید و 250 کالری بیشتر از خوردن یک بسته چیپس دریافت کنید!

3- آیا به اندازه کافی خوابیده‌ام؟

کم‌خوابی موجب کاهش 18% هورمون ضد اشتهای لپتین و افزایش 30% هورمون افزایش‌دهنده اشتهای گرلین می‌شود و این امر موجب افزایش هوس خوردن خوراکیهای نشاسته‌ای مانند کلوچه، چیپس و نان به میزان 45% می‌شود.

راه حل

• کمی کافئین بخورید.

به شما کمک می‌کند تا در طی روز سراغ خوراکیهای پرکالری نروید. البته مشکل کم‌خوابی شما را حل نخواهد کرد اما به شما کمک می‌کند تا به وضعیت طبیعی بازگردید.

• به اندازه یک سهم از خوراکی مورد نظر را جدا کنید تا هر وقت هوس کردید فقط همان مقدار را بخورید.

4- آیا من اسیر عاداتم هستم؟

شما در هنگام تماشای تلویزیون پفک می‌خورید؛ شاید به چشم نیاید و کاملاً طبیعی به نظر برسد. مغز شما شرطی شده تا در هنگام تماشای تلویزیون این کار را انجام دهید.

راه حل

• حذف عوامل محرک مانند بوئیدن، دیدن و شنیدن صدای مرتبط با یک خوراکی.

• تصویری سالم از خودتان بسازید.

هر وقت فکر خوردن خوراکی به سرتان زد به خودتان بگویید " بس است" سپس تصویری از یک بدن متناسب در ذهنتان به وجود بیاورید.

• نقطه تمرکزتان را تغییر دهید. پرت کردن حواس واقعاً به شما کم خواهد کرد. هر وقت هوس خوردن کردید به جایش به کاری مانند ایمیل زدن توجه کنید.




1392/11/18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن