تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820225518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرق: «ژنو2» به گل نشست


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
شرق: «ژنو2» به گل نشست
دو سال و 10 ماه و سه هفته بعد از آغاز اعتراضات مردمی که به جنگ داخلی تمام‌عیاری تبدیل شد، حالا نمایندگان دولت سوریه و مخالفان برای دومین روز در قالب مذاکرات صلح پای میز مذاکره نشستند مذاکراتی که قرار بود به خونریزی‌ها پایان دهد و منطقه را از غرق‌شدن نجات دهد، اما آنگونه که اخضر ابراهیمی، فرستاده سازمان‌ملل می‌گوید مذاکرات همچنان دستاورد چندانی نداشته است.
به گزارش نامه نیوز به نقل از شرق، با این حال روز گذشته موضوع مبادله زندانی‌ها به بحث گذاشته شد. قرار بود دیروز در ادامه بحث پایان‌دادن به محاصره برخی شهرها و روستاها، موضوع آزادکردن زندانیان و گروگان‌ها از سوی دو طرف مورد بحث قرار گیرد اما این موضوع نیز به نتیجه نرسید. بنا به گزارش‌ها دلیل این بن‌بست حضورنداشتن گروه‌های گروگانگیر در این نشست است. بسیاری از گروگان‌هایی که توسط مجموعه‌های مسلح مخالف نظام به گروگان گرفته شده‌اند تحت امر ائتلاف مخالفان حاضر در ژنو نیستند و همین امر موجب بی‌نتیجه‌ماندن این دور گفت‌وگوها شده است.

به گزارش الجزیره؛ اخضر ابراهیمی شنبه شب در کنفرانس خبری پس از مذاکرات گفت؛ هزاران‌نفر ناپدید یا دزدیده شده‌اند. امیدوارم همه آنها آزاد شوند اما آیا این یک واقعیت نیست که هزاران‌نفر در زندان‌های دولت هستند؟ ابراهیمی در ادامه افزود: سازمان‌ملل از دولت سوریه خواسته است که در ابتدا حداقل زنان، افراد مسن و زندانیان زیر سن قانونی را آزاد کند.

روز یکشنبه نیز سخنگوی هیات مخالف سوری اعلام کرد فهرستی از ده‌هاهزار بازداشتی از جمله هزاران زن و کودک را ارایه کرده‌اند. او در پاسخ به سوالی درمورد زندانیان در بند ارتش آزاد سوریه گفت: زندانیان ارتش آزاد سوریه زندانیان جنگ هستند. آنها جنگجو هستند و نه غیرنظامی. این در حالی است که دولت سوریه می‌گوید شورشیان با اسیران جنگی بدرفتاری می‌کنند. در همین حال وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با بیان اینکه نظام سوریه خواهان حل مساله زندانیان سوری بدون تبعیض است، تاکید کرد: مخالفان سوریه مسوول محاصره هزاران شهروند سوری در روستاها و مناطق مختلف هستند. عمران الزعبی در ادامه گفت: برای گفت‌وگو در مذاکرات آماده‌ایم و دولت آماده است تا گذرگاه‌های انسانی را برای مردم سوریه بگشاید. بنابر برخی گزارش‌های تاییدنشده سوری‌هایی که در حمص محاصره شده‌اند علف و گوشت حیواناتی مانند گربه و سگ می‌خورند. دیروز نیز همزمان با آغاز مذاکرات برخی از اعضای هیات مخالفان اعلام کردند که توافقاتی به دست آمده است اما یک منبع نزدیک به هیات نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات اعلام کرد هیچ‌گونه توافقی تاکنون به دست نیامده است و مذاکرات بدون دستاورد در حال انجام است. این منبع اعلام کرد مخالفان قواعد گفت‌وگوها را رعایت نمی‌کنند و نمی‌توانند حتی در جزیی‌ترین مسایل با اقتدار وارد گفت‌وگو شوند چه رسد به اینکه وارد مسایل اساسی مذاکرات شوند.

از سوی دیگر لوی صافی، سخنگوی هیات مخالفان سوریه در ژنو2 گفت: مذاکرات روز شنبه و یکشنبه با هیات اعزامی نظام سوریه در حقیقت زمینه‌سازی برای مذاکراتی است که درخصوص تشکیل دولت انتقالی آغاز خواهد شد. صافی ادامه داد: صحبت درخصوص تشکیل دولت انتقالی از دوشنبه آغاز می‌شود و مذاکرات برای گشودن گذرگاه‌های انسانی و پرونده بازداشت‌شدگان در حقیقت آزمایشی برای حسن‌نیت نظام سوریه است.

بنا به گزارش‌ها در مذاکرات دیروز نیز دو طرف از طریق ابراهیمی و نه به شکل مستقیم با یکدیگر مذاکره کردند.
هیات مخالفان در حالی پشت میز مذاکرات نشستند که اختلافات داخلی زیادی برای ریاست تیم مذاکره‌کننده خود داشتند. احمد الجربا که به‌عنوان رییس این هیات در کنفرانس روز اول شرکت کرده بود تیم مذاکره‌کننده خود را با اختلافات داخلی‌شان رها کرد تا رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه و جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان‌ملل در نهایت برای ریاست تیم تصمیم بگیرند. پیش‌تر هیثم مالح تلاش داشت تا سکان گفت‌وگوها را به دست گیرد اما با مانع «میشل کیلو»، عضو موثر دیگر هیات‌مخالفان روبه‌رو شد. بالاخره تحت این عنوان که «هادی البحر» متخصص امور حقوقی و گفت‌وگوهای فنی است و ماه‌ها بر روی مسایل حقوقی کار کرده است به اشاره رابرت فورد سکان گفت‌وگوها را به دست گرفت. به این ترتیب یک شکل جدید از هیات مخالفان ارایه شد که احمد الجربا، رییس هیات اما هادی البحر، رییس تیم مذاکره‌کننده است. همین وضعیت کافی بود تا کارشناسان سیاسی این گمانه را تقویت کنند که آمریکا درصدد است تا از نفوذ عربستان سعودی در مذاکرات مستقیم دو طرف بکاهد.

شواهد نشان می‌دهد این مذاکرات تا روز جمعه آینده ادامه می‌یابد تا پس از یک استراحت 10روزه آنها مجددا در ژنو گرد هم آیند. این در حالی است که مشاور رییس‌جمهوری سوریه اعلام کرد؛ جدول زمانی برای مذاکرات در ژنو تعیین نشده است. بثینه شعبان در نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «دولت سوریه نسبت به عبارت دولت انتقالی حساسیت دارد» گفت: دولت سوریه هیچ‌گونه حساسیتی نسبت به مساله دولت انتقالی ندارد. در شرایطی که سوریه از تروریسم رنج می‌برد و در توافقنامه ژنو1 نیز بر لزوم مبارزه با تروریسم تاکید شده، نوعی تسلسل منطقی میان رخدادها وجود دارد که اگر کسی بخواهد واقعیت را رها کند و از رویاهایش صحبت کند در شرایط موجود جای مناسبی برای آن نیست. در همین حال سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه هشدار داد: در صورتی که مذاکرات ژنو2 شکست بخورد مخالفان به شورای امنیت می‌روند. مذاکرات ادامه دارد اما آیا حتی نتیجه‌گرفتن این مذاکرات می‌تواند نتیجه ملموسی برای مردم گرسنه و جنگ‌زده داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال زمان لازم است اما در آینده نزدیک جنگ باز هم قربانی می‌گیرد.







1392/11/7





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن