تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802447954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر نیرو: وضعیت آبی کشور از مرحله بحرانی عبور کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

وزیر نیرو: وضعیت آبی کشور از مرحله بحرانی عبور کرده است تهران - ایرنا - وزیر نیرو با اشاره به اینکه، منابع آب تجدید شونده کشور از 130 میلیارد به 120 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و این امر در آینده نیز تشدید می شود، گفت: وضعیت آبی کشور از مرحله بحرانی هم عبور کرده است.


به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان روز سه شنبه در آیین گشایش پنجمین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران، افزود: اگر کشوری بین 20 تا 40 درصد از منابع آب تجدید شونده اش را مصرف کند، در شرایط استفاده پایدار از منابع آب و اگر بین 40 تا 60 درصد مصرف کند، در مرحله بحرانی منابع آب قرار دارد.
وی ادامه داد: در زمان کنونی از 120 میلیارد مترمکعب آب تجدید شونده کشور، سالانه 96 میلیارد مترمکعب استفاده می شود که 80 درصد از منابع تجدید شونده کشور است و کشور اکنون از مرحله بحران آبی نیز عبور کرده است.
چیت چیان تصریح کرد: مسایل تغییر اقلیم، تخریب محیط زیست، فقر، بیماری و غیره مسایل مهم و به هم گره خورده و پیچیده ای است که زندگی انسان را بر روی کره زمین در معرض مخاطره قرار داده است.
وی افزود: باید در موضوع آب حساب ویژه و فکر ویژه ای باز کرد وگرنه با ادامه روند کنونی نگرانی ها پابر جا می ماند.
وزیر نیرو با بیان اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: در حالی که در گذشته متوسط بارش های کشور در سال 250 میلیمتر بود، در طی یک دهه گذشته متوسط بارش های کشور به 242 میلیمتر رسیده است.
چیت چیان با بیان اینکه در ابتدای انقلاب به ازای هر نفر چهار هزار مترمکعب آب تجدید شونده داشتیم، گفت: این میزان اکنون به کمتر از یک هزار و 600 مترمکعب کاهش یافته و کشور در معرض تنش آبی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی حتی در مناطق پر آب نیز وخیم است، گفت: در تبریز میزان سرانه آب کمتر از 600 مترمکعب به ازای هر نفر است که نشان از بحران آبی در کشور دارد.
وزیر نیرو گفت: وضعیت کنونی دریاچه ارومیه در بیشتر دریاچه ها و تالاب های کشور وجود دارد و در زمان کنونی میزان بیلان منفی مجموعه دشت های کشور، افزون بر 11 میلیارد مترمکعب است و میزان تجمعی برداشت از ذخیره های استاتیک منابع آب زیرزمینی به 100 میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی افزود: اکنون 298 دشت مطالعاتی کشور دچار بیلان منفی در آب های زیرزمینی است و با شرایطی مشابه دریاچه ارومیه مواجه هستیم.
چیت چیان اظهار داشت: میزان رواناب رودخانه های کشور به کمتر از 46 درصد در چند سال اخیر رسیده است و در کمتر از یک دهه میزان رواناب های کشور نصف شده است.
به گفته وی، سدهایی که برای ذخیره 130 میلیون مترمکعب آب ساخته شده بودند، هیچ گاه بیش از 30 میلیون مترمکعب آب نداشته اند و وضعیت نگران کننده ای وجود دارد.
چیت چیان با بیان اینکه 92 درصد از مجموعه مصارف آب(88 میلیارد مترمکعب در سال) در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: به ازای هر مترمکعب آب در کشور 0.9 کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می شود، اما در جهان به ازای هر مترمکعب آب دو تا 2.5 کیلوگرم محصول تولید می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، وی افزود: 40 درصد از مواد غذایی کشور از خارج وارد می شود و اگر بخواهیم سند چشم انداز محقق شود و خودکفا شویم و بازده آبیاری را به متوسط جهانی برسانیم، باید 250 میلیارد مترمکعب آب داشته باشیم.
چیت چیان مدیریت یکپارچه حوضه های آبریز، افزایش بازده آب در بخش کشاورزی، بازچرخانی آب، تامین آب صنعت از پساب فاضلاب شهری و آب دریا، استفاده از آب های غیر متعارف، بازچرخانی چندباره آب، کاهش هدررفت در شبکه های انتقال و توزیع و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز را ازجمله راهکارهای مهم برای عبور از چالش کم آبی عنوان کرد.
وی از همه استادان، دانشجویان و صنعتگران دعوت کرد تا با تلاش و همفکری در موضوع مدیریت منابع آب، از مسایل و چالش های پیش روی بخش آب عبور کنیم.
اقتصام**1053**1594
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن