تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802884233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاریخ شفاهی ایران مدیون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیر کل اسناد بنیاد شهید: تاریخ شفاهی ایران مدیون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است تهران - ایرنا - مدیرکل مرکز اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تاریخ شفاهی در ایران تا حدود زیادی مدیون دو رویداد بزرگ در نیم قرن اخیر یعنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.


«محبوب شهبازی» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به برگزاری نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی با عنوان «تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» که هفدهم اسفند ماه برگزار می شود، افزود: تاریخ شفاهی روشی برای گردآوری، ثبت و ضبط اطلاعات و اسناد و شواهد شفاهی است.
وی ادامه داد: محور اساسی تاریخ شفاهی مصاحبه است، البته مصاحبه ای عمیق و هدفمند که این وجوه کار مصاحبه از نوع تاریخ شفاهی را با سایر مصاحبه های خبری و علمی متمایز می کند.
این مقام مسوول در بنیاد شهید توضیح داد: به عنوان مثال، تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی شامل سلسله رویدادهای رخ داده از سال 42 تا 57 است؛ به این معنا که انقلاب اسلامی مجموعه ای از پازلهاست که تکمیل هر یک از آنها به صورت ثبت و ضبط وقایع آن دوران از طریق مصاحبه با شاهدان، تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی را تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی مکمل اسناد مکتوب است و این دو با یکدیگر روایتگر یک رویداد یا واقعه هستند، ادامه داد: در حوزه ایثار و شهادت بدنبال روایت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از زبان ایثارگران، آزادگان، جانبازان، بازماندگان و همه افراد حاضر در جنگ تحمیلی هستیم.

** تفاوت های تاریخ شفاهی و خاطره نگاری
شهبازی افزود: از نظر علمی، تفاوت هایی میان تاریخ شفاهی و خاطره نگاری وجود دارد؛ خاطره نگاری راوی محور است، یعنی گوینده و روایت کننده خاطره، محور اصلی است اما تاریخ شفاهی، جریان و موضوع محور است.
وی گفت: مصاحبه تاریخ شفاهی، نتیجه چالشی است که میان راوی، مصاحبه کننده و موضوع ایجاد می شود و مصاحبه کننده نیز اشراف بر موضوع دارد.
به گفته شهبازی، خاطره، یک تجربه شخصی است، اما تاریخ شفاهی از تجربه شخصی شروع و به تجربه جمعی منتج می شود و نوع مصاحبه در خاطره نگاری بسته، اما در تاریخ شفاهی مصاحبه از نوع باز است.
مدیرکل اداره اسناد بنیاد شهید تصریح کرد، تاریخ شفاهی منجر به گردآوری منابع دست اول می شود؛ در خاطره نگاری هدف ثبت و ضبط خاطره است اما در تاریخ شفاهی چند مصاحبه منجر به دستیابی به اطلاعات درباره یک رویداد می شود.
به گفته وی، تاریخ خاطره نگاری نزدیک به تاریخ نقلی است، اما در تاریخ شفاهی، اندکی به تاریخ تحلیلی نزدیک می شویم.

** تاریخ شفاهی، علمی جوان است
شهبازی با بیان ینکه تاریخ شفاهی در دنیا علمی جوان است، گفت: تاریخ شفاهی در ایران از حدود 40 سال پیش آغاز شد و اغراق نیست اگر بگوییم این مقوله، وام دار دو رویداد بزرگ در نیم قرن اخیر یعنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی تاریخی نیست که به صد سال قبل مربوط شود، خاطر نشان کرد: تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران توسط بخش تاریخ دانشگاه هاروارد و با پشتیبانی حوزه های امنیتی آمریکا صورت گرفته که در آن با 150 نفر از افراد ضد انقلاب و طرفدار رژیم پهلوی مصاحبه شده است.
شهبازی یادآور شد: این تاریخ شفاهی از زبان ضد انقلاب روایت شده و با بررسی پژوهشگران در عرصه انقلاب و کالبد شکافی آن مشخص شد، همه مطالب آن تحریف شده است.

** فرصت ها به سرعت از دست می رود
شهبازی با بیان اینکه تاریخ شفاهی در کشور و در مراکز مختلف از سال های اخیر آغاز شده، گفت: هنوز این حوزه جای کار دارد.
وی ادامه داد: بنیاد شهید بواسطه ارتباط مستقیم با نقش آفرینان انقلاب و دفاع مقدس، باید همت بیشتری در گردآوری اطلاعات و تدوین تاریخ شفاهی این دو رویداد به روایت حاضران و شاهدان آن داشته باشد.
این مقام مسوول در بنیاد شهید تاکید کرد: از آنجا که فرصت ها به سرعت از دست می رود و تهدیدات در زمینه ثبت و ضبط خاطرات تاریخ شفاهی شهدا فراوان است، باید از وجود والدین شهدا که بسیاری از آنها نیز در سنین کهولت هستند، بهره گرفت.
وی گفت: خاطراتی از دفاع مقدس در سینه ها و اذهان این والدین و برخی زندانیان سیاسی که در قید حیات هستند، وجود دارد که توجه بیشتر به این موضوع ضروری است.
به گفته شهبازی، بطور متوسط هر هفته 40 نفر از این والدین به فوت می کنند.

** تاریخ شفاهی و تالیف واقعیت ها
شهبازی با بیان اینکه این نشست آغازی برای سلسله نشست هایی با موضوع تاریخ شفاهی ایثار و شهادت است، گفت: گستره تاریخ شفاهی ایثار و شهادت بسیار وسیع و متنوع است، از این رو باید به لحاظ نظری، موضوعات، رویکردها، روش ها، فرصت ها و تهدیدات در این زمینه احصا شود.
وی افزود: این امر می تواند چراغ روشنی برای برنامه ریزی مدون در این حوزه باشد، بنابراین تا فرصت ها از دست نرفته و شاهدان بلاواسطه این دو رویداد در قید حیات هستند، باید از آنها برای ثبت تاریخ شفاهی بهره جست.
شهبازی ادامه داد: تاریخ شفاهی علاوه بر دسترسی به اطلاعات صحیح از طریق منابع دست اول برای آیندگان، سبب تشخیص سره از ناسره شده و و واقعیت های تاریخی را آنگونه که اتفاق افتاده بیان می کند.

** بازشناسی اولویت های تاریخ شفاهی در حوزه ایثار
وی هدف از برگزاری نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی با عنوان «تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» را تبیین و بازشناسی نقش و نسبت تاریخ شفاهی در ثبت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بازیابی و بازشناسی اولویت ها ی تاریخ شفاهی در حوزه ایثار و شهادت عنوان کرد.
شهبازی افزود: محور مباحث و موضوعات این نشست عبارت از میدان ها، موضوعات و ضرورت های تاریخ شفاهی ایثار و شهادت،
رویکردها، روش ها و کارکردها در تاریخ شفاهی ایثار و شهادت و
امکان و امتناع، و فرصت ها و تهدیدها در تاریخ شفاهی ایثار و شهادت است.
به گفته وی، انجمن تاریخ شفاهی ایران، گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، حوزه هنری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مرکز اسناد انقلاب اسلامی همکاران و همراهان این دوره از نشست هستند.
اجتمام(4) ** 1880 ** 1071
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن