تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819453264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخاطرات زمین شناسی را جدی بگیریم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناسان و متخصصان تاکید کردند: مخاطرات زمین شناسی را جدی بگیریم ساری-ایرنا- استادان دانشگاه ،کارشناسان و متخصصان علوم زمین شناسی ،جزیره ای عمل کردن ،کامل نبودن بانک اطلاعاتی زمین شناسی،کمبود نیروی متخصص ،هدفمند نبودن مطالعات زمینی شناسی و بی توجهی به نتایج مطالعات را از مشکلات مهم مخاطرات زمین شناسی عنوان کردند.


به گزارش خبرنگار ایرنا ،آنان که در نشست هم اندیشی گردهمایی علوم زمین و توسعه پایدار مازندران در محل سالن دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری سخن می گفتند ،افزودند: اعضای شورای مدیریت بحران که شخص رییس جمهوری به عنوان رییس شورا است باید مخاطرات زمین شناسی را مورد توجه جدی تری قرار دهند.
متخصصان علوم زمین تاکید کردند : برای مدیریت پیشگیری و مقابله با سوانح و حوادث طبیعی باید با رویکرد سیستمی پیش رفت.
آنان گفتند : درحالی که کشورهای پیشرفته در مقوله مخاطرات زمین،به مدیریت ریسک رسیدند، ،اما در کشور ما هنوز به مدیریت خطر نرسیده ایم.
مشاور کارگروه زلزله و لغزش لایه های زمین در این نشست به اهمیت قوانین محدودیت تغییر کاربری اشاره کرد و گفت: قانون محدودیت تغییر کاربری اراضی شیبدار در کشور وجود ندارد.
ˈ رضا میرصانعیˈ به ناقص بودن بانک اطلاعات زمین شناسی کشور اشاره کرد و بیان داشت: به رغم انجام مطالعات در بخش زمین لغزشی ، اما بانک اطلاعات د راین بخش معیوب است.
وی ادامه داد: مطالعات و تحقیقات در مقوله زمین لغزش ها باید هدفمندتر باشد.
مشاورکارگروه زلزله و لغزش لایه های زمین با اشاره به طرح جامع زمین شناسی لغزشی گفت : برای تکمیل این طرح نیاز به بانک اطلاعات کاملی تری است.
وی افزود : آموزش برای کارشناسان مدیریت بحران نیز ضروری است و برنامه آموزشی باید طوری باشد که از وزیر تا کارمندان درباره آموزش های مدیریت بحران حساسیت داشته باشند.
این کارشناس ارشد زمین شناسی خواستار حساسیت بیشتر در تغییر کاربری زمین های شیب دار در کشور شد و گفت : در تغییر کاربری زمین های شیبدار حساسیت بیشتری در کشور باید ایجاد شود.
مدیر کل زمین شناسی دریایی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور هم به وجود پنج هزار کیلومتر خط ساحلی و 150 هزارکیلومتر مربع دریای سرزمینی اشاره کرد و گفت : توجه به مخاطرات زمینی شناسی دریایی اندک است.
ˈ خلیل بها فیروزی ˈ کمبود اعتبار و نیروی متخصص را از دلایل اصلی این مشکلات عنوان و اضافه کرد : در مطالعات زمین شناسی دریایی نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته بسیار عقب هستیم.
وی گفت : مخاطرات دریایی را باید جدی بگیریم زیرا در غیر این صورت غافلگیر شدن از سونامی دریایی دور از انتظار نیست.
مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات سازمان زمین شناسی کشور نیز با تاکید بر لزوم آشنایی مردم با مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی مربوط به زمین ، خواستار توجه به مخاطراتی نظیر زلزله، سیلاب و آتش فشان و افزایش دانش زمین شناسی عمومی شد.
ˈ محمد جواد بلورچیˈ به شرایط زمین شناسی ایران و قرار گرفتن در فاز کوهزایی آلپ هیمالیا اشاره کرد و افزود : وجود دو گسل اصلی شمال البرز و خزر در استان های شمالی هم از دیدگاه فعالیت های زمین ساختی و مخاطرات زمین شناختی و فعالیت های اکتشافی حائز اهمیت است.
وی از برخی بی توجهی ها به زمین و علوم زمین در بین شهروندان و مسوولان انتقاد کرد و ادامه داد: در همه موارد باید با خطرات ناشی بی توجهی به اقلیم و زمین آشنا باشیم و بدانیم که تغییرات اقلیمی باعث طوفان های سهمگین، زمین لغزش های متعدد ،آتش فشان و سیلاب می شود که تهدیدی جدی علیه زندگی انسانی است .
بلورچی با بیان اینکه علوم زمین شناسی با زندگی مردم جهان عجین شده است، بیان داشت: ما هنوز در زمینه آموزش و آگاهی بخشی عمومی مربوط به مقوله زمین شناسی کار چندانی انجام نداده ایم .
ˈ ˈمهرزاد قنبرزاده ˈ رییس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین خاوری در این نشست به وجود زمین لغزشی ، سیل و بحران های مختلف دیگر از جمله پیشروی آب دریای خزر در مازندران اشاره کرد و اظهار داشت : لزوم اهمیت شناخت از وضعیت علوم زمین در اجرای طرح های توسعه ای و پایدار استان های شمالی مورد تاکید است.
وی گفت : وجود دو گسل اصلی شمال البرز و خزر در استان های شمالی هم از دیدگاه فعالیت های زمین ساختی و مخاطرات زمین شناختی و فعالیت های اکتشافی بسیار مهم است.
قنبر زاده به ویژگی خاص استان مازندران اشاره کرد و افزود : رشته کوه البرز دارای هر سه ساختار سنگ شناختی ، سنگ آذرین ، رسوبی و دگرگونی است که این مساله منشا شناسایی ظرفیت یابی معدنی است.
وی ادامه داد : بر این اساس سازمان زمین شناسی حوزه اکتشافی چالوس -گرگان را به عنوان یکی از حوزه های اصلی کشور تعریف کرده است.
رییس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین خاوری با اشاره به پدیده های مختلف جغرافیایی که منشا ایجاد آنها فرایندهای مختلف زمین شناسی است ، گفت : چشمه باداب سورت ، یخچال علم کوه ، دریاچه ولشت ، شورمست ، آبشارهای مختلف ، قله زیبای دماوند، به عنوان مرتفع ترین نقطه ارتفاعی کشور و دریای زیبای مازندران و تالاب میانکاله از دیدگاه های مختلف زمین شناسی و ژئو توریستی حائز اهمیت است.
ˈعطا الله قبادیان ˈ استاد علوم زمین و علوم کشاورزی و عضو هیات علمی دانشگاه وین از شمال ایران به عنوان کمبر بند سبز فلات ایران یاد کرد و گفت: مازندران تنها جایی است که با حدود 900میلیمتر بارندگی سالانه بالاترین نزولات جوی جهان را دارد.
وی با بیان اینکه نیمی از فلات ایران کمتر از 100ملیمتر نزولات جوی دارد ، ادامه داد: امروز مازندران از هر طرف تحت فشار قرار گرفته تا این که به ویرانه تبدیل شده است.
قبادیان گفت : جنگل ها ، اراضی کشاورزی ، رودخانه های مازندران را از بین بردند.
وی با بیان اینکه رودخانه های آلوده کشورهای حاشیه خزر ، این دریا را از بین برده است، بیان داشت: خزر به دلیل عدم قدرت پالایش روز به روز در حال نابودی است.
او به افزایش جمعیت و نظام شهر سازی درمازندران اشاره کرد و گفت: شهرداران مازندران برای کسب درآمد با کارتل های عظیم ساخت وساز پیوند خورده اند.
قبادیان تصریح کرد: فعالیت های غیر علمی در مازندران باید متوقف و اداره کل محیط زیست مازندران باید با جدییت وارد شود.
وی پیشنهاد کرد: پنج درصد درآمد های نفتی را برای حفظ محیط زیست طبیعی شمال هزینه کنید تا فلانت ایران نجات بیابد.
قبادیان گفت : ایران یک تکه سبز شمال ،سرزمین خشک و بی بارانی است که دولتمردان و همه مردم باید از این خطه در حال از بین رفتن ،دفاع کنند.
وی افزود : توسعه پایدار در مازندران دروغ محض است زیرا طبیعت قانونمندی خاص خودش را دارد و اگر جامعه قانونمند نداشته باشیم ، طبیعت از بین می رود و توسعه پایدار شعاری بیش نیست.
گردهمایی علوم زمین و توسعه پایدار با هدف بررسی مخاطرات زمین شناختی و ایجاد هماهنگی و تعامل بیشتر محیط زیست و منابع طبیعی با فعالیت های زمین شناسی ، اکتشافی و معدنی روز گذشته در ساری آغاز شد.
در این گردهمایی دو روزه 53مقاله در زمینه علوم زمین و معدنی مازندران به صورت سخنرانی و 50 مقاله به صورت پوستر ارایه می شود.
این گردهمایی امروز به کارش پایان می دهد.ک/4
2585/1654
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن