تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803640881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پروژه فاضلاب پس از20 سال همچنان مشکل بوشهری ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پروژه فاضلاب پس از20 سال همچنان مشکل بوشهری ها بوشهر- ایرنا- اجرای نیم بند طرح جمع آوری فاضلاب شهر بوشهر که از آغاز آن 20 سال می گذرد همچنان دغدغه شهروندان بوشهری است.


به گزارش ایرنا، شهروندان بوشهری می گویند:هرچند در این مدت با افزایش جمعیت، تولید فاضلاب نیز در بوشهر افزایش یافته است اما فقدان اجرای کامل طرح فاضلاب در این شهر بندری افزون بر مشکلات زیست محیطی زمینه مستعدی برای شیوع انواع بیماری ها را فراهم کرده است.
آنان افزودند: روانه شدن فاضلاب در معابر عمومی باعث افزایش عوامل بیماری زا به محیط مثل میکروب ها، ویروس ها و انگل ها زنگ خطر را مدتهاست در بوشهر به صدا درآورده اما گویی کسی خود را مسوول این مهم نمی داند و یا اگر احساس مسوولیتی نیز می شود، عزمی برای اجرای این طرح مشاهده نمی شود.
حسین مرادی یکی از شهروندان بوشهری گفت: گذشت 20 سال از آغاز پرژوه ای که همه مسوولان اجرایی، بهداشتی و محیط زیست بر سرعت بخشی در اجرای آن تاکید دارند کارنامه مدیریتی متولیان امر را در استان بوشهر برای قضاوت افکار عمومی به چالش می کشد.
وی افزود: حرکت لاکپشتی اجرای طرح فاضلاب بوشهر درحالی است تا محیط زیست که فرصتی برای ایجاد چشم اندازهای زیبا و جذب گردشگر است را نیز با مشکل روبه رو کند.
امرالله رضایی نا شهروند دیگر بوشهری بیان کرد: اجرا نشدن کامل طرح فاضلاب باعث ورود مواد شیمیایی محلول به محیط و زنجیره غذایی می شود که این امر افزایش برخی بیماری ها از جمله سرطان ها و هپاتیت های عفونی و انگل های روده ای را در پی دارد.
وی اظهار کرد: بوی بد فاضلاب بیشتر به علت مواد آلی موجود در آن است که این مواد بیشتر قابل تجزیه میکروبی هستند و تجزیه میکروبی منجر به تولید بوی نامطبوع می شود.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر در این باره گفت: با توجه به اعتبارات هنگفتی که برای پایان یافتن پروژه فاضلاب شهرهای این استان نیازاست، این پروژه با تخصیص اعتبارات محدود استانی به نتیجه نهایی نمی رسد.
محمد حسن پرآور افزود: هم اکنون زمان تخصیص بودجه است، مسوولان استان باید با استفاده از توان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در زمینه تامین بودجه و جذب اعتبارات ملی برای فاضلاب شهرهای استان بوشهر تلاش بیشتری داشته باشند.
وی اضافه کرد: بوشهر استانی ساحلی، تجاری، توریستی و مرکز اقتصاد کشور است و نباید به دلیل محدودیت اعتبارات با چشم انداز نامناسب رها شدن فاضلاب و آبهای سطحی درخیابان ها و معابر روبه رو باشد.
وی اضافه کرد:هم اکنون یکهزارو 440 میلیارد ریال اعتباربرای تکمیل شبکه فاضلاب و تصفیه خانه آن در شهرستان بوشهر نیازاست که این میزان اعتبار را نمی توان ازطریق محل بودجه استانی تامین کرد.
پرآور گفت: باتوجه به اهمیت شبکه فاضلاب در بحث سلامت و بهداشت شهری مسوولان ذی ربط برای به سرانجام رساندن این پروژه باید توجه بیشتری داشته باشند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر یادآورشد: همچنین پساب فاضلاب ها نیز باید دراختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا با همکاری منابع طبیعی و امور اراضی با درنظر گرفتن زمین مناسب زمینه کشت محصولات مورد نظر فراهم شود.
وی بیان کرد: با استفاده مطلوب از پسابها از تشکیل نیزارهای انبوه که محلی برای جمع شدن حشرات و حیوانات موذی است و باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می شود جلوگیری می شود.
پرآور در باره برخی از خانوارهایی که از وصل شدن خانه های خود به شبکه فاضلاب شهری ممانعت می کنند نیزگفت: خانوارهایی که توانمندی مالی ندارند باید با آنها همکاری و به صورت قسطی امکان وصل شدن به شبکه فاضلاب را برای آنها به وجود آوریم ولی خانوارهایی که توانمندی مالی دارند باید به وسیله ابزار قانونی به شبکه وصل شوند.
وی همچنین برضرورت سم پاشی پسماند تصفیه خانه عالی شهر برای جلوگیری از شیوع بیماری ها با هماهنگی محیط زیست تاکید کرد.
معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهرگفت: هم اکنون رها شدن فاضلاب در شهر بوشهر باعث آلودگی شناگاه های ساحلی استان شده که این امر علاوه بر آلودگی محیط زیست برای سلامت مردم نیز مشکل ساز شده است.
دکتر محمد مهدی خواجه ییان افزود: هم اینک شبکه فاضلاب در بوشهر به دلیل محدودیت های مالی و فنی کامل نیست و این امر باعث رها شدن فاضلاب شهری به خیابان ها می شود.
وی اضافه کرد: تصفیه خانه فاضلاب شهر بوشهر نیز یکی دیگر از مشکلات این شهرستان است که به دلیل این که درست هدایت و پساب آن تصفیه نمی شود این امر باعث ایجاد محلی برای آلودگی، ایجاد نیزار و بوی بد و هجوم مگس ها و آلودگی پرندگان مهاجر می شود.
وی گفت: با وجود این که کارهای زیادی در باره فاضلاب بوشهر شده ولی هنوز در این بخش مشکلاتی وجود دارد که باید با همکاری همه دستگاه های ذی ربط نسبت به حل آنها اقدام شود.
خواجه ییان اظهارکرد: عملیات جمع آوری فاضلاب باید به سرعت انجام شوند و خانوارها وصل و شهرداری نیز با استفاده از قوانین نسبت به آسفالت، شیب بندی و لایروبی جوی های آب خیابان ها اقدام کند.
وی گفت: در صورتی که فاضلاب ها وارد آبهای جاری، زیرزمینی و چرخه آب مصرفی و مواد غذایی مردم شود می توانند باعث انتقال بیماری های مختلفی از جمله وبا، حصبه، طاعون، اسهال خونی بیماری های انگلی و سایر بیماری های منتقله از طریق آب و غذا به انسان شود.
خواجه ییان اضافه کرد: تخلیه غیر قانونی بخشی از فاضلاب خانگی از جمله فاضلاب ناشی از شستشوی حیاط ، وسیله نقلیه وحمام از سوی برخی مشترکان به کانال های دفع فاضلاب سطحی با وجود شبکه فاضلاب شهری از دیگر مشکلات این بخش است.
وی گفت: بیشتر معرفی شدگان به مراجع قضایی که به شبکه فاضلاب وصل نشده اند یا سیستم آنها دچار مشکل فنی است محکوم به جریمه می شوند و نقص برطرف نمی شود.
معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر افزود: تصفیه خانه فاضلاب شهر بوشهر به روش لاگون های هوادهی در اراضی نزدیک به روستاهای شمال بخش دلوار و در امتداد ضلع شرقی اتوبان ساحلی بوشهر – دلوار –دیر در چند سال اخیر فعال است.
خواجه ییان ادامه داد: عمده مشکل در این تصفیه خانه هدایت نشدن کامل و راهبری پساب تصفیه خانه است.
وی گفت: به دلیل رها شدن پساب در حوالی تصفیه خانه ( مسیر تردد اتوبان بوشهر -عالی شهر و اتوبان ساحلی بوشهر – دیر ) شکل بسیار بد به همراه یکسری مشکلات را ایجاد ساخته است .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: تاکنون 65 درصد از طرح شبکه جمع آوری فاضلاب بندر بوشهر که از سال 1372 به اجرا درآمده، انجام شده است.
حیدر دهقانی افزود: هم اکنون 310 کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب بوشهر به پایان رسیده و فعال است که نقشی مهم در افزایش سطح بهداشت عمومی و ارتقای عمر ابنیه های فنی و ساختمان ها دارد.
وی با بیان اینکه 190 کیلومتر دیگر شبکه جمع آوری فاضلاب باید در شهر بوشهر اجراشود اضافه کرد: برای شبکه فاضلاب بوشهر 16 ایستگاه پمپاژ طراحی شده است که تاکنون از این تعداد 12 ایستگاه آن افتتاح و در مدار جمع آوری قرار گرفته است.
دهقانی یادآور شد: هم اکنون 33 هزار انشعاب فاضلاب در شهر بوشهر واگذار شده است و درشبانه روز 35 هزار مترمکعب فاضلاب این شهر جمع آوری و از طریق شبکه به تصفیه خانه فاضلاب منتقل می شود.
وی با بیان این که 36 کیلومتر خط انتقال شبکه فاضلاب بوشهر اجرا شده گفت: از سال 1372 تاکنون برای اجرای طرح فاضلاب بوشهر 530 میلیارد ریال هزینه شده است این در حالی است که برای تکمیل آن به یکهزار و 440 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
دهقانی یادآورشد: از 60 میلیارد ریال اعتبار مصوب امسال تاکنون 15میلیارد ریال معادل 25درصد تخصیص یافته که این میزان اعتبار جوابگوی ادامه و کامل شدن این طرح نیست.
وی بر تامین اعتبارات لازم برای تکمیل طرح فاضلاب بوشهر تاکید کرد و گفت: با استفاده از راهکارهای مناسب بزودی از روش های جدید مالی برای تکمیل این طرح استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بوشهر مطابق با استاندارد ملی است و براساس نتایج بررسی ها مصارف توسعه فضای سبز و جنگل کاری مناسب است.
وی اضافه کرد: مدول دوم ایستگاه پمپاژ فاضلاب بوشهر برای افزایش انتقال فاضلاب جمع آوری شده به تصفیه خانه امسال اجرا می شود.
دهقانی یادآورشد: مطالعات بازنگری شبکه جمع آوری فاضلاب بوشهر شامل مطالعه خطوط انتقال، اصلی و فرعی، شبکه جمع آوری، انشعابات فاضلاب و تصفیه خانه در دست اجراست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: عملیات اجرایی مدول دوم ایستگاه پمپاژ مرکزی فاضلاب شهر بوشهر موسوم به واقع در میدان آزادی با اعتباری افزودن بر 20 میلیارد ریال امسال آغاز می شود.
وی یادآورشد: با توسعه این تصفیه خانه امکان اتصال نقاط توسعه یافته شهر بوشهر به خط انتقال اصلی فاضلاب بوشهر برای انتقال به تصفیه خانه فراهم می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت : یکی از جدی ترین دغدغه های زیست محیطی در شهر بوشهر وضعیت نابسامان فاضلاب و رها شدن آن به سمت دریاست.
سید اصغر مطهری افزود: هر چند مطالعات طرح فاضلاب و جمع آوری زباله های عفونی مطب ها در سطح بوشهر به پایان رسیده است اما تاکنون شاهد اجرای آن نبوده ایم.
وی اظهارکرد: با توجه به این که سازمان محیط زیست در حوزه اجرایی عمل نمی کند از شورا و شهردار درخواست می شود برای فشار بر متولیان این سازمان را یاری دهند.
مطهری یادآور شد: از 9 کانال های دفع آب های سطحی در شهر بوشهر به عنوان خروجی فاضلاب های بخشی از منازل مسکونی شهر استفاده می شود که با توجه به مسیر این کانال ها به سمت دریا سبب آلوده شدن بخش های زیادی از ساحل شده است.
وی با اشاره به این که در بیشتر بخش های ساحل بوشهر مردم شنا می کنند اضافه کرد: این شرایط بشدت سلامتی آنها را در معرض بیماری قرار می دهد. ک/4
628/539
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن